شورلتهفته نامه

100 سال با تراک‌های نمادین شورولت

حدود ۱۰۰ سال پیش شورولت مدل اسطوره‌ای و یک تنی ۱۹۱۸ را ارائه کرد. این تراک الهام‌بخش مدل‌های نمادین زیادی در تاریخ کمپانی بوده است.

اگرچه که بحث زیبایی و زیباشناسی در طول زمان تغییرات قابل‌توجهی داشته اما یک‌چیز همیشه یکسان بوده و آن طراحی تراک های شورولت می‌باشد.

مدیر طراحی خارجی تراک های شورولت می‌گوید: “امروز استودیوی طراحی تراک شورولت روی طراحی هدفمندی تمرکز کرده که گزینه‌های شخصی و سفارشی را برای طیف وسیعی از مشتریان ایجاد می‌کند. با نگاه به طراحی تراک در یک قرن پیش من فهمیدم که طراحان شورولت از همان ابتدا روی اهداف مشابهی تمرکز داشته‌اند.”

  • یک تن ۱۹۱۸


در این لیست ۱۰ تراک نمادین تاریخ شورولت را از نظر می‌گذرانیم و قطعاً باید لیست را با مدل یک تن ۱۹۱۸ شروع کنیم. این خودرو دارای شاسی غلطان با کابینی باز، پیشرانه ۴ سیلندر خطی و فریمی باز بود که اجازه شخصی‌سازی را به خریداران می‌داد. حتی شورولت می‌خواست نشانی زیبا برای این محصول داشته باشد.

  • سری اینترنشنال LD 1929


این خودرو اولین تراک تاریخ شورولت بود که کابینی بسته داشت و ظرفیتی را برای طراحی کابین ایجاد کرد. سری اینترنشنال LD زمانی که شورولت شروع به معرفی رنگ خودرو کرد وجود داشت.

Chevy 1929 International Series LD

  • نیم تن ۱۹۳۸


نیم تن اولین تراک طراحی شده توسط دپارتمان هنر و رنگ تازه تاسیس شورولت بود. این دپارتمان بعدها به عنوان مرکز طراحی شناخته شد. در این زمان بود که طراحان فهمیدند تراک ها باید نشانه بصری خاص خود را داشته باشند. این‌گونه بود که نیم تن کم ارتفاع تر و طویل‌تر با گلگیرهای ظریف و جلوپنجره خاص متولد شد.

  • سری ۳۱۰۰ ۱۹۴۷


بنا به گفته مدیر شورولت، ۳۱۰۰ یکی از نمادین‌ترین طراحی‌ها در تاریخ صنعت خودرو را دارد. این تراک کلاسیک بزرگ‌تر از نمونه‌های قبلی بود و از جلوپنجره افقی ۵ میله‌ای سود می‌برد. این خودرو همچنین به لطف گلگیرهای یکپارچه و موقعیت چراغ خاص جلو حضور پررنگ‌تری در جاده دارد.

  • سری ۳۱۲۱ Cameo Carrier 1955


این تراک که به عنوان تراک کاری نیز شناخته می‌شود اولین طراحی خاص موسوم به Fleetside را داشت. نمای خارجی این خودرو ظریف‌تر بود که دلیل اصلی آن به خاطر طراحی کابین و گلگیر بوده است.

  • ۱۹۶۷ C10 Fleetside


مدیر طراحی خارجی تراک های شورولت می‌گوید اولین تراکی که واقعاً عاشقش بوده همین C10 است. او طراحی صیقلی و بچه گلگیرهای خودرو را دوست دارد. از جمله دیگر عناصر طراحی شاخص خودرو می‌توان به خط شانه‌های قوی و میله شورولت در جلو اشاره کرد که ارتباط بین چراغ‌ها را برقرار کرده است. ذکر این نکته بد نیست که رنگ متالیک در همین دوره معرفی شد و به برجسته کردن خطوط بدنه کمک شایانی نمود.

  • یک تن Dually C30 1973


به عنوان اولین دو کابین بازار آمریکا، این تراک خودرویی ساده، سرسخت و هدفمند محسوب می‌شود. این خودرو همچنین ظرفیت بار بسیار بیشتری نسبت به قبل داشت که به مشتریان کمک می‌کرد از تراک برای کارهای خود نیز استفاده کنند.

  • ۱۹۸۸ C/K 1500


این تراک برای زمان خودرو بسیار پیشرفته بود مخصوصاً اینکه در طراحی آن آئرودینامیک نیز در نظر گرفته شده بود. C/K 1500 همچنین دارای طراحی کابین جدید با پشت آمپرهای پایین‌تر و برخی دکمه‌ها با ظاهر آینده‌نگرانه بود. این خودرو امروزه هم قدیمی به نظر نمی‌رسد.

  • سیلورادو ۱۵۰۰ LT Z71 مدل ۱۹۹۹


این تراک برای اولین بار از نام سیلورادو و طراحی کنونی نمای جلوی شورولت استفاده کرد. سیلورادو ۱۵۰۰ گیراترین تراک ساخته شده کمپانی نیست اما عناصر طراحی مدرنی داشت که مدل‌های قبلی در آرزوی آن بودند.

  • سیلورادو ۱۵۰۰ ۲۰۰۷


مدیر طراحی شورولت درباره این خودرو می‌گوید: ساده، مدرن و قدرتمند. این خودرو دارای قوس‌های چرخ بزرگ و طراحی ‌تر و تمیز بدنه بوده و با ابهت‌تر از نسل قبلی خود به نظر می‌رسد. از زمان تولید این خودرو زبان طراحی تراک های شورولت تغییرات قابل‌توجهی داشته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. AMIR SCHUMACHER

    ۲۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    100 سال تراک سازی
    #اصالت
    از مدل های قدیمیش هنوز هم گاهی دیده میشه .
    خیلی سـگ جونن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. parsa

      ۲۱ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (167 ديدگاه)

      تو شهر ما دوتاc10هست، دوتا پیرمردی میشینن پشتشون،. فک کنم از فابریکی دستشون بوده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. AMIR SCHUMACHER

        ۲۱ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        من C30 رو خیلی زیاد دیدم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. MAHDI . CHEVROLET

    ۲۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    یک قرن تجربه وانت سازی باعث شده الان غولی مثل سیلورادو ساخته بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. PaRHaM

      ۲۱ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (741 ديدگاه)

      خیلی با ابهتن ?
      تو مدل های کلاسیکشون برام جذابترین c30 دهه ۷۰ عه❤??????
      واقعا خیلی غوله
      ولی کل مدل هاش بی نظیرن
      صد سال تراک
      صد سال ابهت????

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. #ali.m#

      ۲۱ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      مهدی دااش اینو باید دیده باشی همیشه تو قدوسی پارکه .خیییلی بزرگه
      http://uupload.ir/files/dof_img_20171013_150135.png
      http://uupload.ir/files/q80_img_20171013_150204.png
      عکسا رو خودم نگرفتم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Hemichan

    ۲۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (715 ديدگاه)

    یکصدمین سالگردش مبارک
    همه هم از دم عالین
    ولی مدل 55 که به آپاچی هم معروفه خیلی خاصه و هنوز هم به شکل رپلیکا ساخته میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ونوم اف ۵

    ۲۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    این یک تن ۱۹۷۳ رو چند تا ازش دیدم که جرثقیل بودن و ماشین هارو تا پارکینگ میبردن خیلی هیولاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حمیدرضا

    ۲۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    مدل ۱۹۴۷ خیلی از نظر طراحی چشمو گرفت هم شکیل هم ساده اون یک تن ۱۹۷۳ هم عجب غولیه ولی انصافا هر چی جلوتر میری کارایی و تکنولوژی داره بهش اضافه میشه نه تنها از کاراییش کم نمیکنه بهش اضافم میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. me84

    ۲۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    c30 1973 واقعا عشقه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا