شورلتفورد

آغاز مرگ سدان‌های آمریکایی، خاتمهٔ تولید فورد تاروس و شورلت کروز

چند وقتی است که در سراسر جهان کراس‌اوورها به خودروهای بشدت محبوبی تبدیل شده‌اند و به همین دلیل سدان‌ها به حاشیه رفته و روزبه‌روز از فروش آن‌ها کاسته می‌شود. با وجود این رویهٔ نه‌چندان خوشایند، خودروسازان همواره به معرفی شاسی‌بلندهای جدیدی می‌پردازند و از آن بدتر، بسیاری از شرکت‌ها مثل فورد و شورلت قصد دارند سدان‌های خود را کنار بگذارند. فرایند مرگ سدان‌های آمریکایی از حالا آغاز شده زیرا تولید شورلت کروز و فورد تاروس رسماً خاتمه یافته است.

به گفتهٔ جنرال موتورز، آخرین شورلت کروز ساخت ایالات‌متحده در ساعت ۳ بعدازظهر به‌وقت محلی از خط تولید کارخانهٔ این شرکت در لوردستون اوهایو خارج شده است. این را می‌توان پایان یک دوره دانست. یکی از مقامات جنرال موتورز که نامش مشخص نیست گفته است کروز محصول خوبی بود و با غرور زیادی توسط کارکنان لوردستون تولید شد. آخرین دستگاه کروز به رنگ سفید بوده و روی آن نوشتهٔ «Last Cruze» (آخرین کروز) دیده می‌شود.

با خاتمهٔ تولید شورلت کروز، کارخانهٔ لوردستون جنرال موتورز به‌طور کامل تعطیل می‌شود. هرچند قبلاً توافق شده که حدود ۳۷۰ نفر از کارکنان این کارخانه به سایر تأسیسات جنرال موتورز منتقل شوند اما با تعطیلی کارخانهٔ لوردستون هنوز هم بیش از هزار نفر از کار اخراج می‌شوند. احتمالاً دلیل جنرال موتورز برای پایان دادن به تولید کروز این است که فروش آن از ۲۷۳ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۴ به ۱۴۲ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است. این کاهش شدیدی است و به‌احتمال‌زیاد برای اینکه کروز محصول سودآوری باشد، جنرال موتورز به فروش بیشتری نیاز دارد.

از سوی دیگر، همان‌طور که در ابتدا گفته شد، فورد نیز به تولید سدان فول سایز تاروس پایان داده است. تولید تاروس در سال ۱۹۸۵ در کارخانهٔ فورد در شیکاگو آغاز شد و از آن زمان تاکنون، طی ۳۴ سال بیش از هشت میلیون دستگاه از آن در این کارخانه تولید شده است. معاون ارشد فورد در بخش بازاریابی، فروش و خدمات در ایالات‌متحده آقای «Mark LaNeve» دراین‌باره گفته است:

«تاروس در زمان آغاز تولیدش بازار تازه‌ای را برای فورد ایجاد کرد و ما از نقش این خودرو در سود شرکت سپاسگزاریم. همان نوآوری‌هایی که زمانی در تاروس ارائه شدند، برای خریداران امروزی با اکسپلورر و دیگر مدل‌ها ادامه خواهد یافت».

هرچند زندگی تاروس به پایان رسیده است اما برخلاف جنرال موتورز، فورد شغل‌های کارخانهٔ شیکاگوی خود را حفظ خواهد کرد. این شرکت آمریکایی به‌منظور افزایش ظرفیت برای تولید نسل جدید اکسپلورر و نسخهٔ مخصوص نیروهای پلیس آن، در خط تولید این کارخانه یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و درنتیجه حالا ۵۰۰ شغل جدید به کارخانهٔ شیکاگو اضافه شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. حمیدرضا

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    مرگ سدان ها ناراحت کننده هست واقعا

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (2033 ديدگاه)

      حیف این سدان ها که تولیدشون متوقف میشه??
      تو کشور ما ملت تو کف یه سدان با کیفیت هستن انوقت اونجا تولیدش خاتمه پیدا میکنه
      بیارین اینجا همشو میخریم???

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. Solid Viper

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    جی ام میتونست تو این کارخونه،کراس اوور تولید کنه،ولی طبق اون برنامه…
    تاروس هم که رفت تا آخر امثال لاکراس هم می‌ره
    احتمالا ایمپالا هم بعدیش باشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. Jdm

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (121 ديدگاه)

    آغاز مرگ سدان ها
    شروع تولد کراس اوور ها…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. ahmad

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    همینه که میگم امریکاییها خودروساز نمیشن ، چون فقط پیکاپها و کراس اورهاشون فروش میره و اون هم باز به این دلیله که به غیر از امریکا کشورای دیگه که واردات و خط تولید دارن تو امریکا ، پیکاپ نمیسازن و بیشتر محصولاتشون خودروهای سدان و کراس اورهه و به نوعی امریکاییها دارن بدون رقیب پادشاهی میکنن و مشتری امریکایی حق انتخاب زیادی تو رده خودروهای پیکاپ نداره ، اینکه مردم دنیا روز به روز علاقشون به خودروهای سدان کمتر میشه درسته ولی پایان تولید سدانهای امریکایی یکی پس از دیگری به این دلیل که مردم دنیا و حتی خود امریکا علاقه ای به خرید سدانهای امریکایی ندارن و وقتی گزینهای بهتر اسیایی و اروپایی هست مردم انتخابهای بهتری در مقایسه با سدانهای امریکایی دارن و ما میبینم بر خلاف مرگ تدریجی سدانهای امریکایی برای دیگر خودروسازهای اروپایی و اسیایی فعال در امریکا هنوز این اتفاق نیافتاده و هنوز فروش نسبتا خوبی نسبت به رقبای امریکایی خودشون دارن .

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. Jdm

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (18 ديدگاه)

      عامو بخاطره تنفرت از امریکا این حرفارو نزن
      تولیست پرفروش ترین سدان ها علاوه بر امریکاییا بسیاری از سدان ها کاهش فروش چشمگیری داشتن.
      برو با همون 405 و پارس حال کن.کاری هم به امریکاییا نداشته باش

      موافقم 3
      مخالفم 0
  5. یانکی

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    امثال کروز زیاد مهم نیست سدانهای پرفورمنس مهمه.تاروس شو حیف شد میتونست تو نسل جدید با موتور400 اسبی بیاد.ولی نسل جدیدش مدتیه تو چین هست خیلی توپه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Ford taurus

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (329 ديدگاه)

    ???☹️☹️☹️تاروس نهههه???

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. Behrouz. anzali

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (128 ديدگاه)

    اونجا مثل ایران نیست که کلا کارگراشو بیرون کنن جایی دیگه ازشون استفاده میشه یا اگه بیکار بشن حقوق میگیرین تا کار جدید پیدا کنن . مثل ما بد بخت نیستن که

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. تورج

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (53 ديدگاه)

    تولید سدان های غیر الکتریکی با چالش روبرو شده، ولی چرا ماسل کارها تولیدشون ادامه داره؟! سلیقه آمریکاییا فعلا شاسی بلنده، کافیه چندتا فیلم درست کنند که هنرپیشه ها از سدان ها استفاده می کنند، دوباره ورق برمی گرده.
    با احترام به خاتمه تولید فورد تاروس، سدان فول سایز، یک دقیقه سکوت!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۷ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اگر آمریکا نبود،دنیا آفتابه هم نداشت

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا