شورلتهوندا

رویارویی شورلت بلیزر و هوندا پاسپورت، میان سایزهای تازه‌وارد

این روزها کم‌کم کراس‌اوورها در حال سلطه بر بازار هستند و بسیاری از خانواده‌ها بجای سدان‌ها سراغ این خودروهای بلندقامت رفته‌اند. به همین دلیل، بسیاری از خودروسازان به تعداد کراس‌اوورهای سبد محصولات خود افزوده‌اند. دراین‌بین دو شرکت هوندا و شورلت نیز به‌تازگی نام‌های قدیمی خود یعنی پاسپورت و بلیزر را احیاء کرده‌اند؛ اما این دو ماشین هیچ‌گاه با پیشینیان آفرود محور خود اشتباه گرفته نخواهند شد زیرا هردوی آن‌ها به کراس‌اوورهای مدرن و فانتزی تبدیل شده‌اند.

از بین این دو کراس‌اوور میان سایز جدید، بدون شک پاسپورت خودروی سنتی‌تر و آشناتری است زیرا این ماشین در اصل همان هوندا پایلوت است که ۱۵ سانتیمتر از طول آن کاسته شده و ارتفاع آن نیز افزایش یافته است؛ بنابراین پاسپورت در بخش فنی از همان پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 با ۲۸۰ اسب بخار قدرت، گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک با سیستم کنترل گشتاور استفاده می‌کند. در داخل و خارج این کراس‌اوور ژاپنی نیز اگر حذف صندلی‌های ردیف سوم و تفاوت جزئی در جلوپنجره و سپرها را در نظر نگیریم، پاسپورت عملاً از پایلوت قابل‌تشخیص نیست.

بلیزر اما شرایط کاملاً متفاوتی دارد زیرا هیچ‌کس آن‌را با هیچ خودروی دیگری اشتباه نمی‌گیرد. بااین‌حال بلیزر استایل بیرونی تهاجمی و تیزی داشته و کابین آن نیز از کامارو الهام گرفته است. به همین دلیل شاید بتوان کراس‌اوور جدید شورلت را یک کاماروی چهاردر قدبلند دانست. همانند پاسپورت، بلیزر هم به پیشرانهٔ V6 تنفس طبیعی، گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است با این تفاوت که موتور شورلت از نوع ۳.۶ لیتری بوده و ۳۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

هنگام رانندگی با بلیزر به نظر می‌رسد شورلت سعی کرده کامارو RS شش سیلندر را به یک کراس‌اوور تبدیل کند. این کراس‌اوور جدید آمریکایی در این کلاس خودروی بسیار سرگرم‌کننده و جذابی برای رانندگی است. پیشرانهٔ V6 بلیزر در حالت عادی ساکت و رام است اما هنگامی‌که پدال گاز تا انتها فشرده می‌گردد، از خواب بیدار می‌شود. گیربکس اتوماتیک نُه سرعتهٔ این ماشین نیز که به‌خوبی تنظیم شده است، با سرعت و قاطعیت اقدام به تعویض دنده‌ها می‌کند. بلیزر همچنین در پیچ‌ها هم عملکرد خوبی دارد که البته این موضوع عمدتاً برای اغلب خریداران خانوادگی اهمیتی ندارد. به‌طورکلی، بلیزر برای این کلاس رفتار خوبی دارد و همان ویژگی‌هایی که رانندگی محصولات شورلت را لذت‌بخش می‌کند در اینجا هم وجود دارد.

پاسپورت اما خودروی بزرگ‌تر و نرم‌تری احساس می‌شود و بهترین حالت در آن، زمان رانندگی با سرعت ثابت در بزرگراه‌ها است. در سرعت‌های بالا و هنگام شتاب گیری اما عملکرد پیشرانهٔ V6 خودرو توسط گیربکس خنثی و تضعیف می‌شود زیرا در سرعت‌های پایین تعویض دنده‌ها با خشونت صورت می‌گیرد و همگامی که راننده به قدرت نیاز دارد پاسخی دریافت نمی‌کند. علاوه بر این، پاسپورت سواری خشک‌تری دارد زیرا تلاش برای به حداقل رساندن حرکات گهواره‌ای بدنه، کاهش کیفیت سواری را در پی داشته است. البته این ویژگی موجب شده کراس‌اوور جدید هوندا در جاده‌های پیچ‌درپیچ عملکرد خوبی داشته باشد اما هنوز هم به‌خوبی بلیزر نیست.

وقتی به داخل این کراس‌اوورها نگاه می‌کنیم، بازهم هوندا خودرویی سالخورده به نظر می‌رسد. هرچند پاسپورت کمی از پایلوت کوچک‌تر است اما کابین آن دل‌باز و جادار احساس می‌شود. تمامی قابلیت‌های پایلوت مثل کنسول مرکزی بزرگ، نگه‌دارنده‌های لیوان روی درها و فضای بار بزرگ در پاسپورت هم پیدا می‌شود؛ بنابراین پاسپورت هم خودرویی فوق‌العاده کاربردی است اما متأسفانه مشکلات پایلوت شامل کابین پرسروصدا، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی قدیمی و درهای عقب که تنها حدود ۷۰ درجه باز می‌شوند را به ارث برده است.

از سوی دیگر، بلیزر با وجود حجم داخلی کمتر نسبت به پاسپورت، از لحاظ فضای داخلی خودروی بسیار کارآمدی است. البته در کابین اسپرت این ماشین محفظه‌های قرار دادن اشیاء کافی نیستند اما بااین‌حال در جلوی خودرو محفظه‌های ضروری برای قرار دادن گوشی تلفن همراه و سایر اشیاء تعبیه شده است. صندلی‌های عقب بلیزر راحت و جادار بوده و می‌توان آن‌ها را به‌صورت کشویی به سمت جلو یا عقب حرکت داد. این صندلی‌ها به گرم‌کن مجهز هستند و کف صاف خودرو هم موجب شده که حتی صندلی میانی عقب نیز قابل‌استفاده باشد. درهای عقب این شورلت نیز نزدیک به ۹۰ درجه باز می‌شوند.

درنهایت می‌توان گفت این دو کراس‌اوور جدید بسیار نزدیک به هم عمل کرده‌اند و به همین دلیل خودروی برنده را جزئیات کوچک مشخص خواهد کرد. پاسپورت به‌گونه‌ای طراحی شده که فضای کافی برای افراد خانواده و اشیاء و بارهای آن‌ها را فراهم کند؛ اما بلیزر توجه بیشتری به راننده دارد. علاوه بر این، هنگامی‌که کل افراد خانواده سوار بر بلیزر باشند، همهٔ آن‌ها از نرمی و روانی پیشرانه و همین‌طور سکوت کابین خودرو لذت خواهند بُرد. بلیزر خودرویی قدرتمند و سرگرم‌کننده برای رانندگی بوده که جدیدترین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، صندلی‌های عقب جادار و تجهیزات قابل‌توجهی مثل گرم‌کن صندلی‌ها و پورت‌های شارژ برای دستگاه‌های هوشمند را ارائه می‌کند. علاوه بر این، ظاهر شیک بلیزر نیز به آن کمک کرده تا در بین انبوه کراس‌اوورهای بازار خود را متمایز کند. شورلت بلیزر خودرویی خانوادگی است که تمامی خانواده‌ها را به خود جذب می‌کند و به همین دلیل در این رقابت هوندا پاسپورت را مغلوب نمود.

مقام اول: شورلت بلیزر

مقام دوم: هوندا پاسپورت

مشخصات فنی

 

شورلت بلیزر

هوندا پاسپورت

پیشرانه ۳.۶ لیتری V6 ۳.۵ لیتری V6
قدرت ۳۱۰ اسب بخار ۲۸۰ اسب بخار
گشتاور ۳۶۵ نیوتن متر ۳۵۵ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۱۹۳۸ کیلوگرم ۱۸۹۸ کیلوگرم
فاصلهٔ محوری ۲.۸۶ متر ۲.۸۱ متر
طول ۴.۸۶ متر ۴.۸۴ متر
شتاب صفر تا ۹۶ ۶.۱ ثانیه ۶.۲ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۷ ثانیه ۱۴.۷ ثانیه
توقف از ۹۶ تا صفر ۳۸.۴ متر ۳۹.۶ متر
شتاب جانبی ۰.۸۳ جی ۰.۷۹ جی
مصرف سوخت ۱۳.۰ لیتر ترکیبی ۱۲.۴ لیتر ترکیبی
ظرفیت سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
قیمت پایه ۴۴,۶۹۵ دلار ۴۴,۷۲۵ دلار
قیمت موردبررسی ۴۸,۲۷۰ دلار ۴۴,۷۲۵ دلار

 

منبع: MotorTrend

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. TESLA

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    این بلیزر لعنتی خیلی خوب
    درست از بلیزر قبلی فقط اسمش رو داره
    ولی الان یه کراس ور بیعیب و نقص
    اگه با موتور های 6 سیلندر توربو
    8 سیلندر تنفس طبیعی
    و هشت سیلندر توربو هم بیرون میدادن
    خیلی عالی میشد
    همیشه عاشق کابین کامارو بودم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. VIPER

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2596 ديدگاه)

    مقاله بسیار زیبا و خوندنی بود
    یاد مطالب هفته نامه دنیای خودرو افتادم
    زمانی که هنوز به روزنامه تبدیل نشده بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ایمان

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    هوندا فقط آفرود بهتری داره در سایر موارد شورولت
    ناراحتم از اینکه نام بلیزر رو گذاشتن روی این کراس اوور

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امیر

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    بلیزر عالی شده ولی هنوزم ترجیح میدم یه بلیزرقدیمی داشته باشم …!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امیر

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (392 ديدگاه)

    چقد طراحی های هوندا جلوش زشته hrvاین پایلوت
    اصلا جذابیت بصری خاصی ندارن ولی برند محبوبیه توامریکا وخوبم فروش خواهد کرد بلیزرم چقد وحشیه رخش ماشین باید جلوش رعب اور باشه وخشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. یانکی

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    ای گفتی چقدر خوب بودن با خودرو امروز تا تمام شمارهای اینا رو دارم در کل یکی از تفریهام 5شنبه بود که میرفتم دکه مجله بخرم الان دیگه حال نمیده گرون شدن یا نیست شدن یا روزنامه شدن یا مثل مجله ماشین خیلی عقب هستن نسبت به اخبار روز.داداش بزرگم از سال 69 مجله ماشین میگرفت من هم از سال 75 جدا میخریدیم همرو داریم هنوز .از32 سال عمرم 25 سالش رو درگیر دنیای ماشینم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. VIPER

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (2596 ديدگاه)

      نوکرتیم رفیق ،هفته نامه دنیای خودرو وختی شد روزنامه،دیگه محتوا و جذابیت سابقو نداشت،
      منم تا برج ۹پارسال هفته نامه خودرو امروز و میخریدم و مطالعه میکردم،ولی یهو تعداد صفحه هاش از ۱۶ شد ۸تا ،دیگه بیخیال شدم،یادش بخیر به قول خودت ۵شنبه ها می‌رفتیم دکه‌های مطبوعاتی،با شوق فراوان،☺☺☺
      یادش بخیر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. me84

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    انتخابم بلیزره بخاطر راننده محور بودن و ظاهر شیکترش نسبت به هوندا.
    اما موقع فروش دست دومشون هوندا باقلواست و شوی آینه دق

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. VIPER

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (2596 ديدگاه)

      هردو اینا تازه معرفی شدن???

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. حمیدرضا

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    قشنگ کامارو هم داخل هم خارج ولی چیزی که باعث شد من کلا از هوندا خوشم نیاد گیربکس دکمه ایش هست چرا اخه این کار رو می کنن مگه دسته دنده چه عیبی داره که دکمه می کنن یا گردونه میزارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مهدی دهقان

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (67 ديدگاه)

    از این جلو پنجره ها که پشتش معلومه و فضای خالیه پشتش هیچ خوشم نمیاد اون لونه زنبوری رو طوری درست کنن که پشتش معلوم نباشه خیلی خوبه یجوری احساس میکنم بچه ها تو خیابون فوتبال یازی کنن توپ بخوره بهش میشکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا