طراحی

الکتریکی‌سازی، فرصتی فوق‌العاده برای طراحان خودرو!

طراح ارشد کمپانی هوندا آقای ماکوتو ایواکی ادعا می‌کند الکتریکی سازی خودروها تأثیر زیادی روی ظاهر خودروهای آینده خواهد داشت.


این مدیر ارشد که در ژنو حضور داشت درباره زبان طراحی هوندا صحبت کرده و گفته که الکتریکی سازی باعث تکامل خودروها خواهد شد و البته ممکن است شکل خودروها تغییرات قابل‌توجهی داشته باشد.


او گفته است:

من معتقدم طراحی خودروها به دلیل الکتریکی سازی تکامل خواهد یافت. این موضوع باعث ایجاد ظرفیت‌های زیاد برای بخش طراحی خواهد شد. همچنین از نظر شکل نیز خودروها تغییرات چشمگیری خواهند داشت.


این تغییر جهت صنعت خودرو تنها روی طراحی ظاهری خودروها تأثیر نخواهد گذاشت. ایواکی می‌گوید تکنولوژی‌های خودران نیز به‌صورت شدیدی باعث دگرگونی طراحی کابین خودروهای مدرن خواهد شد.

ایواکی اضافه می‌کند:

من فکر می‌کنم تکنولوژی‌های رانندگی خودکار به‌طور قابل‌توجهی طراحی کابین خودروها را نیز تغییر خواهد داد. برای مثال دستور صوتی در آینده همه‌گیر خواهد شد. تکنولوژی‌های دیگر نیز جایگزین تمامی دکمه‌های کوچکی خواهند شد که هم‌اکنون در خودروها می‌بینیم.


ایواکی به صفحه لمسی بزرگ کانسپت اوربان الکتریکی که در کل داشبورد کشیده شده اشاره می‌کند و از آن به عنوان مثالی از طراحی‌های آینده نام می‌برد. البته او نگفته که آیا عناصر طراحی کابین رادیکال این کانسپت را در محصولات آینده هوندا نیز خواهیم دید یا خیر.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. ali a

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    این کانسپت هوندا واقعا تو دل برو هست…سادگی و زیبایی از سر و روش میباره…کاملا موافق حرفشم الکتریکی سازی باعث تغییرات خیلی زیادی تو طراحی ماشین های آینده میشه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. صادق

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    همون موقع که این کانسپت معرفی شد عاشقش شدم. اگه پول داشتم بین تسلا و این کانسپت هوندا اگه تولید بشه صد در صد هوندا رو انتخاب میکنم
    این کانسپتو میشه با سقف و کاپوت با پنل خورشیدی با بازدهی بالای نود درصد تکمیل کرد که به صورت رل تایم انرژی مورد نیاز موتور و اتومبیل از پنل تامین بشه
    فکر کنم الان بهترین بازدهی پنلها پانزده درصد باشه. به هر حال کانسپته دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed Boroomand

      ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (477 ديدگاه)

      کانسپتی که بازده بالای نود درصد باشه نداریم صادق جان، حتی توی تیوری هم امکان رسیدن به این بازده غیر ممکنه و ارزشمندم نیست به خاطر هزینه بالای سلول های تندم مولتی جانکشن.
      توی تیوری بازده سلول تک لایه طبق مقاله معروف شاکلی حدود ۳۳ درصد هست و برای سلول های چند اتصالی طبق رابطه کارنو تا ۹۵ درصد که این مقدار برای سلولی که از خورشید نیرو میگیره به ماکزیمم حدود ۶۷ درصد محدود میشه.
      برای سقف ماشین ها میشه از تین فیلم های پلیمری نیمه شفاف یا مواد دو بعدی مثل مولیبدینوم دی سولفاید بهره برد که بازده شون به سختی به پونزده درصد برسه اما خب سقف همزمان پارانومیک خواهد بود یا میشه از مواد غیر شفاف رایج با بازده حدود سی درصد که ارزش تجاری داشته باشن.
      اگه ۱.۵ * ۲ متر از سقف رو بپوشونن با سلول ، ماکزیمم توان حدود یک کیلووات رو میده که توی شبانه روز سر جمع حدود پنج کیووات میشه که بازم خیلی خوبه، اما راه حل اقتصادی تر اینه که همین سلول ها رو روی سقف خونتون بذاریذ ارزون تر و بزرگ ترش رو ( الان پی وی های سیلیکون تجاری حدود ۲۰ درصد بازده دارن با قیمت حدود سه دلار برای هر وات برای کاربرد رزیدنشال، و هم برق خونه تاکین شه هم برق خودرو و هم اضافه برق فروخته شه.
      راه حل باز هم اقتصادی تر این هست که برق خورشیدی یوتیلیتی اسکیل تولید شه، چون قیمت اصلی این روزها خود سلول خورشیدی نیست، و هزینه نهایی این برق میشه حدود یک دلار برای هر وات.
      اما به هر حال ایده مفیدیه، به هواپیمای مستفربری فکر کنید که دو تا موتور جت داره و دو تا موتور الکتریکی و کل سقف و بال هاش با سلول های خورشیدی پوشیده شدن و به جز این چرخ هاش هم دارای موتور الکتریکی هستن، اینطوری موتور جت فقط وقتی کار میکنه که روی منحنی بازده مطلوبش قرار داشته باشه و وقت نشستن باله های موتور الکتریکی میتونن برق مجدد تولید کنن و چرخ ها هم مزیت های خودشون رو داشته باشن و نیازی به ماشین های یدک کش هواپیما هم نباشه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. #ali.m#

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    اکه اینده شبیه این کانسپت هایی که هوندا و مزدا میسازن باشه امیدوارم زود تر برسه .
    #
    این کانسپت هوندا دقیقا مشابه نسل اول سیویکه .
    که با گلف تقریبا هم سنن .البته گلف یکی دو سال کوچکتره .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا