تجربه و آزمایششورلت

اولین تجربهٔ رانندگی با شورلت کوروت C8، زنگ خطری جدی برای رقبا

پس از جنجال‌ها و وعده‌های فراوان، نسل جدید شورلت کوروت سرانجام آمادهٔ آزمایش شده است. شیوهٔ کار تیم مهندسی کوروت کاملاً روشن است. آن‌ها تا حد ممکن پلت‌فرم خودروی اسپرت موتور جلو، محور عقب را ارتقاء دادند و تنها راه باقیمانده انتقال موتور به عقب بود؛ بنابراین بعد از زیر پا گذاشتن ۶۵ سال تاریخ و میراث کوروت، C8 موتور وسط با وعده‌های باورکردنی معرفی شد؛ اما حالا بعد از چندین دهه شایعات و گمانه‌زنی‌ها، درنهایت می‌توان تأیید کرد که شورلت به وعده‌های خود عمل کرده است.

شورلت گفته است انتقال موتور به عقب، اضافه کردن ۳۵ اسب بخار به قدرت و استفاده از گیربکس دوکلاچه، موجب شده کوروت C8 استینگری ۴۹۵ اسب بخاری، علیرغم نسبت قدرت به وزنی به‌مراتب پایین‌تر، در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر سریع‌تر از کوروت C7 ZR1 با ۷۵۵ اسب بخار باشد و این در حالی است که این کار را با نصف قیمت انجام می‌دهد. ادعای شورلت کاملاً صحت داشته است زیرا در آزمایش واقعی، کوروت C8 با پکیج Z51، فعال بودن لانچ کنترل و ۶۱ درصد از وزن روی محور عقب، در زمان سرسام‌آور ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و مسافت ۴۰۰ متر را ظرف ۱۱.۱ ثانیه با سرعت ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت طی کرد.

بهتر است کمی بیشتر در مورد این اعداد صحبت کنیم. بهترین زمانی که کوروت C7 در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر به ثبت رساند، ۳ ثانیه با مدل ZR1 بود که تنها چند کیلوگرم سنگین‌تر از این کوروت جدید ۱۶۴۳ کیلوگرمی است؛ بنابراین، درحالی‌که نسبت قدرت به وزن C7 ZR1 برابر با تنها ۲.۱ کیلوگرم بر هر اسب بخار بود، این نسبت در C8 معادل ۳.۳ کیلوگرم بر هر اسب بخار است. بهترین زمان C7 پایهٔ Z51 نیز با نسبت قدرت به وزنی مشابه C8 استینگری، ۳.۷ ثانیه بود. حتی C7 گرند اسپرت با لاستیک‌های چسبنده و تعلیق Z06، ظرف ۳.۶ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید؛ بنابراین، C8 پایه با پکیج Z51 سریع‌ترین کوروت کارخانه‌ای تاریخ محسوب می‌شود.

البته شاید انتظار باشید بخش عمدهٔ برتری C8 در شتاب اولیه باشد و در ادامه نتواند این برتری را حفظ کند اما با مقایسهٔ اعداد مسافت ۴۰۰ متر قطعاً متعجب خواهید شد. سریع‌ترین زمان C7 ZR1 در مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۸ ثانیه با سرعت ۲۱۴ کیلومتر بر ساعت بوده است که تنها سه دهم ثانیه از C8 پایه سریع‌تر است. همچنین C7 ZR1 در مسافت ۴۰۰ متر با تنها ۱۶ کیلومتر بر ساعت اختلاف، به‌سختی می‌تواند از C8 پیشی بگیرد.

از شتاب فوق‌العاده که بگذریم، شکستن مرز شتاب جانبی ۱ جی هم برای C8 دستاورد بزرگی محسوب می‌شود اما وقتی در خودرو بجای لاستیک‌های چهارفصل از نمونه‌های تابستانی استفاده شود، این کار راحت‌تر است و این درحالی‌که است که لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت ۴S که در پکیج Z51 ارائه می‌شود بسیار به لاستیک‌های تابستانی نزدیک هستند. با این لاستیک‌ها، C8 Z51 شتاب جانبی ۱.۰۴ جی را به ثبت رساند که کمتر از ۱.۱۱ جی C7 Z51 با لاستیک‌های میشلن پایلوت سوپراسپرت است.

اما چرا این اتفاق افتاده است؟ دلیل اصلی کم‌فرمانی است. به عبارت ساده، C8 خودروی دریفت نیست و البته سیستم‌های کنترل خودرو مثل کنترل پایداری عالی و سیستم مدیریت پرفورمنس کشش هم در این موضوع نقش دارند. در توضیح این موضوع باید گفت انتقال موتور (و همین‌طور تعادل وزن) به مرکز، گشتاور قطبی اینرسی را کاهش داده و درنتیجه خودرو بیشتر مستعد اسپین (چرخش به دور خود) شده است. کم‌فرمانی، حرکت خودرو به طرفین را دشوارتر می‌کند و احتمال اسپین را کاهش می‌دهد؛ بنابراین، توجه به اینکه تیم کوروت توانایی بیشتری برای تنظیم رفتار متعادل‌تر C8 داشته‌اند، موجب می‌شود فکر کنیم این کم‌فرمانی عمدی بوده است.

اکثر کوروت‌های C8 که به فروش خواهند رسید از نوع پایه خواهند بود و به‌احتمال‌زیاد کسانی که آن‌ها را خریداری می‌کنند هرگز تابه‌حال با خودروی موتور وسطی که در زمانی کمتر از زمان موردنیاز برای روشن کردن پیشرانه از صفر به ۹۶ کیلومتر می‌رسد رانندگی نکرده‌اند؛ بنابراین کم‌فرمانی به این افراد کمک می‌کند تا بهتر خودرو را کنترل کنند؛ اما با همهٔ این‌ها، همچنان انتظار می‌رود در نسخه‌های پرفورمنس آینده از گرند اسپرت گرفته تا Z06 و ZR1 و هر چیز دیگری، برای بهبود عملکرد، کم‌فرمانی کاهش پیدا کند.

همکاری گیربکس فوق‌سریع و قدرت بیشتر در C8 موجب کاهش زمان بین پیمودن پیچ‌ها شده است. شاهد این ادعا زمان ۲۳.۳ ثانیه‌ای C8 Z51 در پیست هشت شکل (پیست موتورترند که به شکل عدد ۸ لاتین است) است که ۰.۴ ثانیه بهتر از C7 Z51 و تنها ۰.۲ کُندتر از C7 Z06 است؛ اما ترمزها جایی است که C8 هیچ برتری بر C7 ندارد. ۲۹.۵ متر، بهترین مسافت توقف C8 Z51 از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت است که از C7 استینگری هم بیشتر است و این موجب می‌شود زمان ارزشمندی را در دورهای کوتاه پیست هشت شکل از دست بدهد. البته ترمزهای C8 در رانندگی‌های روزمره و حتی اسپرت کار خود را خوب انجام می‌دهند اما زمانی که تا آخرین حد به آن‌ها فشار وارد می‌شود ضعیف عمل می‌کنند.

هرچند کوروت خوب متوقف می‌شود اما احساس پدال ترمز اطمینان چندانی ندارد و ABS قبل از رسیدن پدال به انتها فعال می‌شود؛ بنابراین راننده باید به‌مرور متوجه شود که چه زمانی به حد مجاز ترمز نزدیک می‌شود زیرا خودرو هنگام ترمز گیری عادی به‌مراتب بهتر متوقف می‌شود تا زمانی که نرم‌افزار ABS وارد عمل می‌شود. هنگامی‌که مسیر ترمز گیری کاملاً صاف نباشد، این موضوع تشدید می‌شود زیرا حتی ضعفی جزئی در چسبندگی چرخ‌های جلو موجب فعال شدن ABS می‌شود. به گفتهٔ شورلت، میزان فاصلهٔ فشار پدال ترمز بسته به حالت رانندگی تغییر می‌کند ولی در هنگام آزمایش تفاوتی احساس نشد.

هرچند شاید ترمزها نقطه‌ضعف کوروت C8 باشد اما از سوی دیگر، سواری ایزولهٔ C8 در پیمایش‌های طولانی هم نقطهٔ قوت آن است. کمک‌فنرهای مغناطیسی با تنظیم در حالت تور، سواری‌ای مانند یک سدان اسپرت لوکس را ارائه می‌کنند و عبور از روی اتصالات پل‌ها، آسفالت‌های ترک‌خورده و تقاطع‌های راه‌آهن بیشتر از آنکه احساس شود شنیده می‌شود؛ اما قرار دادن خودرو روی حالت اسپرت یا پیست سواری را سفت‌تر می‌کند ولی حتی در سفت‌ترین حالت نیز سواری هرگز خشن نخواهد بود.

اما این تنها یکی از ویژگی‌های غیرمعمول برای یک کوروت است زیرا در C8 دیگر نمی‌توان شورلت را به خاطر متریال ارزان‌قیمت، کیفیت ساخت متوسط و صندلی‌های غیرحمایتی سرزنش کرد. قیمت نمونهٔ مورد آزمایش که از تیپ ۳LT است، با آپشن‌ها به نزدیک ۹۰ هزار دلار رسیده و می‌توان دید و احساس کرد که هرکدام از این دلارها کجا رفته است. صندلی‌های GT2 در هنگام رانندگی خشن از حمایتی عالی برخوردارند و در دیگر مواقع کاملاً راحت هستند. تودوزی چرمی بهترین کیفیتی را دارد که تاکنون در یک کوروت دیده شده و کابین تا سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت حتی برای پچ‌پچ کردن هم به‌اندازهٔ کافی ساکت است.

یکی دیگر از ویژگی‌های کوروت C8 فاصله گرفتن از پرفورمنس خالص است. در این خودرو پیشرانه برای یک کوروت نسبتاً ساکت است (هرچند هنوز آن صدای متمایز موتور بلوک کوچک جنرال موتورز حفظ شده است) و گیربکس در حالت تور آن‌قدر راحت است که راننده حداقل تا زمانی که ترمز نکند نمی‌فهمد چقدر سریع در حال حرکت است. به همین دلیل، C8 مانند یک خودروی زیر ثانیه‌ای احساس نمی‌شود اما اعداد دروغ نمی‌گویند. در این خودرو تحویل قدرت پیشرانه همیشه کاملاً یکسان است و راننده فقط افزایش سرعت را احساس می‌کند. گیربکس دوکلاچه نیز به‌عنوان اولین تلاش جنرال موتورز استثنایی است و با معیار این زمینه یعنی گیربکس PDK پورشه برابری می‌کند. فرمان نیز دقیق است اما درعین‌حال می‌تواند احساس بیشتری از جاده را منتقل کند.

برای ده‌ها سال همهٔ ما ایرادات زیادی به ضعف‌های کوروت می‌گرفتیم و گفته می‌شد در این خودرو دلارها فقط برای پرفورمنس هزینه می‌شوند؛ اما C7 نشان داد که شورلت می‌تواند کوروت را به‌گونه‌ای بسازد که علاوه بر سریع بودن، خوب هم باشد؛ اما بااین‌حال هنوز هم C7 به‌خوبی خودروهایی که می‌توانست آن‌ها را در دنیای اعداد و کرنومترها مغلوب کند نبود. ولی در C8 اوضاع کاملاً تغییر کرده است. این نسل نه‌تنها قدرتمند است بلکه به جرأت می‌توان گفت بیشترین احساس پریمیوم را در بین تمامی کوروت‌هایی دارد که شورلت تاکنون ساخته است. همچنین این سریع‌ترین کوروتی است که تاکنون از خط تولید شورلت بیرون آمده است و هنوز هم قیمت آن از زیر ۶۰ هزار دلار آغاز می‌شود و این تازه اول کار است.

 

مشخصات فنی

Chevrolet Corvette Z51 2020

ترکیب موتور وسط، محور عقب
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8
سوپاپ ۲ سوپاپ در هر سیلندر، OHV
قدرت ۴۹۵ اسب بخار
گشتاور ۶۳۷ نیوتن متر
ردلاین ۶,۴۰۰ rpm
نسبت قدرت به وزن ۳.۳ کیلو به اسب بخار
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
طول ۴,۶۳۰ میلی‌متر
عرض ۱,۹۳۲ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۲۳۴ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۲۲ میلی‌متر
وزن خالص ۱۶۴۳ کیلوگرم
توزیع وزن ۳۹ به ۶۱ جلو، عقب
ظرفیت سرنشین ۲ نفر
ظرفیت بار ۱۱۳ لیتر جلو، ۲۴۳ لیتر عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۸ ثانیه
شتاب صفر تا ۱۶۰ ۷.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۱ ثانیه
ترمز از ۹۶ تا صفر ۲۹.۵ متر
شتاب جانبی ۱.۰۴ جی
ظرفیت باک ۷۰ لیتر
مصرف سوخت ۱۱.۷ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۵۹,۹۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۸۸,۳۰۵ دلار

 

منبع: MotorTrend

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. ارش

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    شورلت کوروت zr1 نسل قبل استاد پیست بود و در پیچها عالی حالا مدل جدید موتور وسط هم شده و مطمئنا حرفهایی زیادی برای گفتن خواهد داشت.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۲۴ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      وای به روزی که z06بیاد بدا به روزی که zr1 رو بشه.راستی دورهای رعد آسای ویر 2019 پخش شد.کوروت zr1 رکورد پارسال gt2پورشه رو زده خارج از برنامه.مکلارن سنا هم رکورد رو نزدیک به 4 ثانیه کاهش داد.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. JDM

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (87 ديدگاه)

    صفر تا 60 مایل در 2.8 ثانیه
    رقبا حواستون باشه?

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. P.K.H

      ۲۴ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (110 ديدگاه)

      اره واقعا ولی هرچی کنه پورش اول و جدیدا مک لارن جلو راهشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. JDM

        ۲۴ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (87 ديدگاه)

        موتور ترند مقایسه کاملشو با پورشه 911 کررا Sگذاشته و جایگاه اول رو به کوروت اختصاص دادن

        پدال خواهشا مطلبشو بذار
        https://www.motortrend.com/cars/chevrolet/corvette/2020/2020-chevrolet-corvette-c8-vs-2020-porsche-911-comparison-test-review/

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. سعید(تهران)

      ۲۴ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (496 ديدگاه)

      والا با این وضعیتی که این درست کرده رقبا حواسشون باشه یا نباشه زیاد فرقی نمیکنه!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. علیx76

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    امید وارم موتور بلک وینگ کادیلاک هم روش سوار بشه که نتیجه ش میشه کاهش وزن
    افزایش قدرت
    بهبود هندلینگ و بهبود تقسیم وزن
    در کنارش ترمز رو هم بهبود بدن دیگه حرفی برای گفتن و دلیلی برای نخریدن نمیمونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۲۴ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      داداش موتور پوشراد فعلی سبکتر از بلک وینگه.با این دلایل.2تا توربو نداره.3تا میل سوپاپ کمتر 16 سوپاپ کمتر سرسیلندرهای جمع و جورتر.سیستم اگزوز جمع و جورتر نداشتن اینتر کولر و متعلقات.ولی در عوض تک میل سوپاپش بزرگه.سوپاپهاش بزرگه و میل تایپید و استکانی رو اضافه داره.در ضمن تسمه تایم بزرگ رو با یه زنجیر تایم بسیار کوچک داریم.تماما هم ألمینیومی هست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. datsun

        ۲۴ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (3431 ديدگاه)

        دقیقا این از مزایای موتورهای ohv نسبت به ohc البته اونم یه سری مزایا دیگه واسه خودش داره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. امیر

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    همچنان منتظر رکورد زنیش در پیشت هستم
    امیدوارم با موفقیت این کار انجام بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ساسان

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1038 ديدگاه)

    بسیار ظاهر ناموزونی داره…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Alireza

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (629 ديدگاه)

    و این تازه اول راه است?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Abbas

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    جدا از قیمت بسیاااار رقابتیش و عملکرد محشرش،من بیشتر محو کابینش شدم علل خصوص اینکه کرم رنگ باشه و لوکس بودنو بهتر نشون بده

    موافقم 0
    مخالفم 1
  8. MehdiTurbo

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1924 ديدگاه)

    من همچنان دلتنگ c7 ام میدونید رو بازی اون یه چیز دیگه بود موتور وسط اون وسعت دید و بازیو به راننده ارائه نمیده خفه تره،ای کاش جفتش تولید میشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Elmiraj

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    سه خط آخر :
    (( این سریعترین کوروتی هست که تاکنون از خط تولید شورولت بیرون آمده است و قیمت آن هنوز از زیر ۶۰ هزار دلار شروع می شود و این تازه اول کار است…..!!!! ))
    درسته و این تازه اول کاره و شورولت هنوز کاری نکرده ، فقط و فقط رقبای اسپورت زیر ۱۲۰ هزار دلارو با خاک یکسان کرده و هنوز Zo6 و ZR1 موندن تا مثل همیشه رقبای چند صد هزار دلاری و چند میلیون دلاری را رسوا کنن………!!!!

    موافقم 1
    مخالفم 1
  10. Ferrari Fxx K Evo

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    چه در درگ و چه در پیست کدوماشون رو رسوا کرد ؟

    مکلارن ۷۲۰S رو ؟
    فراری ۴۸۸ پیستا رو ؟
    پورشه ۹۱۱ GT2RS رو ؟
    لامبورگینی اونتادور SVJ رو ؟
    لامبورگینی هوراکان پرفورمانته رو ؟

    بله این ماشین هایی که اسم بردم ، قیمتشون خیلی زیادتر از کوروت ZR1 هست دلیلشم اینه که کیفیت ساخت بالایی دارن قابلیت اطمینان بالایی دارن کابین خیلی خیلی بهتر و با کیفیت تری دارن و و و ……….

    تکرار میکنم حالا شما بگو کدوم یک از اینا رو
    چه در پیست و چه در، درگ شکست ، داده ؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Amir Machine

      ۲۴ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (1199 ديدگاه)

      تایم کوروت ZR1 تو پیست VIR آزمایش Car & Driver:
      2:39.5
      تایم مک‌لارن 720S تو همین پیست:
      2:39.7
      تایم هوراکان پرفورمانته تو همین پیست:
      2:44.0
      تایم کوروت ZR1 تو پیست آزمایش Road & Track:
      1:25.9
      تایم فراری پیستا تو همین پیست:
      1:27.3
      حالا فهمیدی تو کدوم پیست‌ها شکست داده؟ سند این تایم‌ها تو همین پدال هست
      اگه این مطلب بالا رو هم خونده باشی میبینی که تو این نسل جدید مشکل کیفیت کابین بطور کامل برطرف شده و در این مورد دیگه هیچ انتقادی به کوروت وارد نیست

      موافقم 0
      مخالفم 1
  11. Hamid SS

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (86 ديدگاه)

    یدونشو خواهم خرید!!! D:
    اولا که میدیدمش ازش خوشم نمی اومد ولی حالا که بهش دقت می کنم …
    میبینم که عاشقش شدم عاشق!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed

      ۲۴ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (757 ديدگاه)

      داداش بزار Play station 5 بیاد بعد بگو خواهم خرید D:
      اول هم باید قیمت کنسول رو جور کنی :D

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. Behrouz. anzali

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (372 ديدگاه)

    اینو مطمئن باشید کوروت z06 بیرون بیاد یه هیولای واقعی هست. حالا این جای خود داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حسن

    ۲۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1276 ديدگاه)

    کلا این با c7 دوتا ماشین مجزان درسته اسمشون یکیه . اون یه ماشین موتور جلو دف عقب بود که قدرت مانورش عالی بود و با اینکه فشاروزنی رو چرخ عقبش کم بود تو تمام مراحل از درگ و رولینگ و پیست عالی عمل میکرد مخصوصا دریفت . تنها جایی که این ضرب المثل نو که اومد به بازار کاربرد نداره در مورد کوروته zr1 c7همیشه محبوب و ماندگاره اینم که همه چی تمومه .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا