شورلت

خاتمهٔ تولید ون شورلت سیتی اکسپرس

در ماه می سال ۲۰۱۳، درنتیجهٔ همکاری جنرال موتورز با نیسان، شورلت نسخهٔ ری‌بج شده از ون تجاری نیسان VN200 را با نام سیتی اکسپرس معرفی نمود. این مدل در نمایشگاه شیکاگو ۲۰۱۴ به نمایش درآمده و سپس به بازار عرضه شد. شورلت این ون را برای قرار گرفتن در جایگاهی پایین‌تر از ون فول سایز اکسپرس در نظر گرفته بود. سازندهٔ آمریکایی امید زیادی به سیتی اکسپرس داشت به‌گونه‌ای که معاون ارشد جنرال موتورز در بخش وسایل نقلیهٔ تجاری در ایالات‌متحده در رابطه با آن گفته بود که شورلت سیتی اکسپرس انتخابی کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تر برای کسانی است که به ظرفیت بار یا دیگر قابلیت‌های ون‌های بزرگ نیازی ندارند.

شورلت سیتی اکسپرس همچنین قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای هم داشت و از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر کم‌مصرف با ۱۳۱ اسب بخار قدرت و ۱۸۸ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کرد؛ اما با وجود برخورداری از تمامی این خصوصیات مثبت، بازار استقبال مناسبی را از این ون میان سایز به عمل نیاورد به‌گونه‌ای که از ابتدای عرضهٔ این ون به بازار یعنی از نوامبر سال ۲۰۱۴ تاکنون کمتر از ۳۰ هزار دستگاه از آن به فروش رسیده است. سال گذشته نیز شورلت موفق به فروش ۸,۳۴۸ دستگاه از سیتی اکسپرس شد درحالی‌که برای مقایسه فروش نیسان NV200 در این سال ۱۸,۶۰۲ دستگاه و فروش رم پرومستر سیتی ۱۵,۵۸۴ دستگاه بوده است.

در همین حال ون فورد ترانزیت کانکت در سال ۲۰۱۷ بیش از دو برابر ون‌های نیسان و دوج فروش داشته و رقم ۳۴,۴۷۳ دستگاه را به ثبت رسانده است. سیتی اکسپرس در سال‌های ابتدایی عرضه به بازار هم فروش مناسبی نداشته است به‌طوری‌که در اولین سالی که این ون به‌طور کامل در بازار حضور داشت یعنی سال ۲۰۱۵ تعداد ۱۰,۲۸۳ دستگاه از آن به فروش رسید درحالی‌که نسخهٔ اصلی سیتی اکسپرس یعنی نیسان NV200 در همان سال ۱۷,۳۰۰ دستگاه فروش داشت و فورد ترانزیت کانکت هم فروش ۵۲,۲۰۰ دستگاهی را در سال ۲۰۱۵ به ثبت رساند.

به همین دلیل، به گزارش «Automotive News»، جنرال موتورز در ماه فوریهٔ امسال به تولید شورلت سیتی اکسپرس خاتمه داده است. سخنگوی شورلت نیز تأیید کرده است که دلیل اصلی خاتمهٔ تولید این ون، فروش پایین بوده است. وی همچنین گفته است اگر برنامه‌هایی برای ساخت جایگزین سیتی اکسپرس نیز وجود داشته باشند، با توجه به فروش پایین این ون، این برنامه‌ها هم با تردید مواجه خواهند بود. بااین‌حال نیسان به تولید ون NV200 پایان نخواهد داد چراکه این شرکت هم‌اکنون حدود ۲۵ درصد از بازار ون‌های کامپکت در ایالات‌متحده را در اختیار دارد.

Nissan NV200

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا