صنایع هوایی

پس از 37 سال تحریم، نخستین هواپیمای مسافربری نو به ایران تحویل داده شد

سالیان سال است که ناوگان هواپیماهای مسافربری کشورمان فرسوده و کهنه بوده و به دلیل تحریم‌های بین‌المللی ایران قادر به هواپیماهای مسافربری نو و روز دنیا نبوده است. به همین دلیل علاوه بر این‌که استفاده از هواپیماهای مستعمل مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده بود، گاه شاهد حوادث ناگواری هم در این هواپیماهای کهنه بوده‌ایم که متأسفانه موجب کشته شدن تعدادی از هم‌وطنانمان می‌شد؛ اما پس از به ثمر رسیدن مذاکرات هسته‌ای با شش قدرت جهانی و تصویب برجام، تحریم‌های هواپیمایی ایران لغو و امکان خرید هواپیماهای جدید فراهم شد.

airbus-a321-9

بدین ترتیب دولت در اولین قدم اقدام به انعقاد قراردادی با شرکت اروپایی ایرباس مبنی بر خرید ۱۰۰ فروند از هواپیماهای مختلف این شرکت نمود. این هواپیماها از محصولات مختلف پهن‌پیکر و بدنه باریک ایرباس شامل خانواده‌های A320، A330 و A350 هستند که قرار است به‌مرور طی مدت‌زمانی چندساله به ایران تحویل داده شوند. همچنین در گامی دیگر قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیمای جدید دیگر هم با شرکت بوئینگ منعقد شد تا ناوگان هواپیمایی کشورمان به‌طور کامل نوسازی شوند.

airbus-a321-7

اما به‌تازگی اتفاق مهمی در صنعت هواپیمایی کشورمان رخ داده است و آن تحویل نخستین فروند از هواپیماهای خریداری‌شده به ایران است. چندی پیش سفارش دو فروند از هواپیماهای تکمیل‌شدهٔ ایرباس لغو شده بود که قرار شد این هواپیماها به ایران تحویل داده شوند. بدین ترتیب روند تحویل اولین فروند از هواپیماهای خریداری‌شدهٔ ایران آغاز شد. پس‌ازاین ماجرا، روند رنگ‌آمیزی این هواپیما که از نوع A321 است برای ایران ایر در فرانسه آغاز شد و قرار بر این شد که A321 طی مراسمی ویژه به ایران تحویل داده شود.

مدیرعامل ایران ایر در فرودگاه تولوز فرانسه
مدیرعامل ایران ایر در فرودگاه تولوز فرانسه

بدین ترتیب نخستین هواپیمای جدید ایران در ساعت ۹ و ۴۵ دقیقهٔ روز ۲۳ دی‌ماه ۱۳۹۵ با هدایت خلبانان ایرانی شهر تولوز فرانسه را به مقصد فرودگاه مهرآباد تهران ترک کرد. در این پرواز مدیرعامل ایران ایر و مدیرعامل ایرباس حضور داشتند. سرانجام در حدود ساعت ۱۵ پس از ۳۷ سال نخستین هواپیمای نو به تهران رسید و طی مراسمی ویژه با حضور مسئولان و دست‌اندرکاران صنعت هوایی به ایران تحویل داده شد تا تحریم هوایی ایران رسماً پایان یابد. این لحظهٔ بسیار خوشایندی برای ایرانیان است تا مردم کشورمان بتوانند ازاین‌پس از سوارشدن بر جدیدترین و بروزترین هواپیماهای دنیا لذت ببرند.

مدیرعامل ایرباس در حال پیاده شدن از A321 در فرودگاه مهرآباد
مدیرعامل ایرباس در حال پیاده شدن از A321 در فرودگاه مهرآباد

airbus-a321-6

اما کمی هم به مشخصات ایرباس A321 بپردازیم. این هواپیما جزء خانوادهٔ A320 ایرباس است که هواپیماهایی دوموتوره، بدنه باریک و کوتاه-میان‌برد هستند. تولید خانوادهٔ ایرباس A320 از سال ۱۹۸۷ آغاز شد و شامل مدل‌های A318، A319، A320 و A321 می‌شود. مونتاژ نهایی این خانواده در تولوز فرانسه و هامبورگ آلمان صورت می‌گیرد. تاکنون ۷۳۵۳ فروند از خانوادهٔ A320 به خریداران تحویل داده شده است که ۷۰۳۳ فروند آن‌ها فعال هستند.

airbus-a321-10

در دسامبر سال ۲۰۱۶ ایرباس اعلام کرد که به‌زودی نسل جدید خانوادهٔ A320 خود را با نام A320 Neo ارائه خواهد کرد. این نسل مجهز به موتورهای جدیدی شده‌اند که کارآمدتر بوده و مصرف سوخت کمتری دارند. همچنین به انتهای بال‌های هواپیما نیز بالچه‌هایی اضافه شده‌ است که توسط ایرباس Sharklets نامیده می‌شوند. خانوادهٔ A320 با این تغییرات ۱۵ درصد مصرف سوخت کمتری نسبت به قبل دارند. پس از معرفی A320 Neo تا ژانویهٔ ۲۰۱۶ تعداد ۴۵۰۸ فروند از آن سفارش داده شد که سریع‌ترین فروش در بین هواپیماهای مسافربری محسوب می‌شود. اولین فروند از A320 Neo در سال ۲۰۱۶ به لوفتهانزا تحویل داده شد. خانوادهٔ ۷۳۷ بوئینگ اصلی‌ترین رقیب خانوادهٔ A320 ایرباس محسوب می‌شوند.

airbus-a321-5

اولین هواپیماهای تحویل‌شده به ایران همان‌طور که گفته شد از نوع A321 و از نسل جدید Neo است. این هواپیما بزرگ‌ترین عضو خانوادهٔ A320 بوده و در کلاس خود یکی از کم‌مصرف‌ترین هواپیماهای مسافربری محسوب می‌شود. A321 طولی معادل ۴۴.۵ متر دارد و اگر چیدمان تمامی صندلی‌های آن به‌صورت یک کلاس اقتصادی باشد می‌تواند تا حداکثر ۲۲۰ مسافر را حمل کند. سرعت کروز این هواپیمای مدرن ۸۳۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعتش ۸۷۰ کیلومتر در ساعت است. A321 می‌تواند با یک‌بار سوخت‌گیری کامل که بین ۲۴ هزار تا ۳۰ هزار لیتر است تا حدود ۶ هزار کیلومتر را طی کند.

airbus-a321-1

A321 تحویل داده شده به ایران ظرفیت حمل ۱۹۰ نفر را دارد و طبق گفتهٔ مدیرعامل ایران ایر هرچند این هواپیما ظرفیت و توانایی پروازهای خارجی را دارد اما فعلاً در پروازهای داخلی مورداستفاده قرار خواهد گرفت. گفته می‌شود تا قبل از پایان سال جاری ۸ فروند هواپیمای ایرباس دیگر به ایران تحویل داده خواهد شد و اولین فروند هواپیمای بوئینگ هم در فروردین سال آینده به ایران خواهد آمد. امیدواریم روند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشورمان به‌سرعت پیش رفته تا بتوانیم لااقل در آسمان سوارشدن بر مرکبی مدرن و درجه‌یک را تجربه کنیم هرچند که بازهم به دلیل قیمت بالای بلیط‌ها قشر زیادی از جامعه از سفر با هواپیما محروم‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۳ دیدگاه‌ها

  1. Viper ACR

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    به همه ی ایرانی های عزیز تبریک عرض می کنم.
    از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شدم.

    .

    استادی داشتم که چندین سال در اروپا و امریکا تدریس کرده بود، همیشه به ما میگفت ایرانی ها از نظر هوش ، بسیار بالا هستند. پتانسیل رسیدن به والاترین مدارج رو دارند.

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. احسان(احسان سابق)

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (2872 ديدگاه)

      واقعا ما هم مثل مردم دیگه حق داریم از امکانات روز دنیا استفاده کنیم که طبیعتا هواپیمای مسافربری باکیفیت یکی از اون هاست. با این وجود در مورد باهوش بودن ایرانی ها نسبت به دیگران ثابت شده که توهمی ملی بیش نیست.
      دوست عزیز حرف استاد شما درست بوده البته یک موردی وجود داره و اون هم این هست که معمولا اساتید بین المللی دانشگاه با باهوش ترین افراد و به نحوی با نخبه های جامعه سر و کار دارن اما طبق تست های بین المللی میانگین هوش ما ایرانی ها نه تنها بالا نیست بلکه جزو نیمه ضعیف دنیا از نظر هوش هستیم و با ضریب هوشی 84 رتبه 97 رو از بین 185 کشور دنیا داریم. این در حالیه که ضریب هوشی متوسط دنیا 85 هست و این مسئله نسل به نسل در حال بدتر شدن هست. به طوری که شاید 2 نسل بعد از ما حتی از متوسط خاورمیانه فاصله زیادی پیدا کنن.

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. Mohamad

        ۲۴ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (812 ديدگاه)

        همه مردم دنیا در یک سطح قرار دارن
        چیزی که فرق بینشون ایجاد کرده طرز فکر و باورهاست.
        مایکل جردن از طرف معلم و مربیش یه خنگ به تمام معنا خطاب شد اما تهش شد مایکل جردن
        یا اصلا خود انشتین که از مدرسه اخراج شد اما بعدش چی شد؟!
        خیلیا فکر میکنن ادیسون یا هنری فورد هوش سرشار و نبوغ خارق العاده ای داشتن اما سخت در اشتباهن، در واقع اینها بهترین متخصصین را رهبری میکردن و از تخصص اونا بهره میبردن.
        نمونه های زیادی از افراد معروف هستن که الان خاطرم نیست اما فقط خواستم بگم هیچکس نباید خودشو دست کم بگیره و یا خودشو قربانی فرض کنه.

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. رامکال

          ۲۴ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (594 ديدگاه)

          محمد جان به هیچ وجه اینطور نیست که شما میگی.
          چه خوشتون بیاد و چه نه.
          اولا که هوش با قدرت بدنی و قدرت بدنی پشتکار فرق دارد.
          خیلی کشور ها هستند که هم ثروتمندند و هم مردمشون از اون ثروت سهم زیادی دارند و خیلی هم سعی کردند که دانشگاههای پیشرفته احداث بکنند اما قدر یک کشور فسقلی اروپایی تولید علم نمیکنند.
          تا حالا وقتی که از تلویزیون یک خبر علمی پخش میشه به نامهاشون و تبارشون دقت کردی؟
          به جمعیت برخی کشور ها که هم زیاد است و هم بیشترشون جوونه دقت کردی؟؟؟؟؟؟؟
          چرا نمیتونند تولید علم بکنند؟
          مشکل از کجاست؟
          اگر بگی بخاطر جنگ بهت میخندم چون که اولا توانایی جلوگیری از ایجاد جنگ و پایان جنگ و مهمتر از اون سربلند بیرون اومدن از خرابی های جنگ خودش نشونه هوش مردمان یک کشورست.
          به اروپا و ژاپن نگاه بکنید.
          پس این که بگید علت عقب افتادن فلان کشور جنگه یک جوک فوق خنده داره….

          موافقم 1
          مخالفم 1
      2. رامکال

        ۲۴ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (594 ديدگاه)

        جناب احسان حرف شما هم درسته و هم غلط.
        من هم با شما موافقم و هم مخالف.
        اگر میبینی که ضریب هوشیمون دارد میاد پایین دلایلی داره.
        مثلا هر کدوم از این نخبه ها که میپرد اون طرف از اون جایی که حاوی ژن هایی هست که منجر به ایجاد هوش بالا در یک نسل میشه پس بنابر این منجر به ایجاد فقر از این نظر در جامعه میشه.
        در طی این چند سال هم خودم به چشم دیدم که مردم از نظر جسمانی چقدر کوتوله تر و ….. شدند که علتش میتونه مواد غذایی آلوده ایی باشد که هر روز یک گوشه ایی از گندی که زدند آشکار میشود.
        حالا بماند که رژیم غذایی مردم هم تغییر کرده.

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. احسان(احسان سابق)

          ۲۴ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (2872 ديدگاه)

          ببین رامکال من اصلا علت این مسئله رو توجیه نکردم چون صدها علت مختلف داره که مهمترینش همین مهاجرت نخبه ها از کشور و خالی شدن ژن های برتر از کشوره. مسئله دیگه اینه که IQ فقط بخشی از ماجراست و هوش هیجانی EQ که البته با عدد و رقم مشخص نمیشه دلیل مهمتری برای بررسی وضعیت عملکرد جامعه هست که فکر می کنم از این نظر وضعیت خیلی بدتری نسبت به IQ داریم.

          موافقم 0
          مخالفم 1
      3. Viper ACR

        ۲۴ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        استاد من بعد از 30 سال تدریس در اروپا و امریکا به ایران اومده بود برای سال های آخر تدریس.

        اصلا کسی نبود که بخواد بلوف بزنه یا هندونه بده زیر بغل دانشجو.
        هیچ وقت حرف زیادی نمیزد.

        چیزی که گفتم حرف اون بزرگوار بود. خودم که اون ور آب رو ندیدم. پس نمیتونم نظر بدم.

        موافقم 1
        مخالفم 0
      4. احسان

        ۲۴ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (115 ديدگاه)

        ایرانیها ممکن است IQ بالایی داشته باشند اما هوش اکتسابی و EQپایینی دارند. ضمن اینکه رفتارهای اجتماعی بسیار غلطی دارند. در یک جمله ایرانیان صاحب تمدن غنی اما فرهنگ بسیار ضعیف هستند. البته متاسفانه… امیدوارم سیستم آموزش و پرورش ما روزی متحول شود و روی مسایل اجتماعی و انسانی بیشتر کار کنه…

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Sina

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (811 ديدگاه)

      یادمه یه مستند درباره تاریخچه هواپیمای کنکورد فرانسه ساخته بودن که توی زمان خودش سریعترین هواپیمای مسافری بود
      یه قسمتش نشون داد اتفاقا همون زمان اون بنده خدا با چندتا از وزراش اون موقع رفته بودن فرانسه واسه یه سری قرارداد همون موقع مسئول فروش کنکور با خبر میشه میره سراغشون التماس که ببینه آیا ایرانیا حاظر میشن چندتا کنکورد بخرن یا نه
      اون بنده خداهم بعد از بررسی میگه باشه دوتا میخریم برای پرواز ایران -نیویورک
      مسئول فروش کنکورد خوشحال میدوه میگه آقا خوشحال باشین دوتا سفارش گرفتم از ایران!!
      چی بودیم چی شدیم حالا باید التماس کنیم چهارتا هواپیمای عادیشونو بهمون بدن
      میگفت کارخونه بنز میخرم چون لیاقت ایرانی اینه که بنز سوار شه نمیدونست ایرانی جماعت…ای بابا ولش کن
      مبارک باشه انشالله بعدیاشم بیاد

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. nima

        ۲۴ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (150 ديدگاه)

        خدا رحمتش کنه.روحش شاد

        موافقم 1
        مخالفم 0
    3. الهی

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (612 ديدگاه)

      تبریک گفتن داره…

      اما اگه فقط تعداد محدودی برای تبلیغات انتخاباتی نباشه…!!! و در دراز مدت سرکارمون نذارن……..

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. Genius

      ۲۵ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1237 ديدگاه)

      بنده هم عرض تبریک دارم به محضر هم میهنان گرامی بابت ورود به عصری جدید در مراودات کشورمان با سایر کشورهای جهان!
      لیکن چند نکته در این اثناء برای من حائز اهمیت است ; نخست اینکه آیا بازگشتن به نقطه ای که ایران عزیز ما در چهاردهه پیش نه تنها به آن بلکه به فراتر از آن رسیده بود اینچنین جای شادی و پایکوبی دارد یا فرصت مناسبی است برای تدبر در امور و جلوگیری از تکرار مجدد اشتباهات؟!
      ثانیا دوست عزیز ما در نظر خود فرمودند که “ایرانی ها از نظر هوش ، بسیار بالا هستند. پتانسیل رسیدن به والاترین مدارج رو دارند…”که به همین مناسبت بنده لازم دیدم بعنوان یک ایرانی که یقینا همانقدر که از شنیدن اخبار پیشرفت وطن و هموطنانم خشنود میگردم از خوابیدن در باد غرور کاذب و بی فایده که تنها نتیجه اش میشود استمرار کم کاری و نازیدن به مفاخر پیشین خود ناراحت میگردم عرض کنم این یک حقیقت غیرقابل انکار است که ایرانی ها اقلا در سیصد سال اخیر که از قضا دقیقا همین سه قرن ماضی سرآغاز پیدایش نهضت های علمی و صنعتی در دنیا بوده اند به هزار و یک دلیل پیدا و پنهان کمترین نقش را در پیشبرد دانش بشری و خلق علم عهده دار نبوده اند بنحویکه گواه این مدعا را میتوان در منابع تحت تدریس دانشگاهی خود بالاخص در رشته های فنی و مهندسی دید که حتی اسم یک ایرانی که سابقه حضور وی در این کره خاکی به کمتر از سیصد سال پیش برسد را نمی توان یافت…!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سید علیرضا

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (218 ديدگاه)

    .
    خوش به حال پولدارا که سوارش میشن
    ما که طول عمرمون یه بار هم سوار هواپیما نشدیم
    بود و نبود هواپیما واسه قشر ضعیف جامعه فرقی نمی کنه
    به داد مردم برسید
    نه قشر پولدار جامعه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Mohamad

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (812 ديدگاه)

      قشر ضعیف!
      بدبخت و بیچاره!
      ندارم، نمیشه، نمیتونم!
      اعتقاد به سرنوشت و شانس و..!
      رقم خوردن سرنوشت توسط دیگران!
      دنبال مقصر گشتن!
      .
      .
      باور کنید مرور و به زبون آوردن این واژه ها کافیه که زندگی هر کسیو داغونتر کنه.. تا وقتی خودتو ضعیف و ناتوان ببینی روز به روز ضعیفتر میشی حالا تو هر کشوری که میخواد باشه.
      امیدوارم روزی برسه که مردم ما انقدر حرفای همدیگه را تکرار نکنن و سطح مطالعه شون بره بالاتر…

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. X6

        ۲۴ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (584 ديدگاه)

        شانس که اصلا وجود نداره اون خداست که بهش میگن شانس متاسفانه
        مشکل اینجاست خودش اینو به بعضی آدما میفهمونه نه همه تا خود خداهم نخواد کسی نمیفهمه حتی اگه IQ ادیسونو داشته باشه…..
        اگه همه تویه کشورمون اینو میفهمیدن و یقین پیدا میکردن مطمئنا پیشرفته ترین کشورو تو دنیا داشتیم.

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. reza

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (25 ديدگاه)

      دوست عزیز مگه قیمت بلیط هواپیما چنده که شما این طوری گلایه می کنی در ضمن مسئولین ما هم هر کاری بکنن باز یه اشکالی می گیرید.خب چیکار می کردن می خوای این ایرباس 320 رو بفروشن بدن به شما؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. امیر

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (58 ديدگاه)

    در مورد شرکت atr ایتالیا هم ممنون میشم مقاله ای ترتیب بدید
    از این شرکتم برای پروازهای داخلی هواپیما خریداری شده به نظر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. mohammadreza

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (27 ديدگاه)

    نمیدونم خوش حال باشم یا ناراحت باشم .ولی باز خوبه یه چنتا هواپیما از برجام گیرمون اومد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. محسن

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (190 ديدگاه)

    مبارک قشر مرفه و امثال رییس جمهور باشه… حکایت ما حکایت اون پادشاهیه که بهش گفتند ملت نون ندارند بخورند گفت: به جاش کیک بخورن!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. كاپيتاليسم

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (194 ديدگاه)

      همه چیز نیاز هست هم هواپیمای جدید (که نخواد وابسته به هواپیمایی های کشور های حوزه خلیج فارس باشیم و نگران سقوط هواپیماهای خریده شده دوره خدابیامرز باشیم) ، هم خودروی با کیفیت با قیمت مناسب جدید (تا شاهد کشته شدن هرورزه مردممون نباشیم) هم اشتغال زایی
      بیشترین ناراحتی از این خرید تاریخی هم متعلق به دلالان تحریم (امثال بابک زنجانی ) هست که نون میلیاردیشون بریده شد

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۲۴ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (2821 ديدگاه)

        همه چیز نیاز هست آیا دولت اینقدر پولداره که تو بقیه موارد هم همچین قرارداد های سنگینی ببندد؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. X6

        ۲۴ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (584 ديدگاه)

        به آقا یا خانوم کاپیتالیسم
        من یه معذرت خواهی بدهکارم به شما یه بار از مغز خانوما ایراد گرفتم در مورد رانندگی راستشو بخوای چون اونروز یه خانوم زد به ماشینمون این حرفو از رو عصبانیت زده بودم …. ببخشید

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. كاپيتاليسم

          ۲۴ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (194 ديدگاه)

          خواهش میکنم داداش
          توی این روزگار اعصاب خورد کن گاهی اوقات پیش میاد
          که عصبی بشیم ، مهم جو دوستانه اینجاست ؛)

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. علی

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (17 ديدگاه)

      من دوست دارم مردم کشورم بهترینهاروداشته باشه حتی اگه من نتونم سواربشم.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. ارمان

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    اینقدر این صندلی هاشو میچسبونن به هم که از هرچی پروازه حالت بد میشیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جنوب

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (322 ديدگاه)

      دقیقا. مشکلی ک دارن اینه که جای پاش کمه. تو پروازای طولانیه خارج خیلی اذیت کنندس. اما برای پرواز داخلی مشکلی ندارن. هرچند من با 340 هم ک پرواز داشتم بازم صندلیاش چسبیده ب همن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. حمیدرضا

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    نمیدونم چرا خیلی ها فکر میکنن سفر با هواپیما برای قشر مرفه جامعه است در صورتی که توی طول هفته اگر سوار هواپیما شده باشید متوجه میشید که اکثرا برای ماموریت های کاری استفاده میکنن و مسافرا همون افراد معمولی جامعه هستن که از طریق شرکت و سازمان ها برای ماموریت کاری میرن. جدا از این موضوع اگر غیر از زمان تعطیلی قصد سفر دارید میتونید از هواپیما استفاده کنید مثلا خود من با 80 هزارتومن رفتم مشهد!!! در صورتی که بلیط اتوبوس 50 هزار تومن بود!!!
    در هر صورت اتفاق خیلی مبارک و میمونی بود اومدن اولین هواپیما
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (2821 ديدگاه)

      پرواز های طولانی داخلی یک ساعت هست و هواپیمایی که مناسب این پرواز ها باشد ، جت منطقه ای ۱۰۰ نفره هست!
      و برای پرواز های کوتاه تر ، هواپیما توربوپراپ لازمه مثل atr .
      بکارگیری هواپیما های بزرگتر در پرواز های داخلی موقتی است و جنبه سیاسی داره و در اینده نزدیک اکثر پرواز های این هواپیما ها که بیشتر از ۱۰۰ نفر ظرفیت دارند، خارجی میشود!
      و پرواز خارجی ، واسه قشر مرفه هس!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. mehran911

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2026 ديدگاه)

    واقعا خوشحال شدم که این خبرو شنیدم
    مردم ایران لیاقتشون خییییلی بیشتر از اینهاست
    .
    .
    این نتیجه تلاش و زحمات دیپلمات نخبه و باتجربه ی ایرانی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Genius

      ۲۵ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1237 ديدگاه)

      “این نتیجه تلاش و زحمات دیپلمات نخبه و باتجربه ی ایرانی بود”
      عزیز دل این نتیجه هوش و نبوغ مهندسین کارکشته غربی است که با اتخاذ روشهای صحیح توسط دیپلماتهای دانش آموخته در دانشگاه های کشورهای غربی بدست ما رسیده است!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. Mohammad

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (84 ديدگاه)

    تبریک به تمام هموطنانم این قطعا جز اولین و ابتدایی ترین نتایج برجام است و روزهای خوبی در انتظار است بقول معروف کور شود هر آنکه نتوان دید……

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امین 77

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      یه عده بودن که می گفتن با خرید هواپیما از ایرباس و بویینگ برای کشورهای غربی ایجاد اشتغال زایی و به طبع باعث افزایش قدرت استکبار جهانی میشه !!!! ما که نتونستیم اینا رو آدم کنیم خدا خودش به دادشون برسه …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حسین

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (2821 ديدگاه)

      امیدوارم این جز نتایج ابتدایی برجام باشه و ۲۰۰ فروند هواپیمایی رو که ایران سفارش داده رو تحویل بدن!
      امیدوارم امکان انتقال پول هم ایجاد بشه و بقیه مشکلات تحریم ، حل شه!
      وگرنه این هواپیما ها نقش هویج رو داره!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. امین 77

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (117 ديدگاه)

    از شنیدن این خبر خوشحال شدم ولی از یه طرف ایران ایر برای بازگشت هزینه ی خرید قیمت بلیط های مربوط به این هواپیماها رو افزایش چشمگیری میده که فک نمی کنم همه بتونن استفاده بکنن ! تازه به قول دوستمون مثل هواپیمایی زاگرس اینقدر صندلی هاش رو به هم می چسبونن که آدم حالش به هم میخوره :)
    یه خورده هم اگر بخوایم به قضیه واقع بینانه تر نگاه کنیم ، تازه برگشتیم به چهل سال پیش !! چی بودیم ، چی شدیم …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. بنتلی (‏radical rxc turbo 500r‏)

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    رولزرویس ازین خرید ایران خیلی خوشحال شده چون مدلای ایرباس سفارش ایران از انجین ساخت رولزرویس استفاده میکنن…رولزرویس درزمان تحریم برا تعمیر هواپیما ب ایران کمک فنی کرده و حتی بعد شدید شدن تحریم هم تو تهیه قطعات کمک کرده…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. حسین

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2821 ديدگاه)

    یه هواپیما تو مدت استفاده ازش ، ۳برابر هزینه خریدش خرج داره!
    و معمولا تو این قرارداد های سنگین ، انتقال تکنولوژی تعمیر و ساخت قطعات مصرفی شرط میشه!
    امیدوارم تو این قرارداد هم اینطور باشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. آریوبرزن

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    دوست گرامی اون زمان که همراه خرید هواپیما،انتقال دانش تعمیر و نگهداری و اوورهال داشتیم ۴۰ سال ازش گذشته.زمانی که ایرلاین ایرانی هما،جزء با ارزشترین و مجهزترین ایرلاینهای جهان بود و خطوط هوایی ایران با هواپیماهای پیشرفته و جدید روز، نزد اروپاییا و آمریکاییها به خط خاویار معروف بود!!!
    تازه داریم با کلی هزینه و مذاکره و دیپلماسی و بدبختی، میخوایم شروع کنیم به رسیدن به نقطه ای که ۴۰ سال قبل بودیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (2821 ديدگاه)

      اتفاقا اون موقع از این خبرا نبود!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Genius

        ۲۵ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (1237 ديدگاه)

        اگه اون موقع ازین خبرا نبوده میشه بگی چطور ما تونستیم نزدیک به چهل سال هم ناوگان نظامی خودمون و هم طیاره های مسافرتی رو به هر بدبختی که شده همچنان در سرویس نگاه داریم؟!؟پس می بینید اون موقع برخلاف القائاتی که امثال شما میکنند در کنار خرید خود تجهیز علم و دانش تعمیر و نگهداری هم وارد میشده که نشانه اوج درایت و آینده نگری مسئولان بوده

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسین

          ۲۵ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (2821 ديدگاه)

          اون موقع تعمیر میش اما توسط تکنسین های خارجی!
          و بعد انقلاب چون نقشه های تعمیر بود و نیرو های ما دیده بودن توانستن کم کم تعمیر کنن!
          خیلی ها هم بعد انقلاب پاکستان و … دوره دیدن!
          البته قسمت هایی دست ایرانی ها بوده امااگه اکثر قسمت ها دست ما بود ، تعداد جنگنده های اماده ما تو جنگ اینقدر کم نمیشد!

          موافقم 0
          مخالفم 0
  14. علیرضا

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (754 ديدگاه)

    این ها همش بازی تبلیغاتی قبل انتخاباته من که عملا هیچکدوم از دو دسته رو قبول ندارم جفتشون دروغگو وب فکر جیب خودشونن حالا هر متعصبی هم که فکر کرده حزب سیاسی تیم فوتباله بره به کاندید محبوبش رای بده!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Man

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    منم با نظر علیرضا موافقم این ها همش بازی تبلیغاتیه
    حالا یا چپ یا راست . این وسط به مردم چی میرسه هر کدوم از این ها منافع حزب خودشونو تامین میکنن فرقی نمیکنه حسن یا محمود
    و در ضمن ما با آمریکا مشکل نداریم اونا با ما مشکل دارن آقای امین ۷۷. کل کشورهای غربی دنبال مستعمره میگردن زمان شاه ایران مستعمره آمریکا بود الان مستعمره فرانسه. حالا تو دوران رئیس سابق کشورهای آفریقایی و به قول معروف گرسنه جزو مستعمره ما بودن . ما هم پیکان قدیمی رو داده بودیم آفریقا. تقریبا اداره دنیا شبیه شرکت های هرمی هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (2821 ديدگاه)

      لایک

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. حقیقت

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (899 ديدگاه)

    به نظر من اصلا خبر مهمی نیست که نیاز به این همه آب و تاب و قلمفرسایی داشته باشد.ما پول جنس را دادیم و طرف مقابل هم موظف هست که به ازای مبلغ داده شده به ما کالای درخواستی مان را بدهد.مگر اروپایی ها هواپیما را مفت و مجانی و یا از سر ارثیه پدری شان به ما داده اند که تا این حد خوشحال و ذوق زده هستیم.می ترسم روزی فرا برسد که غربی ها در مورد خودرو و لوازم یدکی نیز همچنین بلایی سرمان بیاورند.مثلا ورود فلان خودروی اروپایی را به کشور جشن گرفته و از سر هیجان سکته بزنیم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. علیرضا

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    فقط خداکنه بلیطارو به بهونه ی نو بودن هواپیماها گرونتر نکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. omid

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (166 ديدگاه)

    خب این خبر در نگاه اول خوشحال کننده است و طبیعتا جای خوشحالی داره. اما اینجا که یه سایت خودرویی هست و علاقمندان به خودرو، هیچکس به این موضوع اشاره نمیکنه که نتایج برجام در صنعت خودرو چی بود و چی میتونه باشه. توی این مدت چندتا قرارداد امضا شد و چند نفر از جمله وزارت صنعت و برخی نمایندگان مجلس و … به به و چه چه کردند ، چندتا قیمت فضایی اعلام کردند و … ولی درنهایت معلوم نیست چه اتفاقی قراره بیفته.
    بعد از کلی حرف و حدیث دوباره با همون پژو و سیتروئن قرارداد بستند که بیان خودروهای بالای 50 – 60 میلیون تولید کنند که از دسترس 80درصد افراد جامعه خارج هست، یک رنو هست که بزودی قراردادش امضا میشه که اون هم مدل کویید با مشخصات ذکرشده اش فقط میتونه دردی از قشر متوسط و ضعیف دوا کنه و سیمبل و داستر هم بالای 50 میلیون خواهند بود (باتوجه به قیمت فعلی امثال ساندرو و ساندرو اسپ وی)
    در این شرایط مردم باید چه کنند ؟! از خرید چند هواپیما که قراره در طول ده سال به دستمون برسه خوشحال باشند یا از آینده ی نامعلوم و مبهم و همیشه به سود شرکتهای خودروسازی داخلی ناراحت باشند ؟! وقتی مسئولان همچنان خبر از ادامه تولید پراید و 405 میدهند و قیمتهای بالایی برای خودروهایی که هنوز نیامده اند (چه برسه به اینکه بیایند و ما همیشه هرگز شاهد قیمتهای اعلامی پایینتر نبوده ایم) و پژو رسما اعلام میکنه 7درصد از فروش جهانی این شرکت در سال 2016 مربوط به بازار ایران هست ! ( یعنی همین پژوهای از رده خارج وطنی) … واقعا باید چکار کنیم ؟!! درحالی که خودرو چیزیه که مردم خیلی بیشتر به صورت شبانه روزی درگیرش هستند و چندین هزار نفر کشته داریم درسال برای حوادث جاده ای که قابل مقایسه با حوادث هوایی نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (392 ديدگاه)

      نمیدونم چی بگم ایر باس در سال 500-600هواپیما تحویل میده یا بویینگ خوبه
      به ما که میرسه میشه بد تیلیغاتی هزینه تعمیراتش بالاس یعنی هیچکی تو جهان نمیفهمه فقط شماها میفهمید قشر مرفه کجا بود من کارگر وبناشم دیدم سوار میشن تا کارمند ودانشجو ومدیر واستاد و….درسال 2016این هواپیما 222مورد تحویل داده شده ازحدود مثلا کل 600-700تحویلی ایرباس در 2016 یعنی هرکی سفارش داده احمقن پس ازنظر بعضی دوستان

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۲۵ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (2821 ديدگاه)

        والا من که جز قشر متوسط رو به بالا تهران هستم ، ۱۰ بار نشده که سوار هواپیماشم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  19. فرشاد سجادیان

    ۲۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    یه زمانی‌ یکی‌ بود با تماس‌ تلفنی‌ برای ایران هواپیمای مسافربری‌ مافوق صوت کنکورد سفارش‌ میداد، بدون این همه‌ تبلیغ. . . ?
    به امید بازگشت روزهای خوب ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. رامین

    ۲۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام خدمت همه ی عزیزان
    راجع به بحث هوش که می کردین . نو ایران مشکلات زیادی وجود داشته و داره و همه اینها قبول . ولی مسیله ای که هست اینه که باید واقعیت خودمون رو باور کنیم تا بتونیم اصلاحش کنیم .
    اول از همه خودم رو میگم بعد از من دیگران
    مردم ما خیلی تنبل ، خود خواه ، خود شیفته ، خود بزرگ بین ، بدون مطالعه ، منفعت طلب محض ، دنبال زرنگ بازی ،میل زیاد برای رسیدن به اهداف با کمترین تلاش ، پر حرف و کم شنو، مغرور ، متعصب ، هیز، همیشه ناراضی،توهم از بین رفتن استعدادهاو نبوغ(در حالی که هیچ تلاشی نکرده و نمی کنن) ، تن پرور ، فضول، اهل غیبت، دم دمی مزاج، تصمیمات احساسی،بدون برنامه، اهل ریا ، دروغ، کم فروشی و خیلی صفات بد دیگه شدند که اصلا نمی دونم چرا
    جای تعجب نداره اگه کشورمون پیشرفت نکنه . وقتی تک تک اجزاش خرابن چرا سیستم باید عالی کار کنه . اینجا ژاپن نیست و هیچ ربطی هم به ژاپن نداره . اگه مردم ایران و ببری ژاپن اونارو بیاری اینجا ۴ سال دیگه بری میبینی یه سبزه میدونی درست کردن دارن دلار می فروشن و ایران شده ژاپن .
    صد البته که این بین انسانهایی هستن که صفات فوق رو ندارن و واقعا جای ستایش دارن ( البته می دونم الان داری فکر می کنی جزو اون خوبا هستی . امید وارم تلاش کنیم که از صفات بد پاک شیم )
    ولی واقعا برای کشورم تاسف می خورم که تو بعضی موارد چنین مردمی داره …
    قصد توهین به هیچ کس رو ندارم و اولین نفر این حرفها رو به خودم زدم . مرسی از وقتتون
    ارزو می کنم کشورم یه روزی جایی بشه که مردمش از زندگی در آن راضی باشن …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. ASA

    ۲۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    من تا حالا از دم فرودگاه رد نشدم
    حتی هواپیما هم ندیدم
    همین پراید رو جمع کنید بسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. P.G

    ۳۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (489 ديدگاه)

    البته امیر دهقان عزیز دوتا نکته رو اصلاح بفرمایید
    اول اینکه این هواپیماى تحویلى از نوع neo نیست و فقط شارکلت داره و در سال ٢٠١٧ میلادى قرار هست فقط سرى ceo یا در واقع همین نسل فعلى تحویل داده بشه و از سال هاى بعد سرى نئو تحویلش آغاز میشه
    نکته ى دوم اینکه اولین هوابیماى بویینگ قرار هست عید سال ١٣٩٧ تحویل داده بشه نه عید پیش رو،بوئینگ هم تا قبل از سال ٢٠٢٠ فقط مدل ٧٧٧-٣٠٠ تحویل خواهد داد و تحویل باقى مدل ها از ٢٠٢٠ به بعد خواهد بود
    در جواب اون دوستى هم که فرمودن ایرباس هاى تحویلى به ایران همگى از موتور رولزرویس بهره خواهند برد باید بگم که خیر،اینطور نیست!همین هواپیماى تحویل داده شده و همچنین تمامى هواپیماهاى خانواده ى ٣٢٠ به ایران از موتورهاى CFM international بهره خواهند برد و باقى مدل ها مثل A350 از موتورهاى رولزرویس استفاده خواهند کرد،در مجموع چه در سفارش ایران به بوئینگ چه در سفارش ایرباس بیشترین درصد از موتورها رو CFM تامین خواهد کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. حسین

    ۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2821 ديدگاه)

    پدال لطفا یه مقاله راجب “ایرباس های برجامی” بنویس و معلوم کن بعد از انتخابات 96 این ایرباس های نو در چه مسیری پرواز میکنند؟
    داخلی یا خارجی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا