شورلت

مقایسه برادرانه: شورولت ولت در برابر شورولت بولت

مقایسه بین خودروهای تمام الکتریکی و هیبریدی برای بسیاری از خریداران آن ور آبی که به خودروهای روز دنیا دسترسی داشته حق انتخاب دارند، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. تعداد زیاد خودروهای پلاگین و هیبریدی بازار که تقریباً از سوی همه خودروسازان ارائه می‌شوند در برابر تعداد معدودی خودروی تمام الکتریکی وسوسه‌انگیز، ممکن است خریدار را بر سر دوراهی قرار دهد.


هنوز هم خودروهای الکتریکی به مرحله بلوغ خود نرسیده‌اند اما حتی در همین وضعیت نیز زنگ خطر را برای خودروهای درون‌سوز به صدا در آورده‌اند. ویژگی‌های مثبت این خودروها نظیر هزینه نگهداری بسیار پایین و قابلیت اطمینان، نداشتن آلودگی، داشتن وجهه اجتماعی در کنار شتاب خوب و گاهی هیجان‌انگیز می‌توانند خریدار را قلقلک دهند. در عوض خودروهای هیبریدی هم علاوه بر مزایای خودروهای الکتریکی، هنوز روی پایه و اساس همان پیشرانه‌های درون‌سوز استوارند و مثلاً می‌توان در سفرهای طولانی روی باک سوخت آن‌ها حساب کرد و در سفرهای روزانه و شهری هم تنها متکی بر باتری آن‌ها بود.


سردرگمی خریداران ممکن است زمانی بیشتر شود که با گزینه‌های مختلفی از یک برند مواجه شوند. در آینده نزدیک با ورود خودروهای تمام الکتریکی آلمانی، رقابت آن‌ها با نسخه‌های هیبریدی همان برندها نیز جالب خواهد شد. در حال حاضر نیز می‌توان نمونه‌ای از این چالش را در انتخاب شورولت بولت و شورولت ولت دید که اولی تمام الکتریکی و دومی هیبریدی می‌باشند و بدتر اینکه حتی نام آن‌ها نیز مشابه و هم‌آهنگ است!


بولت به‌عنوان یک خودروی اساساً الکتریکی طراحی شده است. بنابراین طراحان پلتفرمان، باتری‌ها را در کف آن جاسازی کرده‌اند و بدین ترتیب هیچ قسمتی از فضاهای کابین و صندوق، قربانی حضور باتری‌ها نشده‌اند.


در عوض شورولت ولت یک خودروی پلاگین هیبریدی است که شما ممکن است با آن به پمپ‌بنزین بروید یا باتری‌های آن را در خانه شارژ کنید. بنابراین برای یک مسافرت طولانی می‌توانید روی ولت حساب بیشتری باز کنید.


دومین تفاوت این دو خودرو، ابعاد باتری‌های آن‌هاست. بولت از بسته باتری بسیار بزرگی با ظرفیت ۶۰ کیلووات ساعت استفاده می‌کند تا بتواند با آن به شعاع حرکتی ۳۸۶ کیلومتر با هر بار شارژ کامل دست یابد. با خالی شدن ظرفیت باتری باید در نزدیک‌ترین ایستگاه شارژ توقف کنید و مدتی با تا شارژ باتری‌ها استراحت نمایید. ازآنجاکه متوسط مسیر پیمایش روزانه رانندگان آمریکایی حدود ۶۴ کیلومتر می‌باشد، با باتری‌های فول این خودرو می‌توانید چندین روز رانندگی کنید. با این وجود طبق عادت بسیاری از خریداران خودروهای الکتریکی، شب هنگام و موقع خواب، خودروهای خود را به شارژر متصل می‌کنند تا صبح با باتری‌هایی پر و خیالی آسوده رانندگی کنند.


در سوی دیگر، ولت می‌تواند با تکیه بر باتری‌های کوچکترش با ظرفیت تنها ۱۸.۴ کیلووات ساعت که در تونل میانی و صندوق عقب جا گرفته‌اند، تا ۸۰ کیلومتر مسافت را بدون صرف قطره‌ای بنزین طی کند. بعد از آن است که موتور بنزینی ۱.۵ لیتری چهار سیلندر به میدان وارد می‌شود. در زمانی که نیاز به شتاب و قدرت بیشتری باشد، هر دو موتور بنزینی و الکتریکی ولت انجام وظیفه می‌کنند. ولت می‌توان با یک باک پر و باتری‌های فول تا ۶۸۶ کیلومتر مسافت را طی کند. بنابراین طبق استاندارد EPA مصرف سوخت ولت در هر صد کیلومتر میانگین شهر و جاده حدود ۲.۲ لیتر خواهد بود. هرچند وقتی باتری‌ها خالی باشند مصرف سوخت به ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر افزایش خواهد یافت.


شورولت بولت به‌عنوان یک خودروی الکتریکی، کوچک‌ترین نشانی از ضعف ندارد. موتور الکتریکی آن ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که با همراهی گیربکسی تک سرعته شتاب ۶.۵ ثانیه‌ای را برای آن به ارمغان می‌آورد. مسافت ۴۰۰ متر هم توسط این مدل در ۱۵ ثانیه طی می‌شود.


قرار گرفتن باتری‌ها در کف و پایین بودن مرکز ثقل خودرو باعث می‌شود تا احساس خوبی از رانندگی با آن داشته باشد. دینامیک خودرو به همین دلیل بهتر از حد تصور بوده و هیجان رانندگی آن حتی با وجود گیربکس تک سرعته و ترمزهای احیاکننده انرژی، بهتر از ولت است. نگه داشتن خودروی ولت حتی بدون استفاده از پدال ترمز نیز ممکن است زیرا سیستم احیا، حداکثر انرژی ممکن را باید دریافت کند و از همین طریق به سرعت خودرو را متوقف نماید.


شورولت ولت هم ترکیبی از حالت اسپرت و رانندگی کارآمد را برقرار می‌کند. شتاب آن ۷..۵ ثانیه است که در پشت سر برادر هاچ‌بک خود قرار می‌گیرد. موتور بنزینی ۱.۵ لیتری آن ۱۰۱ اسب بخار نیرو دارد و جفت موتورهای الکتریکی آن‌ها ۱۴۹ اسب بخار نیرو و ۳۹۹ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند.
نسل دوم ولت که در سال ۲۰۱۶ معرفی شده‌، ترکیبی سنتی‌تر نسبت به طراحی آوانگارد نسل اول خود دارد. رفتار این خودرو نیز بسته به شرایط رانندگی شما ترکیبی است و همواره موتور می‌تواند به کمک شارژ باتری‌ها بیاید. یک گیربکس CVT با انتقال نیروی مداوم پیوسته نیز وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد.


ظرف ۳۰ دقیقه می‌توان باتری‌های بولت را به میزانی شارژ کرد که مسافت ۱۴۵ کیلومتری را طی کند. فرایند استفاده از کایل و رابط‌های شارژ حدود ۱۰ ثانیه طول می‌کشد. شارژر اصلی ۲۴۰ ولتی دیواری نیز به همراه این خودرو ارائه می‌شود. البته با پرداخت ۷۵۰ دلار می‌توان از شارژر سریع بهره برد. با این حال در سفرهای طولانی باید برنامه‌ریزی دقیقی روی میزان شارژ باتری و مکان‌های توقف برای شارژ مجدد آن‌ها داشته باشد.


شارژر ولت اما برای شارژ کامل باتری‌های کوچکتر آن به ۲.۵ ساعت زمان نیاز دارد. بنابراین اگر می‌خواهید از شر رفتن به پمپ‌بنزین خلاص شوید در این خودرو هم باید روزانه از این شارژرها استفاده نمایید.


در کمال تعجب فضای داخلی بولت ۹۴.۴ فوت مکعب بوده که ۴ فوت مکعب بزرگتر از ولت می‌باشد. بولت یک هاچ‌بک باریک و بلند است و موقعیت رانندگی آن نیز برای سرنشینان، بالا و دید آن نیز عالی است. به گونه‌ای که می‌توان آن را با یک کراس‌اوور نیز مقایسه کرد. صندلی‌های بول برای ۵ بزرگسال طراحی شده‌اند اما در سفرهای طولانی باید به دو سرنشین عقب اکتفا کرد. فضای صندوق عقب در حالت عادی ۱۶.۹ فوت مکعب بوده و با تا کردن صندلی‌ها به ۵۶.۶ فوت مکعب هم می‌رسد.

ولت اما یک سدان جمع‌وجور است که طولی بیشتر از برادر خود دارد و حتی فاصله بین دو محوران هم بیشتر است. با این وجود در هنگام سوار شدن به آن به وضوح فضای کمتری نسبت به بولت را احساس می‌کنید. ارتفاع این خودرو نیز پایین‌تر بوده و علی‌رغم ظرفیت اسمی پنج سرنشین اما به علت تونل میانی بزرگ، فضای زیادی برای سرنشینان عقب وجود ندارد. فضای بار این خودرو هم تنها ۱۰.۶ فوت مکعب است و با تا کردن صندلی‌ها هم از ۳۰ فوت مکعب بیشتر نخواهد شد.
بنابراین با وجود اینکه بولت در بیرون کوچکتر به نظر می‌رسد اما فضای درونی آن بزرگتر و کاربردی‌تر بوده و راحت‌تر است.


قیمت پایه ولت پایین‌تر از رقیب آن است. برای خرید بولت باید روی قیمت پایه ۳۶ هزار دلاری حساب کنید. تریم پریمیر هم ۴۰ هزار و ۹۰۰ دلار به فروش می‌رسد. البته در آمریکا این خودرو از مشوق‌های ایالتی ۷۵۰۰ دلاری سود می‌برد که می‌تواند قیمت آن را به ۲۹۹۹۵ دلار کاهش دهد. نسخه پریمیر شامل روکش‌های چرمی کابین، صندلی‌های جلو و عقب گرم شونده، فرمان دارای گرم‌کن داخلی، نظارت بر نقاط کور، دوربین دید عقب و سنسورهای پارکینگ و نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی با ابعاد ۱۰.۲ اینچی و سیستم‌های کارپلی و اندروید اتو، استارت بدون کلید و دوربین بک آپ است.


در سوی دیگر مدل ولت با قیمت پایه ۳۳۲۲۰ دلاری برای تریم LT و ۳۷۵۷۰ برای نسخه پریمیر قرار می‌گیرد. مشوق‌های دولتی برای ولت نیز ارائه می‌شوند و قیمت آن را برای مصرف‌کننده به ۲۶۵۹۵ دلار می‌رسانند.

انتخاب نهایی با شماست. کدام را خودروی به‌روزتر و مدرن‌تری می‌دانید و کدام را کاربردی‌تر، مقرون به‌صرفه‌تر، جذاب‌تر و مناسب‌تر می‌دانید؟ به امید روزی که ما نیز در ایرانمان، قادر به انتخاب‌هایی بین خودروهای روز دنیا باشیم.

منبع: insideevs

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    با اینکه اینده برای ماشین های برقی روشن تر هست ولی من هنوز دوست دارم ( بیوک ریویرا کوپه ۱۹۶۹ سوار شم ) ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ebrahim

    ۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (30 ديدگاه)

    خودرو. سازی درجه یک آمریکا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Solid Snake

    ۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (86 ديدگاه)

    خودروهای هیبریدی و الکتریکی و… تا چند سال دیگه کل بازار رو مال خودشون میکنن احتمالا تا سال 2025 و احتمالا تا سال 2030 دیگه برای بدست آوردن انرژی از سوخت های فسیلی استفاده نشه
    و نفت فقط برای صنایع پلیمر و… مورد استفاده قرار بگیره
    این بسیار عالیه سدان ها و شاسی بلند ها و تراک ها و تریلر ها از سوخت هیدروژنی و الکتریکی و سوختهای پاک استفاده کنن

    اما خودروهای اسپرت درون سوز هم نباید منقرض بشن
    اصلا موتور v8 و v10 و v12 یه لذتی داره که از نبودنش برای یه ماشین باز قم بسیار بزرگیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mohammad

      ۲ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (1430 ديدگاه)

      موافقم حتی فورد به گزینه موستانگ هیبریدی داره فکر میکنه
      نمیدونم تا چقدر درسته باشه ولی یه مطالبی پخش شده و گفته شده که ( آیا ماستانگ دودرگه در راه است ) دورگه منظور هیبریدی
      به قدری ماستانگ تاریخ غنی داره که کوچک ترین تغیرات رو هم همه رسد میکنن واقعا اگه این کارو انجام بدن باید بهش گفت ماستانگ دورگه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Solid Snake

        ۲ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (86 ديدگاه)

        فورد که اصلا هیوندا ساز شده
        بیشتر محصولاتش انگار هیوندا
        فاجعه اینکه میخواد ماک 1 رو در قالب کراس‌اوور کنه

        دیگه اگه موستانگ رو هم هیبریدی کنه که دیگه هیچی

        ولی از طرفی ماسل کار این معنی امروزیش رو بلاخره از دشت خواهد داد و موتور V8 تنفس طبیعی متاسفانه یه روز ساختش به پایان میرسه و ماسل کار هایی که امروز میشناسیم از سوخت پاک استفاده میکنن

        اولین ماشینی که شکل یه ماسل کار رو داره و تمام الکتریکی هس و در آینده خواهیم دید شاید لوسید ایر باشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. Sajjad

    ۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    همیشه یه سدان رو ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. " swedish arrogant tiger"

    ۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    مشخصات و تعاریف متن میگه بولت بهتره
    علاوه بر اینکه ولت طراحی بهتری داره و هیبریده
    بنظر من یه سدان همیشه انتخاب بهتریه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا