طراحیهفته نامه

آیا سمند به سرنوشت طراح خود دچار خواهد شد؟

ناگفته‌هایی از داستان شکل‌گیری اولیه سمند و ماجرای مدل شاسی‌بلند آن!
در مورد تاریخچه سمند تاکنون مطالب زیادی در روزنامه‌ها، سایت‌ها و مجلات گوناگون منتشر شده‌اند که برخی به واقعیت نزدیک بوده و بعضی دیگر نیز درست نبوده و به نظر می‌رسد بیش‌تر بر اساس شایعه یا حدس و گمان بیان شده‌اند.
ازآنجایی‌که سمند بخشی جدایی‌ناپذیر از تاریخ صنعت ایران می‌باشد، برآن شدیم تا ضمن بازگو نمودن برخی از حقایق دراین‌باره، طراح سمند را که هیچ‌گاه تاکنون نامی از وی برده نشده است نیز به همگان معرفی نماییم.

اخیراً خیلی اتفاقی با خبر شدیم یکی از طراحان بزرگ اتومبیل انگلیس به نام جف متیوز Matthews Geoff در سال ۲۰۱۵ میلادی فوت کرده است! اما چرا این خبر مهم بود؟! چون نتیجه فکر و کار این طراح بر روی زندگی بسیاری از ما و هم‌چنین جامعه و صنعت خودروی کشورمان تاثیرگذاشته است!


جف متیوز (۱۹۴۶-۲۰۱۵) یکی از با نفوذترین و در عین حال تأثیرگذارترین طراحان خودرو بریتانیا بود. او پس از دریافت مدرک مهندسی، برای ادامه تحصیل درزمینهٔ طراحی خودرو به کالج هنر رویال لندن RCA رفت. پروژه دانش‌آموختگی او در سال ۱۹۷۲ طراحی یک کامیون هشت‌چرخ با رویکرد ایجاد بیش‌ترین فضای بار با کم‌ترین اندازه‌های ممکن بود. شاید همین ایده بود که بعدها او را به سوی مفهوم طراحی تک جعبه‌ای یا (Monobox) که حاصل آن مدل “اسپیس Espace” و “توینگو Twingo” در شرکت رنو و “اکو Eco” در شرکت سیتروئن بود سوق داد.

جف طراح آینده‌نگری بود. او طرح مفهومی خودروی “تک فضائی Monospace” خود را ابتدا به شرکتی که در اصل بازمانده شرکت روتس Rootes انگلستان بود و برادران خیامی؛ بنیانگذاران شرکت ایران ناسیونال سابق (ایران خودروی امروزی) نیز خط تولید پیکان را از آن خریداری کرده بودند، در شهر کاونتری ارائه داد اما درنهایت طرح پیشنهادی جف متیوز از شرکت ماترا در فرانسه سر برآورد!
جف چندی پس از دانش‌آموختگی، در شرکت کرایسلر کار مشغول به کار شد و در طراحی بیرونی کرایسلر آلپاین مدل ۱۹۷۶ نقش داشت اما از برجسته‌ترین طراحی‌های او می‌توان به سیتروئن ائوله Citroën Eole (1986) با طرحی آئرودینامیک و جلوتر از زمان و شکلی نزدیک به مفهوم طرح کام Kamm اشاره کرد. این خودرو ضریب پسایی برابر ۰.۱۹ Cd داشت.


پس از اینکه شرکت “کرایسلر- تالبوت” بخشی از گروه خودروسازی پژو-سیتروئن شد، جف با سازماندهی دوباره فعالیت‌های طراحی گروه پژو-سیتروئن، به فرانسه رفت و به‌عنوان طراح ارشد در سیتروئن مشغول به کار شد تا این‌که در اواخر دهه هشتاد میلادی به دلیل این که مدیران سیتروئن، طرح شرکت برتونه را به طرح پیشنهادی او برای سیتروئن ایکس- ام که بعدها طرح زانتیا از آن برگرفته شد ترجیح دادند، جایگاه خود را در گروه پژو-سیتروئن ترک کرد و به انگلستان بازگشت. وی پس از بازگشت به انگلیس، شرکت مشاور مستقل طراحی خودرو خود را بنا نهاد. او در این شرکت به ارائه خدمات طراحی برای بسیاری از شرکت‌های خودروسازی ازجمله نیسان، مزدا و بنتلی پرداخت. البته در طول زمانی که در گروه پژو – سیتروئن (PSA) کار می‌کرد، با شاسی و پلاتفرم پژوی ۴۰۵ نیز کاملاً آشنایی پیدا کرده بود. این تجربه و شناخت، سال‌ها بعد به او کمک کرد که نقش مهمی برای صنعت خودروسازی ایران ایفا کند. جالب آن‌که پروژه طراحی خودروی ملی؛ یعنی سمند نیز در همین سال‌ها کلید خورده بود و هم‌زمانی این رویدادها، بعدها سبب خلق رویدادی بزرگ در صنعت خودروسازی ایران گردید!
جف ماتیوس در طول دوران کاری و زندگی خود، همچنان به‌عنوان یک کارشناس حرفه‌ای طراحی خودرو به تدریس، سخنرانی و مشاوره در دوره‌های طراحی خودرو در بسیاری از دانشگاه‌ها آر جمله دانشگاه‌های کاونتری Coventry و دانشگاه Swansea می‌پرداخت. او همیشه علاقه‌مند بود که استعدادهای جدید طراحی و طراحان جوان را مورد حمایت قرار دهد.

یکی از خاطرات جالبی که جف همیشه برای دانشجویان رشته طراحی وسایل نقلیه Transportation Design دانشگاه معروف کاونتری، تعریف می‌کرد این بود که به خاطر برخی مشکلات و شرایط بد مالی، تا مدت‌ها در فضای سبز روبروی کارخانه در چادر زندگی می‌کرد و مجبور بود تا هر روز صبح با شستن سر و صورت در سرویس‌های بهداشتی شرکت، خود را آماده سر کار رفتن کند! شاید این درس بسیار آموزنده‌ای باشد برای تمام علاقه‌مندان به تحصیل در رشته طراحی خودرو و کسانی که عاشق پیوستن به خانواده طراحان می‌باشند. تلاش و کوشش جدی و پیگیری اهداف متعالی، دلسرد نشدن از مشکلات و نترسیدن از سختی‌ها تا رسیدن به نتیجه دلخواه از شروط اساسی موفقیت در این حرفه هستند.

جف متیوز و میراث “خودروی ملی”
در اواسط دهه هفتاد خورشیدی به دنبال واردات خودروهای کره‌ای و داغ شدن بحث طراحی و ارائه یک مدل خودرو جدید که پس از سال‌ها تولید پیکان، بتواند جایگزین آن گردد، شرکت ایران‌خودرو از طرف وزارت صنایع مأموریت یافت تا با استفاده از شاسی و پلتفرم پژو ۴۰۵، یک خودروی جدید برای جایگزینی پیکان طراحی و تولید کند.
در این زمان، مهندس ایزدپناه به‌واسطه تجربه و آشنایی و هم‌چنین حس میهن‌دوستی که داشت، تلاش می‌کرد تا برای کمک به رشد و آینده صنعت خودروسازی کشور، با برقراری تماس با مدیران و مسئولان شرکت ایران‌خودرو، یک پل ارتباطی سازنده و مفید بین این شرکت و طراحان و مهندسان برجسته خودروسازی در انگلستان، ازجمله جف ماتیوس که آمادگی خود را قبلاً برای همکاری با صنعت خودروسازی ایران به ایشان اعلام کرده بود، ایجاد کند. متأسفانه به دلایلی که روشن نیست، ایران‌خودرو در مراحل نهایی با کنار گذاشتن طرح‌ها، پیشنهادها و گفتگوها و مکاتبات انجام شده با ایشان در این زمینه، کار را به شرکت نسبتاً ناشناخته‌ای که تجربه چندانی درزمینهٔ طراحی خودرو نداشت ، واگذار کرد اما حدود یک سال بعد پس از ارائه نمونه‌های اولیه‌ای که غیر قابل قبول بودند (تصاویر ۹) و صرف وقت و هزینه بیهوده، پروژه “خودروی ملی” درنهایت به‌طور غیرمستقیم به آقای جف متیوز تحویل داده شد!

اما شاید این که چرا جف ماتیوس در ایران ناشناخته باقی ماند، به این دلیل بود که مسئولیتی که بر عهده وی گذاشته شده بود، یعنی طراحی سمند یا همان خودروی ملی، محرمانه بود و بر اساس قرارداد و اخلاق حرفه‌ای، او نمی‌توانست اجازه دهد تا تصاویر آن منتشر شود اما وی دوستانه به نویسنده این مطلب؛ مهندس ایزدپناه اذعان داشته بود که همیشه این مسئله برایش مایه تعجب و پرسش بوده که چرا طراحی بدنه پروژه خودروی ملی ایران در انگلستان انجام شده است ولی طراحی داخلی آن به‌طور جداگانه در آلمان، درصورتی‌که به اعتقاد ایشان اگر طراحی داخلی آن هم در انگلیس توسط گروه ایشان انجام می‌شد، هم منطقی‌تر بوده و هم خیلی مقرون به‌صرفه‌تر!

اما علت این که چرا پروژه طراحی خودروی ملی درنهایت به دست جف ماتیوس این بود که همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، وی مدت‌ها به‌عنوان طراح اصلی برای گروه پژو- سیتروئن کار کرده بود و بنابراین با رویه‌ها و مشخصات فنی (ابعاد و اندازه‌ها و فاصله طولی و عرضی بین چرخ‌ها و نقاط پاشنه‌ای و …) محصولات پژو کاملاً آشنا بود و این برای شرکت ایران‌خودرو که در آن زمان می‌خواست بر روی شاسی و پلتفرم پژو ۴۰۵ یک خودرو جدید طراحی و ارائه کند، موقعیتی عالی و بی‌نظیر بود!

اگرچه طرح محافظه‌کارانه سمند با وجود محدودیت‌های فنی و بعضاً سلیقه‌ای که از طرف شرکت ایران خودرو و مدیران آن برای طراح گذاشته شده بود (مانند این‌که حتماً باید نمای پشت خودرو شبیه میتسوبیشی گالانت که در آن دوران تازه به ایران وارد شده بود و بسیار هم محبوب و پرطرفدار بود باشد!) در زمان خود قابل قبول بود اما طرح آن امروز برای رقابت با خودروهای آئرودینامیک جدید و پیشرفته کنونی کاملاً قدیمی شده و دیگر چندان حرفی برای گفتن ندارد.

گالانت ۹۵

نکته غیر قابل توجیه این است که بیش از دو دهه پس از زحمات جف متیوز در آرشیتکت کلی “خودروی ملی” تغییری داده نشده و فقط با تفاوت‌هایی ظاهری و سطحی، به مشتری ایرانی که شایستگی استفاده از بهترین‌ها را دارد تحویل داده می‌شود درحالی‌که می‌شد با کمی هزینه بیش‌تر و رفع نواقص و ایرادهای طراحی و حتی فنی/مهندسی آن، این خودرو را تبدیل به خودرویی خواستنی و جذاب و قابل رقابت در بازار تبدیل کرد.

جالب آن‌که در کنار مطرح کردن لزوم بازنگری کلی طرح سمند یا به اصلاح (Facelift) آن، در جلسه‌ای با شرکت مدیران ایران خودرو، این‌جانب و مهندس ایزدپناه، طرح‌ها و ایده‌های جالب و جذابی هم از طرف ما ارائه گردید (که یکی از جذاب‌ترین آن‌ها طراحی و تولید سمند شاسی‌بلند و مدل وانت دوکابین آن (با استفاده از امکانات فعلی شرکت و ترکیب محصولات ایران خودرو برای کاهش هزینه و زمان طراحی و تولید – تصاویر ۱۱ و ۱۲) و دیگری طراحی و ساخت سمند سوپر اسپرت (با شاسی فیبرکربن-آلومینیومی با توانایی تحمل ۷۵۰ اسب بخار توان) و سمند کوپه با سقف بازشو بود که تصاویر آن‌ها را ملاحظه می‌فرمایید) ولی متأسفانه از هیچ‌کدام از آن‌ها استقبالی نگردید! (ناگفته نماند که ساخت سمند هیبرید برقی، تولید و به‌کارگیری سیستم انتقال نیروی آی.وی.تی در محصولات ایران‌خودرو و طراحی، آموزش و انتقال تکنولوژی پلتفرم مشترک برای طراحی و ساخت سه تا ۵ مدل خودروی گوناگون نیز از دیگر پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه بودند.)

سمند سواری جدید و سمند شاسی‌بلند
این دو خودروی سمند (سمند سواری جدید و سمند شاسی‌بلند) هم‌اکنون می‌توانستند در جلوی در خانه بسیاری از ایرانی‌ها پارک شده باشند!
سمند وانت دوکابین
سمند وانت دوکابین
سمند سوپراسپرت
سمند سوپراسپرت با شاسی فیبرکربن-آلومینیومی با توانایی تحمل ۷۵۰ اسب بخار توان!

آیا خودروی ملی به سرانجام شوم طراح خود دچار می‌شود؟
نکته ناگفته دیگر درباره آقای متیوز در کنار طراحی “خودروی ملی” برای مردم ایران، نقشی بود که ایشان به همراه آقای مهندس ایزدپناه در مذاکرات با شرکت روور Rover برای راه‌اندازی خط تولید یک مدل در ایران (بروجرد) که محصول مشترک شرکت‌های روور انگلستان و هوندای ژاپن بود، داشتند. قرار بود طراحی بیرونی این خودرو به‌طور اختصاصی برای بازار ایران توسط آقای ایزدپناه و جف ماتیوس کلاً تغییر پیدا کرده و ظاهر زیباتر، مدرن‌تر و به‌روزتری به خود بگیرد. این خودرو از تمام خودروهایی که در آن زمان در ایران تولید می‌شد پیشرفته‌تر و ایمن‌تر بود و می‌توانست نقطه عطفی در صنعت خودروسازی کشور باشد اما متأسفانه به دلیل کارشکنی‌هایی که انجام شد به سرانجام نرسید! جف متیوز، با وجود وقت و انرژی زیادی که در این پروژه گذاشته بود، حتی دستمزد خود را نیز درخواست نکرد و این نشانه‌ای از جوانمردی و معرفت این طراح بزرگ و یکی از دلایل ارائه این مقاله برای یادبود و تقدیر از وی بود.

و اما نکته شگفتی‌آور و البته تأثربرانگیز دیگر در مورد سرانجام دردناک این طراح تأثیرگذار، این است که وی متأسفانه چند سال آخر زندگی خود را با وضعیت بسیار بدی درحالی‌که همه اموال و دارایی خود را از دست داده بود و مبتلا به سرطان گشته بود، در فقر مالی شدید دیده از جهان فروبست.

شکی نیست که آینده سمند و درنهایت صنعت خودروسازی ایران، در صورت ادامه روند کنونی (نبود پژوهش، نوآوری، رقابت و آینده‌نگری) در طراحی و تولید محصولات، درست مثل سرنوشت طراح آن دردناک خواهد بود.

در پایان برای روح این طراح شریف و متعهد، از درگاه خداوند آرزوی رحمت و مغفرت داریم.

نوشته: مهندس تقی ایزدپناه، طراح خودرو از دانشگاه کاونتری انگلستان
مهندس محمدرضا زرین

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. امین

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (438 ديدگاه)

    آرامش ابدی برایش آرزومندیم.

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. بهراد

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (537 ديدگاه)

      کپی از مجله ماشین بود این مطلب?
      صفحات آخر فک کنم ماه فروردین یا اسفند
      البته بدنه فیبر کربن با تحمل ٩۶٠ اسب بود

      موافقم 2
      مخالفم 1
  2. Hamid.Hellcat

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    مشکل خودرو سازی در ایران ریشه در مسائل دیگه ای داره که بسیارعمیق تر از اینه که با طراحی و ساخت سمند شاسی بلند و سوپر اسپرت حل بشه.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. حسین

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    بزرگترین اشتباه سرمایه گذاری روی پلتفرم ۴۰۵ بود!
    با این خیال که اینطور هزینه کمتری دارد!
    همان سالها با همان هزینه دوو رو میشد خرید!
    البته این تقصیر مدیران بوده… .

    موافقم 6
    مخالفم 2
  4. aston martin

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    9 سال از سالهای جابجایی عمرم توی خودرویی که این شخص طراحی کرد سپری شد و خاطرات تلخو شیرین زیادی رو از رانندگی برام به جا گذاشت
    از اطمینان نسبی که به هندلینگ خودرو داشتم برای رد کردن پیچ های نسبتا تند با 70 تا سرعت تا فضای جادار و ظاهر کلاسیک معقول تا موتوری که این روز ها مثل تراکتور به لرزه افتاده و داشبردش هم صدای سمفنی ناکوک بتهوون میده
    طراحی خودرو مال 1382 عه و اگر سیستمی غیر از سیستم فعلی بر کشور حاکم بود بنظرم مدل توسعه یافته سمند الان داشت با آزرا رقابت میکرد ولی خب سیستم دلسوز حاکم بر صنعت خودرو باقی موند و توی همون سال 82 موندیم
    در مقام قیاس با سایر خودروهای تولیدی میگم سمند معقول ترین خودروی تولیدی نسبت به رقباشه
    هیچ وقت فرق پارس یا 206 چهل میلیون تومنی رو با سمنده 30 میلیونی نفهمیدم . نفهمیدم چه فرق فاحشی هست که ده میلیون می ارزه!
    شاید فقط پاخورش خوبه :)
    با اینکه از کل این خودروها متنفرم ولی همچنان پس از سالها معتقدم معقول ترین ماشین موجود “با توجه به فاکتور قیمت” همین خودروعه
    روحت شاد مرد :) “هرچند به روح اعتقاد ندارم”

    موافقم 7
    مخالفم 5
  5. الف.ی

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1640 ديدگاه)

    اون سمند سوپر اسپرت که یه کپی بی نقص از مرسدس SLS عه
    اون سمند قرمز هم منو کاملا یاد نیسان اسکای لاین انداخت

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. علی

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      سمند سوپر اسپرت با موتور ۷۵۰ اسبی و شاسی کربنی؟
      کسی ک اینو نوشته خیلی ادم جالبی بوده
      موتور ۷۵۰ اسبی طراحی کردن ایشون؟
      یا سایت تولید براش پیش بینی کردن؟
      شاسی کربنی رو با اتوکلاو درست میکنن خودشون ؟ یا سفارش میدن منصوری بزنه؟
      اقا من همین الان یه ماشین طراحی کردم با رگه های طراحی سنتی ایرانی
      موتور ۱۶ سیلندر کواد توربو با ۴۰۰۰ اسب قدرت و شاسی تمام کربنی با وزن کلی ۵۰۰ کیلو
      چرا حمایت نمیشه از ما؟
      مملکت ما اینطوره ک همه فک میکنن عقل کل ن و درحقشون ظلم شده
      یاد اون قضیه ی استاد آرین شدم
      با ادعا های عجیب
      و قضیه دانش اموزی ک تو زیرزمین خونش راکتور اتمی ساخته بود…

      موافقم 2
      مخالفم 1
    2. 917

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (310 ديدگاه)

      تنها شباهت فرم چراغاشه که اونم شما بفرما رو کاغذ چش بسته چنتا خط بکش شبیه چراغ یه ماشینی در میاد. از سی سال پیش که چراغ ماشینا تو بدنه ادغام شده کلی فرم تو ماشینا به کار رفته ،پس طراحی یه ماشین تک اونقدام راحت نیست.
      اون قرمزم خدایی هیچ شباهتی نمیبینم با اسکایلاین!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. مهران

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (299 ديدگاه)

    روحش شاد یادش گرامی
    اقای ایزد پناه طرح سمند شاسی و کوپه و سوپر اسپرت عالی بود کاش تولید میشد که حداقل کلاس خودرو های داخلی رو متحول کنه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  7. شاهین

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (4524 ديدگاه)

    مطلب خیلی جالبی بود ممنون
    .
    .
    یه نکته ای که همیشه واسم جالب و مایه تاسف بوده عمق بی اطلاعی هموطنان هستش. همه میدونیم که کلیت خودروهایی مثل پرشیا، 405 و سمند یکی هستش اما بعضیا یه طوری درباره مثلا پرشیا صحبت می کنن که انگار با مرسدس طرفیم.
    بنظر من که همون 405 از همه استانداردتر و بهتره. توی پرایدها هم همون مدل قدیمی از همه نوادگان بهتره. کلا اونا مهندسی اونور آب بودن و استانداردتر ترن!

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. بهراد

      ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (537 ديدگاه)

      پرایدو موافقم ولی فقط ۴٠۵ نه
      چون سمند بر مبنای فولکس واگن پاسات طراحی شد، عکسشم هست بخوای میفرستم عین سیب گاز زدس
      در ضمن سمند نقطه جوش های بیشتری داره و بدنش نسبت به ۴٠۵ سنگین تره و ستون های سقفش مخصوصا ستون های عقبی مقاوم ترن، خود ۴٠۵ بدلیل اینکه از سرنشین های جلویی کم تر محافظت میکرد نا ایمن بود، ینی ستون فرو میریخت، بماند که الان کنف در جلویی نقش ستون a رو بازی میکنه و رکاب ۴ لایه ی قدیمی رفته کنار و ٣ لایه ی کنونی بجاش گذاشتن، بنظرم سمند Lx ایربگ دار و پژو ۴٠۵ ایربگ دار هر دو مدل پایین و ٢٠۶ ساده هم ایمن ترین هستند
      تندر هم که از همشون قوی تره

      موافقم 0
      مخالفم 2
  8. ستار

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (145 ديدگاه)

    مردم جهان سوم دوست دارن بهشون ظلم بشه
    یکی از تامل برانگیزترین دیالوگ های سینما

    به نظرم من الان همچی باهم همخونی داره،اگه خودروسازی مون پیشرفت میکرد توقعات مردمم روز به روز بیشتر میشد

    موافقم 0
    مخالفم 1
  9. ایرانی

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (612 ديدگاه)

    یادش به خیر… اون موقع مجله ماشین و مقاله هاش طرف مردم بود…

    موافقم 0
    مخالفم 3
    1. شهاب

      ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دقیقا
      دلم برای اون مجله سابقاً مردمی و مستقل و نویسنده های باسوادش تنگ شده …..

      موافقم 0
      مخالفم 3
  10. ایرانی

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (612 ديدگاه)

    طرح زیبا یه بحثه… ساختن و درآوردنشم یه داستان که نیاز به دقت زیاد داره…

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. علی آقا

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (572 ديدگاه)

    جناب مهندس ایزدپناه، طرح زیبا دادن ملاک نیست. شما که طراح هستید باید بدونید بحث هزینه تولید، اصلا امکان تولید، بحث بازاریابی، مبحث دوام و کارایی و… باید مد نظر قرار بگیره.
    وگرنه خیلی زیاد داریم جوانانی که میتونن ماشین شاسی بلند یا پیکاپ یا سوپر اسپرت به زیبایی یا حتی زیباتر از طرح‌های شما طراحی کنن.
    البته منظورم این نیست که ایران خودرو به این دلایل موجه و منطقی به این طرح ها توجه نکرده. نه. ایران خودرو که همه میدونیم ول‌معطله. اما نفهمی مدیران ایران خودرو نباید باعث بشه یه عده بیان چنتا عکس و رندر زیبا رو تو نشریات پخش بکنن و به سوء استفاده از احساسات مردم بپردازه.
    یاد مهندس آرین و اون یکی، سازنده خودروی سوپر اسپرت سیروان موتور (اگر اشتباه نکنم اسمشو) گرامی باد!!!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  12. دكتر سعيد

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    صنایع کشور ما و به طبعش صنعت خودروسازی علی رغم داشتن استعدادها در همون الفبای صنعتی گیر کرده . صنعت خودرو که جای خود داره اما صنعت هر کشوری موقعی رشد میکنه که تمامی صنایع زیرشاخه رشد کنه ؛ طراحی صنعتی قوی و قابل اجرا، قالب سازی ، سرمایه گذاری سنگین برای تولید قطعات ، مدیریت و نظارت صحیح میخواد، وقتی کشوری تولید محور نیست اصلا صحبت در مورد صنعت یه جوکه . شاید آخرین صنعتی که توی چین رشد کرد خودرو بود ، از بس که این صنعت وسیعه و ملزومات داره ، پس لطفا به پیشرفت صنعت خودرو در حالیکه هیچ چیز براش مهیا نیست فکر نکنیم. تصور میکنم همه اینو بدونن، فقط کافیه به بزرگی فاجعه فکر کنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Sardar

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (165 ديدگاه)

    زمانی که برای اولین بار سمند تولید میشد من دوم ابتدایی بودم واقعا از دیدنش لذت میبردم . سمند به نسبت تکنولوژی اون دوران خوب بود ولی ۱۵ ساله همون چیزه متاسفانه . کاش خودروسازی ما هم مثه بعضی کشورا خوب بود با اینکه میشه اما نی ذارن

    موافقم 3
    مخالفم 0
  14. برهان

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام کاش در ایران میشد جوانان فرصت بیابند تا طرح های خلاقانه شان را حداقل در نمونه های آزمایشی با کمک خودروسازی تخصصی در حوزه تجربیات نو ارائه کنند. اما این فعلا شدنی نیست. مسائل بسیار ریشه ای تر این حرفهاست. ولی تا کارهای ناپخته زمینه حضور در بازار و پیش چشم مردم را نیابند هرگز نمونه های بی نقص را به مملکتمان نخواهیم دید. چرا مثل متیوز که در چادر و در محوطه بیرون شرکت میخوابید امیدوار به ساختن و آباد کردن نیستیم. در همیشه بر یک پاشنه نمی چرخد. با انگیزه جوانی همه چیز حل شدنی است. به امید دیدن ثمره استارت آپ های فعال. اگر در نطفه خفه شان نکنند.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  15. بهراد

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    اشکال از یه طراح یا مهندس یا یک مدیر نیست
    اشکال از مردمه، سالی ۶۵٢٠٠٠ دستگاه خودرو میخریم!!!
    خب بنز و پورش که نیستن همین آشغالای خودمونن، حالا یا پراید یا پژو یا سمند، شایدم تندر، چیز دیگه ای هست مگه؟
    ما خودمون میخوایم تو این وضع بمونیم ، بچه ی ۵ ساله هم میدونه پراید قوطی تو خالیه، پژو حلبیه، طرف میگه مجبورم، خب اعتصاب و نخریدن چه شکلی میشه؟ تو آلمان بود یا کجا، شیر گرون شد هیشکی نخرید فرداش از قیمت قبلیش ارزونتر دادن!!!!اینجا هم نمیگم فرداش پراید میشه ١ تومن، نه از این خبرا نیست،اما مدیر انحصاری باید بدونه که مردم دیگه گول نمیخورن، از بس برای مردم ارزش قائل نشدن ، با یه امتیاز کوچیک فکر می کنن آلمان شدن جلوی برزیل و ۶ ، ٧ تا گل هم زدن، این مردم و این خودروسازایی که من میبینم هیچوقت درست بشو نیستن، مخصوصا شخصی کع استانداردش مشهور شد،
    ایرانخودرو قرارداد ده جانبه بسته، دوسال دیگه یه پلتفرم جدید میسازن، ۵٠ سال شترگاو پلنگش میکنن،کراس-شاسی بلند-تراک-هاچبک-فست بک-هیبرید-الکتریکی ووو
    بازم صفه هستااا ، بخدا منم جزو شمام اما ده ساله ماشین نخریدم، شمایی که برای فولکس ۶ صبح لشکر کشی میکنی ، پول داری درست، اما تو این شرایط در حق امثال بنده ظلم می کنی.
    همه ی بازیای کاهش تعرفه دوفوریتی که گذاشتن سر اینه که دوسال بعد یه پلتفرم جدید دستشونه،یه بهونه ی جدید برای بازار انحصاری و محدود تر، اون موقع نمیگن خب خودرو های ما توان رقابت با خارجی هارو دارن تعرفه صفرررر
    میگن بییاااااااا. خودروی داخلی داریم نیازی به خارجی نداریم همینو تولید میکنیم همه هم سوار میشن علی برکت الله

    یه زمان تعرفه میره بالا دلار پایینه
    یه زمان دلار گرون میشه تعرفه میارن پایین

    تعرفه بشه یک درصد بازم شما ماشینو سه برابر میخری، دولت کم میگیره بجاش دلاله تلافی میکنه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. ابولفضل نصیری

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (161 ديدگاه)

    دوستان پیشنهاد میکنم مستند ” در آغوش فرانسه ” رو با موضوع مافیای خودرو رو ببینید خیلی خوش ساخته…

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ایرج

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (5 ديدگاه)

      کجاست این مستند؟ چطور میشه گیرش آورد؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شهاب

        ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (2 ديدگاه)
        1. احسان

          ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (57 ديدگاه)

          من دیدمش
          خیلی سیاسی هست تحلیل هاش و قشنگ معلومه جبهه پایداری ساخته ش ! خودروسازی داخلی اصلا جای دفاع نداره اما این مستند همه چیز رو محدود میکنه به چند سال اخیر دولت روحانی، انگار سی سال قبلش رو به پیشرفت بوده…

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. حسین دهمرد

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (2433 ديدگاه)

      الان یه عده میان میگن خودروسازی را سیاسی نکنید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. Behrouz. anzali

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (128 ديدگاه)

    چیزی برای گفتن ندارم. ولی همون سرطان الان در صنعت اتومبیل سازی ما در حال پیشرفته .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. NAVID۰۰۹۸

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (10179 ديدگاه)

    دوستان پیشنهاد میکنم خون خودتونو کثیف نکنید و زیاد حرص نخورید که این نظرات دوستان همه از سر فکر کردن به اینه که چی بودیم و چی شدیم و از همه خنده دارتر اینه که چی میخواهیم بشیم.
    پس بهتره به عکس میتسوبیشی گالانت مدل ۹۵ میلادی یه نگاه بندازید و لذت ببرید.
    کار از حرف و عمل من و شما گذشته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Azad

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (62 ديدگاه)

    چهار ویژگی همه ما ایرانیها
    ۱-ناراضی از وضع موجود
    ۲-گشادی برای رفع وضع موجود!
    ۳نظر کارشناسی در تمام امور دنیا و اخرت!!
    ۴-باباشون یه زمین داشته ارزون فروخته!!
    تا ما این هستیم مملکت هم همینه!
    خدا رو شکر که رفتم و راحت شدم.هم خودم و هم نسلهای پس از خودم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mehdi

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1949 ديدگاه)

      خداییش راست میگی میشه بپرسم از چه طریق و کودوم کشور رفتی ؟؟؟و اینک چقد هزینه داشت برات ببخشید دوستان سوال متفرقه میکنم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. رضا

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوست عزیز، ما نه به شما توهین می کنیم، نه در مورد شما نه بد فکر می کنیم و نه ندانسته قضاوت! با توضیحات مختصری که داده اید کار شما بی شک قابل تحسینه.
    در مورد این شاسی باید بگوییم که طراحی و ساخت و آزمایش های ایمنی و مهندسی آن قبلا توسط یک شرکت انگلیسی سفارش داده شده بوده و هم اکنون نمونه های تمام فیبر کربنی و تمام آلومینیومی آن برای عرضه و ساخت و تولید آماده می باشد. ضمنا برای تهیه این شاسی و همچنین موتور مناسب برای آن نیز مذاکراتی انجام و توافق های اولیه نیز گرفته شده بودند ولی متاسفانه همه این موقعیت ها به هدر رفتند!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. حمیدرضا

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    باور کنید من میگم صنعت خودروی ما دچار نفرین مالکین کارخانه ها شده که به زور ازشون گرفته شده این طراح هم اهش دامن گیر خودروسازی ما خواهد شد و …..
    دلم پر از درده ولی وقتی حرف بزنم میگن تحت تاثیر x و y هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. mehdi

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1949 ديدگاه)

    تا زمانی که ی عده از جیب مردم خود برای جیب خود میزنند سمند به سرنوشت کشور خود دچار میشه،حیف اون همه گذشته ی خوب ما عقب گردمیریم هر چی میریم جلو گذشتمون بهتر بوده،با طراحی هیچی حل نمیشه کار از جای دیگ میلنگه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  23. Azad

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (62 ديدگاه)

    دانمارک هستم.در یک کامنت مختصر مراحل مهاجرت و اقامت را نمیشه توضیح داد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش جون عزیزت مارم ببر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. پرسپولیس

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (260 ديدگاه)

    روان این مردشاد ودرارامش ابدی ولی اونهایی که درصنعت خودرو سازی ومدیریت خودرو درایران نقش دارند وداشتن انهایی که رفتن تاابدرلعنت وانهایی که هستند به درک واصل شوند که هرچه هست را برسراین صنعت آوردن خودروی کم هزینه اقتصادی کم فلان وبهمان چه خبره همه اش خودروی ملی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. امین

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (8 ديدگاه)

    شمایی که رفتی دانمارک خودت از همین ادم هایی هستین که هیچ کاری برای کشورت نکردی و فقط فرار کردی و شرمنده کلی ادم و پادشاه و تاریخ این کشور که از ابرو و جونشون گذاشتن تا ایران همینم که هست بمونه
    همه چیز بدترین حالت خودش داره اداره می شه ولی ماها با رفتن از ایران با دلار کردن سرمایه هامون که دلارشم از سرمایه ملی (نفت) تامین میشه داریم تیشه به ریشه خودمون میزینیم هیچ کشوری خارجی های بدون سرمایه و دانش رو راه نمیده چرا چون ازشون میخواد استفادشو ببره همه مثال مردم ژاپن المان و غیره رو میزنن ولی کسی به فکر ایران نیست اون بالا ب فکر جیبشونن مردمم به فکر رفتن و حال کردنشون ، تاریخ و ابروی دو هزار سالمون به کجا رسید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. Sajjad

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    چرا بعضیا میگن سمند رو پلتفرم پاساته؟!!
    دلیلیش هم شباهتش به پاسات اعلام میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (537 ديدگاه)

      http://z4car.com/wp-content/uploads/2018/03/photo_2018-03-31_23-16-06.jpg

      سمند در سال 1381 به عنوان خودروی ملی توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید و روانه بازار شد که طراحی موتور، بدنه و شاسی آن توسط شرکتهای انگلیسی و فرانسوی انجام شده و قالبهای اصلی آن ژاپنی می‌باشد و جیگ و فیکسچرهای آن و همچنین طراحی خط تولیدش کار شرکت کره‌ای (ووشین) می‌باشد.

      و اما نکته جالب تر …

      نمای جلوی خودروی سمند که خودروی ملی و به اصطلاح با طراحی ایرانی می باشد از فولکس واگن پاسات مدل 1996 به عاریت گرفته شده است .
      شباهت عجیب سمند ایران خودرو و فولکس واگن پاسات در نمای جلو را میتوانید در تصاویر زیر نظاره گر باشید.

      https://z4car.com/wp-content/uploads/2018/03/Volkswagen-Passat-1996-1280-03-1.jpg

      بفرما?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  27. Azad

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (62 ديدگاه)

    پاسخ به امین:
    دوست عزیز:این اشعاری که گفتی خیلی زیباست ولی متاسفانه واقعیت چیز دیگه ایی.اینا همش یک مشت شعار ایده آلیستی هست.همه مردم ایران عادت کردیم به چس ناله های بیهوده.ولی کوچکترین حرکتی هم برای تغییر وضع موجود انجام نمیدن و همه را در عقب ماندگی خودشون و کشور مقصر میدونند به جز خودشون.غافل از اینکه تک تک ما دد بوجود اومدن این شرایط مقصریم ولی متاسفانه منتظریم بقیه اصلاح بشوند و کشور درست بشه.من وقتی دیدم نمیتونم شرایط کشور را تغییر بدم شرایط خودمو تغییر دادم و اقدام به مهاجرت کردم.حالا شما اسمشو فرار بذار ولی در واقعیت تغییری ایجاد نمیشه.این شمایی که از واقعییت فرار میکنی.بله من تخصص و پولم را در اختیار کشور میزبانم میذارم و در عوض دانمارک به من یک زندگی بی دغدغه میده((نمیگم زندگی راحت)).من حتی دیگه خودم را ایرانی نمیدونم و به بچه کوچکم فارسی هم یاد نمیدم.من یک دانمارکی هستم با ریشه ایرانی.این کشور جز تلف کردن عمر و جوانی و زندگی چیزی نمیده که حتی حسرت سوار شدن یک ماشین مناسب را دارید.ما یک با زندگی میکنیم و من قصد ندارم با شعارهای بیهوده گند بزنم بهش.موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (537 ديدگاه)

      دست مریزاد، واقعا چقدر عمر میکنیم که همش تو این خراب شده تلف بشه؟؟؟
      هر آدمی ۶٠ سال متوسط عمر می کنه، بیشترمون که به ٣٠ رسیدیم یا میرسیم، بقیشم حیفه اینطوری شخمی شخمی هدر بره.
      کیفشو یکی دیگه می کنه، پولشو یکی دیگه میخوره ، باتوم و محدودیت هاشم ما باس بخوریم، بخاطر یه باور، و یه شعار امنیت.
      دوست عزیز واقعا خوب کاری کردین، از این مردم منم خسته شدم، از خودمم خسته شدم، نزدیک سی سالم ولی دستم ب هیج جا بند نیست. عوضش یارو با ٣/۵ سال سابقه وزیر امور ارزی و فلان و بیسار میشه،
      یه زمان تحصیل برا همه رایگان بود
      اما الان هَمممممَگیییی تو حسرتشیم.بجاش یه ژن خوب میره انگلیس مدرک میگیره.
      بابت سلیقت تبریک میگم و به احترام میزارم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  28. Roham

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (727 ديدگاه)

    چرا هیچ نکته برجسته ای تو شرکت ایران خودرو پیدا نمیشه
    یه جا هم که از دستشون در رفته و خواستن تو مسیر درست قرار بگیرن بازم مثل همیشه و همه جا کارشکنی می کنیم ، می کنید ، می کنن
    همه اینا تقصیر تلگرامه
    موندم چرا نمی رم این کشور زیر پونزی ها درخواست پناهندگی بدم؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. امین

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (8 ديدگاه)

    من حرفی نمیتونم بزنم چون انقدر گند زدن انقدر خراب کردن و انقدر راه اشتباه رفیتم که شما حق دارین این تفکر رو داشته باشین
    فقط خواهشم این بود ایران رو با این اقایون یکی نکنید قطعا ایران بزرگ تر از دانمارک و شماست نیازی به منو شما نداره که شهروندش باشیم یا نباشیم ایران رو از تفکر موجود جدا بدونید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. سودازده

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خطاب به مدیران***:
    بسیار خلاف عهد کردی آخر به غلط یکی وفا کن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا