سیتروئن

معرفی رسمی کراس‌اوور جدید دی‌اس 3 کراس‌بک، شیک، مدرن، پیشرفته

پس از افشای چند تصویر، دی‌اس درنهایت رسماً کراس‌اوور کاملاً جدید خود بنام DS 3 کراس‌بک را معرفی کرد. این خودرو پس از کراس‌اوور DS 7 کراس‌بک، دومین محصول انحصاری دی‌اس پس از استقلال آن از سیتروئن محسوب می‌شود. این کراس‌اوور لوکس فرانسوی از طراحی متمایزی سود می‌برد که طبق زبان طراحی جدید دی‌اس شکل گرفته است. در نمای جلویی خودرو جلوپنجرهٔ برجسته‌ای دیده می‌شود که توسط چراغ‌های LED ماتریکسی و همین‌طور دیلایت‌های عمودی LED احاطه شده‌اند.

در نمای جانبی ۳ کراس‌بک پوشش‌های پلاستیکی در اطراف گلگیرها و روی رکاب خودرو کار شده است درحالی‌که سقف نیز نسبتاً صاف بوده و طرح بحث‌برانگیز موج مانند هم در قسمت ستون B به چشم می‌خورد. این طرح پیش‌ازاین در هاچ‌بک DS 3 هم دیده شده بود. دستگیرهٔ درهای این ماشین نیز همانند نمونه‌های بکار رفته در رنجروور ولار به‌صورت کشویی هستند یعنی زمانی که قفل خودرو باز می‌شود، دستگیره‌ها به‌صورت خودکار بیرون می‌آیند و پس‌ازآنکه خودرو قفل شود دوباره به داخل می‌روند.

در بخش عقبی خودرو چراغ‌های افقی باریکی طراحی شده که با یک نوار کرومی به هم متصل شده‌اند. در زیر این چراغ‌ها، خروجی‌های هوای عمودی جلب‌توجه می‌کنند درحالی‌که در بخش پایینی بخش عقبی خودرو نیز دیفیوزر نسبتاً بزرگی شبیه به جگوار E-Pace به چشم می‌خورد. DS 3 کراس‌اووری ساب‌کامپکت، یعنی یکی از محبوب‌ترین کلاس‌های خودرویی در اروپا است و به همین دلیل ابعاد جمع‌وجوری دارد که شامل ۴.۱۲ متر طول، ۱.۷۹ متر عرض و ۱.۵۴ متر ارتفاع می‌شود.

در کابین DS 3 کراس‌بک نیز طراحی منحصربه‌فردی دیده می‌شود که یکی از ویژگی‌های برجستهٔ آن، دریچه‌های تهویهٔ لوزی شکل است. دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه داخلی این خودرو نیز می‌توان به صفحه آمپر دیجیتالی استاندارد، نمایشگر سربالا، صفحه‌نمایش ۱۰.۳ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی (بزرگ‌ترین در این کلاس)، غربیلک فرمان D شکل و سیستم صوتی Focal با ۱۲ بلندگو اشاره کرد. در کابین DS کراس‌بک همچنین توجه ویژه‌ای به کاهش میزان سروصدا و لرزش شده و به همین دلیل با استفاده از شیشهٔ جلوی آکوستیک و پنجره‌ها و درهای ضخیم‌تر، سطح عایق خودرو ارتقاء پیدا کرده است. صندوق بار این ماشین نیز ۳۵۲ لیتر ظرفیت دارد.

دی‌اس قصد دارد سطح بالایی از شخصی‌سازی را در محصولات خود ارائه کند و به همین دلیل برای DS 3 کراس‌بک امکان انتخاب ۱۰ رنگ بدنه، ۳ رنگ سقف و ۱۰ رینگ مختلف وجود دارد. دی‌اس همچنین پنج نسخهٔ مختلف را هم برای این ماشین ارائه کرده که DS Performance Line، DS Bastille، DS Opera، DS Rivoli و DS Montmartre نام دارند. هرکدام از این مدل‌ها از تریم بیرونی مشکی براق یا ساتن و همین‌طور کابین سطح بالا با تودوزی چرم ناپا و دوخت لوزی شکل برخوردار هستند.

DS 3 کراس‌بک روی پلت‌فرم جدید CMP پژو-سیتروئن ساخته شده که در آینده در دیگر محصولات این گروه خودروسازی مثل نسل جدید پژو ۲۰۸ هم بکار خواهد رفت. برای این کراس‌اوور ساب‌کامپکت دو پیشرانهٔ مختلف در نظر گرفته شده که یکی بنزینی و دیگری دیزلی بود و هرکدام در سطوح قدرت مختلفی ارائه می‌شوند. پیشرانهٔ بنزینی از نوع ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو بوده که در سه سطح قدرت مختلف ۱۰۰ اسب بخار، ۱۳۰ اسب بخار و یا ۱۵۵ اسب بخار قابل انتخاب است. پیشرانهٔ دیزلی هم یک واحد ۱.۵ لیتری است که در دو سطح قدرت ۱۰۰ اسب بخار یا ۱۳۰ اسب بخار ارائه می‌گردد. برای انتقال نیروی این موتورها هم دو گیربکس مختلف شش سرعتهٔ دستی یا هشت سرعتهٔ اتوماتیک جدید در نظر گرفته شده است.

اما بزرگ‌ترین خبر در DS 3 کراس‌بک ارائهٔ یک نسخهٔ تمام الکتریکی برای آن با نام E-Tense است. این مدل به یک موتور الکتریکی با ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور مجهز بوده که با استفاده از آن ظرف ۸.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد. برای تأمین انرژی این موتور هم یک پکیج باطری لیتیوم یون ۵۰ کیلووات ساعتی تعبیه شده که با یک‌بار شارژ کامل، امکان پیمودن مسافتی برابر با ۳۰۰ کیلومتر را برای خودرو فراهم می‌کند.

DS 3 Crossback E-Tense
DS 3 Crossback E-Tense

هنگامی‌که باطری‌های خودرو کاملاً خالی شوند، از طریق شارژرهای دیواری ۱۱ کیلووات ساعتی می‌توان آن‌ها را طرف ۵ ساعت به‌طور کامل شارژ کرد ولی این کار با سوکت‌های معمولی خانگی حدود ۲۰ ساعت طول می‌کشد. از سوی دیگر، امکان شارژ سریع باطری‌های DS 3 کراس‌بک E-Tense از طریق شارژرهای سریع ۱۰۰ کیلووات ساعتی هم وجود دارد که در این صورت ۸۰ درصد از باطری‌ها ظرف ۳۰ دقیقه شارژ می‌شوند. این در حالی است که در این مدل سیستم احیاء انرژی ترمزها هم تعبیه شده که در هنگام ترمز گیری یا کاهش سرعت اقدام به شارژ باطری‌ها می‌کند؛ اما علاوه بر این نسخهٔ تمام الکتریکی، دی‌اس ساخت نسخهٔ هیبریدی از این کراس‌اوور را هم در برنامهٔ خود دارد.

دی‌اس کراس‌اوور جدید خود را به تکنولوژی‌های ایمنی زیادی نیز مجهز کرده که یکی از آن‌ها سیستمی بنام DS Drive Assist است. این سیستم با استفاده از رادار و دوربین، به‌طور خودکار خودرو را بین خطوط نگه می‌دارد و کروز کنترل تطبیقی را هم ارائه می‌کند. ازجملهٔ دیگر تکنولوژی‌های ایمنی DS 3 کراس‌بک نیز می‌توان به ترمز اضطراری اتوماتیک و سیستم پارک خودکار اشاره کرد. دی‌اس برای این خودرو همچنین سیستم بنام DS Smart Access را هم ارائه کرده که مالکین را قادر می‌سازد با نصب اپلیکیشن MyDS روی گوشی هوشمند خود، درهای خودرو را باز کرده و آن‌را روشن کنند.

دی‌اس ۳ کراس‌بک برای اولین بار در نمایشگاه پاریس به نمایش عمومی درآمده و از بهار سال ۲۰۱۹ برای فروش به بازار عرضه خواهد شد؛ اما کسانی که خواهان نسخهٔ تمام الکتریکی هستند باید بیشتر صبر کنند چراکه قرار است این نسخه از زمستان آینده به بازار عرضه گردد. این در حالی است که انتظار برای نسخهٔ هیبریدی حتی از این هم بیشتر بوده و برای عرضهٔ آن باید تا سال ۲۰۲۲ صبر کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    جالب شده
    فقط اوور هنگ عقبش اگه ۵سانت بلند تر میبود میتونس از این حالت هاچبک مانندش خارج شه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mahdy

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      آره بنظرم باید یه ذره استخوون دار تر طراحی میشده (با توجه به طراحی خشن و جسور نمای جلو)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. saeed

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (349 ديدگاه)

    دی اس دقیقا راه سیتروِئن رو میره فقط لوکسش.نه که بد باشه اتفاق خاصه و شیک و منحصر به فرده طراحیاش .اما این سبک طراحیهای خاص، عامه پسند نیست و توقع فروش بالا نمیشه ازش داشت .شاید یه نفر صرفا بعنوان بیننده چند لحظه درگیره طراحیش شه یا با دیدن عکساش بگو خوشگله اما اینکه بره به سمت خریدش و انتخابش باشه احتمالش کمه که آمار فروشش بیانگر این قضیس.این برند تقریبا با جنسیس شروع به کار کرده (حتی فکر کنم زودتر)اما میزان فروش و موفقیت جنسیس در مقایسه باهاش گویای خیلی چیزاس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمد

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (297 ديدگاه)

    مشکلش اینه که زیادی فرانسویه و انگار یه طراح فشن لباس تو هفته مد پاریس طراحیش کرده تا یه طراح خودرو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. amir

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (522 ديدگاه)

    خیلی خاص طراحی شده.نمیدونم دی اس چه فکری میکنه ولی با این طراحی های عجیب و غریب امار فروشش بهبودی پیدا نمیکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Kamy R

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (51 ديدگاه)

    واسه یه برندی که تقریبا تازه تاسیسه ، پیشرفت خوبی به نظر میاد . و طراحی خاصی داره . ولی جدا داخلش خیلی شیکه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمدرضا

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (227 ديدگاه)

    به نظرم کاملا هنری طراحی شده و بسیار جذاب میتونه باشه واسه ی علاقه مندان به خرید ماشین در این کلاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سعید

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (44 ديدگاه)

    زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امیرحسین

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (70 ديدگاه)

    من دی اس 5 دارم. واااقعا ماشین خوبیه. با سوناتا ال اف (ماشین قبلیم) قابل قیاس نیس… نسبت به قیمت های جهانی، دی اس ارزون ترین ماشین در بین ماشین های وارداتیه. همین دی اس 5 در دوبی 146000 درهم و در استرالیا حدود 60000 دلاره. ولی اینجا هم قیمت ماشین های کره ای هست. کیفیت دی اس به شکل محسوسی از کره ای ها بالاتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. _RF_

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز ببخشید اینجا می پرسم
      شما برای ماشین از چه روغنی استفاده میکنید؟
      با تشکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیرحسین

        ۲۴ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (70 ديدگاه)

        والا من برای سرویس سه بار بردمش نمایندگی ولی می دونم تا 20000 کیلو متر هر 5000 کیلومتر یه نوع روغن استفاده می کنن (احتمالا توتال) و بعد هر 10000 کیلیومتر یه روغن دیگه. البته اگه بخواید می رم فاکتور سرویس رو می بینم براتون.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. _RF_

          ۲۵ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (50 ديدگاه)

          با تشکر از شما و سایت پدال
          واقعا ممنون میشم لطف کنید نگاه کنید
          فقط اگر زحمتی نیست اسم کامل روغن و اخرین هزینه سرویس رو هم اعلام کنید
          (پدال جان میدونم اینجا جاش نبود)
          ????

          موافقم 0
          مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا