شورلت

معرفی بهترین کاماروهای تاریخ

شورلت به‌تازگی نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نسل ششم کامارو را معرفی کرده است. صرف‌نظر از واکنش‌های منفی و مثبتی که نسبت به فیس‌لیفت این ماسل کار افسانه‌ای نشان داده شده است، کاماروی جدید ظاهر تهاجمی‌تری پیدا کرده و تکنولوژی‌های جدیدی هم به آن اضافه شده است؛ اما در مورد کامارو چیزی که در وهلهٔ اول اهمیت دارد، عملکرد است. با توجه به این موضوع، این سؤال مطرح می‌شود که بهترین کاماروهایی که تاکنون ساخته شده‌اند کدم‌اند؟ برای پاسخ به این سؤال، در این مطلب لیستی تهیه کرده و در آن به معرفی برترین کاماروهای تاریخ پرداخته‌ایم. کامارو هم‌اکنون در نسل ششم خود قرار دارد که هرکدام از این نسل‌ها خود مدل‌ها و انواع مختلفی داشته‌اند. این یعنی در خانوادهٔ کامارو، مدل‌های بسیار زیادی حضور دارند که برای انتخاب بهترین‌ها، باید تعداد زیادی از آن‌ها کنار گذاشته شوند؛ بنابراین پس از تحقیقات زیاد و بررسی نظرات مختلف، ما به لیست زیر رسیده‌ایم که شامل پانزده کاماروی برتر تاریخ می‌شود.

۱۵- کامارو توربو ۱LE مدل ۲۰۱۹

ممکن است حضور جدیدترین عضو خانوادهٔ کامارو که بیشتر از چند ماه از معرفی آن نمی‌گذرد، در لیست برترین‌ها مسخره و دور از انتظار به نظر برسد اما کامارو توربو ۱LE پتانسیل ایجاد تغییری جدی در خانوادهٔ کامارو را دارد. پکیج عملکردی ۱LE که قبلاً فقط برای مدل‌های V6 و V8 ارائه می‌شد، حالا در این مدل برای نمونهٔ چهار سیلندر هم ارائه شده و عملکرد را در تیپ پایه هم فراهم کرده است. اگر کامارو توربو ۱LE در بازهٔ قیمتی ۳۵ هزار دلار عرضه گردد می‌تواند طیف گسترده‌ای از خریداران پیر و جوان را به‌سوی خود جذب کند.

۱۴- کامارو SS مدل ۱۹۹۸

نسل چهارم کامارو که از سال ۱۹۹۳ تا سال ۲۰۰۲ به تولید رسید شاید درخشان‌ترین نقطه در تاریخ این کوپهٔ اسپرت نباشد اما شورلت در سال ۱۹۹۸ نمونهٔ قدرتمندی از نسل چهارم کامارو را تولید کرد. نسل چهارم کامارو SS که بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ تولید شد، به پیشرانهٔ V8 بلوک آلومینیومی LS1 مجهز بود که بین ۳۰۵ تا ۳۲۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. البته متأسفانه این مدل هیچ‌گاه وضعیت کلاسیکی همانند اسلافش کسب نکرد اما یک نمونهٔ دست‌دوم تمیز آن می‌تواند خودروی عملکردی مناسبی حتی با توجه به معیارهای امروزی باشد.

۱۳- کامارو SS مدل ۱۹۷۰

اگر از علاقه‌مندان کامارو سؤال کنید، نسل‌های یک، سه و شش را به‌عنوان بهترین نسل‌ها نام می‌برند اما نسل دوم کامارو SS مدل ۱۹۷۰ هم یکی از بهترین مدل‌ها در تاریخ این ماشین است. در سال ۱۹۷۰ نوسازی بزرگی در قدرت و ظاهر کامارو صورت گرفت. طراحی نسل دوم کامارو با همکاری طراحان پونتیاک و همراه با نسل دوم فایربرد صورت گرفت که البته این طراحی توسط برخی موردانتقاد قرار گرفت اما از سوی دیگر، در زیر کاپوت این مدل یک پیشرانهٔ V8 بلوک بزرگ قرار گرفته بود که ۳۵۰ اسب بخار قدرت داشت.

۱۲- کامارو SS مدل ۲۰۱۰

پس از هشت سال غیبت، مهندسین شورلت باهم متحد شدند و تصمیم گرفتند که کامارو را احیا کنند. بدین‌سان بود که در سال ۲۰۱۰ نسل پنجم کامارو با طراحی مدرن و پیشرانه‌های قدرتمند بازگشت. نسل پنجم مدل SS به یک پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 مجهز شده بود که ۴۲۶ اسب بخار قدرت داشت و آن‌را به یکی از قدرتمندترین کاماروها تا آن زمان تبدیل کرده بود. همچنین برای انتقال این نیرو یک گیربکس دستی هم در نظر گرفته شده بود. علاوه بر این، نسل پنجم کامارو به‌عنوان بهترین طراحی سال ۲۰۱۰ نیز انتخاب شد.

۱۱- کامارو Z28 مدل ۱۹۹۳

اکثر طرفداران کامارو از معرفی نسل چهارم کامارو خوشحال نبودند زیرا استایل نمادین کامارو در این نسل نمای مدرنی پیدا کرده و اثری از ویژگی‌های اصیل کامارو در آن دیده نمی‌شد. همچنین این نسل در کارخانهٔ جنرال موتورز در کِبِک کانادا تولید می‌شد و اولین کاماروی ساخته شده در خارج از ایالات‌متحده محسوب می‌شد؛ اما با وجود تمامی این ویژگی‌های منفی، هنوز هم مدل Z28 امید را در کامارو زنده نگه داشته بود. هرچند نسل چهارم Z28 با پیشرانهٔ ۲۷۵ اسب بخاری هشت سیلندر LT1 که قبلاً در کوروت مورداستفاده قرار گرفته بود، گیربکس دستی و سقف T-Top، خودرویی عالی به شمار نمی‌رفت اما سرگرم‌کننده بود.

۱۰- کامارو مدل ۱۹۶۷

اولین نسل، اولین مدل؛ در سال ۱۹۶۷ کامارو برای رقابت مستقیم با فورد موستانگ معرفی شده و به‌سرعت موردتوجه خریداران قرار گرفت. طی سال‌های بعد مدل‌های بسیار متنوع و گوناگونی از کامارو در نسل‌های مختلف به تولید رسید که در همهٔ آن‌ها بر بهبود و ارتقاء خودرو تمرکز شده بود اما بااین‌حال اولین نمونهٔ کامارو یکی از بهترین مدل‌های آن محسوب می‌شود.

۹- کامارو ZL1 مدل ۲۰۱۲

شورلت که همچنان از موفقیت فوق‌العادهٔ کامارو SS مدل ۲۰۱۰ شگفت‌زده بود، تصمیم گرفت سالگرد ۴۵ سالگی کامارو را به سبک ویژه‌ای جشن بگیرد. این همان زمانی بود که مهندسین شورلت کار بر روی توسعهٔ قدرتمندترین کاماروی تاریخ را آغاز کردند. این مدل که ZL1 نام داشت، به پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ با ۵۸۰ اسب بخار قدرت و اصلاحاتی در بدنه برای بهبود آئرودینامیک مجهز شده بود. بدین ترتیب کامارو ZL1 مدل ۲۰۱۲ به یکی از عملکرد محورترین خودروهای تاریخ شورلت تبدیل شد.

۸- کامارو RS مدل ۲۰۱۶

نسل ششم کامارو با تغییر عمده‌ای همراه بود که آن استفاده از پلت‌فرم جدیدی بود. درحالی‌که در نسل قبلی، مدل شش سیلندر RS جذابیت کمتری نسبت به مدل SS داشت، حتی پایه‌ترین مدل نسل ششم بین خودروهای اسپرت و ماسل کارها قرار می‌گرفت و همچنان این رویه را ادامه می‌دهد. در این نسل همچنین موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو نیز به لیست موتورهای کامارو اضافه شده و حس چابکی را برای این خودرو پدید آورده است.

۷- کامارو Z28 مدل ۱۹۷۰

کامارو Z28 مدل ۱۹۷۰ با ۳۶۰ اسب بخار قدرت نه‌تنها از مدل ۳۵۰ اسب بخاری SS قدرتمندتر بود، بلکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مهندسی در تاریخ شورلت را هم به همراه داشت که آن استفاده از پیشرانهٔ هشت سیلندر LT1 بود. این پیشرانهٔ دست‌ساز برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ در کوروت معرفی شد و سپس در همان سال در کامارو هم مورداستفاده قرار گرفت. این پیشرانهٔ جدید گام بسیار بزرگی به سمت جلو نسبت به موتور ۴.۹ لیتری V8 قبلی محسوب می‌شد که در کنار نوار تثبیت‌کنندهٔ عقب و ترمزهای دیسکی ارتقاءیافته، کامارو Z28 مدل ۱۹۷۰ را به خودروی فوق‌العاده‌ای تبدیل کرده بود.

۶- کامارو ZL1 1LE مدل ۲۰۱۸

با ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۸۰ نیوتن متر گشتاور که توسط یک پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ تولید می‌شود، کامارو ZL1 مدل ۲۰۱۸ قدرتمندترین کامارویی محسوب می‌شود که شورلت تاکنون ساخته است؛ اما این بدان معنا نیست که کامارو ZL1 فقط به درد مسابقات درگ می‌خورد زیرا این هیولا با برخورداری از تجهیزاتی عملکردی همچون دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی و سیستم کنترل سواری مغناطیسی، احتمالاً پیشرفته‌ترین کاماروی تاریخ هم محسوب می‌شود؛ اما برای کسانی که حتی این را هم کافی نمی‌دانند، شورلت پکیج سفارشی ۱LE را ارائه کرده است که بالی عظیم و سایر قطعات آئرودینامیکی را به ZL1 اضافه می‌کند.

۵- کامارو IROC-Z مدل ۱۹۸۵

در سال ۱۹۸۵ در نسل سوم کامارو، شورلت پکیجی بنام IROC-Z را معرفی کرد که نام آن از مخفف مسابقات قهرمانی بین‌المللی گرفته شده بود. این پکیج به‌صورت سفارشی با قیمت ۶۵۹ دلار بر روی مدل Z28 ارائه می‌شد. این پکیج شامل کاهش ارتفاع خودرو، ارتقاء تعلیق، شاسی مستحکم‌تر و سیستم انژکتور متعلق به کوروت می‌شد. همچنین به‌منظور ارتقاء هندلینگ، این پکیج لاستیک‌های ۲۴۵ کوروت را هم به کامارو اضافه می‌کرد. کامارو IROC-Z با دو پیشرانهٔ مختلف شامل ۱۹۰ اسب بخاری L69 و ۲۰۵ اسب بخاری LB9 انژکتوری قابل انتخاب بود. در آن زمان کار اند درایور ادعا کرد که کامارو IROC-Z به‌قدری خوب است که می‌توان برای آن قیمت یک فراری را مطالبه کرد. این مدل در ظاهر هم به لطف برچسب‌های روی بدنه به‌راحتی قابل‌تشخیص است. از کامارو IROC-Z در سال اول مجموعاً تعداد ۱۸,۴۱۸ دستگاه به فروش رسید. این مدل همواره به‌عنوان یکی از نقاط روشن دههٔ ۸۰ یاد می‌شود.

۴- کامارو Z28 مدل ۱۹۶۸

در ابتدا مدل‌های کامارو به اسپرت کوپه، رالی اسپرت (RS) و سوپر اسپرت (SS) محدود بود اما شورلت سریعاً متوجه شد که کامارو به مدلی عملکردی‌تر نیاز دارد. به همین دلیل در سال ۱۹۶۸ نسخهٔ جاده‌ای مدل مسابقه‌ای Z28 ارائه شد. این مدل به یک پیشرانهٔ ۳۰۲ اینچ مکعبی (۴.۹ لیتری) بلوک کوچک V8 با کاربراتور چهار دهنهٔ Holly، تعلیق بهتر، خطوط مسابقه‌ای و رینگ‌های ۱۵ اینچی رالی مجهز شده بود. Z28 مدل ۱۹۶۸ قدرتی برابر با ۲۹۰ اسب بخار داشت که هرچند کم به نظر می‌رسید اما به یکی از مشهورترین خودروهای مسابقه‌ای تاریخ کامارو تبدیل شد.

۳- کامارو SS 1LE مدل ۲۰۱۷

هرچند ZL1 قوی‌ترین مدل نسل کنونی کامارو محسوب می‌شود اما نمی‌توان از مدل SS 1LE هم چشم‌پوشی کرد. از مدل هم از همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 مدل قدرتمند ZL1 استفاده می‌کند که فقط سوپرشارژر در آن وجود ندارد و بااین‌حال هنوز هم ۴۵۵ اسب بخار قدرت و ۶۱۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. همچنین SS 1LE از همان ارتقاءهای عملکردی مثل ترمزهای برمبو، سیستم کنترل سواری مغناطیسی و… نیز بهره‌مند است.

۲- کامارو Z28 مدل ۲۰۱۴

در نسل پنجم کامارو، شورلت بار دیگر نام پرآوازه و افسانه‌ای Z28 را احیا کرد. در زیر کاپوت این مدل یک نیروگاه ۷ لیتری V8 تنفس طبیعی پنهان شده بود که از کوروت Z06 نسل قبل گرفته شده بود. این موتور ۵۰۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۲ نیوتن متر گشتاور قدرت داشت که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی انتقال پیدا می‌کرد. در این خودرو همچنین تمرکز زیادی بر روی کاهش وزن وجود داشت و با حذف تجهیزاتی چون سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی، حدود ۱۳۶ کیلوگرم از ZL1 سبک‌تر بود. علاوه بر این، Z28 به دیفرانسیل لغزش محدود و تنظیم ویژهٔ تعلیق مجهز شده بود و به لطف برخورداری از ترمزهای کربن سرامیکی برمبو، باقدرت متوقف می‌شد. Z28 مدل ۲۰۱۴ با قیمت ۷۵ هزار دلاری یکی از کمیاب‌ترین مدل‌های کامارو محسوب می‌شود.

۱- کامارو مدل ۱۹۶۹

Z28، ZL1، Yenko و COPO، این‌ها تنها تعدادی از مدل‌های مختلف کامارو بودند که در سال ۱۹۶۹ ارائه شدند؛ اما کامارو مدل ۱۹۶۹ فقط به دلیل گستردگی و تنوع مدل‌ها، در رتبهٔ اول لیست ما قرار نگرفته است. کامارو ۱۹۶۹ آغاز آینده‌ای بزرگ برای شورلت بود. با سپری کردن دو سال کاملاً موفق ۱۹۶۷ و ۱۹۶۸، شورلت قصد داشت برای سال ۱۹۶۹ تنها اصلاحاتی جزئی در کامارو انجام دهد. بدین منظور، دماغهٔ خودرو تهاجمی‌تر شد و تمامی عناصر ظاهری، کامارو را از یک کوپهٔ اسپرت به یک ماسل کار واقعی تبدیل کردند. در سال ۱۹۶۹ همچنین در کنار طراحی بروز شده، ترمزهای دیسکی با کالیپرهای چهار پیستونه که در نمونهٔ مخصوص مسابقات ترنس ام همان سال مورداستفاده قرار گرفته بود، به‌صورت سفارشی برای نمونه‌های تولیدی هم ارائه شد. امروز اکثر طرفداران، کامارو ۱۹۶۹ را بهترین مدل تاریخ این خودرو می‌دانند. نمونه‌های کمیابی از این خودرو مثل مدل COPO امروزه قیمتی در حدود ۱۳۵ هزار دلار دارند.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    کامارو . ماشینی که ارزوی خیلی ها در دوران جوانی بوده و رقیب همیشه گی موستانگ بوده
    این ماشین جزئی از تاریخ بشریت محسوب میشه

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. فورد

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (853 ديدگاه)

      واقعا زیبان جاشون تو ایران خالیه

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. Stern des Südens

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    SS 1970
    Z28 2014

    هر جور حساب کنی ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۵ دوران اوج خودروسازی امریکا بود

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. sina

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2635 ديدگاه)

    من 2010 رو خعلی دوست دارم
    حجم هاش عالی ان

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. ایمان

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    اسمش خیلی سنگینه مثل چلنجر و موستانگ
    من همشون رو دوست دارم ????

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. الهی

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (612 ديدگاه)

    7 و 13…. عشق دوران نوجوانی برخی از ما بود….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Mehdi TuRbO

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1923 ديدگاه)

    Z28 2014 نمیدونم چرا با طراحی ۲۰۱۹ اصن نمیتونم ارتباط برقرار کنم هیچ به نظرم خیلی زشت از اون ور عاشق 2014 و 2012

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. آریا ماشین

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (661 ديدگاه)

    فقط کامارو SS 1LE 2017
    عالیه عاشقشم

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا