دوجشورلت

دوئل شورولت کامارو ZL1 و دوج چلنجر هلکت

به روزی دیگر و قسمتی دیگر از دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال رسیده‌ایم. این قسمت به کوپه‌های متوسط اختصاص دارد که در دوئل قبلی آن ب‌ام‌و M4 در برابر فورد موستانگ GT قرار گرفت. در این دوئل مجموعاٌ تعداد ۲۱۷۱ رأی به ثبت رسیده است که موستانگ توانست با کسب ۱۱۹۳ عدد از آن‌ها یا ۵۵ در صد از کل آراء، پیروز نبرد شده و به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالی‌که M4 با کسب ۹۷۸ رأی از راه‌یابی به مرحلهٔ بعدی بازمانده و از دور رقابت‌ها کنار رفت. حال امروز نیز شاهد دوئل و جنگی بسیار جذاب و هیجان‌انگیز هستیم چراکه امروز قدرتمندترین ماسل کارهای آمریکایی یعنی دوج چلنجر هلکت و شورلت کامارو ZL1 پای به میدان نبرد نهاده‌اند.

شورلت کامارو

دوج چلنجر

کادیلاک ATS کوپه

هوندا آکورد کوپه

؟

کادیلاک ATS کوپه

مرسدس بنز C کلاس

لکسس RC

ب‌ام‌و سری ۴

فورد موستانگ

؟

فورد موستانگ

آئودی A5

اینفینیتی Q60

؟

شورلت کامارو ZL1

پس از طوفانی که فورد با معرفی موستانگ در سال ۱۹۶۴ به پا کرد، جنرال موتورز نیز تصمیم گرفت پاسخ قاطعی به رقیب همیشگی خود بدهد. بدین ترتیب پروژهٔ ساخت ماسل کاری تحت برند شورلت کلید خورد و سرانجام نتیجهٔ آن در سپتامبر ۱۹۶۶ با نام کامارو معرفی شد. در فوریهٔ سال ۱۹۶۷ نیز پسرعموی کامارو یعنی پونتیاک فایربرد معرفی شد که این دو خودرو اشتراکات فراوانی با یکدیگر داشتند. کامارو که مستقیماً موستانگ را هدف قرار داده بود، توانست در سال ۱۹۶۷ تا حد زیادی از فروش آن‌ها بکاهد. تولید نسل اول کامارو که در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت ساخته می‌شد تا سال ۱۹۶۹ ادامه داشت و سپس در فوریهٔ سال ۱۹۷۰ نسل دوم آن معرفی شد که کاملاً نسبت به قبل تغییر کرده بود اما نسخهٔ کابریولت در آن وجود نداشت. کامارو با معرفی نسل سوم در سال ۱۹۸۲ وارد دوران سیاه خود شد تا اینکه پس از ۱۱ سال در سال ۱۹۹۳ نسل چهارم معرفی شد. بااین‌حال سرانجام در سال ۲۰۰۲ تولید کامارو به دلیل کاهش محبوبیت بدون معرفی نسل جدید خاتمه پیدا کرد. بدین ترتیب دوران غیبت کامارو آغاز شد تا اینکه شورلت با معرفی کانسپت کاماروی جدید در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۶ خبر از بازگشت این اسطوره داد. نهایتاً در سال ۲۰۰۹ نسخهٔ تولیدی نسل پنجم کامارو با مدل ۲۰۱۰ معرفی شد که طراحی آن به‌طور کامل با الهام از نسل اول شکل گرفته بود. این نسل که روی پلت‌فرم زتا جنرال موتورز ساخته شده بود، در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت به بازار عرضه شد؛ اما این ماسل کار افسانه‌ای هم‌اکنون در نسل ششم خود قرار دارد که در می سال ۲۰۱۵ رونمایی شده و با مدل ۲۰۱۶ به بازار آمد. نسل ششم کامارو روی پلت‌فرم آلفای جنرال موتورز ساخته شده و از لحاظ طراحی پیروی نسل قبلی است. این نسل در ابتدا در نسخه‌های RS شش سیلندر و SS هشت سیلندر معرفی شد درحالی‌که پس از چندین سال دوباره موتور چهار سیلندر هم برای آن ارائه گردید. سپس در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۶ شورلت بزرگ خاندان خانوادهٔ کامارو یعنی مدل ZL1 را معرفی نمود. این هیولای آمریکایی به یک نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ مجهز است که از کوروت Z06 قرض گرفته شده و ۶۵۰ اسب بخار و ۸۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

دوج چلنجر هلکت

پس از اوج‌گیری دوران ماسل کارهای قدرتمند آمریکایی در اواخر دههٔ ۶۰ میلادی که آغاز آن با فورد موستانگ بود، دوج دیرتر از رقبا به این سیل خروشان پیوست به‌گونه‌ای که پس از معرفی شورلت کامارو و AMC جاولین، سرانجام در سال ۱۹۶۹ با معرفی مدل چلنجر به میدان آمد. این ماسل کار عضلانی با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های قدرتمند، به جنگ مستقیم سایر هم‌وطنانش یعنی موستانگ، کامارو و جاولین رفت. سپس در سال ۱۹۷۰ نسل سوم پلیموث باراکودا هم معرفی شده که بر اساس چلنجر ساخته شده بود و بسیار به آن شباهت داشت؛ اما پس از بروز بحران نفتی دههٔ ۷۰ میلادی و افول دوران خودروهای عضلانی، تولید چلنجر در سال ۱۹۷۴ بدون معرفی جایگزین خاتمه یافت. سپس در سال ۱۹۷۷ نسل دوم این خودرو معرفی شد ولی این نسل که با همکاری میتسوبیشی ساخته شده بود، یک کوپهٔ ساب‌کامپکت ضعیف بود که هیچ شباهتی به چلنجر نداشت. با پایان تولید این ماشین در سال ۱۹۸۳، برای چندین سال خبری از چلنجر نبود تا اینکه سرانجام گروه کرایسلر در قرن بیست و یکم تصمیم گرفت این نام افسانه‌ای خود را احیا کند و بدین ترتیب نسل سوم چلنجر پس از چندین سال غیبت و معرفی یک نسخهٔ کانسپت در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۶، سرانجام در سال ۲۰۰۸ معرفی گردید. طراحی این نسل به‌طور کامل با نگاه به نسل اول چلنجر صورت گرفته و کاملاً دوران اوج این ماسل کار را نشان می‌دهد. البته نسل سوم چلنجر برخلاف نسل اول فقط به‌صورت کوپه عرضه می‌گردد و نسخۀ کابریولت آن تولید نمی‌شود. این نسل چلنجر بر روی پلت‌فرم LC کرایسلر ساخته شده که یادگار دوران شراکت کرایسلر با دایملر بوده و با مرسدس بنز E کلاس W211 و S کلاس W220 مشترک است. نسل سوم چلنجر همچنان در حال تولید است اما دوج در طول این سال‌ها بارها آن‌ها مورد فیس‌لیفت و به‌روزرسانی قرار داده است. در سال ۲۰۱۴ نیز این شرکت نسخهٔ بسیار قدرتمندی از آن‌ها با نام هلکت معرفی نمود که تا پیش از معرفی مدل دیمن، قوی‌ترین مدل چلنجر و همین‌طور قوی‌ترین ماسل کار دنیا محسوب می‌شد. ما نیز در این رقابت همین نسخهٔ هلکت را شرکت داده‌ایم که به یک نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 همی با ۷۰۷ اسب بخار قدرت و ۸۸۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است.

 

مشخصات فنی

شورلت کامارو ZL1

دوج چلنجر هلکت

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 ۶.۲ لیتری V8
تنفس سوپرشارژ سوپرشارژ
قدرت ۶۵۰ اسب بخار ۷۰۷ اسب بخار
گشتاور ۸۸۰ نیوتن متر ۸۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۴ ثانیه ۳.۶ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۵ ثانیه ۱۱.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۱۵ کیلومتر/ساعت ۳۲۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۴.۷ لیتر (ترکیبی) ۱۳.۷ لیتر (ترکیبی)
طول ۴.۷۸ متر ۵.۰۱ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۸۱ متر ۲.۹۵ متر
وزن ۱۷۸۴ کیلوگرم ۲۰۳۸ کیلوگرم
قیمت پایه ۶۲,۱۳۵ دلار ۶۲,۴۹۵ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9812980]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸۴ دیدگاه‌ها

  1. Foweks

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جنس فرمون کامارو ?

    موافقم 1
    مخالفم 1
  2. حمیدرضا

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    من به شوی رای میدم چون دوستش دارم از چهرش خیلی خوشم میاد ولی معتقدم برنده این کلاس یه امریکایی خواهد بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. Hemichan

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (715 ديدگاه)

    Domestic . Not Domesticated

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Ardalan

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (80 ديدگاه)

    واقعا مردم جالبی داریم بی ام و سری ۴ حذف شده اونم مقابل موستانگ

    موافقم 0
    مخالفم 3
    1. LAST VIPER

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (589 ديدگاه)

      خب اردی جان مگه موستانگ کاستی نسبت به ام فور داره بچه های پدال ماستانگ رو بیشتر از ام فور دوست دارن دلیل نیمیشه که

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. (ali(chevy nova

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (6801 ديدگاه)

      بى ام و در برابر موستانگ لوله شد رفت اردلان لوله

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. امپراتور لامبورگینی

        ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        ماشالله BMW چه حرصی از دوستان درآورده !
        علی شوی نووا
        اول که این دوئل ها فقط واسه دونستن سلیقست و نه هیچ چیز دیگه
        ثانیا این که همه به قیمت ارزون M4 رای دادن
        ثالثا چینش رقبا در این دوئل ها اصلا مناسب نیست ( هر چند پدال بهتر از این دیگه نمیتونست)
        رابعا نتیجه ی این دوئل ها هیچ اهمیتی نداره و عملکرد شرکت ها در دنیای واقعی خودش بیانگر همه چیزه.
        خامسا اختلاف 55 درصدی لوله شدن حساب نمیشه. این طوری حرف نزن تا اون وقتی که با اختلاف 90 به 10 درصد نماینده هاتون حذف شدن و خواهند شد جوابی داشته باشی که بدی.

        موافقم 0
        مخالفم 4
        1. (ali(chevy nova

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (6801 ديدگاه)

          مثل همیشه زدى زىر حرفت
          باز هم که با من حرف زدى؟؟؟؟
          تو رو قولى که مىدى پاىبند باش لازم نیست دربارهى همه چىز نظر بدى

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. (ali(chevy nova

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (6801 ديدگاه)

          راستى در مورد حرص گفتى
          اونقدر امثال شما از بردن موستانگ حرص خوردن بقىه حرص نخوردن
          در دنىاى واقعى هم موستانگ پرفروش ترىن کوپه دنىا و محبوب ترىن کوپه المان هست
          البته خودت هم مىدونى
          پس تو زیاد حرص نخور

          موافقم 4
          مخالفم 0
        3. Amir

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          به قولی که دادم پایبندم. قول ندادم حرف نزنم. مثکه یادت رفته چی گفتیم
          همیشه در مورد خودروسازان امریکایی با احترام حرف زدم و حتی بار ها ازشپن دفاع کردم. بهترین نمونش پست 10 خودروی بی کیفیت امریکا.
          از شما توقع میره با این همه سابقه در پدال ، حداقل طرف مقابل رو به خاطر 70 رای کمتر در دوئلی که تعیین کننده ی هیچ چی جز سلیقه ی کاربران نیست ، تحقیر نکنی

          موافقم 0
          مخالفم 1
        4. (ali(chevy nova

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (6801 ديدگاه)

          یه بار دیگه ببىن اردلان و e36 تو این صفحه و صفحه ى قبلى چى گفتن بعد بىا با من بحث کن
          تا کسى چىزى نگه من حرف نمىزنم
          نگىد تا نگم

          موافقم 1
          مخالفم 0
        5. Amir

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          دوست عزیز اگر ایشون گفته که هیچ چی !!
          من نمیدونستم.
          اول این کامنت ها بنویس در جواب چه حرفی داری این کامنت رو میذاری تا بقیه هم بدونن.
          تاثیر بازدارنگیش هم خیلی بیشتره !

          ضمنا همه رو با هم جمع نبند. جوابش رو همونجا بده.

          منم بلدم همین حرف رو بزنم.
          پس از حالا به بعد هر وقت Saman به ماشین ها آلمانی توهین کنه من جوابش رو مثل شما با پیروی از همین اصل ” نگید تا نگم ” خواهم داد !!
          اشکالی نداره از نظرت ؟؟؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        6. (ali(chevy nova

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (6801 ديدگاه)

          والا من همىشه اسم فرد مورد نظرم رو که باهاش حرف میزنم رو مىبرم
          تو همىن اکانت هم اسم اردلان رو بردم و تو صفحه ى قبل هم اسم e36 رو
          البته مىتونى جواب سامان رو هم بدى ولى حجم بحث کردن ها من و شما 2 برابر مىشه
          مىل خودت هست

          موافقم 0
          مخالفم 0
        7. Amir

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          اشکالی نداره ، نمیذارم حجم بحث ها زیاد بشه.
          این روش ” نگید تا نگم ” ، که شما در پیش گرفتی 100در100 اشتباهه. بارها هم بهت گفتم ، اگر منم بخوام بر طبق همین “نکیدتانگم” عمل کنم ممکنه منم مجبور بشم حرفایی علیه خودروسازانی بزنم که قلبا عاشقشون هستم ،

          موافقم 0
          مخالفم 0
        8. (ali(chevy nova

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (6801 ديدگاه)

          منم موافقم اما تنها راه براى مقابله با یه سرىها هست

          موافقم 0
          مخالفم 0
        9. Amir

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          بهت حق میدم از بعضی حرف ها ناراحت بشی.
          اما این راهش نیست

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. LAST VIPER

        ۱ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (589 ديدگاه)

        با نظرت موافقم علی جان آمار همه چیو ثابت میکنه
        من هردوشونو دوست دارم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. مانی

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    بنظر من از لحاظ عملکردی نزدیک به همن
    ولی‌ دوج لوکستر و زیباتره و با اندازهٔ بزرگتر راحت تره
    جالبه شوی دو دنده بیشتر داره وزنش کمتره ولی‌ مصرفش بیشتره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. مانی

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    تو کنسول وسطِ دوج فیبره کربن کار شده؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. LAST VIPER

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    تو همین پدال یه ویدیو بود که درگ بین این دو رو نشون میداد کامارو اصلا لانچ خوبی نداره
    و هلکت بدون هیچ زحمتی تو درگ و سرعت نهایی پشت zl1رو به زمین میمالونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. طه

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کمک به کدوم یکی رای بدم اصلا نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Reza

    ۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بی شک به دوج رای میدم چون واقعا ادمو مجذوب میکنه و استیلش خیلی عزلانی و امریکاییه واقعا دوج یه چیز دیگس ماشین مورد علاقمم دوج چلنجر هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. amir mohammad

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (6 ديدگاه)

    من ببین این دو غول امریکایی واقعا نمیدونم کدومو انتخاب کنم تویه چیزی که دوج برتر توبعدی شورلت می زنه جل واقعا خیلی تصمیم گیری بین این دو سخت هست!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا