طراحی

نقدی بر 7 گرایش در طراحی خودروهای جدید

هر عصر خودروسازی موفقیت‌ها و شکست‌های طراحی خاص خودش را داشته است. موارد زیر گرایش‌هایی هستند که امیدواریم در آینده‌ی نزدیک ناپدید شوند.
من می‌خواهم چیزی را واضح بگویم. من از آن دسته افراد نیستم که فکر می‌کنند هر چیز جدیدی چرند است و تنها نسل من بهترین است. منظورم این است که من در دهه‌ی ۸۰ میلادی بزرگ‌شده‌ام و در نظر ما تلفن‌های بدون سیم، اسپری‌های مو و اقلامی ازاین‌دست معنی زندگی را می‌دادند.
من این را می‌گویم و شما می‌توانید در برخی موارد با من مخالفت کنید اما من درباره‌ی برخی گرایش‌ها و تمایلات طراحان امروزی صحبت خواهم کرد. قول می‌دهم که نگرش منجمدکننده‌ای نداشته باشم، بلوتوث و ماهواره‌های ناوبری فوق‌العاده هستند و کیست که یک خودروی خانوادگی با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و مصرف کم را دوست نداشته باشد؟! ما الآن هایپرکارهای جذاب، پیشرانه‌های غول‌آسا و خودروهای الکتریکی عجیب‌وغریبی را داریم که در زیر ۳ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسند و پس‌ازآن خودشان رانندگی می‌کنند!
من امیدوارم که طراحان و مهندسان قبل از اینکه همه‌ی این تمایلات خراب شوند، خود این نوع موضوعات را حذف نمایند.

Automotive-Design-Terms-Main-Art
۱. چرخ‌های بزرگ
پیش‌ازاین گفته‌ام و حال نیز می‌گویم. چرخ‌های بزرگ دشمن پرفورمنس هستند. شما به چرخ‌های بزرگ نیاز دارید تا ترمزهای بزرگ را ببینید اما بااین‌حال نیز دلیلی برای استفاده از رینگ‌های بزرگ در خودروهای خیابانی یا پیکاب ها وجود ندارد. رینگ‌های ۱۷ اینچی متوسط فضای زیادی را برای سیستم ترمز فراهم می‌کنند و این اندازه برای خریدارانی که ۹۹ درصد از زمان خود را در خیابان‌های عادی سپری می‌کنند کافی است. برای طرفداران پرشور، رینگ‌های ۱۸ اینچ با ترمزهای بزرگ‌تر وجود دارد اما واقعاً آن چیزی که نیاز دارید همانی است که ذکر کردیم.

2014-BMW-i3
۲. جلوپنجره‌های گوشه‌دار بیش‌ازاندازه بزرگ و زشت
حدس زدن اینکه چه زمانی این نوع گرایش طراحی مد شد سخت است. من بازطراحی آئودی ۲۰۰۴ را مثال می‌زنم، نه به خاطر جلوپنجره‌ی ذوزنقه‌ای عجیبش بلکه به خاطر اندازه‌ی بزرگ آن و عدم تناسبش با هیبت کلی خودرو. اهمیتی ندارد این گرایش چه زمانی شروع‌شده، مهم این است که این طرح‌ها پیش از ساخت خودروهایی نظیر نیسان ماکسیما و یا بدتر از آن، لکسوس های جدید، متوقف شود.

2016 Nissan Maxima Sedan
۲۰۱۶ Nissan Maxima
۳. چراغ‌های LED مد شده
شنیده‌ام که افراد این LED ها را ریمل و خط چشم چراغ‌های جلو می‌نامند! حتی شنیده‌ام که برخی این LED ها را “چیزهای نورانی کوچک” می‌نامند؛ اما هرگز نشنیده‌ام که کسی این چراغ‌ها را موردی مثبت نامیده باشد. من می‌دانم که الآن کامنت ها پر خواهد شد از افرادی که می‌گویند که چقدر این ابزار زشت، احمقانه و بی‌فایده را دوست دارند اما من روی حرفم می‌ایستم.

2016 Lexus GS350 F Sport
۴. کاورهای پلاستیکی روی هر چیز
این مورد چند وقتی است که نمود دارد. خودروسازان می‌خواهند تا نمای زیباتری را در زیر کاپوت ایجاد کنند. یا می‌خواهند که تعمیر خودرو را برای صاحبان خودروها سخت‌تر کنند؟ اگر این روکش‌ها برای کمک به تمیزتر ماندن پیشرانه است، به‌وضوح مهندسان یکی از این کاورها را پس از سال‌ها رانندگی برنداشته‌اند تا ببینند که چقدر کثیفی زیر آن جمع شده است. از طرف دیگر، حذف این کاورها یک راهکار برای کاهش وزنی است که خودروسازان دنبال آن هستند. این کاهش وزن زیاد نخواهد بود اما به‌هرحال بهتر از هیچ است.

2017-Mercedes-Benz-S550-Cabriolet-engine-1
۵. کنترل‌های پایه‌ی ادغام‌شده در سیستم اطلاعات سرگرمی
زمانه‌ی انفجار علم است. تیغ‌های ریش‌تراشی قدیمی یک اصل قدیمی هستند که می‌گویند ساده‌ترین راه‌حل معمولاً بهترین راه‌حل است. این یک قاعده‌ی مطلق نیست اما یک ایده‌ی مناسب برای پیروی کردن است. بااین‌حال چرا اکثر خودروسازان مایل‌اند تا برخی عملکردها نظیر کنترل‌های سیستم تهویه و انتخاب‌کننده‌های رادیو را در سیستم‌های پیچیده‌ی اطلاعات سرگرمی ادغام کنند؟ در حال حاضر خودروهای زیادی وجود دارند که برای روشن کردن بخاری باید چندین عمل را انجام دهید. تکنولوژی زمانی خوب است که باعث راحتی شود اما نه زمانی که باعث پیچیدگی افراطی شود.

Basic controls
۶. سیستم‌های عملکردی بدون کلید
اینجا کلیشه‌ای دیگر وجود دارد. زمانی که شما نیازی ندارید تا به‌صورت فیزیکی از کلید برای راه‌اندازی خودرو استفاده کنید، خیلی آسان است که همه‌چیز را درباره‌اش فراموش کنید. وقتی‌که همه‌چیز را فراموش کردید، از دست دادن جهت آن محتمل‌تر خواهد بود. زمانی که شما به‌طور کامل جهت آن را فراموش کردید، پیدا کردنش بسیار سخت خواهد بود.
من راحتی قدم زدن به‌طرف خودرو و باز شدن اتوماتیک آن و روشن شدنش با یک فشار دادن ساده را رد نمی‌کنم اما به نظر می‌رسد بدون کلید شدن همه‌ی عملکردها حل کردن مسئله‌ای است که هیچگاه وجود نداشته است! شما باید این سیستم را هر جا با خود به همراه داشته باشید. آیا واقعاً سخت است که کلید را وارد خودرو بکنید؟!

Keyless operation systems
۷. خط سقف‌های کوتاه و خطوط کمر بالا
این طرح‌ها نمای خوبی دارند. در واقع بسیار زیبا هستند. شورلت کامارو از این طرح بیش از هر خودروی دیگری بهره گرفته است. احتمالاً درباره‌ی میزان دید وحشتناک کامارو هم چیزهایی شنیده‌اید.
جدا از پنجره‌های فشرده‌شده که نتیجه‌ی چنین طرح‌هایی هستند، نقاط کور زیاد نیز اغلب در اطراف ستون‌های A و C وجود دارند. راننده‌های سوپرکارها با این مسئله در سالیان زیاد آشنا بوده‌اند اما ما این طرح‌ها را بیش‌ازپیش در خودروهای امروزی شاهد هستیم. تنها چیزی که کم داریم راننده‌های سر به هوایی است که به‌سختی بیرون خودرو را می‌بینند!

Hennessey Camaro SS
Hennessey Camaro SS

شما با کدام یک از نقدهای مطرح شده موافقید؟
منبع: carthrottle

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. علي

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (969 ديدگاه)

    با تشکر از آقای شاهین احمد زاده. عجب مطلب خوبی بود . من لذت بردم و در عین حال دارم هنوز رو مسائلی که گفته شده بود فکر میکنم ولی در رابطه سیستم کیلس من موافق نیستم و بودن این آپشن برای خود من خیلی حیاتی هست.ضمنا در رابطه با مشکل شورلت کامارو کاملا موافقم . من اولین بار که دیدمش با علاقه زیادی داخلش نشستم و رانندگی کردم ولی ١ دقیقه نشد که فهمیدم اون ماشینی نیست که فکر میکردم و مسائل ارگونومیک اصلا رعایت نشده و سواری فوق العاده خشکی داره. و ی جوراهی راحتی و خوش دست بودن ماشین فدای زیبایی فریبنده خودرو شده.حتی کیفیت داخل ماشین اصلا به پای خودروهای آلمانی مثل بی ام وه ، مرسدس، آئودی و حتی فولکس واگن نمیرسه و حتی نزدیک به اونا هم نیست. ولی از نظر زیبایی بی نظیره

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. edris

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (108 ديدگاه)

      علی محترم سلام
      بار ها و بار ها شده که من این مقایسه مضحک رو دیدم و دوستام مثلاً از جنسیس پیاده شدن سوار کامارو یا چلنجر شدند و از راحتی این ماشینها ایراد گرفتند! دوست عزیز فلسفه ساخت کامارو با ماشینی مثل جنسیس یا کمری فرق میکنه! این ماشین فقط و فقط برای رانندگی خشن و اسپورت تولید شده، پس بایددددد سواریش خشک باشه!
      شما هم اگه دنبال سواری نرم و بی صدا هستین باید سراغ کرایسلر برید بعد نرمی رو متوجه میشید. کرایسلر ٣٠٠ اگه در نرمی بیش از مرسدس E class نباشه ، مطمئناً کمتر نیست. با اینکه قیمتش خیلی پایینتر از بنزه. با سپاس

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. کیانوش38

        ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (98 ديدگاه)

        پس سوار رولزرویس نشدید من وقتی پشتش میشینم از نظر راحتی بنتلی مولسانم رو فراموش میکنم!!!!!
        خواهشا به دل ما هم رحم کنید که نهایتا میتونیم راحتی پژو پارس رو با جک مقایسه کنیم! شما و دوستاتون از پشت جنسیس میشیند پشت چلنجر؟!! اونوقت تازه به راحتیشون ایراد هم میگیرید؟! کراسلر ۳۰۰؟!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. مجید

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    احمقانه ترین رویکرد در عصر جدید طراحی خودرو اینه که تمام ماشینای یه شرکت شبیه هم شدند، مخصوصا بنز این کارو به طرز ناشیانه ای انجام داده که نتیجش شده این جونورای عجیب و غریب

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (65 ديدگاه)

      این رویکرد از ازل بوده و همیشه هم یه عده بش انتقاد کردن
      بهتره بگی نتیجش شده این جونورایی که آدم از نگاه کردن بهشون سیر نمیشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مجید

        ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (3 ديدگاه)

        نه به این شدتی که الان شده، در حال حاضر مدلای مختلف بنز شدن مثل سایزای مختلف یه لباس! هر مدلی باید روح و شخصیت منحصر به فرد داشته باشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. amir.z

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من با همش موافقم به جز 3
    خب انسان جوری افریده شده که زیبایی رو دوست داشته باشه و همیشه طالب زیبایی بیشتر باشه……درسته که چرخ ها و رینگ های بزرگ واسه عملکرد ماشین بد……ولی نمای جذابی به ماشین میدن…..البته چرخ های نسبتا بزرگ نه 22 اینچی!!
    یا مثلا این مورد هفت….بیشتر اینها به خاطر زیبایی هست…..همه زیبایی رو دوست دارن فقط تعریفشون از زیبایی فرق داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. erfan

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    با مورد 3 کاملا مخالفم چون این LED ها نمای بسیار خوبی به ماشین میدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. walid

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (44 ديدگاه)

    1. چرخ‌های بزرگ= به نظر من چرخ ها و رینگ های بزرگ تو زیبایی ماشین خیلی تاثیر گذارند حالا در مورد پرفورمنس من نمیدونم
    2. جلوپنجره‌های گوشه‌دار بیش‌ازاندازه بزرگ و زشت=فقط روی بعضی لکسوس ها. ماکسیما خیلی خوشگله جلو پنجرش
    3. چراغ‌های LED مد شده= الان همه ماشین ها دارن واقعا نمیدونم هدف از ساختشون چی بوده. البته به بعضی ماشینا واقعا میاد ولی الان همه ماشینا دارن حتی چینی ها.به نظر من برا پز دادن خوبه ولی دیگه خز شده
    4. کاورهای پلاستیکی روی هر چیز=به نظر من اینا واقعا باید باشن مثلا ادم یه انجین مرسدس میبینه که با کاور پوشش داده شده واقعا کیف میکنه میگه اوه عجب اینجینیی به نظر من این کاورها باید باشن جلو صداهای اضافی رو هم میگیره
    5. کنترل‌های پایه‌ی ادغام‌شده در سیستم اطلاعات سرگرمی= با این گزینه به شدت موافقم واقعا نباید سیستم سرگرمی انقد پیچیده باشه چه معنی داره سیستم تهویه مطبوع رو ازونجا تنظیم کنیم یا مثلا بخاری رو؟
    6. سیستم‌های عملکردی بدون کلید= به نظر من این ی چیز خوبیه کار ادمو راحت میکنه ولی دردسرش اینه ادم یادش میره واقعا. مثلا چند بار خود من با ماشین داداشم که جایی میرفتم و میومدم یادم میرفت کنترل و بهش بدم اونم همونجور سوار ماشین میشد و میرفت بعد بهش زنگ میزدم که کنترل ماشینت دست منه. واقعا اگه با کلید ماشین روشن میشد خیلی بهتر بود کسی هم یادش نمیرفت
    7. خط سقف‌های کوتاه و خطوط کمر بالا= هرچند ظاهر ماشین رو اسپرت و تهاجمی میکنه ولی دید راننده رو خیلی کم میکنه به نظرم نباید تو این خط ها افراط کنن
    در کل مرسی خیلی مقاله خوبی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. نوید جهرمی

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    با تشکر از شاهین جان خیلی وقت بود مطلب راجب طراحی نداشتیم.
    با اجازه نظرمو راجب هر مورد بگم:
    1- چرخ ها بزرگ تر و باریک تر خواهند شد. کاش فکری ب حال راحتی خودرو هم میکردند.جای چرخ های دوررنگی خالیه امیدوارم ب این هم نظری بندازن.حس نوستالژیک چرخ های دورسفید رو یادمون نرفته.
    2-جلوپنجره ها خواه ناخواه عوض میشن و با افزایش خودروهای الکتریکی ممکنه روزی حذف هم بشن. فعلا تسلا در این زمینه پیشتازه. این مسأله ی بزگ شدن برای خنک شدن موتورهم بوده که با فراگیر شدن توربوچارج ها نیاز ب ورودی بزرگ تر برای خک کردن موتور و اینترکولر امری الزامی بود.
    3-بستگی داره در چه خودروی ب کار رفته. چراغ های آئودی رو نمیشه زشت خوند.در هر حال شخصاً طرفدار ال ای دی هستم.اما فرم چراغ رو مثل چشم برای انسان بسیارمهم و حیاتی میدونم.
    4و5 و6- شاید جنبه ی طراحی نداشته باشن اما با شما موافقم.
    7-تلاش برای بالابردن ایمنی خودرو یکی از مواردی بوده که در کاهش دید ب اطراف بی تأثیر نبوده. از این طرف خودرو شبیه قفس میشه. از اونطرف سقف کروک و پانوراما میشه تا دلباز ب نظر بیاد.این مسأله ی بالا اومدن خط کمر و پایین رفتن سقف فک کنم بدتر هم بشه.روزی که ماشین ها خودران بشن و از دوربین ب جای آینه استفاده بشه آیرودینامیک و ایمنی در اولویت قرارمیگیره.
    البته جالب اینه که شاسی بلندها رو بلندتر و سدان و کوپه ها رو پایین تر خواهندساخت.
    ببخشید طولانی شد.:)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. (*مهرداد*)

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (353 ديدگاه)

    به هر صورت همه اینها جزو طراحیهای مدرن روز هست و همه شرکتها هم تبعیت میکنند و البته بعضی از آنها بدون عیب نیست ولی در سیستم مارکتینگ نظر اکثر مشتریها ملاک هست و شرکتها شاید بعضی موارد را مجبورن حتما اعمال کنند تا از آپشنهای روز عقب نمونند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. peyman.german

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (81 ديدگاه)

    به جز نقطه کور کامارو ،همه نکات مزخرف بودن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    به نظرم، مورد دوم و هفتم، اونقدرها هم منطقی نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مجتبی خانی

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (42 ديدگاه)

    یه سوالی دارم اگه سیستم کی لس (keyless) تحت نویز یا یک سیستم فرستنده قوی در همان فرکانس کاری سوئیچ ها را دچار مشکل کند چه اطفاقی می افتد مخصوصا هنگامی که در حال راننده گی هستید. یا به هر علتی سوئیچ از خوردرو پرت شه بیرون و بین خودرو و سوئیچ ارسال و دریافتی نباشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. AMG S

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (48 ديدگاه)

    چرخ های بزرگ:مهندسی ای پشت این چرخ ها وجود داره و بسته به کلاس و سگمنت خودرو سایز چرخ ها متفاوته و در کنترل و پایداری و ابهت و تشکیل شخصیت موثره
    جلو پنجره ی بزرگ:خلاقیت در طراحیه و هر خودروسازی برای متفاوت بودن با رقبا سبک خاصی از طراحی رو دنبال می کنه
    چراغ LED:این چراغ ها بسیار زیبا ست و سیستمی تحت نام دیلایت(روزنما) برای کشورهای با مه گرفتگی بالا برای جلوگیری از تصادفات از سال ۲۰۱۱ به یک استاندارد تبدیل شد -ال دی های روشن در طول روز-
    کاورهای پلاستیکی-پوشش دهنده موتور و سیستم های الکترونیکی و کاهش دهنده حرارت و صدای موتور هست-و نبود این کاورها جز نمایش پیچیدگی موتور چیزی همراه نداره-
    عملکرد بدون کلید برای راحتی در استفاده های بلند مدت و زیاد بسیار کاربردیه
    ۵-
    ۷-

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (659 ديدگاه)

      دقیقا درسته

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. محمد

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (63 ديدگاه)

    بهترین مقاله ای که از پدال خوندم. عالی بود. من میتسوبیشی دارم. خیلی از موارد این مقاله رو به همون دلایلی که گفتین نداره. اون چیزی که باید داشته باشه رو داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. نیما

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من نویسنده اطلاعات فنی پایینی داشته مخصوصا در مورد کاور موتور و دی لایت !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. بهنام طیبی

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    ایران خودرو بیاد باهاشون رقابت کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. بنتلی

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    داش علی ازین دفه خواستی سوار کامارو بشی قبلش فنرای تختتو روغن بزن.:-‏D‏(شوخی)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Archi KHAN

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    شما با کدام یک از نقدهای مطرح شده موافقید؟

    – من شخصا با همه شون موافقم … !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. ali a.j.g

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (635 ديدگاه)

    آقای احمدزاده دستتون درد نکنه
    ای کاش به جلوپنجره آستون مارتین اشاره ای می کردید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. maha

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (86 ديدگاه)

    بیشتر این موارد مربوط به خودروهای آلمانی نمیشه. آلمانیها کاملا منطقی طراحی میکنن. اصلا احساساتی نمیشن. عملکرد و زیبایی بسیار هوشمندانه و هنرمندانه کنار هم اومدن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Nima

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      Maha دقیقا چطور به این نتیجه رسیدى که آلمانى ها متفاوت کار میکنن؟
      اونا هم از LED و کى لس استارت و روکش موتور و دید محدود شیشه عقب و لاستیک بزرگ و جلوپنحره بزرگ و سیستم اطلاعات و سرگرمى پیچیده استفاده میکنن.
      میخواى تا براى تک تکش مثال بیارم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Sina

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (21 ديدگاه)

      به این میگن اون تعصب کورکورانه که از آلمانی ها بت ساختن ملت ما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. احسان

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (254 ديدگاه)

    حذف شدن چراغ های پرژکتور داخل سپر جلو را هم باید اضافه کنیم که جای خودش را به ورودی هوا داده که اول از جانب سوپراسپورت ها مد شد و به شکل همه گیری توسط اکثر خودروسازها ازاین سبک پیروی شده البته در بعضی از موارد این حذف شدن پرژکتور به زیباتر شد چهره خودرو انجامیده و مثال بارز این قضیه بی ام دبلیو سری 5 F 10 است که خیلی زیباتر و وحشی تر از مدل چراغ دارش است ولی در بیشتر موارد بودن این چراغ ها و پر بودن پایین سپر یه جورای قشنگتره البته این چراغ های پرژکتور در واقع کاملا حذف نشده و یه جایی در چراغ های اصلی تعبیه شده حتی مرسدس های w115 هم به همین صورت بودن و داخل چراغ های خربزه ای شکلشون پرژکتور هم تعبیه شده بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. حسین

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (31 ديدگاه)

    خدایی نویسنده تر و خشک رو با هم سوزونده آخه سیستم keyless یا کاورای زیر کاپوت فوق العادن خب کلی تحقیق شده کلی مقاله پشتشه وقتی ک تو کل دنیا هم ازشون استقبال میشه یعنی یه طرح موفق بوده دلیل نمیشه ک شما بخوای اینجوری راجع بشون قضاوت کنی که

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. meysam

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با کاور روی موتور موافقم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. وحید

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (18 ديدگاه)

    یه جوری حرف میزنید که باید بهتون بگم برید توی همون غاری که زندگی میکردین وبیرون نیان …دنیا در حال پیشرفته و انسان هم تشنه ی پیشرفت و تنوع و این خواست جامعه ی روز هست فقط چند نفر هستن که تو عهد عتیق جا موندن که بهتره برن لندروور 1980 سوار شن…آره والا (با احترام)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. علیرضا

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    به نظر من از نظر دوستمون پیکان بهترین طراحی رو داره ابتدایی ترین شکل خودرو هر بچه ای رو که تازه نقاشی کشیدن یاد گرفته بگی ماشین بکش برات پیکان میکشه نه جلوپنجره خاصی داره نه دیلایت نه کولر!!! دید جلوش تا نوک کاپوتو با قد یک و نیم مترم میشه دید عقبم همینطور کاور موتورم نداره واسه همین صدا موتور جوری میاد تو اتاق که انگار احتراق تو مغزت انجام میشه داداش به قول خودت تو دنیایی که ماشینا خودشون رانندگی میکنن شما لازم نیست کف آسفالتو از شیشه عقب دید بزنی غیر از ادغام سیستم تهویه بقیش… !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. سجاد راستگو

    ۱۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    به نکات جالبی اشاره کردی اما اجاز بده قانع نشم…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا