اوپلشورلت

دوئل شورولت ترکس و اوپل موکا

که در این دور از رقابت‌های به آن پرداخته‌ایم گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت است. در دوئل پنجم این گروه دو کراس‌اوور هم‌خانواده یعنی جیپ رنگید و فیات ۵۰۰X در برابر یکدیگر قرار گرفتند کی طی آن مجموعاً تعداد ۱۳۰۱ رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، رنگید توانست با کسب ۹۴۷ رأی یا ۷۲ درصد از کل آراء پیروز شده و به مرحلهٔ بعدی راه پیدا کند درحالی‌که ۵۰۰X با ۳۵۴ رأی از دور رقابت‌ها کنار رفت. حال امروز در ششمین دوئل گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت شاهد رقابت بین دو کراس‌اوور هم‌خانوادهٔ دیگر یعنی شورولت ترکس و اوپل موکا هستیم.

سانگ‌یانگ تیوولی

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

میتسوبیشی ASX

سوزوکی ویتارا

؟

نیسان ترانو

رنو داستر

سوبارو XV

سوزوکی SX4

نیسان ترانو

؟

جیپ رنگید

فیات ۵۰۰X

نیسان جوک

فورد اکواسپرت

جیپ رنگید

؟

پژو ۲۰۰۸

سیتروئن C4 کاکتوس

هوندا HR-V

تویوتا C-HR

؟

تویوتا C-HR

شورلت ترکس

اوپل موکا

اشکودا یتی

فیات ۵۰۰L

؟

؟

کیا سول

لادا ایکس‌ری

رنو کپچر

اوپل کراسلند

؟

؟

سئات آرونا

فولکس‌واگن T-Roc

هیوندای کُنا

کیا استونیک

؟

؟

نیسان کیکس

هیوندای کرتا

سیتروئن C3 ایرکراس

ام‌جی ZS

نیسان کیکس

؟

شورولت ترکس

شورولت اولین بار از نام ترکس برای یک کراس‌اوور کانسپت استفاده کرد که در نمایشگاه نیویورک ۲۰۰۷ رونمایی شد و هیچ‌گاه به تولید نرسید. سپس چند سال بعد در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ شورولت از یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت تولیدی با همین نام پرده‌برداری کرد که هیچ شباهت و ارتباطی با کانسپت ترکس نداشت. این خودرو که کوچک‌ترین کراس‌اوور شورولت محسوب می‌شود، بر روی پلت‌فرم گاما II جنرال موتورز مشترک با هاچ‌بک سونیک ساخته شده است. همچنین ترکس با کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت دیگر جنرال موتورز یعنی بیوک انکور و اوپل موکا هم اشتراکات فراوانی دارد تا جایی که می‌توان این سه کراس‌اوور را خودروهایی یکسان با برندهای متفاوت دانست. شورولت ترکس علاوه بر ایالات‌متحده، توسط جنرال موتورز کُره، در کرهٔ جنوبی هم تولید می‌گردد درحالی‌که در استرالیا نیز به‌صورت وارداتی و با نام هولدن ترکس عرضه می‌شود. این ماشین برای مدل ۲۰۱۷ فیس‌لیفتی را تجربه کرد که در نمایشگاه شیکاگو ۲۰۱۶ رونمایی شد. در این فیس‌لیفت عمدهٔ تغییرات در قسمت جلوی ترکس انجام گرفته و آن‌را به دیگر کراس‌اوورهای شورولت یعنی اکوئناکس و تراورز نزدیک کرده است. این کراس‌اوور کوچک هم‌اکنون با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود که یکی دیزلی و بقیه بنزینی هستند. لیست موتورهای بنزینی شامل نمونه‌های چهار سیلندر ۱.۴ لیتری و ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی و ۱.۴ لیتری توربوشارژ می‌شود که در رقابت ما موتور آخر شرکت کرده است. این موتور ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد که در حالت استاندارد به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد. برای انتقال نیرو هم گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی و اتوماتیک در نظر گرفته شده است. ترکس تا پایان ماه اکتبر امسال در ایالات‌متحده ۶۶ هزار دستگاه فروش داشته که بیش از ۳۳۰۰ دستگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

اوپل موکا

اوپل در سال ۲۰۱۲ تولید کراس‌اوور ساب‌کامپکتی بنام موکا را آغاز کرد که همان‌طور که گفته شد پلت‌فرم مشترکی با شورلت ترکس دارد و در اصل نسخهٔ اروپایی ترکس محسوب می‌شود. این خودرو در بریتانیا با برند واکسهال عرضه می‌گردد. موکا هم‌اکنون تنها کراس‌اوور اوپل است که در آن از پلت‌فرم جنرال موتورز استفاده شده چراکه کراس‌اوورهای کراس‌لند و گرندلند هردو از پلت‌فرم‌های پژو-سیتروئن استفاده می‌کنند و صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شوند درحالی‌که برای موکا مانند ترکس سامانهٔ چهارچرخ محرک قابل سفارش است. موکا نیز مانند ترکس برای مدل ۲۰۱۷ دستخوش فیس‌لیفتی قرار گرفت که طی آن تغییراتی در نمای جلویی خودرو انجام گرفت و با نام موکا X به بازار عرضه شد. این کراس‌اوور آلمانی-آمریکایی در قسمت جلو از طراحی خاص اوپل سود می‌برد اما نمای عقبی آن تا حد زیادی به ترکس شباهت دارد که این شباهت به داخل خودرو هم کشیده شده است. اکثر پیشرانه‌های موکا نیز با ترکس مشترک است و همهٔ موتورهای ترکس برای آن ارائه می‌گردد؛ اما به دلیل اینکه موکا برای بازارهای اروپایی در نظر گرفته شده یعنی جایی که پیشرانه‌های دیزلی محبوبیت بالایی دارند، برای موکا علاوه بر موتور دیزلی ترکس، یک موتور دیزلی دیگر هم ارائه می‌شود. ولی ما در این دوئل به جهت یکسان شدن شرایط هردو خودرو همان پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی را برای موکا انتخاب کرده‌ایم که دقیقاً با موتور ترکس یکسان است. البته این موتور برای موکا برخلاف ترکس در دو سطح قدرت مختلف ارائه می‌شود. موکا هم‌اکنون توسط نمایندگی جدید اوپل در ایران یعنی ساپرا موتور در کشورمان هم عرضه می‌گردد. این خودرو در دو تیپ با همین موتور ۱.۴ لیتری و در هردو سطح قدرت در کشورمان حضور دارد و با قیمت ۱۶۲ میلیون تومان برای تیپ اول و ۱۹۶ میلیون تومان برای تیپ دوم به فروش می‌رسد.

 

مشخصات فنی

شورولت ترکس

اوپل موکا

پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت ۱۴۰ اسب بخار ۱۴۰ اسب بخار
گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر ۲۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۹.۳ ثانیه ۱۰.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر/ساعت ۱۹۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۸.۱ لیتر (ترکیبی) ۸ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۴۳۰ کیلوگرم ۱۳۳۵ کیلوگرم
طول ۴.۲۴ متر ۴.۲۷ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۵۵ متر ۲.۵۵ متر
قیمت پایه ۲۱,۸۹۵ دلار ۲۴,۲۷۵ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9869148]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. me84

    ۱۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    جفتشون یه چیزن، اما چون سهام اوپل رو فرانسه خریده، به شورولت رای دادم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. orangotan

      ۱۷ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (51 ديدگاه)

      ????

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Amir

    ۱۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (173 ديدگاه)

    بنظرم صندلى هاى عقب موکا خیلى راحتتر بنظر میاد ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. orangotan

    ۱۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (51 ديدگاه)

    اینا که یکی بود ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. .....::::LAST VIPER::::.....

    ۱۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    من به اوپل موکا رای میدم
    فقط تو چراغهای جلو با هم فرق دارن از نظر ظاهر که اکپل واقعا استایل کلیش زیبا تر از ترکس شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Fericuda

    ۱۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (107 ديدگاه)

    حجم فضای بار رو هم کاش مینوشتید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. .....::::LAST VIPER::::.....

    ۱۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    این دو تا فقط تو طراحی چراغهاشون با هم متفاوتن
    اما طراحی اوپل زیباتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Hemichan

    ۱۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (715 ديدگاه)

    کدامیک را میپسندید
    هر دورا
    ولی اوپل دیگه آمریکایی نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حمیدرضا

    ۱۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    این خودروها در بازارهای کاملا متفاوتی عرضه میشن و همپوشانی در بازار ندارن به شورلت رای دادم به خاطر طراحی چراغ های جلو و قیمت کمتر البته مصرف اوپل بهتر بود ولی اون قدر نبود که راغب بشم بهش رای بدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ارش

    ۱۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    هیچکدام.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Hosein

    ۱۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (313 ديدگاه)

    جلوی ترکس،عقب اوپل،کابین اوپل،در کل اوپل

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. سعید(تهران)

    ۱۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    چرا با وجود انجین یکسان و وزن بیشتر شورلت شتابش اینقدر بهتره؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (419 ديدگاه)

      گیربکس و ضرایب دنده و ضریب دیفرانسل خیلی نقشه مهمی داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. ابولفضل نصیری

    ۱۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (161 ديدگاه)

    قطعا اپل موکا, با اینکه هر دو از یک پلتفرم و انجین هستن ولی در کل موکا هر چند جزئی نسبت به ترکس برتری داره و اتاق هم نشون میده که کیفیت مواد موکا کمی بهتره البته زیاد نمیشه با یک عکس نظر قطعی در این مورد داد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. abbas_us.c

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (269 ديدگاه)

    فقط33روز مونده تا به معرفی zr1 2018 ☝☝☝
    مثه اینکه 750اسب بخار قدرت داره.
    و البته یه نسخه c8 mid engineهم در راهه که برا رقابت با 911 turbo sمیاد که تاریخ رونماییش معلوم نی فعلا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Mercede kaviani

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (551 ديدگاه)

    انتخاب بسیار دشواری است چون در تمام زمینه ها در یک کلاس هستنند
    انتخاب من شورولت ترکس بخاطر زیباتر بودن است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. بیژن

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (255 ديدگاه)

    رای من اپل. چون خودم یک دستگاه دارم?
    و د وستانی که به اپل رای دادن ، کامنتاشون تا حدودی درسته.از نظر استایل ، راحتی و چشمگیر بودن طرح داخلی.در ضمن شتاب بسیار بالایی داره، تکان های اتاق نسبت به رقبا بسیار کمتره و نرم تر .
    توو دفترچه ش قدرتش ۱۵۰ اسب زده ولی نمیدونم اینجا چرا ۱۴۰ زده.در ضمن تا۲۴۰ هم باهاش رفتم.ولی کار خطرناکی بود.توصیه نمیکنم.?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Mohamad

    ۱۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (85 ديدگاه)

    اوپله منو یاد تیگو 7 میندازه،شورلته یاد تیگو 5???

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mohamad

      ۱۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (85 ديدگاه)

      پشتشونم شبیه کوراندو هستش.
      فرمونشونم شبیه جک s5…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. Farzad

    ۲۷ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    بدم میاد از کراس آوو های ساب کامپکت

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا