آموزشطراحیهفته نامه

چگونه یک طراح خودرو شویم؟

بسیاری از افراد آرزو دارند روزی یک طراح خودرو شوند، ولی تعداد خیلی کمی از آن‌ها می‌توانند به این رؤیای خود حقیقت ببخشند. ما سری به کالج سلطنتی هنر انگلستان زدیم تا بفهمیم برای طراح خودرو شدن چه مهارت‌های مورد نیاز است.

car designer01
خطوط بدنهٔ زیبای آستون مارتین DB11، زیبایی بی‌رحم جگوار اف تایپ و درخشش زمخت رنج‌روور اسپرت؛ تمام این‌ها خودروهایی دوست‌داشتنی و پرطرفدار و همگی محصول بریتانیا هستند. ولی چیز دیگری وجود دارد که این سه خودرو را به هم مرتبط می‌کند: کسانی که آن‌ها را طراحی کرده‌اند.

مارک ریچمن، ایان کالوم و گری مک گاورن طراحان خودروی حرفه‌ای هستند که این خودروها را خلق کرده‌اند، و کل این سه نفر دورهٔ طراحی خود را در کالج سلطنتی هنر لندن RCA گذرانده‌اند.

با اطمینان می‌توان گفت که این سه ابرستارهٔ طراحی در حال حاضر در بالاترین سطح دنیای طراحی خودرو قرار دارند، و برای هر طراح خودرویی حضور در موقعیت فعلی آن‌ها و قبول مسئولیت طراحی هرکدام از این خودروها می‌تواند یک رؤیای بی‌نظیر باشد، مخصوصاً وقتی این موضوع را در نظر بگیریم که دنیای طراحی خودرو در حال حاضر به‌شدت رقابتی است. ولی بالاخره باید از یک جایی شروع کرد، از این رو تیمی از اتو اکسپرس به یکی از کلاس‌های دورهٔ طراحی خودرو کالج سلطنتی هنر لندن در کنزینگتون رفت تا ببینیم نسل فعلی دانشجویان این کالج چه حرف‌هایی برای گفتن دارند. در این برنامه همچنین خواهیم دید که دانشجویان این دوره پس از فارغ‌التحصیلی با چه چالش‌هایی روبرو خواهند بود.

car designer02
درحالی‌که داخل نمایشگاه کالج به گشت‌وگذار می‌پرداختیم این نکته را متوجه شدیم که دانشجویان این رشته استعدادهای مختلفی را دارند؛ داخل نمایشگاه همه چیز بود، از یک پین بال آنتیک تا یک بازوی رباتیک که با اشاره کنترل می‌شد. این فقط یک گوشه‌ای از توانایی‌ها و استعدادهای دانشجویان این کالج است، طراحان بسیاری از دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور نیز رقابت شدیدی با هنرمندان این کالج در حال حاضر دارند.

yuki_isogai_03
وقتی که به بخش طراحی خودرو می‌رسیم، کاملاً واضح است که قابلیت رانندگی خودکار و تکنولوژی‌های جدید دنیای خودرو در حال حاضر موضوع اصلی تمرکز دانشجویان هستند. پروژهٔ خودروی ۶۰ دقیقه که توسط تام آلیس طراحی شده است، با توجه به نوآوری‌هایی که ارائه کرده است، به نظر می‌رسد دنیای صنعت حمل و نقل را در صورتی که به سرانجامی برسد کاملاً متحول خواهد کرد.

car-design-sketch
در بین طراحی‌هایی که در این مرکز دیده می‌شوند پروژه‌های مشترک زیادی با خودروسازهای مختلف وجود دارند. پروژهٔ لندروور Aegis متیو رابسون و لکسوس LF-CS یوکی ایسوگای تنها دو نمونه جالب توجه از بین آن‌ها هستند، این موضوع که RCA به‌خوبی دانشجویان خود را این‌گونه با صنعت خودرو درگیر می‌کند کاملاً قابل تحسین است. علیرغم این که طراحان جوان در طول تحصیل خود با خودروسازان بزرگ همکاری می‌کنند، این موضوع استخدام شدن آن‌ها پس از پایان تحصیل را تضمین نمی‌کند، متیو کونتی استاد ارشد RCA اعتقاد دارد با رقابت شدیدی که در حال حاضر در این عرصه وجود دارد، پیدا کردن یک شغل مناسب کار بسیار سختی می‌تواند باشد.

LF-CS
وی می‌گوید:

میزان تقاضا برای طراحان جدید آن قدری که ما می‌خواهیم بالا نیست، و در حال حاضر میزان دانشجویان طراحی که هر ساله فارغ‌التحصیل می‌شوند بسیار بالاست. همین موضوع صنعت طراحی خودرو را به صنعتی جذاب و درعین‌حال فوق‌العاده رقابتی تبدیل می‌کند.

از وی می‌پرسیم پس یک طراح جوان چگونه می‌تواند سری بین سرها دربیاورد؟ کونتی می‌گوید:

فعالیت دانشجویان بیشتر فنی و حرفه‌ای و عملی است و معمولاً آن‌ها زمان زیادی را روی یادگیری مهارت‌های جدید صرف می‌کنند. بزرگ‌ترین چالش آن‌ها این است که چیزی طراحی نمایند که قابل توجیه باشد. آن‌ها اصلاً به این فکر نمی‌کنند که صنعت خودرو در حال حاضر واقعاً به چه چیزهایی نیاز دارد.

این موضوع صحت دارد، درحالی‌که دوره‌های طراحی در حال تربیت طراحان درجه یک است، در حال حاضر در بریتانیا کمبود نیروهای فنی وجود دارد، این کمبود هرچند بسیار کمتر از نیاز بریتانیا به ۵۰۰۰ نیروی جدید با مهارت‌های بالای مهندسی در صنعت خودرو می‌باشد. و با وجود دانشجویانی که در آینده برای تحصیلات تکمیلی قصد ورود به RCA دارند و قبل‌تر بورسیه تحصیلات کارشناسی را دریافت کرده‌اند، این مشکل وجود دارد که به این دلیل برخی از بهترین طراحان نتوانند برای تحصیلات تکمیلی وارد این کالج شوند.

how-to-be-a-car-designer-pt2
کونتی در این مورد توضیح می‌دهد:

برخی از دانشجویان فکر می‌کنند برای این که در کالج سلطنتی هنر لندن پذیرش شوند باید یک ابرقهرمان باشند، به همین دلیل گهگاه برخی از دانشجویان فکر می‌کنند که برای تحصیل در این کالج آمادگی کافی را ندارند، حتی وقتی که آن از توانایی خوبی برخوردار باشند. این یک تحلیل نادرست است که برای پذیرش در اینجا باید بهترین باشی، این موضوع به‌هیچ‌وجه صحت ندارد. ما همواره به دنبال رزومهٔ فوق‌العاده قوی نیستیم.

این موضوع هیچ وقت تا به امروز این‌قدر ملموس نبوده است، این روزها تکنولوژی خودروها خودران و کابین‌های خودرویی با تکنولوژی بالا به‌خوبی خود را در مدل‌هایی که وارد بازار می‌شوند تأثیر خود را گذاشته‌اند. کونتی به‌خوبی یک فاصله در بازار را جایی که طراحان آینده بتوانند به نوعی تأثیر خود را بگذارند می‌بیند.

من فکر می‌کنم در حال حاضر کمبود طراحان داخلی کابین در صنعت خودرو وجود دارد. بسیاری از دانشجویان فقط به فکر طراحی خارجی و بدنهٔ خودروها هستند. ولی بخش واقعی خودرو که موضوع تغییرات تکنولوژیکی شدید شده است بخش داخلی و کابین می‌باشد.

Italdesign Giugiaro GEA concept
به منظور پر کردن این فاصله، مقامات این کالج به دنبال جذب دانشجویانی برای دوره‌های ویژه طراحی کابین خود است که بیشتر مخاطبان آن نیز طراحان مبلمان و معمارها می‌باشند. کونتی در ادامه می‌افزاید:

یک بخش رو به رشدی در صنعت خودرو وجود دارد که نیازمند دانشجویانی که تخصص آن‌ها درزمینهٔ رابط کاربری انسان و ماشین HMI بوده و یا آن‌هایی که در صنعت بازی‌های ویدیویی فعالیت کرده‌اند است. این یک تغییر بزرگ در ذهنیت‌هاست. ما تلاش می‌کنیم تا جای ممکن روشن‌فکر بوده و طراحانی با پس‌زمینه‌های مختلف را کنار هم داشته باشیم.

بنابراین اگر فکر می‌کردید که فقط مهارت طراحی تصاویر خودروهای بی‌نظیر را داشتن تنها توانایی مورد نیاز برای تبدیل شدن به ایان کالوم یا مارک ریچمن بعدی می‌باشد، کاملاً در اشتباه بوده‌اید. کونتی ادعا می‌کند دانشجویی روشن‌فکر با شور و اشتیاق واقعی برای یک رشتهٔ خاص، کسی که کاملاً متعهد و آمادهٔ یادگیری می‌باشد را به یک استعداد صرف که آماده برای یادگیری نبوده و کنجکاو نیست، ترجیح می‌دهد.

Automotive-Design-Terms-Main-Art
به بیانی ساده، کونتی می‌گوید هدف او از فعالیت به‌عنوان یک استاد در کالج سلطنتی هنر لندن این است که تصورات و ذهنیت‌های قدیمی را از بین برده و با از بین بردن تفکرات کلیشه‌ای، طراحانی قدرتمند برای صنعت خودروی آیندهٔ دنیا تربیت کند.

با توجه به سابقهٔ درخشان این کالج، به‌سختی می‌توان با این نظریهٔ وی مخالفت کرد. سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا شما آن چه که لازم است را برای تبدیل شدن به فرد موردنظر کونتی دارید؟

car designer05

نکاتی از فارغ‌التحصیلان کالج سلطنتی هنر لندن

ایان کالوم، رئیس بخش طراحی، جگوار

ian-callum-design-director-jaguar-cars
کالوم اعتقاد دارد بریتانیا هنگامی‌که بحث طراحی خودرو مطرح می‌شود، بیش از حدی که انتظار می‌رود تأثیر خود را می‌تواند در صنعت جهانی بگذارد، و میراث فوق‌العاده صنعت خودروی بریتانیا نیز در این مورد بی‌تأثیر نیست. وی به طراحان آینده توصیه می‌کند هیچ وقت دست از طراحی اسکچ بر ندارند، او می‌افزاید:

این موضوع که طراح‌ها باید بتوانند ایده‌های خود را روی کاغذ پیاده کنند بسیار مهم است، ولی مهم‌تر از همه این است که همواره ذهنی خلاق داشته و به دنبال نوآوری باشند. خلاق باشید و ریسک‌های آن را هم بپذیرید.

گری مک گاورن، رئیس بخش طراحی، لندروور

discovery_sport-Gerry-McGovern
“قبول کنید که ما متفاوت هستیم! ما به زبانی متفاوت سخن می‌گوییم، تصاویر، نه کلمات!”، مک گاورن این‌گونه سخنان خود را شروع می‌کند. وی اعتقاد دارد طراحان هیچ‌گاه نباید دست از نوآوری و خلاقیت برداشته و نباید همواره به عملکرد فکر کنند. وی می‌افزاید:

طراحی فوق‌العاده فقط به یک مهارت خاص نیاز ندارد. یک طراح خوب باید قادر به‌مواجهه به چالش‌های مهندسی، تولید و فروش باشد.

مارک ریچمن، مدیر اجرایی و رئیس بخش طراحی، آستون مارتین

Marek Reichman
زمان حضور ما در کالج ریچمن به ملاقات پروفسور آمده بود و بار دیگر قرار بود در تیم اساتید دوره قرار بگیرد. وی می‌گوید:

اساتید کالج به نمونه کارهای شما نگاه خواهند کرد تا ببینند آیا شما توانایی‌های تفکر جایگزین را دارید یا نه؛ آیا شما فرآیند فکری مورد نیاز برای خلاقیت در دنیای خودروها دارید یا نه!

پیتر شرایر، رئیس بخش طراحی، هیوندای-کیا

kia-carens-Peter Schreyer
طراح پشت پردهٔ آئودی تی تی هم‌اکنون در بالاترین بخش طراحی هیوندای و کیا فعالیت می‌کند. وی مسئولیت تغییر سبک طراحی محصولات کیا را از سال ۲۰۰۶ به این سو بر عهده گرفته و می‌گوید:

طراحی خودرو بیشتر کاربرد، درک و فعالیت در حوزهٔ پارامترهای تولید است و فقط به معنی “چیزی را زیباتر ساختن” نیست. صدالبته وی اضافه می‌کند که عشق و علاقه به دنیا خودرو و داشتن یک ذهن هنری و معماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

آیا تاکنون در رؤیاهایتان خودروی موردعلاقهٔ خود را طراحی کرده‌اید؟ رؤیاهای خود را با ما در میان بگذارید…

طراحی خودرو
منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

آرش نهندیان فرد

آرش نهندیان فرد، مترجم اخبار دنیای اتومبیل و موتورسیکلت در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. mahdi-abdi

    ۱ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (496 ديدگاه)

    یک سوال دارم . بنده خیلی علاقمند به معماری و همچنین طراحی صنعتی در بحث خودرو هستم اما این دو رشته جداگانه هستند با اینکه من میخوام در هر دو فغالیت کنم کسی میدونه چه کار میتونم بکنم ؟ایا میشه از طریق مراکز فنی حرفه ای یکی ازین مهارت هارو یاد گرفت؟ لطفا راهنمایی کنید

    موافقم 13
    مخالفم 0
  2. MohammadReza

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام به همگی دوستان من خیلی طراحیم خوبه و طراحی هایی میکنم که کلا جالبه و بر اساس قوانین اصلی طراحی خودرو هست و حتی سه بعدی هم میتونم بکشم و میخواستم طذاحی سه بعدی در کامپیوتر را یاد بگیرم که نشد (به خاطر کرونا ی لعنتی) حداقل میدونم طراحی هام قابل ثبت هست و عالی هست من حتی به هرکسی نشون میدادم اینها را میگفت که به سنت نمیخوره بتونی اینطوری طراحی کنی ولی حیف که امکانات نیست الان تعداد افرادی که در این سایت نظر داده اند و گفته اند که ما همه به طراحی علاقه مندیم پس معلوم میشه چقدر جوان با استعداد داریم که داره استعدادشون از بین میره من خودم از 7 سالگی طراحی خودرو را شروع کردم و شاید نزدیک 500 تا یا بیشتر طراحی کردم و هیچ کدوم به درد نمیخورد چون فقط میخواستم که تمرینی کنم ولی خیلی از طراحی هام را از سن 12 سالگی و 11 سالگیم نگه داشتم و الان که 15 سالمه به اون ها توجه میکنم خیلی زیبا و جالب نیستند ولی همون سال ها هم خیلی طراحی های من را میدند و میگفتند که عالیه الان دارم تغییراتی میدم و سبک طراحیم را بهتر کرده ام به طوری که میتونم حتی سیاه قلم کنم و کلا اینا بگم که شکل ها جالبی شد و از روی خیلی از خودرو ها ایده گرفتم مثلا از نیسان جی تی ار و شورلت کوروت و کامارو و فورد جی تی و مازراتی گرند توریسمو یا همون جی تی اما بهترین ایده ام را از خودرو ی پورشه 918 ی اسپایدر گرفتم که واقعا طراحیم شاهکار شد و وقتی با قوانین طراحی اشنا شدم و توانستم یک سری تغییراتی بدم خیلی عالی شد و شروع کردم از همون طراحیم طراحی ها جدید تر بکشم و وقتی دیدم که طراحیم عالی شده خواستم که بتونم یک جوری به جهان معرفیش کنم ولی نمیشه البته میدونم که خیلی از افراد هستند که کارشون عالیه و خیلی دوست دارم که با انها در مورد طراحی بحث کنم و حتی دوست دارم یک تیم طراحی درست کنیم که واعقا تو ایران افراد اینطوری زیاد پیدا میشن ولی حیف که هیچ وقت نمیشه تو ایران طراح خودرو شد.

    موافقم 34
    مخالفم 3
    1. پویا

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شما فوق‌العاده بدبین و بدون امید هستین و البته همه چیز را تقسیر بقیه میدانید.

      موافقم 8
      مخالفم 5
    2. M.K karimi

      ۲۴ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (860 ديدگاه)

      کپی خودمی ….😁😁
      وارد جزئیات نمیشم باز ملت آتو بگیرن …:)))

      موافقم 6
      مخالفم 3
    3. رضا

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      میشه تو ایران طراح خودرو شد ولی خیلی سخته …

      موافقم 4
      مخالفم 3
      1. MohammadReza

        ۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (5 ديدگاه)

        واقعا میشه؟

        موافقم 5
        مخالفم 1
  3. مازیار

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ببخشید یه سوال داشتم من بنظر خودم یکی از بهترین طراحان خودرو میتونم بهترین خودرو های سوپر اسپورت را به بهترین شکل طراحی کنم

    چجوری می تونم طرح های خودم رو به شرکت های اروپایی مثل فراری ، بوگاتی ، لامبورگینی، کوینگزگ و …. بفروشم

    موافقم 11
    مخالفم 8
  4. MohammadReza

    ۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    خدایی چطوری میشه یه تیم جمع کرد واقعا تک نفره برای کار طراحی سخته اگه چند تا مغز روی یه چیز فکر کنن خیلی بهتر میشه نه؟

    موافقم 7
    مخالفم 1
  5. شکوفه شیری

    ۲۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام لطفا منو راهنمایی کنید چطور می تونیم طرح های خود را ارائه کنیم.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا