شورلت

تکامل یا تحول؟ مقایسهٔ کوروت C7 و C8

از این به بعد شورلت کوروت دیگر به‌عنوان یک خودروی اسپرت ساده شناخته نمی‌شود. این ماشین که پیش‌ازاین رقیبی برای دوج وایپر بود و حتی در نسخهٔ پایه با خودروهای عضلانی معمولی مقایسه می‌شد، حالا به سوپراسپرتی موتور وسط تبدیل شده که حتی در نسخهٔ پایه توانایی رقابت با خودروهایی مثل آکورا NSX را دارد آن‌هم با قیمتی به‌مراتب کمتر؛ اما آیا کوروت C8 بر سلف خود یعنی C7 کاملاً برتری دارد؟ در این مقایسه به دنبال پاسخ این سؤال هستیم.

بیرون

هردو نسل دماغه‌ای تهاجمی با عناصر طراحی مشابهی دارند اما همه‌چیز در C8 تیزتر به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه دیگر در این قسمت خبری از پیشرانه نیست، کاپوت کشیدهٔ C7 جای خود را به نمونه‌ای کوچک‌تر داده که به C8 نمایی مشابه سایر سوپراسپرت‌های معمول بازار بخشیده است. با عبور از قسمت جلویی اما تفاوت‌های میان دو نسل بیشتر و بیشتر می‌شود. در پروفیل جانبی C8، شیشهٔ جلو با شیب بیشتر، رکاب‌های برجسته‌تر، گلگیرهای عقب عضلانی که حتی از قبل هم عضلانی‌تر هستند و سقف دو حبابی به چشم می‌خورد؛ اما مهم‌ترین ویژگی این قسمت در C8 ورودی هوای بسیار بزرگی است که هوا را به سمت پیشرانه هدایت می‌کند. درمجموع طراحان کوروت اطمینان داده‌اند که بین C7 و C8 تعدادی از جزئیات و چند ویژگی اساسی مثل چراغ‌های جلو و عقب شبیه به هم باقیمانده تا پیوستگی و فرم آشنای کوروت حفظ گردد.

داخل

در داخل C8 هرچند همچنان طرح راننده محور کابین حفظ شده و نشان می‌دهد اینجا داخل یک کوروت است اما شاهد پیشرفت و تغییرات بسیار قابل‌توجهی نسبت به C7 هستیم. ازجملهٔ مهم‌ترین ویژگی‌های کابین C8 می‌توان به غربیلک فرمان مربع شکل و کنسول مرکزی بزرگی اشاره کرد که کاملاً قسمت راننده را از بخش سرنشین جدا کرده است. از لحاظ تکنولوژی و تجهیزات نیز نسل جدید کوروت کاملاً ارتقاء پیدا کرده است به‌گونه‌ای که حالا برای آن صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲ اینچی، نمایشگر بزرگ‌تر و با وضوح بالاتر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، تکنولوژی تشخیص صدا، شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، سیستم صوتی Bose با ۱۰ بلندگو و… به‌صورت استاندارد ارائه شده است. علاوه بر این، گرم‌کن غربیلک فرمان و حافظهٔ صندلی‌ها هم برای C8 قابل سفارش است. به‌طورکلی کابین نسل جدید کاملاً مدرن‌تر و باکیفیت‌تر از C7 به نظر می‌رسد.

پیشرانه

هرچند در کوروت C8 پیشرانه به پشت کابین منتقل شده است اما در اینجا هم مثل C7 شاهد یک پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی هستیم. البته این موتور تغییرات زیادی را تجربه کرده و حالا ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که نسل قبلی ۴۵۵ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور داشت. در همین حال برای C8 پکیج پرفورمنس Z51 هم قابل سفارش است که خروجی پیشرانه را به ۴۹۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور افزایش می‌دهد. برای انتقال نیرو هم در C7 دو گیربکس هفت سرعتهٔ دستی یا هشت سرعتهٔ اتوماتیک ارائه می‌شد اما در C8 نیروی موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند و خبری از گیربکس دستی نیست.

به گفتهٔ شورلت، نسل جدید کوروت با پکیج Z51 در کمتر از ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که برای مقایسه، کوروت ZR1 قبلی با ۷۵۵ اسب بخار قدرت این کار را در ۲.۸ ثانیه انجام می‌داد! بنابراین کوروت C8 با تنها ۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۰ نیوتن متر گشتاور بیشتر، کوروت C7 پایه با شتاب ۳.۷ ثانیه را نابود می‌کند! البته نباید فراموش کرد درحالی‌که نسل قبلی ۱۵۶۲ کیلوگرم وزن داشت، وزن C8 به ۱۵۲۷ کیلوگرم رسیده است.

قیمت

شاید بهترین ویژگی کوروت C8 قیمت آن باشد زیرا به گفتهٔ شورلت قیمت نسخهٔ پایهٔ این خودرو علیرغم تمامی پیشرفت‌ها و تغییراتی که تجربه کرده، از زیر ۶۰ هزار دلار آغاز می‌شود که واقعاً شگفت‌آور است زیرا در حال حاضر نسخهٔ پایهٔ کوروت C7 مدل ۲۰۱۹ با قیمت ۵۵,۹۰۰ دلار به فروش می‌رسد؛ بنابراین کوروت C8 با وجود تمامی ارتقاءهایی که داشته است هنوز هم ارزش بسیار بالایی در قبال قیمت خود دارد.

 

مشخصات فنی

کوروت C7

کوروت C8

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 ۶.۲ لیتری V8
قدرت ۴۵۵ اسب بخار ۴۹۰ اسب بخار
گشتاور ۶۲۰ نیوتن متر ۶۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۷ ثانیه زیر ۳ ثانیه
طول ۴,۴۹۳ میلی‌متر ۴,۶۳۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۱۰ میلی‌متر ۲,۷۲۳ میلی‌متر
وزن ۱۵۶۲ کیلوگرم ۱۵۲۷ کیلوگرم
قیمت ۵۵,۹۰۰ دلار زیر ۶۰ هزار دلار

 

منبع: CarScoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. کوشا

    ۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (118 ديدگاه)

    ماشالا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (ali (chevy nova

      ۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (6810 ديدگاه)

      دقیقا
      ماشالاه شوی با این کوروتی که ساخته
      منتظر لوله کردن رقبا توسط کوروت باشید

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. (ali (chevy nova

      ۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (6810 ديدگاه)

      خدای بزرگ رو شکر میکنم که کوروت همچنان مجهز به موتور 6/2 لیتری بیگ بلاگ هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. فورد

      ۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (856 ديدگاه)

      c8 عالیه ولی من هرچی فکر میکنم موتور جلوشو بیشتر دوست دارم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. سامان اذری

      ۴ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      کسی که صندلی شاگرد بشینه به معنای واقعی از همه چیز تحریم شده ???
      انگار بردی داخل ویلا تو جزیره خصوصی یه اتاق خالی دادی بهش و گفتی فقط باس اینجا بمونی ?✌

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mopar or No Car

        ۴ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (1198 ديدگاه)

        اتفاقا من اینجور طراحی رو خیلی میپسندم. چون این راننده هست که پول داده ماشین خریده تا ازش لذت ببره و باید همه چیز در کنترلش باشه. کسی که اونطرف میشینه همین که مجانی سوار کوروت شده کافیه براش.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. net

        ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (3149 ديدگاه)

        سامان حرف دلمو زدی افرین.جدیدا مد شده تولیدکنندگان ماشین کنار دنده دیوار میکشند که خیلی زشته مثل همین کورتc7 و c8 .مثل این میمونه که صندلی شاگرد و صندلی راننده با هم قهر هستند و حس بدی ایجاد کرده این دیوار در طراحی داخلی ماشینها

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. محمد

    ۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    قطعا خوب خواهد فروخت قیمت رقابتی طراحی گیرا مشخصات قابل تامل

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. MOHAMMAD.DEMON

    ۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (420 ديدگاه)

    خدمت به خلق یعنی
    حدود سه هزار دلار افزایش قیمت داشته
    به جاش کل ماشین از اول ساخته شده
    همه چی آپدیت شده
    جی ام میخواد با فروش بالا تمام هزینه های که کرده رو جبران کنه
    نه اینکه قیمت نجومی بزاره فروشش هم کم بود هزینه هاش در بیاد ( مثل بعضی ها )
    این سیاست جی ام یعنی بشر محوری

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elmiraj

      ۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (3105 ديدگاه)

      واسه GM کاری نداره که از همین مدل پایه سالانه هزار دستگاه تولید کنه و هر کدام را ۳۵۰ هزار دلار بفروشه ( مثل بعضی ها )
      .
      عظمت و توانایی شو با تولید انبوه کردن یک سوپراسپرت تمام عیار به رخ رقبا می کشه…..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مانی

        ۴ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        جدی جدی فکر میکنی‌ اگه سالی‌ ۱۰۰۰تا تولید کنه کسی‌ پیدا می‌شه مدل پایه رو با قیمت ۳۵۰k بخره؟
        اونوقت چرا باید ۳۵۰k واسه این بده در صورتی‌ که با این پول میشه ماشینهایی خرید که تولید اون‌ها هم در همین حد هست و یا کمتر مثل:
        Mercedes AMG-GTR Black series(بزودی) Porsche 911 GT2RS,
        Ferrari F8 Tributo,Mclaren 720s و …
        جالب اینه که قیمت فراری از زیر ۳۰۰k شروع میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Elmiraj

          ۴ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (3105 ديدگاه)

          الان چون تولید انبوه و ارزان هست اینطور فکر می کنی و میگی چرا وقتی اونا هستن کسی باید بره اینو بخره….
          اگر محدود بود مطمئن باش بازم طرفدارن بسیار بیشتری از رقبایی که نام بردی داشت و افراد زیادی بودن که حاضر می شدن حتی پول بیشتری هم بابتش بدن…
          لطفاً با دید خودت همه رو مثل هم نبین….!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. امیر

    ۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (392 ديدگاه)

    خیلی زیباتر وحشی تر مدرن تر تهاجمی تر شده
    واقعا عالی کار شده ازجلو عقب کنار کابین میشه پیشرفت زیادیو حس کرد که ظاهری ماشین در حد سوپر اسپورتا بنظر بیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Alireza

    ۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (631 ديدگاه)

    خدایا چرا مارو انداختی جایی که حتی بخوای عکسای این ماشینو با کیفیت hd بگیری باید وی پی.ان روشن کنی
    اونوقت اونجا دارن واسه خریدن ماشینه برنامه ریزی میکنن نسل قبلیو بفروشن اینو بگیرن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. NAVID۰۰۹۸

    ۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    وای به این طراحی داخلی .
    خییییییلی خووووب شده .
    دیزاین داخلی ای که شبیهه هیچ خودرویی نیست ، مال خودِ خودِ شورولتِ .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. پاشایی

    ۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (49 ديدگاه)

    نویسنده محترم هیچگاه شورلت کوروت یه اسپرت ساده نبوده همیشه یه اتومبیل اسپرت مدعی بوده این نظر جنابعالی شاید باشه و یا ترجمه شما باشه شورلت اینبار این نام رو بصورت موتور وسط تولید کرده و این ایده از قبلها در جنرال موتورز وجود داشته من خودم در مجله ماشین دوران جنگ منتشر میشد دقیقا یادم هست و مقاله اش رو دارم ولی شورلت کاری رو که میخواست بالاخره انجام داد و خیلی به موقع اینکار رو کرد که راه برای دیگر اسپرت جنرال موتورز هم بازتر بشه و اونم کامارو با موتور جلو و کوروت با موتور وسط اینکار به موفقیت این ورژن جدید از کوروت بستگی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حسن

    ۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    تبریک به دوستان بابت این شاهکار. واقعا انتظار این هارمونیه بی نظیر را نداشتم به همین سادگی نمیشه دماغ ماشین را سی چهل سانت کوتاه کرد که نه تنها ایرادی پیدا نکنه بلکه زیباترم بشه .
    داخل ماشین که محشره مشخصات فنی هم غوغا کردهzr1 چی میخواد بشه.
    به نظر من یه پیشرفت بزرگ با طراحی و دیزاین عالی از شورلت را شاهدیم که در اینده بازم مورد استفاده قرار میگیره.
    انشالله قسمت همه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Peiman56

    ۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (138 ديدگاه)

    من نمیدونستم کلمه” استینگری” بمعنی سفره ماهی .یه بار کوروت c7 مشکی گذر موقت رو تو خیابون دیدم .بمعنی واقعی کلمه مثل سفره ماهی پهن و جذاب بود.واقعا ابهت ماشین امریکایی رو اونجا درک کردم.بنظر من که حرف نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. P.K.H

    ۸ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (110 ديدگاه)

    هر دو حداقل از تظر ظاهری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. net

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    صندوق عقب c8 که کشیده تر هست قشنگتره و چراغ عقبc8 قشنگتره و لوله اگزوز c8 که در سمت چپ و راست هست زیباتره تا ۴ لوله اگزوز وسط c7 و چراغ جلو c8 اصلا زیبا نیست و بد شده
    طراحی داخلی c7 و c8 که دیوار کشده شده کنار دنده و صندلی شاگرد تحریم شده خیلی بد هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا