سیتروئن

پشت فرمان سیتروئن C5 ایرکراس پیورتِک 130 جدید

عرضه سیتروئن C5 ایرکراس پلاگین هیبریدی خبر مهمی در ماه فوریه ۲۰۲۰ بود؛ اما در همان زمان که این خودرو وارد بازار شد تغییرات دیگری هم در نظر گرفته شد و آن حذف مدل پیورتک ۱۸۰ EAT8 با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و معرفی نسخه جدید، کم‌مصرف‌تر و ارزان‌تر پیورتک ۱۳۰ EAT8 بود.

سیتروئن C5 ایرکراس

پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری توربوی بنزینی این خودرو که با نام پیورتک ۱۳۰ شناخته می‌شود اگرچه قدرت زیادی روی کاغذ ندارد اما گشتاور ۲۳۰ نیوتون متری آن از دور ۱۷۵۰ در دسترس بوده و باعث می‌شود پرفورمنس خودرو در حالت عادی بیش از حد کافی باشد.

سیتروئن C5 ایرکراس

گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز نقش مهمی ایفا می‌کند زیرا مهم نیست که شما چقدر خشن رانندگی می‌کنید زیرا این گیربکس عجله‌ای ندارد. بهتر است گیربکس را به حال خود رها کرده و اجازه دهید کارش را انجام دهد تا در این صورت با ماهیت ریلکس و راحت C5 ایرکراس آشنا شوید. اینجاست که خواهید توانست به مصرف سوخت ادعایی سیتروئن که چیزی در حدود ۶.۲ لیتر در هر صد کیلومتر است نزدیک شوید.

سیتروئن C5 ایرکراس

همین موضوع درباره هندلینگ خودرو نیز صدق می‌کند. وقتی خیلی سریع برانید تکان های زیادی را در بدنه مشاهده خواهید کرد. به خاطر وجود فرمانی سبک، مانور دادن سریع با خودرو کار چندان مناسبی محسوب نمی‌شود زیرا خودرو عکس‌العمل بیش از حد انتظاری نشان خواهد داد.

سیتروئن C5 ایرکراس

حفظ سرعت مناسب و تنظیمات نرم‌تر برای سواری به معنی پایداری و راحتی خواهد بود. تنها در مسیرهای بسیار ناهموار است که C5 ایرکراس خونسردی خود را از دست داده و چرخ ها به شدت واکنش نشان می‌دهند؛ اما این خودرو اکثراً ریلکس و آرام بوده و کابین نیز همین موضوع را نشان می‌دهد.

طراحی کابین عجیب و خاص اما همچنان کاربردی بوده و فضاهای زیادی در نظر گرفته شده است. در تریم فلیر پلاس نیز متریال با کیفیت نسبتاً خوبی بکار رفته و تجهیزات استاندارد زیادی نیز وجود دارد. این یک شاسی‌بلند خانوادگی است و بنابراین تریم فول آن با پکیج ایمنی پلاس از جمله ترمز اضطراری پیشرفته و هشدار برخورد ارائه می‌شود.

سیتروئن C5 ایرکراس

همچنین برای راحتی کارها درب پشتی برقی، کروز کنترل تطبیقی با عملکرد توقف و حرکت و دستیار بزرگراهی نیز وجود دارد.

صندلی‌های عقب به‌صورت جداگانه حرکت می‌کنند و این یک نقطه قوت برای C5 ایرکراس است. فضای پای عقب بسیار خوب بوده و فضای بار ۵۸۰ لیتری نیز جزو بهترین‌هاست. وقتی صندلی‌های عقب را به جلو بکشید فضای پا کم خواهد شد اما فضای بار قابل‌توجه ۷۲۰ لیتری در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

سیتروئن C5 ایرکراس

اما باید اعتراف کرد نقاط ضعف سیتروئن C5 ایرکراس همچنان وجود دارند. به همین خاطر علاوه بر وجود سوالاتی درباره کیفیت سواری، سیستم اطلاعات سرگرمی هم مشکلاتی دارد. صفحه لمسی ۸ اینچی خودرو روشن بوده و ویژگی‌های زیادی از جمله ناوبری، اپل کارپلی و اندروید اتو را ارائه می‌کند اما گرافیک آن چنگی به دل نمی‌زند و پاسخ‌های کندی دارد. همین موضوع درباره داشبورد دیجیتال ۱۲.۳ اینچی و گزینه‌های شخصی‌سازی کم آن صادق است.

اما اضافه شدن پیشرانه‌ای اقتصادی‌تر و ارزان‌تر و حذف مدل قدیمی پیورتک ۱۸۰، سیتروئن جذابیت C5 ایرکراس را افزایش داده است. پیشرانه جدید این خودرو قوی و کم مصرف بوده و اگرچه گیربکس آن جزو سریع‌ترین‌های بازار نیست اما عملکرد نرمی دارد. البته جای شرمساری دارد که برخی رقبا بالا سر این محصول قرار می‌گیرند اما خب در هر صورت با یک شاسی‌بلند خوب خانوادگی طرف هستیم.

مشخصات سیتروئن C5 ایرکراس پیورتک ۱۳۰ فلیر پلاس

  • قیمت: ۳۱۳۷۵ پوند
  • پیشرانه: ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۲۸ اسب بخار/۲۳۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۰.۳ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۹۶ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۶.۲ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Malt hill

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (514 ديدگاه)

    دوسش دارم

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (159 ديدگاه)

      با طراحی های سیتروئن حال نمی کنم. نه طراحی خارجی و نه طراحی داخلی!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. OMID

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    گشتاورش واسه این موتور خیلی بالاس جالبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. (Saeed(peugeot

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (396 ديدگاه)

    یه کراس اوور بسیار شکیل / کم مصرف / راحت و نرم …..و قدرت و شتاب مناسب …….

    بهتر از این مدل های پلاگین هیبریدش هست که قدرت و گشتاورش عالیه …..

    در کل واسه مصرف روزانه و حتی جاده ….اگه اهل شتاب و سرعت زیاد نباشه کسی عالیه ….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا