تجربه و آزمایششورلت

اولین تجربهٔ رانندگی با شورلت بلیزر، رها کردن گذشته، امید به آینده

با دیدن کلمهٔ بلیزر چه تصویری در ذهن شما شکل می‌گیرد؟ اس‌یووی غول‌پیکری بنام K5 بلیزر که روزگاری رقیب جیپ رانگلر بود؟ یا مدل S10 بلیزر که در دههٔ ۸۰ و ۹۰ بر اساس شاسی پیکاپ S10 ساخته می‌شد؟ هر تجسمی که از نام بلیزر دارید به‌احتمال‌زیاد هرگز نزدیک به خودرویی که به‌تازگی با این نام معرفی شده نیست زیرا حالا بلیزر به یک کراس‌اوور با ساختار یکپارچه تبدیل شده که از لحاظ اندازه و کلاس بین مدل‌های اکوئناکس و تراورز قرار می‌گیرد.

آمار فروش شاسی‌بلندهای میان سایز دو ردیفه نمی‌تواند تصویر واضحی از آنچه که خریداران این کلاس می‌خواهند ارائه کند زیرا برخلاف سگمنت کراس‌اوورهای کامپکت که در آن تقریباً همهٔ رقبا از یک فرمول واحد و خاص پیروی می‌کنند، در اینجا هیچ دستورالعمل واحدی برای موفقیت وجود ندارد. پرفروش‌ترین خودروهای کلاس میان سایز بسیار متنوع هستند به‌گونه‌ای در بین آن‌ها از اس‌یووی قدیمی تویوتا فورانر با ساختار بدنه روی شاسی و جیپ گرند چروکی با توانایی‌های آفرود بالا گرفته تا کراس‌اوورهای سواری مانندی مثل فورد اج و نیسان مورانو حضور دارند. در این کلاس حتی سوبارو اوت‌بک که در اصل یک استیشن با ارتفاع بیشتر از سطح زمین است هم فروش بالایی دارد.

بلیزر جدیدترین خودرویی است که به این کلاس آشفته و رقابتی وارد شده است. این خودرو روی همان پلت‌فرم جی‌ام‌سی آکادیا و کادیلاک XT5 ساخته شده و روی کاغذ نزدیک‌ترین رقیب برای فورد اج و نیسان مورانو محسوب می‌شود. بلیزر هیچ ادعایی در زمینهٔ توانایی‌های آفرود ندارد و از لحاظ ابعاد نیز به دو خودروی مذکور نزدیک است. کراس‌اوور جدید شورلت دیر به این میدان وارد شده اما سعی کرده با استایل اسپرت و تهاجمی، زمان ازدست‌رفته را جبران کند. هرچند برخی عناصر طراحی بلیزر مثل جلوپنجره و چراغ‌های عقب، سنت‌شکنی در ساخته‌های شورلت محسوب می‌شوند اما به‌طورکلی استایل اسپرت آن جذاب است و با فاصلهٔ عرضی بیشتر محورها، خودرویی چهارشانه و تنومند به نظر می‌رسد.

در داخل بلیزر الهام گیری از کابین کامارو به‌وضوح دیده می‌شود که البته به دلیل ارگونومی نه‌چندان مناسب نمی‌توان آن‌را جزء بهترین‌های این کلاس دانست. بااین‌حال طراحی و فضاسازی داخلی به‌خوبی صورت گرفته و تنها ویژگی عجیب، نصب دریچه‌های تهویه در پایین کنسول مرکزی است. دید رو به بیرون نیز خوب است و ستون‌های D پهن به لطف لچکی مثلثی شکل، دید عقب را محدود نکرده‌اند؛ اما کیفیت متریال داخلی بلیزر زیر حد متوسط این کلاس است و هرچند در قسمت‌های بالایی داشبورد متریال نرمی کار شده اما در پایین تا حد زیادی از پلاستیک خشک استفاده شده و هیچ‌کدام از تریم‌ها نیز شرایط را بهتر نمی‌کنند.

سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید جنرال موتورز که Infotainment 3 نام دارد از ویژگی‌های اتصالی کاملی برخوردار است، پاسخگویی سریعی دارد و منوهای آن به‌خوبی تنظیم و سازمان‌دهی شده‌اند. همچنین از فضای کابین به‌خوبی استفاده شده و فضای سر و پای فراوانی در جلو و عقب وجود دارد. صندلی‌های عقب نیز از قابلیت تنظیم چندگانه برخوردار بوده و به‌راحتی به جلو و عقب کشیده و یا خم و خوابانده می‌شوند تا فضای باری مسطحی ایجاد گردد.

تیپ پایهٔ بلیزر به‌صورت استاندارد با یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود. این مدل با تنظیم نرم تعلیق، آرامش درخور توجهی دارد اما چندان سریع نیست که البته با توجه به قدرت ۱۹۳ اسب بخاری پیشرانهٔ چهار سیلندر آن، تعجبی ندارد. برای این کراس‌اوور میان سایز اما پیشرانهٔ رقابتی‌تر ۳.۶ لیتری V6 با ۳۰۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۶ نیوتن متر گشتاور هم قابل سفارش است. این جدیدترین نسخه از موتور ۳.۶ لیتری جنرال موتورز است که صدای بم و کشش قابل‌توجهی را ارائه می‌کند. نمونهٔ مورد آزمایش از نوع RS با همین پیشرانهٔ V6 و سامانهٔ چهارچرخ محرک بود که با ۱۹۴۷ کیلوگرم وزن ظرف ۶.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد؛ بنابراین بلیزر با این موتور یکی از سریع‌ترین خودروهای کلاس خود محسوب می‌شود.

برای انتقال نیرو در این کراس‌اوور تنها یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده که هرچند هنگام رانندگی تهاجمی در معکوس دادن‌ها کمی کُند می‌شود اما عمدتاً بدون مشکل عمل می‌کند. تعویض دندهٔ دستی با این گیربکس نیز تنها از طریق دکمه‌های مثبت و منفی روی دسته‌دنده امکان‌پذیر است. نسخه‌های چهار سیلندر بلیزر صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شوند اما برای موتور شش سیلندر امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک وجود دارد. نسخهٔ استاندارد سامانهٔ چهارچرخ محرک بلیزر تنظیم نسبتاً معمول و متعارفی دارد و به‌منظور کاهش مصرف سوخت می‌توان آن‌را به‌صورت دستی در حالت دیفرانسیل جلو قرار داد که در این صورت ارسال نیرو به چرخ‌های عقب را قطع می‌کند.

این سیستم در مدل‌های بالایی RS و پریمر ارتقاء پیدا کرده و به همان سیستم کنترل گشتاور عقب جنرال موتورز مجهز می‌شود که در دیگر محصولات این شرکت هم وجود دارد. این سیستم می‌تواند گشتاور را با هر نسبتی بین چرخ‌های عقب توزیع کند که در پیچ‌ها احساس چابکی بیشتری به خودرو می‌دهد؛ اما لذت‌بخش‌ترین رانندگی را مدل RS دارد که صرفاً با پیشرانهٔ V6 عرضه می‌شود و از کمک‌فنرهای سفت‌تر و ضریب فرمان سریع‌تری برخوردار است. با توجه به اینکه اکثر تیپ‌های اسپرت کراس‌اوورها صرفاً پکیج‌های ظاهری هستند، هردوی این تغییرات مکانیکی در بلیزر RS خوشایند هستند.

البته بلیزر RS خیلی بلند و سنگین است تا بتواند احساس یک کامارو را در پشت فرمان خود ایجاد کند اما پاسخ‌های تیزتری نسبت به کراس‌اوورهای معمول بازار مثل نیسان مورانو و هیوندای سانتافه ارائه می‌کند و حرکات بدنهٔ آن به‌خوبی مدیریت می‌شود. بلیزر RS به‌صورت استاندارد با رینگ‌های ۲۰ اینچی عرضه می‌شود اما نمونهٔ مورد آزمایش به نمونه‌های سفارشی ۲۱ اینچی مجهز بود که با لاستیک‌های کانتیننتال چهارفصل ۲۶۵ پوشیده شده بودند. این نسخهٔ اسپرت در آزمایش‌ها توانست تا ۰.۸۷ جی شتاب جانبی را تحمل کند و از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت ظرف ۵۰ متر متوقف شود.

شورلت تیپ‌های مختلف بلیزر را به‌گونه‌ای طراحی و قیمت آن‌ها را تنظیم کرده که تقریباً رقابتی به نظر می‌رسد. قیمت مدل‌های دیفرانسیل جلو از زیر ۳۰ هزار دلار آغاز می‌شود و نهایتاً تا ۴۵ هزار دلار افزایش پیدا می‌کند؛ اما حتی در تیپ‌های بالایی، تجهیزات استاندارد بلیزر چندان زیاد نبوده و آپشن‌های آن بسیار گران‌قیمت هستند. به‌عنوان‌مثال، سامانهٔ چهارچرخ محرک بین ۲۷۰۰ تا ۲۹۰۰ دلار قیمت دارد که تقریباً دو برابر هزینهٔ این سامانه در دیگر کراس‌اوورهای میان سایز است. علاوه بر این، اکثر تکنولوژی‌ها و سیستم‌های ایمنی فعال مثل کروز کنترل تطبیقی و ترمز اضطراری خودکار نیز در پکیج‌های سفارشی گران‌قیمتی ارائه می‌شوند که فقط در تیپ‌های بالایی قابل سفارش هستند.

قیمت پایهٔ نمونهٔ مورد آزمایش با سامانهٔ چهارچرخ محرک برابر با ۴۴,۶۹۵ دلار بود که با سفارش پکیج‌های Enhanced Convenience و Driver Confidence II (شامل سیستم صوتی پریمیوم، سیستم Infotainment 3، گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌های جلو، گرم‌کن صندلی‌های عقب، سیستم‌های ایمنی فعال و…) به قیمت ۳۵۷۵ دلار و پکیج ۲۴۹۵ دلاری Sun & Wheels (شامل سانروف پانورامیک برقی و رینگ‌های ۲۱ اینچی)، قیمت آن به ۵۰,۷۶۵ دلار رسیده بود؛ بنابراین بلیزر ارزش پایینی نسبت به قیمت خود دارد چراکه نه‌تنها چند هزار دلار از رقبا گران‌تر است بلکه حتی به قلمروی کراس‌اوورهای لوکسی مثل لکسس RX با قیمت پایهٔ ۴۴,۵۹۵ دلار وارد می‌شود که از متریال داخلی بهتر و نشان لوکس روی جلوپنجره برخوردار است.

درمجموع شورلت بلیزر با تجربهٔ رانندگی توانمند، استایل تهاجمی و کابین جادار، رقیب قدرتمندی برای سایر خودروهای این کلاس محسوب می‌شود. این خودروی جذابی است که با قدرت و جدیت به عرصهٔ شلوغ و متنوع شاسی‌بلندهای میان سایز پای گذاشته است و حتی با وجودی که در تیپ‌های بالایی و با سفارش آپشن‌ها قیمت آن بشدت افزایش پیدا می‌کند اما هنوز هم می‌تواند توجهات را به خود جلب کند.

 

مشخصات فنی

Chevrolet Blazer 2019

پیشرانه ۳.۶ لیتری V6
قدرت ۳۰۸ اسب بخار
گشتاور ۳۶۶ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۶.۳ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۵.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۱.۲ لیتر ترکیبی
فاصلهٔ محوری ۲.۸۶ متر
طول ۴.۸۶ متر
وزن ۱۹۴۷ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۸۷۷ لیتر
قیمت پایه ۴۴,۶۹۵ دلار
قیمت موردبررسی ۵۰,۷۶۵ دلار

 

منبع: Car&Driver

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Omid

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (186 ديدگاه)

    زیبا و اسپورت ، بین کراس اورهای میان سایز هم فک کنم بهترین شتابگیری صفر تا صد رو داشته باشه ،در مجموع فک میکنم با توجه به اسم بلیزر و ظاهر شیک و اسپرت خیلی موفق باشه تو فروش!!!

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. یانکی

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      تمام نقاطی که دست لمس میکنه از چرم استفاده شده.مثل نیمه بالایی داشبرد نیمه بالایی رو دری .فرمان.شیفتر تعویض دنده.کنسول میانی.و با توجه به عملکردش که اونو میبره به یه کلاس بالاتر موفق میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (5358 ديدگاه)

        اون قسمت هایی که شما گفتی فقط پلاستیک نرم هستش که تازه قسمت خوبشه.در بررسی گفته که نه تنها طراحی خوب وارگونومی خوبی نداره کابین بلکه کیفیت کابین زیر حدمتوسط هستش.وکابین پرشده از پلاستیک خشک که حتی درمقابل کابین هیوندای سانتافه حرفی واسه گفتن نداره چه از نظرطراحی وچه از نظرکیفیت. جالب اینه که این خودرو در رده قیمتی لکسوس هستش که کابینشون مملواز چرم باکیفیت هستش.در پایان هم گفته این ماشین ارزش پایینی نسبت به قیمتش داره.برعکس تمام گفته های شما از ماشین های آمریکایی!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. مهدی

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    طراحی بیرونی این ماشین جذاب واسپرت هستش وعملکردقابل قبولی هم داشته.که در آخرگفتش که ارزش پایینی نسبت به قیمتش داره این ماشین.اما بزرگ ترین ضعف در کابین هستش!!!
    بااینکه قیمت بالایی هم داره ولی از نظرطراحی کابین وکیفیت کابین به هیچ وجه قابل قبول نیست.یه جورایی خیلی زشته که بااین قیمت ودراین کلاس ازپلاستیک خشک توکابینش استفاده شده.حتی خودروهای ارزون تر از بلیزر درهیوندا وکیا کابین باکیفیت تری دارن که کیفیت متوسط به بالا دارن ولی شورولت در کابین این ماشین از متریال خیلی پایینی استفاده کرده که ضعف خیلی بزرگیه.جالب اینه حتی قیمتش پابه رده لکسوس هم گذاشته.پلاستیک خشک و کم کیفیت دربلیزر به هیچ وجه قابل قبول نیست در حالی که چرم خیلی باکیفیت در کابین لکسوس استفاده میشه در این رده قیمتی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. charger

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (396 ديدگاه)

    طراحیش خیلی خفنه فقط ای کاش همین طراحی رو تو قالب یه اس یو وی فول سایز اراﺋه می کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. عرفان

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (480 ديدگاه)

    بی نهایت گیرا و جذاب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Elmiraj

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    کاش شورولت یه اسم دیگه واسش انتخواب می کرد و بلیزر اصلی سال ۲۰۲۱ همزمان با فورد برانکو وارد میدان می شد….
    .
    رقابت زیبایی می شد ولی حیف که شورولت این اسم زیبا رو خراب کرد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهراد

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (755 ديدگاه)

      این ماشین خیلی خوشگله ، موتور و گیربکس درجه یکی هم داره و همه چیش خوبه
      ولی همونطور که گفتید اسم بلیزر نباید روش میبود
      اسم بلیزر باید رو یه شاسی بلند بزرگ با توانایی آفرود باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. ..::Majidio Lamborghini::..

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    قیمت پایش ۲۷ هزار دلاره که تقریبا هیچ امکاناتی نداره و با توجه به پلاستیک و‌متریال بی کیفیتش بعید میدونم خریدش نشانگر چیزی جز بی پولی و فقر اقتصادی آدم باشه
    بخوای تبدیل به یک ماشین آبرومندش کنی باید تقریبا اندازه قیمتش پول آپشن بدی چون قیمت مدل Premier با سیستم AWD چیزی ورای ۵۰ هزار دلاره

    خب شما میتونی با ۵۴ هزار دلار بهترین و بالاترین تیپ های لکسوس RX رو‌سفارش بدی ، چه هیبرید چه معمولی ، یعنی:
    RX 450H (L) LuxuryAWD
    RX 350 (L) Luxury AWD
    (دقت کنید این مدل ها ازسری L هستن و‌ به جای ۵ نفر ۷ نفر ظرفیت دارند)

    از نظر بِرند و قابلیت اعتماد که حرفی برای گفتن نیست و قابلیت اعتماد لکسوس حتی «لوکس سازان» دیگر رو هم شرمنده میکنه،

    از نظر قدرت موتور و گشتاور هم در حد ۱۰ – ۲۰ واحد با هم اختلاف دارند که واقعا به چشم نمیاد ،
    در عوض لکسوس در تیپ هایی که بالا گفتم انبوهی از امکانات رو به صورت استاندارد داره که در بالاترین مدل بلیزر حتی قابل سفارش هم نیستن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. A.b

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (208 ديدگاه)

    کامارو شاسی بلند
    طراحی زیبایی داره قدرت موتور 6 سیلندرش خوبه ودر کل ماشین دلنشینی هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. emad1990

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    مثلا اومدن نام بلیزر رو احیا کنن ولی ****
    اون غول تشم های قدیمی کجا و این طفل معصوم کجا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رها

      ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (87 ديدگاه)

      من هم با دیدن عکسها , همین به ذهنم رسید .
      ولی همین هم جیره واسه ما , ,ببین سرمون چی اومد بلیزر رفت و فوتون اومد …?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. شاهين

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (856 ديدگاه)

    با اینکه احتمالا با ۵٠ هزار دلار فقط بنز یا ب ام و میخرم اما باید اعتراف کنم شدیدا دلمو عاشق کرد این ماشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Hemi

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (715 ديدگاه)

    وقتی که اسم فدای سود دهی میشه
    یاد آور حرفهای باب لوتز درباره افول صنعت اتوموبیل
    به عنوان یه کراس اوور خیلی خوبه و حتی طراحی بسیار زیبا و بی نظیری داره با قیمت خیلی مناسب ولی کاش بلیزر یه اس یو وی برپایه سیلورادو بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. power active

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (171 ديدگاه)

    اسم بلیزرو باید روی یه تراک میزاشتن نه این ماشین. یا فول سایز :(

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا