شورلت

چرا قدرت داینوی کوروت C8 نمی‌تواند درست باشد؟

چندی پیش موتورترند ادعا کرد که نسخهٔ پیش‌تولید شورلت کوروت C8 در آزمایش داینو روی چرخ‌ها ۵۵۸ اسب بخار قدرت و ۶۹۸ نیوتن متر گشتاور داشته است. طبق تخمین این مجله، پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی کوروت در میل‌لنگ ۶۵۶ اسب بخار قدرت و ۸۲۱ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد اختلاف بسیار زیادی با ۴۹۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاوری دارد که خود شورلت رسماً اعلام کرده است؛ اما به نظر می‌رسد اپراتور داینو در آزمایش موتورترند اشتباه کرده است.

بدون آنکه از شرایط و اوضاع این آزمایش خبر داشته باشیم میدانیم که این اعداد به دو دلیل معتبر نیستند. اول اینکه کوروت در آزمایش‌های خود موتورترند عملکردی داشته که دقیقاً از ۴۹۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر انتظار می‌رود و دلیل دوم اینکه گرفتن ۶۵۰ اسب بخار قدرت و بیش از ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور از این پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 کاملاً غیرممکن است. اول بهتر است به پرفورمنس کوروت در آزمایش موتورترند نگاهی داشته باشیم. این خودرو ظرف ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسیده و مسافت ۴۰۰ متر را هم در ۱۱.۱ ثانیه با سرعت ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت طی کرده است. این اعداد با نتایج آزمایش Road & Track هم یکسان هستند.

این عملکرد خصوصاً در شتاب صفر تا ۹۶ بسیار چشمگیر بوده و تقریباً یک ثانیه از نسل قبلی که نسبت قدرت به وزن مشابهی با C8 دارد سریع‌تر است؛ اما شتاب بیشتر کوروت جدید از دو عامل گیربکس و چسبندگی ناشی می‌شود. در نسل جدید این خودرو نیروی موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ جدید انتقال پیدا می‌کند و وزن بیشتر روی چرخ‌های عقب به خاطر ترکیب موتور وسط نیز باعث می‌شود خودرو راحت‌تر بتواند حرکت را آغاز کند.

این دلایل برای شک به نتایج آزمایش داینوی موتورترند کافی هستند اما برای اینکه مطمئن شویم، از شبیه‌ساز پرفورمنس قابل‌اطمینانی استفاده کردیم. این نرم‌افزار با استفاده از نمودار داینو و دیگر معیارها، شتاب و حداکثر سرعت خودرو را محاسبه می‌کند. البته ازآنجایی‌که به نمودارهای داینوی پیشرانهٔ LT2 کوروت C8 دسترسی نداشتیم، از نمودارهای موتور LT1 نسل قبلی استفاده کردیم. هرچند استفاده از نمودارهای موتور LT1 در نتیجهٔ شبیه‌سازی تأثیر دارد اما این اختلاف بسیار جزئی است به‌گونه‌ای که اگر منحنی گشتاور موتور LT1 را طوری تنظیم کنیم تا قدرت و گشتاور بیشتر موتور LT2 را منعکس کند، زمان شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر فقط چهارصدم ثانیه کمتر می‌شود و از ۲.۹۶ ثانیه به ۲.۹۰ ثانیه می‌رسد.

بنابراین توان خروجی اثبات‌شدهٔ پیشرانهٔ LT1 را در شبیه‌ساز وارد کردیم اما دیگر اطلاعات شامل ضرایب گیربکس، وزن، سایز تایرها و ضریب آئرودینامیک همگی متعلق به کوروت C8 بودند. با وارد کردن این اطلاعات، نرم‌افزار شبیه‌ساز اعداد شتاب خودرو از صفر تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت گرفته تا صفر تا ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت را محاسبه کرد که به آزمایش‌های واقعی Motor Trend و Road & Track نزدیک بودند. در جدول زیر می‌توانید این اعداد را ملاحظه کنید:

 

شبیه‌ساز

موتورترند

رود اند ترک

۰ تا ۵۰ ۱.۱ ثانیه ۱.۱ ثانیه ۱.۰ ثانیه
۰ تا ۶۵ ۱.۷ ثانیه ۱.۵ ثانیه ۱.۵ ثانیه
۰ تا ۸۰ ۲.۲ ثانیه ۲.۱ ثانیه ۲.۱ ثانیه
۰ تا ۹۶ ۳.۰ ثانیه ۲.۸ ثانیه ۲.۸ ثانیه
۰ تا ۱۱۰ ۳.۸ ثانیه ۳.۷ ثانیه ۳.۷ ثانیه
۰ تا ۱۳۰ ۴.۷ ثانیه ۴.۷ ثانیه ۴.۶ ثانیه
۰ تا ۱۴۵ ۶.۰ ثانیه ۵.۹ ثانیه ۵.۸ ثانیه
۰ تا ۱۶۰ ۷.۳ ثانیه ۷.۲ ثانیه ۷.۱ ثانیه

 

این شبیه‌ساز همچنین حداکثر سرعت ۲۹۳ کیلومتر بر ساعت را تخمین زده است که با ۲۹۶ کیلومتر بر ساعت اعلامی شورلت اختلافی بسیار جزئی دارد و این دقیقاً همان چیزی است که به خاطر قدرت کمتر موتور LT1 نسبت به LT2 انتظار می‌رود؛ به‌عبارت‌دیگر، شتاب و حداکثر سرعت کوروت C8 در دنیای واقعی تقریباً مطابق با اعداد شبیه‌ساز است؛ اما وقتی اعداد ۵۵۸ اسب بخار قدرت و ۶۹۸ نیوتن متر گشتاور ادعاشده توسط موتورترند را به شبیه‌ساز می‌دهیم، زمان پیمودن مسافت ۴۰۰ متر را ۱۰.۳ ثانیه با سرعت ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت نشان می‌دهد که اختلاف زیادی با عملکرد واقعی کوروت C8 دارد. این تخمین اولین دلیل برای زیر سؤال بردن نتایج آزمایش داینوی موتور ترند است.

اما دلیلی که تیر خلاص را به آزمایش داینوی موتورترند میزند، چیزی بنام BMEP یا فشار مؤثر متوسط است. این اندازه‌گیری گشتاور بر حجم موتور است که به زبان ساده می‌توان آن‌را نسبت اسب بخار به هر لیتر از حجم موتور دانست. در این اندازه‌گیری، گشتاور معادل قدرت خالص موتور است. قدرت خالص یک موتور به دو عامل شامل توانایی دور گیری سریع و قابلیت تولید گشتاور زیاد در آن دور بالا بستگی دارد. خروجی قدرت خالص بین موتورها بسیار متفاوت است اما از سوی دیگر حداقل در پیشرانه‌های مدرن که با استفاده از کامپیوتر بهینه‌سازی شده‌اند، BMEP از یک موتور به موتور دیگر تغییر چشمگیری ندارد. در جدول زیر نمونه‌هایی از BMEP برای تعدادی از پیشرانه‌های تنفس طبیعی را مشاهده می‌کنید:

خودرو

سیلندر

حجم موتور

حداکثر گشتاور

BMEP

تویوتا کرولا I4 ۱,۷۹۸ سی‌سی ۱۷۰ نیوتن متر ۱۲.۰ بار
دوج SRT V8 ۶,۴۱۷ سی‌سی ۶۴۵ نیوتن متر ۱۲.۶ بار
مزدا MX-5 I4 ۱,۹۹۸ سی‌سی ۲۰۵ نیوتن متر ۱۲.۹ بار
کوروت C8 V8 ۶,۱۶۲ سی‌سی ۶۳۷ نیوتن متر ۱۳.۰ بار
تویوتا کمری V6 ۳,۴۵۶ سی‌سی ۳۶۲ نیوتن متر ۱۳.۲ بار
فراری ۸۱۲ V12 ۶,۴۹۶ سی‌سی ۷۱۸ نیوتن متر ۱۳.۹ بار

 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، اوج BMEP موتور کوروت دقیقاً بین پنجرهٔ ۱۲.۰ بار تویوتا کرولا و ۱۳.۹ بار یکی از قوی‌ترین موتورهای تنفس طبیعی دنیا یعنی موتور فراری ۸۱۲ قرار دارد؛ اما اگر گشتاور ۸۲۰ نیوتن متری که موتور ترند ادعا کرده است را در نظر بگیریم، اوج BMEP کوروت به ۱۷.۷ بار می‌رسد که از در محدودهٔ فشار پیشرانه‌های تنفس طبیعی خارج است زیرا فقط توربوشارژرها هستند که تا این حد به BMEP اضافه می‌کنند به‌گونه‌ای که به‌عنوان‌مثال، حداکثر BMEP موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس-آام‌گ ۲۰.۵ بار است.

از این موضوع که بگذریم، تولید بیش از ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور توسط یک پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی ازنظر فنی غیرممکن است. حتی اگر ضریب تراکم ۱ بر ۱۱.۵ موتور پوش‌راد تک میل‌سوپاپ دو سوپاپ در هر سیلندر LT2 بتواند با ضریب تراکم ۱ بر ۱۳.۶ موتور دوازده سیلندر DOHC چهار سوپاپ در هر سیلندر فراری برابری کند، حداکثر گشتاور موتور V8 کوروت در میل‌لنگ نمی‌تواند بیشتر از ۶۸۰ نیوتن متر باشد؛ بنابراین با وجود این دلایل تقریباً با قاطعیت می‌توان گفت که نتایج آزمایش داینوی موتورترند روی موتور کوروت نامعتبر است.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. Amir.ferrari

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (131 ديدگاه)

    چرا قدرت داینوی کوروت C8 نمی‌تواند درست باشد؟ جواب سادست،چون ساخت دست امریکاست،هیچ وقت نمیشه به امریکا اعتماد کرد،طرف میگه چه اشکال داره قدرتش بیشتر از اعداد اعلامی باشه؟ وقتی اشکال پیدا میکنه که میان با یه خودرو ۴۰۰ اسب بخاری مقایسه میکننش تا پیروز میدان بشه!!! این ماشین باید اوراکان اوو رو شکست بده، میتونه آیا؟ عمرا… همون روز که تست داینوی موتور ترند اعلام شد گفتم کوروت دست رو دست نمیزاره و شروع میکنه مثه مسئولین ایرانی تکذیب کردن…اینم نمونش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed

      ۲۱ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (757 ديدگاه)

      چرا منطق حرفای Amir ferrari نمیتواند درست باشد؟
      جواب سادست
      زیرا اون آلمانی باز است ولی نمیداند ارتش آلمان دست ارتش آمریکاست…..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Reza

        ۲۱ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (5338 ديدگاه)

        د آخه ارتش فعلیتونو هم دانشمندان و نخبه های آلمانی دزدیده شده ساختن. یه تحقیق بکن ببین رییس دانشمند ناسای شما آقای ورنر فون براون کیه؟؟؟
        درست حدس زدی اونم جزو چندصد دانشمند دزدیده شده توسط شوروی و آمریکا هستش.
        تک تک پیشرفت هاتونو مدیون همین دانشمندان هستید . اونایی که مخترع موشک و جت جنگی و ضد تانک و تایگر و هانیبو و یوبوت های افسانه ای بودند. هیچوقت بدون تحقیق و اندیشه حرف نزن.
        بهتره یه نگاهی هم به لینک پایینی بکنی

        http://wisgoon.com/pin/19603517/

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Elmiraj

          ۲۱ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (3099 ديدگاه)

          اون طور که آلمانی دوستان و آریایی های عضو حزب نازی تحلیل می کنن متاسفانه کشور آلمان هم مثل ایران غارت شده و این کشور دوست داشتنی هم به پدیده فرار مغز ها دچار شده….!!!!
          .
          استاد اگر ارتش آمریکا صنایع کلیدی آلمان از جمله همین خودروسازی ها را در دست نمی گرفت و با هزینه خودش دوباره خودرو سازشون نمی کرد هم اکنون همگی لادا مونتاژ می کردن یا در بهترین حالت برای هیتلر یا شوروی جنگ افزار می ساختن ……

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. دانیال_Surrey،England

          ۲۱ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (2777 ديدگاه)

          داداش جوگیر میشی همه چی رو با هم قاطی میکنی.
          مخترع تایگر دیگه چیه؟؟؟؟!!!?
          مخترع تانک انگلیسی ها بودن.
          مخترع موتور جت هم انگلیسی ها بودن.
          همینطور فناوری hud که مدل های ابتداییش تو جنگنده اسپیت فایتر پیاده شد.
          و رادار و……
          موتور جت های آلمانی عملا غیر قابل اطمینان بودن به خاطر همین هم روس ها آمریکایی ها بیس اصلی موتورهای جتشون رولز رویس و…..
          جالبه بدونی انگلیسی ها تو دوران جنگ جهانی دوم برنامه ی ساخته جنگنده ی مافوق صوت رو داشتن که از ذهن آلمانی ها هم خارج بود!!!!
          جنگنده Miles M.52 با سرعت حیرت انگیز 1600 کیلومتر در ساعت اونم قبل از پایان جنگ جهانی.
          منتها این پروژه به دلایل سیاسی لغو شد.
          خیلیا دلیل این کار رو انتقال تکنولوژی به آمریکا و ساخت bell x1 میدونن.
          دلیل این انتقال هم کمک های اقتصادی آمریکا به بریتانیا در جنگ جهانی و….بود.
          از این پروژه به عنوان بزرگترین حسرت و شکست انگلیسی ها یاد میکنن و انتقادهای فراوانی هم به سمت این سیاستشون روانه شد.
          تنها تفاوت هواپیمای بل با مدل انگلیسی ها نوع پیشرانه بود.
          ..
          اینا نصف چیزایی هم نیست که من گفتم.
          منتها از اول تو بوق کردن آی بدویید فقط آلمانی ها تکنولوژی داشتن و دانشمندانشون دزدیدن و…..
          دانشمندان آلمانی مهمترینهاشون اکثرا یهودی بودن که آلمانی ها خودشون هم قبولشون نداشت و جزء خودشون نمیدونستن!!!
          تازه همون دانشمندان هم اکثرا به اختیار خودشون مهاجرت کردن.
          ..
          از یه سری یه چیزی شنیدیم،بدون مطالعه حرف میزنیم.
          آلمانی ها مهندسیشون کم نظیره،نه بینظیر.
          ازشون بت نسازیم.

          موافقم 0
          مخالفم 1
        3. JDM

          ۲۱ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (87 ديدگاه)

          تفکراتت تو حلق حمید معصومی نژاد.
          پسر خوب اگر میخوای اینطوری فکر کنی باشه
          هوانوردی رو آمریکا خلق کرد اگر اینجوریه پس این موشک و جت و هواپیما هم مدیون همین هوانوردی هستن!!!
          همون فون براون که میگی با استفاده از تجربیات و مشاهدات و علم رابرات گدارد آمریکایی پدرموشک دنیا تونست V2 رو بسازه
          در ضمن موتور جت هم همزمان هر سه کشور تو فکره ساختنش بودن و اولین کسی که تونست با فاصله چندماه نسبت به بقیه بسازه فرانک ویتل انکلیسی بود هر سه تا کشور همزمان موتور جت داشتن و در حال آزمایش بودن.

          اگر امریکا بعده جنگ به داده المان نمیرسید الان باید عشق لادا بودی پسر جان.
          این عکسی هم که فرستادی برو نشون یکی بده که زود باورش بشه.
          دهه40میلادی دوربین رنگی کجا بود!
          با یه فتوشاپ هم میشه همچین عکسی خلق کرد
          برو با دیکتاتور اعظم هیتلر خوش باش

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. P.K.H

        ۲۱ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (110 ديدگاه)

        آلمان سرور همه است.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. moein

          ۲۱ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (893 ديدگاه)

          #جوگیر_نباشیم

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. Alireza

      ۲۱ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (631 ديدگاه)

      خود اینیشتن هم بیاد واسه شما اثبات کنه قبول نمیکنی
      دیگه بحث کردن بی فایدس

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Reza

      ۲۱ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (5338 ديدگاه)

      دستگاه داینوی اشتباه کرده ؟؟؟ خنده داره به خدا

      یه ضرب المثل داریم که ترجمش میشه : یه . . . . . رو به جا گذاشتی حالا چرا با پا لهش میکنی.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. 

      ۲۱ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      ??????????????????????

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. ارش

      ۲۱ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (1549 ديدگاه)

      مهم نیست گندش درآمده حالا هرچقدر هم لاپوشانی کنن درست نمیشه که .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Amir Machine

        ۲۱ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (1201 ديدگاه)

        چیزی برای لاپوشانی وجود نداره، این شماها هستید که نمیخواید واقیعت رو قبول کنید
        هرکسی فقط یه کم با موتور ماشین آشنایی داشته باشه میفهمه یه موتور 6.2 لیتری تنفس طبیعی سنتی V8 با سیستم سوپاپ OHV و دو سوپاپ در هر سیلندر هرگز نمیتونه 650 اسب قدرت تولید کنه
        اما اگه بازم دوست ندارید قبول کنید، ایرادی نداره چون این ادعا، مهندسی خارق‌العاده جنرال موتورز رو نشون میده که تونسته از یه موتور سنتی 8 سیلندر بیشتر از موتور پیشرفته 10 سیلندر لامبورگینی هوراکان قدرت بگیره
        اگه میگید این موتور 650 اسب قدرت داره پس باید به شاهکار و مهندسی خارق‌العاده جنرال موتورز هم اقرار کنید

        موافقم 0
        مخالفم 0
    6. رامین

      ۲۱ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (256 ديدگاه)

      چی میگی خودت فهمیدی اوراکان با چند برابر قیمت دقیقا کجایی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Mohammad

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (421 ديدگاه)

    آخه خجالت بکش تاکی میخوایی از آمریکا حسادت کنی خدمتایی که آمریکا به جهان کرده هیچ کشوری تاحالا نکرده نمیدونم چرا از پیشرفته بودن و خوب بودن آمریکا ناراحتی البته آمریکا بغیر از خودروسازی انقدر شرکتای بزگ داره و بهترین شرکتای جان مال آمریکاست که دنیارو گرفته و خوشم میاد با خوب بودنش حرص شمارو در میاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۲۱ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (28 ديدگاه)

      خدمتایی که امریکا به جهان کرده …!!!!!!!!
      (ضررهایی که به بعضی از کشور ها زده خیلی بیشتر از خدماتش ، بهتر بگیم به مردم خودش خدمت کرده البته که کاملا قابل ستایش ولی اسیب به سایر کشور ها انسانی نیست)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رامین

        ۲۱ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (256 ديدگاه)

        اون کشورا خودشون میخوان ضربه بخورن نمونه اش دو تا کره از آدم نادان حالم بهم میخوره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. ایمان

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    آفرین به motor۱ با این تجزیه و تحلیل درست و دقیقش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Elmiraj

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    شورولت بیشترین قدرت ممکن را از یک موتور V8 تنفس طبیعی ۶.۲ لیتری با ساختار دو سوپاپ در هر سیلندر را گرفته و طبق ادعای داینوی موتورترند اگر می تونستن از همین موتور ۶۵۰ اسب بخار نیرو بگیرن ، چرا برای C7 Zo6 از این سوپر شارژر بزرگ استفاده کردن….!؟!؟
    .
    معلوم نیست دلیل این کار موتورترند چی بوده و جالبتر این که چرا شورولت بعد گذشت یک ماه از این قضیه سکوت اختیار کرده…!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امید

      ۹ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (256 ديدگاه)

      داداش میشه داستان شرکت های المانی که بعد جنگ جهانی امریکا کمکشون کرد بیشتر توضیح بدی یا یه لینکی بده درباره اش بخونم لطفا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. 

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    راستش از اولشم معلوم بود موتورترند یه جای کار رو اشتباه کرده. اعداد اعلام شده‌است به موتور تنفس طبیعی نمی‌خورد
    کوروت بهترین ماشین اسپورت دنیاست. ۸ سیلندر ۶۰ هزار دلاری که در ۲.۸ ثانیه به ۱۰۰ میرسه و تا ۱۸۵ مایل بر ساعت میگیره
    آدم از یه ماشین اسپورت دیگه چی میخواد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مانی

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    من همون موقع گفتم اشتباهه
    اصلا آنالیز لازم نبود
    گشتاور اعلامی غیر ممکنه
    ولی‌ خوب احتمال داره قدرتش در حدود ۵۵۰ اسب باشه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. بی نام

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    خوندن کامنتای این مقاله بسیار بسیار جذاب بود. ممنون دوستان عزیز…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Ferrari Fxx K Evo

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    یعنی چب اخه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    نظرات من چرا پاک میشه !!!!!!!!!!!!!

    پدال باید پاسخگو باشی !!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا