دوجشورلتفورد

عضلانی‌های مدرن، رقبای همیشگی؛ نبرد کامارو، موستانگ و چلنجر

بازهم این سه رقیب پا به میدان رقابت گذاشتند. رقیبانی که حدود ۴ دهه است باهم در نبردند و هیچ‌کدام قصد عقب‌نشینی ندارد. حال دوباره این سه در یک میدان جمع شده‌اند تا نبردی خونین را آغاز کنند؛ اما این بار و در سال ۲۰۱۶ هرکدام با جدیدترین سلاح‌های خود آمده‌اند. موستانگ و کامارو با نسل ششم خود و چلنجر با جدیدترین فیس لیفت خود پای به میدان نبرد گذاشته‌اند. صدای غرش موتورهای V8 شنیده می‌شود و زمین می‌لرزد. بله سه هیولای آمریکایی اینجا هستند.

MuscleCar-Challenge-GroupShot
ماسل‌های رقابت امروز ما:

۲۰۱۶ شورولت کامارو SS

۲۰۱۶ فورد موستانگ GT

۲۰۱۶ دوج چلنجر R/T

نحوهٔ رقابت

ما این سه قلدر آمریکایی را طی یک هفته آزمایش کرده‌ایم. آن‌ها در به پیست مسابقهٔ خارج از شهر برده و با نهایت دقت آزمون‌های شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر، طی مسافت ۴۰۰ متر و ترمزگیری از سرعت ۹۶ کیلومتر را انجام داده‌ایم. سپس آن‌ها را در دنیای واقعی و در خیابان‌های معمولی مورد آزمایش قرار داده و مسافت ۲۰۰ کیلومتر را با آن‌ها در اطراف شهر پیمودیم. برای برگزاری عادلانهٔ رقابت، تمامی داوران ما یکی‌یکی پشت هر یک از سه خودرو نشسته و آن‌ها را در زمینه‌های سواری، هندلینگ، راحتی، شتاب و… مورد ارزیابی قرار داده‌اند. سپس از خریداران این سه خودرو نیز در رابطه با موارد مذکور سؤال کرده‌ایم.

img48979090-1457737705645

نحوهٔ امتیازدهی کلی

۴۸ درصد از امتیازات داوران

۳۰ درصد از آزمون درون پیست

۱۲ درصد از نظرات خریداران

۱۰ درصد از مسافت پیموده شده در شهر

بنابراین این سعی کرده‌ایم این رقابت مهیج و دیدنی را کاملاً منصفانه و درنهایت عدالت برگزار کرده و سرانجام برترین ماسل کار حال حاضر دنیا را مشخص کنیم.

img981519278-1456339221910

مقام سوم فورد موستانگ GT با ۷۹۷ امتیاز

موستانگ GT خودروی بازیگوشی است که تعادلی عالی دارد اما کاملاً مشخص است که سرعت کامارو SS را ندارد. بعلاوه هرچند سرگرم‌کننده‌تر از دو خودروی دیگر است اما هندلینگ آن معمولی بوده و در حد کامارو نیست. موستانگ هنوز هم سبک و زیرک احساس می‌شود و مسلماً سبک‌تر و پاسخگوتر از چلنجر است اما در این زمینه بازهم به‌خوبی کامارو نیست. پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 آن واقعاً غرش مهیبی داشته و بسیار سریع احساس می‌شود. خصوصاً در مسیر مستقیم.

Untitled-2

موستانگ ابعاد مناسبی دارد و راحتی صندلی‌های جلوی آن نیز خوب است. صندوق بار آن کاملاً کاربردی برای استفادهٔ روزانه است و در تمامی جهات بهترین دید را در بین سه خودرو دارد. ولی به نظر تسترهای ما، صندلی‌های ریکاروی موستانگ کاملاً کابین راحت آن را خراب کرده‌اند. آن‌ها به‌اندازهٔ کافی قابل تنظیم نیستند و راننده را در موقعیتی قرار می‌دهند که به طرز وحشیانه‌ای ناراحت است. این صندلی‌های لعنتی نه تنظیم برقی دارند و نه تهویهٔ مناسب به نحوی که هرگز به‌خوبی صندلی‌های کامارو و چلنجر نیستند.

درکل فضای داخلی آن هرچند به‌هیچ‌وجه به تنگی کامارو نیست اما هرگز راحتی چلنجر را هم ندارد. رانندگی با آن سخت بوده و کیفیت ساختش ضعیف است به‌گونه‌ای که کیفیت پایین از جلوی کاپوت تا پشت درِ صندوق قابل‌مشاهده است.

حکم کلی: با عملکردی بهتر، تکامل‌یافته‌تر از چلنجر است و درعین‌حال کمی خشن احساس می‌شود. موستانگ نمونهٔ بارزی از تکامل خودروهای عضلانی است. این خودروی سرگرم‌کننده برای پیست و درعین‌حال خودرویی راحت برای استفادهٔ روزانه است؛ اما صندلی‌های ناراحت و کیفیت ساخت پایین از بزرگ‌ترین نقاط ضعف آن هستند.

مقام دوم دوج چلنجر R/T با ۸۰۹ امتیاز

معنای کامل وجود عضله در یک خودروی عضلانی! این بهترین توصیف برای چلنجر است؛ زیرا شاهد وجود بیشترین عضله در اندام چلنجر هستیم. بعلاوه در زیر کاپوت کشیدهٔ آن نیز یک نیروگاه عظیم V8 همی آرمیده که صدای غرشش واقعاً گوش‌نواز است. این در حالی است که این کوپهٔ عضلانی به‌راحتیِ یک سدان خانوادگی بزرگ است و چلنجر ثابت کرد که برای داشتن یک ماسل کار اسپرت نیازی به قربانی کردن راحتی نیست.

Untitled-10

دوج چلنجر قطعاً متفاوت از دو خودروی دیگر است و تنها خودرویی است که هنوز هم یک ماشین عضلانی واقعی است درحالی‌که کامارو و موستانگ بیشتر شبیه خودروهای اسپرت معمولی شده‌اند. پیشرانهٔ همی آن سریع‌ترین پاسخ‌گویی را در بین سه رقیب دارد و بااینکه بیشترین گشتاور گروه را تولید می‌کند اما هنوز هم در اطراف شهر با آرامش رفتار می‌کند. چلنجر واقعاً یک ماشین عضلانی احساس می‌شود به‌ویژه هنگامی‌که نیروگاه همی آن را بیدار می‌کنید. صدای این موتور نیز در هر سرعتی فوق‌العاده است.

لاستیک‌های آن عملکرد خوبی دارند اما به‌راحتی می‌توانید لاستیک‌های عقبی را در عرض چند دقیقه به‌کلی نابود کرده و ابری از دود راه بیندازید. بعلاوه چلنجر تنها ماشین این مقایسه است که فضای داخلی راحت و مناسبی برای چهار سرنشین بزرگ‌سال دارد. البته به همین دلیل این خودرو برای رانندگی در جاده‌های کوهستانی و یا پیست‌های مسابقهٔ تنگ و پیچ‌درپیچ بیش‌ازحد عریض است. سیستم تعلیق چلنجر برای یک خودروی اسپرت زیاد از حد نرم است که این امر موجب می‌شود هندلینگ چلنجر در حد دو رقیب دیگر نباشد.

حکم کلی: دوج چلنجر خودرویی بزرگ با غرشی مهیب و کمی ترسناک است و درکل تمام آن چیزی را که از یک ماشین عضلانی می‌خواهید را ارائه می‌کند. هنگامی‌که پشت آن می‌نشینید و پدال گاز را فشار می‌دهید لبخند رضایت بر روی صورتتان نقش خواهد بست اما هندلینگ ضعیف و عرض زیاد شاید این لبخند را محو کند.

مقام اول شورولت کامارو SS با ۸۱۶ امتیاز

موتور ۶.۲ لیتری کامارو SS دقیقاً در میان موتور کم قدرت‌تر ۵ لیتری موستانگ GT و موتور نیرومند ۶.۴ لیتری چلنجر R/T قرار می‌گیرد. بااین‌حال عملکرد این موتور در بین سه رقیب برترین بود و کمترین مصرف سوخت را نیز بنام خود ثبت کرد. این پیشرانهٔ V8 همواره میل به سریع‌تر رفتن دارد بدون توجه به دور موتور، سرعت خودرو و دندهٔ درگیر. بعلاوه SS راحت‌ترین رانندگی را نیز دارد. البته هرچند موتور V8 کامارو قدرتمند است اما آن احساس قدرت موتور V8 همی چلنجر را ندارد.

Untitled-19

هندلینگ و دقت فرمان آن احساسی بیشتر شبیه به یک کوروت دارد تا هر یک از ماشین‌های عضلانی دیگر درحالی‌که با فرمان و تعادل عالی، در سطحی بالاتر از خودروهای عضلانی قرارگرفته و به عرصهٔ ماشین‌های اسپرت وارد می‌شود. صدای اگزوز کامارو SS به‌قدری زیباست که در طول رانندگی ترجیح می‌دادیم به فقط سمفونی اگزوز گوش دهیم تا صدای رادیو. راحتی راننده در آن بسیار عالی است و ترکیبی مناسب از موقعیت اسپرت صندلی و تنظیماتی برای انواع مختلف افراد را ارائه می‌کند.

اما کمبود فضا در قسمت عقب بسیار احساس می‌شود درحالی‌که صندوق بار آن نیز فضای محدودی دارد. موقعیت کمربندهای ایمنی بالا بوده و در ترکیب با سقف کوتاه خودرو موجب می‌شود که کامارو بدترین دید را در بین خودروهای مورد آزمون ما داشته باشد. کیفیت داخلی خودرو نیز ضعیف بوده و احساس پلاستیکی بودن را بیشتر از چلنجر منتقل می‌کند. در کل کیفیت مواد داخلی کامارو در پس موستانگ و چلنجر قرار می‌گیرد.

حکم کلی: کامارو SS موجب شگفتی ما در این آزمون شد چراکه ترکیبی از راحتی و کاربردی بودن در رانندگی شهری را به همراه قابلیت‌های فراوان در مسیر مسابقه ارائه می‌کند و تنها نقاط ضعفش دید ضعیف و صندوق بار کوچک است. ولی در کل با بررسی تمامی جوانب می‌توان شورولت کامارو SS را برترین ماشین عضلانی ۸ سیلندر حال حاضر دنیا دانست.

مشخصات فنی

شورولت کامارو SS دوج چلنجر R/T فورد موستانگ GT
قیمت مورد آزمایش ۴۳,۲۰۵ دلار ۴۵,۴۸۵ دلار ۴۲,۵۷۵ دلار
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 ۶.۴ لیتری V8 ۵.۰ لیتری V8
قدرت ۴۵۵ اسب بخار ۴۸۵ اسب بخار ۴۳۵ اسب بخار
گشتاور ۶۱۵ نیوتن متر ۶۴۵ نیوتن متر ۵۴۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر ۴.۳ ثانیه ۴.۸ ثانیه ۴.۷ ثانیه
توقف از ۹۶ کیلومتر ۳۵.۴ متر ۳۷ متر ۳۶.۳ متر
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۳ ثانیه ۱۲.۹ ثانیه ۱۳.۲ ثانیه
وزن خالص ۱۶۷۰ کیلوگرم ۱۹۲۰ کیلوگرم ۱۷۰۵ کیلوگرم
مصرف سوخت ترکیبی ۱۱.۱ لیتر ۱۲.۱ لیتر ۱۱.۶ لیتر
ترمزهای جلو ۴ پیستون برمبو ۴ پیستون برمبو ۶ پیستون برمبو
ترمزهای عقب ۴ پیستون برمبو ۴ پیستون برمبو ۱ پیستون
[polldaddy poll=9459824]

منبع: cars.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۴ دیدگاه‌ها

  1. Lord.mustang

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگه از ماشین چیزی بلد نیستی لطفا نظر نده

    پر فروش ترین ماشین اسپرت دنیااا موستانگ شد
    ب لقب سلطان غرش و استطوره دریفت شد چی میگید شماا
    دوج چلنجر هم خوبه ولی بخدا قسم ب موستانگ نمیرسه کامارو که اسمشو نیارید او هیچی نی
    شلبی ۳۵۰ یادتون رفت هااا درسته چلنجر دیمون هست با ۸۰۰ اسب بخار ولی یادتون نره که هنوز شلبی جی تی۵۰۰ نیموده که قرار هست با ۱۱۰۰ اسب بخار دار که بنام قاتل بدون رحم … نگا کنید خشونت موستانگ …
    موفق باشید …

    موافقم 5
    مخالفم 10
    1. Amirreza

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (2724 ديدگاه)

      اگر مشکل شما دریفته تو آمریکاییا به جایی نمیرسی و بهتره برین سراغ نیسان جی تی آر و زد ۳۷۰ که از همشون بهتر دریفت میکشن و تازه اون ایمنی موستانگ رو فراموش کردی که امتیازش از کیا پیکانتو کمتر شده، و اگه قراره با جی تی ۵۰۰ مقایسه کنیم ، چیزی هست به اسم هنسی کامارو ??

      موافقم 6
      مخالفم 1
  2. Amirreza

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2724 ديدگاه)

    ببخشید من قصد بی احترامی ندارم و بالاخره هر کی یه سلیقه ای داره و قبول کنین ظاهر ماسل کار ها عامه پسند نیست و من خودم تقریبا اصلا از ظاهر ماسل کار ها خوشم نمیاد ( آلمانی دوست دارم ) ولی از اونجایی که توی کامارو یه طراحی با ظرافت تر و با جزییات بیشتر رو شاهد هستیم و از نظر موتوری هم حرف نداره ( هر چند استفاده از این حجم موتور خیلی عجیبه ) من کامارو رو بیشتر بقیه ماسل کار ها میپسندم

    موافقم 6
    مخالفم 1
  3. Amirreza

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2724 ديدگاه)

    ماسل کار ها عجیبن ، یا عاشقشونی یا ازشون متنفری ، حد وسطی وجود نداره ، یا یه رینگ بنززو بهشون ترجیح میدی یا با فراری مقایسشون میکنی ، این چیزی که گفتم نقطه ضعف نیست ولی نقطه قوتم نیست ، مثل بنز ، آئودی ، فراری ، مکلارن و…… نیستن که تقریبا همه دوستشون داشته باشن

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا