طراحیهفته نامه

کپی: ویروسی که سرایت کرد!

همه کم‌وبیش با مسئله کپی کاری در صنعت خودرو به‌صورت الگوبرداری و سرقت سبک طراحی برندهای معتبر آشنا هستیم.
واضح است که عمده این سرقت و اصل این عمل توسط شرکت‌های گمنام چینی (که تعدادشان کم هم نیست!) صورت می‌گیرد و به‌نوعی باید چینی‌ها را پرچم‌دار عمل کپی کاری در صنعت خودرو بدانیم.
صنعت خودروسازی چین ازآنجایی‌که نوظهور بوده و کیفیت و اعتبار برند مناسبی حتی در بازارهای جهان‌سومی ندارد، از ابتدای کار خود رو آورد به الگوبرداری از محصولات محبوب برندهای معتبر جهانی و تولید خودروهایی نسبتاً شبیه به آنها یا دست‌کم الهام گرفته شده از آنها البته با کیفیت و قیمتی به‌مراتب پایین‌تر تا از این طریق بتواند ضعف‌های کیفی خود را بپوشاند و آن دسته علاقه‌مندان به آن محصولات محبوب که توان خرید نسخه اصلی را ندارند، به خود جذب کند!


به‌راستی‌که عمل زشت و حقیرانه‌ای است از هر منظری! (در ادامه در خصوص زشتی این عمل توضیح خواهم داد)
اما در کشور عزیز ما به لطف اعمال تحریم‌های خارجی و انزوایی که منجر به خروج خودروسازان معتبر از بازار ایران شد، چینی‌های رنگارنگ حضوری بیش‌ازپیش یافتند.
تا قبل از تحریم‌ها سهم آنها در ایران ناچیز بود و محصولاتی مثل مدل‌های اولیه لیفان با شکست کامل در بازار مواجه می‌شدند.
اما بعد از خروج خودروسازان معتبر و به دنبال آن کاهش ظرفیت کلی تولید خودرو در ایران، تقریباً همه شرکت‌های مونتاژکار بزرگ و کوچک ایران به‌ناچار به فکر همکاری با چینی‌ها و عرضه محصولات آنها افتادند.
امروزه و به برکت همان شرایط خاص، سهم آنها در ایران آن‌قدر زیاد شده و سرمایه‌گذاری آنها به حدی سنگین شده که عملاً قدرت لابی پیدا کرده‌اند و می‌توانند با مساعدت شرکای وطنی برای خود حاشیه امن قیمتی ایجاد کنند و بقای خود را در بازار تضمین کنند.
حتی شاید بتوان گفت در حال حاضر اگر یک برند معتبر خارجی قصد حضور در ایران با محصولی در رنج قیمت مشابه محصولات گمنام هریک از آنها را داشته باشد، با فشارها و موانع متعددی در راه حضورش روبرو می‌شود.

به‌هرحال با تمام این تفاسیر، امروزه شمار زیادی از دوستان و هم‌وطنانمان به دلایل شخصی و عمومی مختلف (شرایط اقتصادی، ناآشنایی عوام با دنیای اتومبیل و عدم توان تحلیل فنی، مبحث سلیقه و الی‌آخر!) با محصولات کپی کاری شده چینی انس گرفته‌اند و مالک مرکب‌های نه‌چندان شناخته شده‌ای از شرق آسیا شده‌اند.
چه بخواهیم چه نخواهیم حضور گسترده آنها یک حقیقت است و با نگاهی به اقوام و اطرافیانمان می‌توانیم ببینیم چند نفر از آنها مالک این محصولات هستند.
اما اینها مسئله ما نیست!
مسئله اصلی این است که بخش زیادی از هم‌وطنانمان که به هر علت مالک این خودروها شده‌اند، خود را در مقام دفاع از خودروهای چینی و به‌طورکلی صنعت چین می‌بینند و به هر طریق سعی می‌کنند با دفاع‌های اغراق‌آمیز و بعضاً غیرمنطقی از محصولات کپی‌کاری شده چینی، خود را توجیه کنند!
به‌راستی این همه افراط و تعصب شدید ما روی خودروهایمان برای چیست؟
آیا ما برای دفاع از انتخاب خود باید تصویری رؤیایی از خودرویمان در ذهن خود بسازیم و برای اینکه احساس بهتری داشته باشیم، هرگونه انتقادی به آن (و یا اقوام هم‌دیار آن!) را وارد ندانیم و به توجیه‌های افراط‌گرایانه رو بیاوریم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که ببینید دوست یا آشنایتان با ذوقی غیرقابل وصف از شباهت فرم چراغ یا آیینه خودرو خود با فلان محصول معتبر جهانی سخن می‌گوید!!!
همه ما بارها با این مسئله مواجه شده‌ایم و جملات نسبتاً مشابه و شناخته شده‌ای را به‌کرات شنیده‌ایم.
هر زمان که خبری جدید از کپی چینی جدیدی توسط یک شرکت گمنام روی فلان محصول معتبر به گوش می‌رسد، بلافاصله عده‌ای از هم‌وطنان ما به‌جای خود سازندگان محصول وارد عمل شده در مقام دفاع ظاهر شده و میگویند:
مگر چه عیبی دارد؟ اتفاقاً کپی کاری خودش یک هنر است! باید تکنولوژی چین را تحسین کرد که توانسته خودرویی شبیه به فلان خودروی محبوب اروپایی بسازد! کپی‌کاری کار خوبی است و کار هرکسی نیست! ما حق نداریم به این عمل چینی‌ها خرده بگیریم زیرا خودمان حتی محصولاتی مشابه آن‌ها نمی‌سازیم! الگو گرفتن از خودروی خارجی عرضه می‌خواهد که ما نداریم! اگر خودمان توانستیم ماشین کپی کنیم بعد بیاییم از کپی چینی‌ها خرده بگیریم! اصلاً مگر کپی کردن چه عیبی دارد! و …

Lifan X50
Lifan X50
اول اینکه عمل کپی کردن کار زشتی است زیرا به معنی دزدی و سرقت زبان طراحی و پایمال کردن زحمات شرکت‌های معتبر جهانی است که سال‌ها برای رسیدن به یک زبان طراحی و یا ارائه یک محصول تلاش کرده‌اند. این عمل بزرگترین ضربه را به شرکت معتبر وارد می‌کند زیرا محصولاتش پرستیژ و یگانگی خود را از دست می‌دهند. (نمونه این مورد شرکت لیفان است که با سرقت طراحی خودروی آلفا جولیتا به اعتبار این برند ایتالیایی ضربه بزرگی زد و به‌نوعی به آن توهین کرد!)

لندویند اکس ۷: شاهکار چینی‌ها در کلون‌سازی!
دوم اینکه این کار توهین بزرگی به شعور مخاطب و مصرف‌کننده است زیرا تولیدکننده با این کار عملاً برای مشتری خود هویت و شخصیت مستقلی قائل نیست و به‌نوعی قصد گول زدن و یا به شکل احمقانه‌ای به هیجان انداختن او را دارد. (مثلاً خریدار را با محصولی شبیه به فلان ماشین میلیاردی ولی با قیمتی میلیونی به خود جذب می‌کند و برای مشتری خود توهم کاذب و استایلی مصنوعی ایجاد می‌کند- به یاد دارم زمانی که از روی محصول پورشه یک کپی تماماً مشابه چینی ارائه شده بود بخشی از هم‌وطنان آرزوی ورود آن به بازار ایران را داشتند!)

Zotye T700 Porsche Macan Clone
Zotye T700 Porsche Macan Clone
سوم اینکه عمل کپی کاری از روی یک خودروی دیگر، اساساً توجیهی برای پنهان کردن ضعف کیفی است. به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آینده روشنی برای خودروسازان کپی کار تصور کرد زیرا از همین نفس عمل می‌توان فهمید آنها به دنبال کیفیت نیستند بلکه با ارائه هر کپی به اعتبار برند خود ضربه‌ای محکم‌تر می‌زنند. هدف اصلی آنها ارائه خودرویی بزک شده است تا در آن حالت ظاهری ضعف‌های فنی و باطنی آن به چشم نیاید. (یک نوع حضور دائمی در حاشیه هدف آنهاست.)


حال به اینجا می‌رسیم که این ویروس به بدنه خودروسازی بی‌بنیه ما نیز نفوذ کرده و بدون اینکه خیلی‌ها متوجه شده باشند عملاً به لطف شرایط موجود خودروسازان وطنی ما نیز کم‌وبیش وارد عرضه کپی کاری از روی محصولات معتبر شده‌اند!


آن‌هایی که میگویند کپی کاری یک هنر است پس باید ایران‌خودرو را به خاطر ارائه دنا بر اساس کپی جلوپنجره میتسوبیشی لنسر و فرم چراغ عقب بنز، یا سایپا را به خاطر تولید کوییک بر اساس کپی ناشیانه ب‌ام‌و X1 و یا تولید ساینا بر اساس کپی نمای عقب تویوتا یاریس هنرمند بنامند!


آن‌هایی که میگویند عمل کپی کاری تحسین‌برانگیز است پس باید از رفتار بسیار سخیف دو خودروساز ایرانی هم خشنود باشند و محصولات کپی آنها را نیز تحسین کنند!


متأسفانه صنعت خودرو ما اوضاع خوبی ندارد و چند سالی است با الگوبرداری از شرکای چینی خودش رو به تولید محصولاتی کپی کاری شده آورده و زبان طراحی برندهای معتبر خارجی را سرقت می‌کند.


این عمل بدون شک تحت تأثیر ذوق‌زدگی بی‌مورد و استقبال نابجای مصرف‌کنندگان است که آنها را به تولید محصولاتی کپی کاری شده تشویق می‌کند. (عبارت داشبورد سوناتایی را که یادتان هست!)
بهتر است یک‌بار برای همیشه به بلوغ، منطق و درک درستی در این رابطه برسیم و دست از تعصب‌های بی‌مورد برداریم.
جامعه ما باید به سواد خودرویی بالایی برسد و اجازه ندهد تولیدکنندگان به الگو و سلیقه مصرفی آن توهین کنند.
عموم مردم باید حین خرید یک خودرو شناخت حرفه‌ای نسبت به آن داشته باشند و به‌جای ظاهر و آپشن های اغلب بی‌مصرف، کیفیت و ضریب استهلاک آن را در اولویت قرار دهند.


بهتر است خودروسازان ایرانی نیز از روشی که طی چند سال اخیر در پیش گرفته‌اند دست بردارند و اگر به دنبال تبدیل شدن به یک خودروساز با برندی جهانی هستند، از عمل کپی کاری امتناع کرده و به زبان طراحی منحصربه‌فرد و معقول برسند.
امیدواریم به روزهایی که، شرایطی بهتر را برای بازار خودروی کشورمان شاهد باشیم.

نویسنده: احمد جمشیدی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. جواد

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    هر چند زشت هستش ولی همه چینیها اینطور نیستن حداقل چند شرکت انگشت شمار در حال ایجاد هویت با استخدام طراحهای بنام هستن ولی وقتی کلی به قضیه نگاه کنیم این مطلب کاملا درست هستش

    موافقم 11
    مخالفم 4
    1. peyman

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      خودروسازهای داخلی تو کپی کاری هم هیچ هنری ندارن.سایپا با این ساینا دیگه گند زده

      موافقم 16
      مخالفم 3
    2. بهنام

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (32 ديدگاه)

      در بین برندهای شناخته شده چینی هم کپی کاری بیشرمانه دیده میشه مثل مدل چانگان CS95 کپی چینی لندروور دیسکاوری اسپرت هست البته از چانگان بعید بود ولی میبینیم که این مرض کپی کاری در بین خودروسازهای چینی همه گیر هست حالا به جز شاید سه چهار برند مثل هاوال یا جیلی که البته الهام گیری از برندهای معتبر در بین محصولات این خودروساز ها هم دیده میشه

      موافقم 6
      مخالفم 3
      1. هه

        ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (9 ديدگاه)

        ماشینت هاواله یا جیلی ؟ جفت ایناهم کپی کارن.
        ولی جالبه خود بی ام وی و شرکت های اروپایی به این چینی ها برای ساخت خودرو دارن کمک می‌کنند.
        آقا موتور هاشون این چینی ها کلا طراحی شرکت های ژاپنی و اروپاییه . ولی با تولید چین و کیفیت پایین .

        موافقم 1
        مخالفم 0
    3. یک عشق ماشین

      ۱۰ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      اسم یکیشونو بگو خب

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. الف.ی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1642 ديدگاه)

    کپی کردن برای طراحی گاری های چهار چرخ داخلی که به بورکینافاسو و جزایر سلیمان صادرات دارن و البته تو ایران فروش میرن اشکالی نداره.کسی که اونا رو نمیبینه.مهم اینه آدما رو بکشه کی به قیافش کار داره؟
    اینا سخنان گوهر بار خودروسازان داخلیه

    موافقم 4
    مخالفم 4
    1. بنزما

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (505 ديدگاه)

      ممکنه اکثرا با نظرمن مخالف باشن ولی
      تو مراحل اولیه برای پیشرفت مخالف کپی کاری نیستم این دقیقا کاریه که خودروسازیهای کره انجام
      دادن هیوندای و کیا چقدر از بنز و بی ام و تقلید
      میکردن کیا اپیروس یه طرح کپی به تموم معنا از بنز ای کلاس بود ولی کم کم زبون طراحی خودشون رو
      پیدا کردن و شروع به پیشرفت و طراحی های زیبا کردن چینی ها هم الان دارن همین مسیرو میرن
      ولی در مورد ایران شک دارم ایران خودرو سایپا
      با این سابقه الان باید خودشون دیگه بهترین طراحی را با استعدادی که تو جوونای ایران هست بکنن
      ولی مثل اینکه تو سی سال پیش گیر کردن
      هنوز گاری سازی هنوز پیشرفت صفر

      موافقم 4
      مخالفم 3
      1. عطا

        ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (186 ديدگاه)

        واللا به جای طراحان دنا من خجالت میکشم.

        موافقم 3
        مخالفم 4
      2. هه

        ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (9 ديدگاه)

        ماشینت هاواله یا جیلی ؟ جفت ایناهم کپی کارن.
        ولی جالبه خود بی ام وی و شرکت های اروپایی به این چینی ها برای ساخت خودرو دارن کمک می‌کنند.
        آقا موتور هاشون این چینی ها کلا طراحی شرکت های ژاپنی و اروپاییه . ولی با تولید چین و کیفیت پایین .
        ایران خودرو سایپا چندتا مدیر تکراری دارن که چند دهه هست میبینیمشون و کل فک فامیل رو استخدام کردند . شرکت های دولتی با مدیران ثابت جایی برای نخبه ها باقی نگذاشتند ***

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. علی درخشانی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    کپی کاری کار بسیار بسیار زشتی هست خود شما هم این رو گفتید ولی به نظرم سطح کپی کاری در مورد دنا خیلی افراطی نیس و بیشتر میشه گفت فلان جاش و فلان جاش از فلان ماشین و فلان ماشین الهام گرفته البته نظر منه نمی گم این کار درسته ولی شدتش در اون حد نیس الهام گرفتن تو خیلی از خودرو ها میبینیم

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. بنزما

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (505 ديدگاه)

      این صنایع خودروسازی ایران رو میدادن دست
      صنایع نظامی ایمان دارم که لان حداقل اوضاش
      خیلی بهتر از این حرفا بود
      اقا خدایی نمیشه فکر کنید خودرو هم تانک و جنگنده و موشکه؟!

      موافقم 1
      مخالفم 3
      1. احسان(احسان سابق)

        ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (2872 ديدگاه)

        دوست عزیز موشک های کروز و بالستیک کره شمالی و چین رو دیدی؟ اگر تفاوت زیادی بین اون ها وموشک های فاتح، خلیج فارس،شهاب، نور، نصیر، فاتح 110 ،قیام و … دیدی متوجه میشی کلا مهندسی و نواوری تو کشور ما نیاز به بازنگری داره و متاسفانه تمام صنایع ما دچار چنین مشکلی هستن.

        موافقم 1
        مخالفم 4
        1. ahmad

          ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (659 ديدگاه)

          شما از کجا میدونی که اونا از ما کپی نکردن و ما به اونها صادر نکردیم؟!
          دقیقا به فاصله یکسال بعد از تست موشک هدایت شونده عماد
          موشکی با کلاهک مشابه در کره شمالی تست شد
          (قطع به یقین در این مورد اونها تکنولوژی رو از ما خریداری یا کپی کردن)

          موافقم 3
          مخالفم 4
  4. ونوم اف ۵

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    پدال جان حرفت خیلی درسته موافقم ولی انصافا یه جا به مشکل برمیخورم فکر کنم یه x1 کج و کوله دادن به طراحای سایپا کوئیک رو از روش زدن انگار پشتش لگد خورده زیاد شبیه نیست

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. رضا

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    کجای میتسوبیشی شبیه دنا هست؟!!!

    موافقم 1
    مخالفم 7
    1. Sepehr

      ۱۳ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (45 ديدگاه)

      جلو پنجرش

      موافقم 4
      مخالفم 3
  6. h

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (434 ديدگاه)

    دست آقای احمد جمشیدی درد نکنه…ما تو کپی کاری هم چیزی نمیشیم…. باوا حد اقل کپی کپی بزنید …دیگه باد کردن و طراحی گلگیر و بدنه که کار سختی نباید باشه… گیربکس و موتور جدید تو سرشون بخوره…

    در آخر از اینکه فکر میکنید اینها بتونن یه زبان طرحی خاص خودشون رو ایجاد کنن..باید بگم زهی خیال باطل…اینها فقط میتونن ادعا کنن که آرم شرکت شون رو خودشون طراحی کردن و خاصه..

    موافقم 0
    مخالفم 3
  7. PaRHaM

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    کپی کاری واقعا بد و فاجعه اس
    من از هر شرکتی ک کپی میکنه یا خواهد کرد یا در گذشته میکرده حالم به هم میخوره!
    ولی خب متاسفانه یا خوشبختانه (از نظر خودم متاسفانه!) این چینی ها هم مثل اون کپی کار های قدیمی ک کپی میکردن و الان پیشرفت کردن
    پیشرفت میکنن و دیگه کپی نمیکنن! حالا شاید مثل معدود قدیمی های این صنفِ کپی کاری یه کپی کوچولویی هم بکنن !ولی دیگه به این شدت الانشون نمیکنن?(مثلا ی چراغی ! یه اسمی و موارد مشابه !)
    فک نکنم این پیشرفت بیشتر از ۱۰ سال زمان ببره
    فقط دنا و اینا اینجوری میمونن?

    موافقم 1
    مخالفم 1
  8. Amir

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    ((( شاید برای شما هم پیش آمده باشد که ببینید دوست یا آشنایتان با ذوقی غیرقابل وصف از شباهت فرم چراغ یا آیینه خودرو خود با فلان محصول معتبر جهانی سخن می‌گوید!!!
    همه ما بارها با این مسئله مواجه شده‌ایم و جملات نسبتاً مشابه و شناخته شده‌ای را به‌کرات شنیده‌ایم.
    هر زمان که خبری جدید از کپی چینی جدیدی توسط یک شرکت گمنام روی فلان محصول معتبر به گوش می‌رسد، بلافاصله عده‌ای از هم‌وطنان ما به‌جای خود سازندگان محصول وارد عمل شده در مقام دفاع ظاهر شده و میگویند:
    مگر چه عیبی دارد؟ اتفاقاً کپی کاری خودش یک هنر است! باید تکنولوژی چین را تحسین کرد که توانسته خودرویی شبیه به فلان خودروی محبوب اروپایی بسازد! کپی‌کاری کار خوبی است و کار هرکسی نیست! ما حق نداریم به این عمل چینی‌ها خرده بگیریم زیرا خودمان حتی محصولاتی مشابه آن‌ها نمی‌سازیم! الگو گرفتن از خودروی خارجی عرضه می‌خواهد که ما نداریم! اگر خودمان توانستیم ماشین کپی کنیم بعد بیاییم از کپی چینی‌ها خرده بگیریم! اصلاً مگر کپی کردن چه عیبی دارد! و … )))

    .

    من اصلا با اینجور افرادی بحث نمیکنم … .
    واقعا وقت تلف کردنه.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. عوام

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (899 ديدگاه)

    من در اینجا در مقام نیت خوانی نیستم و نمی دانم که هدف باطنی نویسنده از درج این مقاله سرتاسر احساسی و هیجانی چیست و روی سخن او به کیست!ولی این نوشته نشان می دهد که این برادر به اصطلاح نویسنده و یا استاد کارشناس! چندان اطلاع دقیقی از روند طراحی خودروهای چینی حداقل درزمان حاضر ندارد و تمامی آنها را با همان عینکی قضاوت می کند که برخی از نویسندگان تازه کار و عوام زده! داوری می کنند.البته امیدوارم که این نوشته تنها نقطه نظرات خود نویسنده باشد و خدای نکرده قصد نداشته باشد که اغراض شخصی و گروهی خود را به خوانندگان بی اطلاع و یا به قول خودش عوام! القاء کند.
    این سخنی درست است که چینی ها در ابتدای فعالیت خود به کپی برداری صرف از محصولات دیگر سازندگان معروف اقدام می کردند و این عمل آنها سر و صدا و اعتراضات حقوقی زیادی را با خود به دنبال داشت ولی اینکه تمامی خودروسازان امروز چین را کپی کار صرف بدانیم تنها از ذهنیتی کم اطلاع و یا مغرض بر می آید.بر خلاف نویسنده که سعی بر القاء بر این مطلب دارد که تمامی چینی ها کپی کاری هستند و حتی اظهارات خلاف واقعیت و عوامانه ای هم ابراز می کند امروزه به استناد مطالب درج شده در سایت های خارجی می دانیم که برخی از سازندگان چینی خود مستقلا اقدام به طراح خودرو می نمایند و از طراحان به نام دنیا هم در این مورد استفاده می کنند که از چند تای آنها در اینجا نام می برم: مثلا
    شرکت چری طراحانی به نام کلاس بادن هاوس (KLAUS BADENHAUSEN) رئیس سابق بخش طراحی و مهندسی شرکت مرسدس بنز،جیمز برین هوپ (JAMES BRAIN HOPE) طراح ارشد سابق شرکت های اوپل،فورد و دایملر کرایسلر و هاکان ساراقلو (HAKAN SARACOGLO ) طراح سابق پورشه را در استخدام خود دارد و چری تیگو 5 و آریزو و تیگو 7 هم از کارهای این افراد است.
    شرکت جیلی که به خرید بخش سواری شرکت ولو دست زده است طراح ارشد این شرکت به نام پیتر هاربری (PETER HORBURY) را در استخدام خود دارد.جیلی امگرند و 9 GC و امگرند X7 از کارهای اوست.
    شرکت برلیانس با موسسه پنین فارینای ایتالیا ارتباط تنگاتنگی دارد و رئیس تیم طراحی این شرکت به نام دیمیتری ویکدو مینی (DIMITRY VICEDOMINI) را در استخدام دارد.
    شرکت BYD شخصی به نام ولفانگ ایگر (WOLFGANG EGGER) که طراح سابق شرکت آئودی بود را اخیرا استخدام نمود که خودروی BYD DYNASTY حاصل کار اوست.
    و….
    پس می بینیم که خودروسازان چینی هم به طراحی مستقل و البته با کمک کارشناسان خارجی روی آورده اند و جالب است که به جز برخی از مقاله نویسان ایرانی که سخت اصرار دارند آنها را کپی بنامند و به خیال خود ارزش این طرح ها را پایین آورند هیچ سایتی در خارج حداقل این طرحهای جدید چینی ها را کپی نمی داند.
    در اینجا تکرار می کنم که هنوز هم برخی از سازندگان چینی دست به کپی کاری می زنند ولی اینکه امروز روز،یعنی سال 2017 میلادی،همه آنها را کپی کار بدانیم یا ناآگاه و بی اطلاع هستیم و یا دوست داریم اغراض گروهی و شخصی خود را به عوام بی اطلاع این دیار! القاء کنیم.
    اما اگر صرف شباهت یک خودرو به خودروی دیگر کپی کاری بدانیم پس می توان گفت که امروزه خیلی از خودروسازان دنیا مشغول کپی کردن از دست هم دیگر هستند.واقعا چه کسی می تواند امروز منکر شباهت جلو پنجره خودروهای آئودی با محصولات هیوندای شود؟آیا هیوندای از آئودی کپی می کند؟ شاید چون این برند کره ای است مشمول این قضاوت برادران وطنی نمی شود؟!
    در ضمن،در هیچ سایت معتبر خارجی،خودروی لیفان X50 را کپی کامل و یا نمونه ای شبیه سازی شده «CLONE» از آلفارومئو جولیتا نمی دانند.نمی دانم نویسنده جلو پنجره آلفارومئو جولیتار از نزدیک دیده است یا نه.به او پیشنهاد می کنم که یکبار هم شده جلو پنجره این خودرو را با دقت نگاه کند! محض اطلاع،پلت فرم لیفان X50 نیز توسط شرکت میرای (MIRA) بریتانیا توسعه یافته است.
    در خاتمه،اینکه هر کس که از پیشرفت و زیبایی خودروهای روز چینی صحبت می کند او را چینی سوار بدانیم حرف کاملا بیهوده ای است ….مگر هر کس از پیشرفت و زیبایی خودروهای ژاپنی و یا کره ای و….صحبت می کند و بر آن صحه می گذارد ژاپنی سوارو یا کره ای سوار است که در این مورد اینطور قضاوت می کنیم?

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. ahmad

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      حیف این وقت که صرف خواندن نظر شما شد!
      ابتدا میخواستم جواب شما رو بدم ولی وقتی در پایان با تعریف و توجیه واقعا خنده دار شما در قبال لیفان ایکس پنجاه که کپی آشکاری است مواجه شدم، واقعا تصمیم گرفتم پاسخی ندم.
      توجیه های خنده دار خودتان برای خودتان بهترین پاسخ است!

      موافقم 0
      مخالفم 5
    2. حسین

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (13 ديدگاه)

      بسیار منطقی با قلمی زیبا
      لذت بردم

      موافقم 1
      مخالفم 3
      1. عوام

        ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (899 ديدگاه)

        حیف این وقت که صرف خواندن مطلب شما شد!…..پس چرا وقت گرانبهای خودت را تلف کردی و این کامنت را تا آخر خواندی؟توجیه خنده دار یعنی چه؟بنده کجا در این کامنت از لیفان x50 تعریف و تمجید کردم؟ فقط گفتم که این خودرو یک کپی صد در صدی از آلفارومئو جولیتا نیست و اگر نویسنده منبع معتبری در این باره دارد من خواننده آن را به ارجاع بدهد.آدم می تواند پاسخ دیگران را مؤدبانه و بدون توهین و تحقیر و با استدلال و منطق بدهد که شما ظاهرا این مهارت اولیه اجتماعی را هم بلد نیستی!

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. ROHAM

          ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (731 ديدگاه)

          دوست من شما انتظار داری لیفان بیاد آرم آلفارومئو رو در بیاره آرم لیفان رو بذاره جاش که اون رو کپی بدونی؟!
          جالبه که نویسنده رو متهم به احساسی نوشتن کردی و خودت … !!!
          نویسنده هم نگفته که تک به تک تولیدات چین کپی هستند و این فقط برداشت شماست.
          راجع به X50 و امثال اون هم نیاز نیست که به سایتای خارجی مراجعه کنی فقط کافیه چشمای نازنینت رو باز کنی و دوتاشون رو ببینی!
          میشه بفرمایی این چینی های اسطوره ای که شما ازش به این شدت دفاع میکنی با اون همه برند های متعدد که دارن کلا تا به حال چند تا خودرو مفهومی ساختن که نشون دهنده اصالت و امضای خودشون باشه؟
          داری برند BYD رو مثال میزنی !!!
          BYD حتی اسمش رو هم از BMW کپی کرده و آرمش بماند که اوایل تاسیسش همون آرم BMW بود و فقط به جای + ار – استفاده کرده بود . اینم عکسشه:
          http://www.automotoportal.com/media/images/vijesti/070204001.8.jpg
          دیگه اینکه خودت داری میگی از طراحای اروپایی استفاده میکنن و انتظار داری اون طراح وقتی میاد اینجا کاملا دیدگاه طراحیش عوض بشه و یادش بره تو آئودی چطور طراحی کرده الان طرحش شبیه کارای اون خودرو ساز قبلی در نیاد
          لابه لای اون همه آشغالساز چینی انگشت شمار خودروسازایی هستند که شاید و فقط شاید آینده نسبتا خوبی داشته باشن ولی بیش از 90% اونا بی هویت ، بی کیفیت ، بدون خلاقیت ودزد طراحان کمپانی های
          بزرگ دیگه هستندو البته هستند کسایی که تا حالا از پراید و
          پژو بیشتر سوار نشدن و وقتی سوار X60 میشن ذوق مرگ میشن
          به اونا نمیشه خورده گرفت . ماشین جدی سوار نشدن فکر میکنن لیفان و بی وای دی و … هم ماشینن
          خخخخخخخخخخخخ

          موافقم 0
          مخالفم 1
        2. عوام

          ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (899 ديدگاه)

          آقای ROHAM! گویا کامنت مرا با دقت نخوانده ای.کجا در این کامنت بنده دفاع بی قاعده و بی سند و مدرک از سازندگان چینی کردم؟تمام صحبت من این است که باید بین «کپی صد در صدی» و یا ءالهام گیری» در یک خودرو تفاوت گذاشت و نمی شود هر خودرویی را تنها به صرف شباهت با خودرویی دیگر کپی کاملی از آن دانست و این مسئله هیچ ربطی هم به چینی دوستی بنده ندارد!
          ثانیا بنده ده ها سال است که در زمینه خودرو و طراحی آن مطالعه می کنم و اگر بیشتر از شما در زمینه خودرو مطلع نباشم بی تردید کمتر هم نیستم.بله،من بارها و بارها لیفان X50 و آلفارومئو جولیتا را از نزدیک مشاهده کردم.بی تردید لیفان از آلفارومئو جولیتا الهام گرفته است ولی کپی صد درصدی و یا یک «CLONE» از آن نیست و هیچ سایت معتبری هم را نیز تاکنون ندیده ام که لیفان X50 را یک کپی کامل از آلفارومئو جولیتا بداند.اگر احیانا منبعی دراین مورد سراغ داری بنده را به آن ارجاع بده.
          در جایی گفتی که اگر فلان طراح اروپایی وقتی وارد یک شرکت چینی شد دیدگاه طراحی او عوض نمی شود و مثلا اگر قبلا طراح آئودی بوده،خودروهای سازنده چینی را هم شبیه آئودی طراحی می کند.سئوالی که ازت دارم این است که چه سند معتبری برای اثبات این حرف خودت داری؟ و دیگر اینکه آیا این مسئله را برای خودروسازان غیر چینی و یا کره ای و ژاپنی و اروپایی و… هم قبول داری یا نه؟
          آیا می دانی که پیتر شرایر (PETER SCHREYER) که الان در شرکت کیا کره مشغول طراحی خودروهای شرکت آن است قبل از آن در شرکت های آئودی و فولکس واگن مشغول به کار بود؟ آیا می دانی که خودروهایی چون نسل اول آئودی TT،فولکس واگن EOS و….توسط این شخص طراحی شدند؟پس با این حساب قبول داری که این فرد دیدگاه های قبلی خود در آئودی و فولکس واگن را به محصولات جدید کیا انتقال داده است! آیا طبق نظر خودت کیا هم یک کپی کار است و یا برعکس چون کیا کره ای هست از شمول این قاعده معاف است و محصولات آن کپی نیست و این خودروساز مثل چینی ها دزد و آشغال ساز نیست؟!
          تمام صحبت من این است که استانداردهای دوگانه نداشته باشیم و درباره خودروهای چینی همانطور قضاوت کنیم که درباره فلان خودروی اروپایی و یا کره ای و ژاپنی و… قضاوت می کنیم.اگر عیبی داشت حتما بگوییم و اگر حسنی هم داشت آن را نادیده نگیریم و با انگ کپی کاری روی سرش نزینم!

          موافقم 1
          مخالفم 0
  10. محمد

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اصل متن که بررسی کپی کاریه موضوع درستیه ولی نمونه های ایرانی که بررسی کردید کاملا غیر منصفانه بود. من بسیاری از شرکتهای معتبر اروپایی و آمریکایی رو میتونم لیست کنم به همراه عکساشون که بسیار واضح دارن کپی کاری می کنن ولی شما عبارت “خود تخریبی مزمن” رو کاملا نشون دادید.
    ارتباط دنا با لنسر کاملا اشتباه بود و همچنین از x1 تو کوییک.
    کسی که میخاد تو زمینه خودرو کارشناس باشه انقدر نباید سطحی و جانب دارانه قضاوت بکنه

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. ahmad

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      منظور شما از خود تخریبی رو نفهمیدم!
      اصلا مگر چیزی جز ویرانه وجود داره که ما بخوایم تخریبش کنیم یا نکنیم؟!
      اینجا که کلا ویرانه است!
      _
      حتما باید جز به جز و قطعات و خطوط رو یک به یک و صفر تا صد کپی کنن تا شما کپی بودن طراحی برات محز بشه؟!

      وقتی قاعده ها و الگوی اصلی کپی شده باشه و فقط مقداری خطوط و حجم ها یا تغییرات کم ارزش دیگر با اون ترکیب شده باشه، کپی کاری محرزه
      شما به سادگی میتونی الهام گیری اینها از زبان طراحی میتسوبیشی و یا بی ام و رو (البته به شکلی ناقص الخلقه!) مشاهده کنی…

      موافقم 0
      مخالفم 1
  11. Sajjad.a8

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    دنا پوزه خیلی درازی داره و چراغاش خیلی بزرگن
    عقبش هم که انگار دادی دست بچه طراحی کرده
    از بغل هم که همون سمنده
    طراحیش اصلا هماهنگ نیست و کاملا بی هنری طراح رو نمایان میکنه
    توی نسخه جدیدش هم که یه خط اضافه کردن به بدنه، بدون محل مرتبط شروع و پایان! عین تیک سر جلسه امتحان میمونه!
    خطی که توی بدنه کشیده شده حداقل باید با یه چراغ و گلگیر رابطه زاویه ای داشته باشه.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. MjM

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (721 ديدگاه)

    مشکل صنعت خودرو ما اینه که نمیخوان و نمیذارن….وگرنه میتونیم خوبشم میتونیم!

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. Mahdi US CARS

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    نمونه این مورد شرکت لیفان است که با سرقت طراحی خودروی آلفا جولیتا به اعتبار این برند ایتالیایی ضربه بزرگی زد و به‌نوعی به آن توهین کرد!

    قربون دهنت
    لعنت بر لیفان

    موافقم 0
    مخالفم 3
    1. هه

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (9 ديدگاه)

      لیفان فقط می‌سازه
      بعد از خرید برو ببین قطعه یکی‌یدکیاش گیرت میاد؟
      تموم چینی ها همینجورین
      ۵ سال بعد دیگه هیچیشون نیست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. کاوه آهنگر

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (432 ديدگاه)

    بنظرم دنا چراغ جلوش هم شبیه چراغ گرند ویتاراست

    موافقم 0
    مخالفم 3
  15. مسعود

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (10 ديدگاه)

    خیلی ببخشید ولی متن سخیفی نوشتید مثل اینکه اصلا شما تو باغ نیستید که یه تفکرو جریان تو طراحی تو دنیا را میفته….و از ماشین فک کنم فقط به فرم چراغ دقت می کنید… یکم کاش افراد با درک و با اطلاعات بیان مطلب بذارن تو سایتهای پر مخاطب …دنا با میتو لنسر؟؟؟؟ خندیدم.

    موافقم 1
    مخالفم 2
  16. ahmad

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (659 ديدگاه)

    دوستان عزیز و گرامی دقت بفرمایید
    ما بارها از این تعصب بی جا و دفاع افراط گونه برخی ها از عمل زشت کپی (حالا چه از چینی ها و چه مونتاژ کاران وطنی) حرف زدیم و در مقالهبالا هم به اون تاکید شده
    ولی در کمال تاسف باز هم در نظرات، شاهد دفاع های افراطی و تعصب های بیجا و توجیه های متعدد نسبت به این اعمال زشت هستیم و همچنان باز هم یک عده به دنبال توجیه و شکستن قبح نفس موضوع هستند!
    چه می توان گفت؟!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  17. یاس

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام بنظرم میرسه ما توی نظراتمان در مورد ماشین ها هم دارای حزب و باند بازی هستیم. اصلا ما دوست داریم .
    دوست عزیز من قصد مخالفت یا موافقت با کسی ندارم فقط نظرم رو بیان میکنم به عنوان یه علاقه مند به این صنعت.
    ۱- خودرو چیست ؟ ( به زبان ساده) یه قوطی آهنی که دارای اشکال روی بدنه و معرف ارم سازنده خود مثلا در مورد چراغ عقب خودرو یا افقی هست یا عمودی مثلا هوندا هم از افقی استفاده میکنه هم عمودی دیگه هر کی از چراغ افقی استفاده کرد متهم به کپی کاری از هوندا میشه یا امثالهم یا بی ام و دیگه هر کی این مدل طراحی کرد کپی بی ام و یا هر چی شما بفرمائید
    ۲- جلو ماشین دارای دو تا چراغ و یه جلو پنجره و یه ارم (خخخخخ) مثلا تویوتا با هر زبانی خودرو طراحی کنه آمریکایی بشمار می رود و کپی کرده است از FJ گرفته تا تاکوما یا هر چی. اگه چراغ داشته باشه که داره و شبیه یه خودرو سازی هست یا جلو پنجره طراحی کنه شبیه فلانی هست.
    و اصل مطلب
    باید توجه داشت که تمامی خودرو سازی های جهان با تمام طراحان و پلت فرم های دارای اساتید و آکادمی های طراحی هستند دارای دانشگاه و …. برای طراحی خودرو اگر به خودروی اپتیما دقت کنیم شاید بتوان چند خودرو از آمریکایی اروپایی و حتی آسیایی مشابه آن را یافت یا شباهت طراحی دارند به دلیل اینکه این طراحان شاگرد اساتید بود که دارای خط مش طراحی آینده نگرانه هستند و مطلب دیگر خودرو سازی فولکس واگن دارای چند زیر مجموعه هست بیشتر خودرو های طراحی فولکس واگن شبیه فولکس واگن هست مثل سئات اشکودا و فولکس واگن و بقیه خودرو هاش یا فیات ….. بگیر برو اخر

    اگر هم چین کپی کاری میکنه یا هر خودرو سازی بالاخره یکی یا یک خط فکری رو دنبال میکنه تا به منظور که داره برسه چه خوب چه بد شما که نشستی داری نظر میدی مثل بلبل تا الان یه چیزی رو کپی کردی مثلا بشین یه نقاشی رو دست بغل دستیت بکش ببینم میتونی چه برسه به طراحی صنعتی عزیزم پس راحت بشین نظرم نده.
    الگو قرار دادن چه برای انسان و چه برای اجسام یک نیاز محسوب میشود. انسان بدون الگو باید بمیررررردددد.و محکوم به شکست می باشد والسلام

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      شما احیاناً از طراحان نابغه ابر کمپانی ایران خودرو نیستید؟!
      (آخه طرز نگرشتون در این زمینه خیلی نزدیک به بانی کپی کار هاست!)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شوقی

        ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (33 ديدگاه)

        دوست عزیز شمام که هر کسی ضدشما حرف بزنه بهش حمله میکنی؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ahmad

          ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (659 ديدگاه)

          این به نوع قرائت شما بستگی داره!
          ببینید
          شما اگر با عصبانیت و خشم ذاتی متن نظرات رو بخوانید و نوع قرائت شخصی شما خصمانه باشه، مسلما نوشته من یا نقل قول های من رو هم تند و تهاجمی خواهید خواند و احساس میکنید داره حمله لفظی میشه!
          اما اگر شما با آرامش نظرات رو بخوانید و قرائت شخصی شما حالت دوستانه و صمیمانه باشه مسلما نقل قول های من رو هم خیلی نرم و عادی و شاید در بعضی موارد هم شوخی صمیمانه برداشت خواهید کرد!
          همه چیز به نوع لحن خواندن شما برمیگرده…
          (+ خلق و احساس شما در لحظه خواندن)

          موافقم 0
          مخالفم 1
        2. شوقی

          ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (33 ديدگاه)

          باز هم سلام و اینبار به متن از مضمون صحبتاتون اشاره میکنم:
          “شما احیاناً از طراحان نابغه ابر کمپانی ایران خودرو نیستید؟!
          (آخه طرز نگرشتون در این زمینه خیلی نزدیک به بانی کپی کار هاست!)” آیا بنظرتون این دوستانه هستش؟با کل مقاله و اینکه مخالف یا موافقم کاری ندارم چون بحث طراحی خودرو رو بحث فنی میدونم که گذشته از تعریف و تمجید یا انتقاده و پارامترهای زیادی داره که بقول عروف ما مو میبینیم و اونها پیچش مو . معلم اخلاق هم نیستم و خودم رو در حدی نمیدونم که بخوام به کسی درس بدم. ولی حتی جوابی که به بنده دادید رو خودتون بخونید… عصبانیت، خشم ذاتی، و تهاجم، اینها جهت گیری نسبت به مخاطب هستش. اگر دارید شوخی میکنید که البته بیشتر به طعنه شبیه هست صحبتهاتون با خوانندگان شما خیلی بنظرم لب مرز هستید و اگر جدی هستید که میگید نیستید وصمیمانه هستش که مخاطب رو از دست میدید. در هر صورت وقتی نظرمون رو در رسانه میگذاریم میخوایم در معرض نقد باش وگرنه شما همین اعتراضات خودتون رو در قالب مقاله در سایت انتشار نمیدادید. شما حتی قرائت مخاطب خودتون رو زیر سوال میبرید که بنظرم زیبنده نیست. بنده با حدود30سال کار در خدمات پس ازفروش و روابط عمومی مطمئناً میدونم که اینجا گپ رنگی نیست و کل کل هم نیست چون سایت داره اطلاعات فنی میده . در پایان امیدوارم درنوع برخوردتون با مخاطب مخالف دقت بیشتری کنید. مقاله هاتون رو خوندم و این نوشته بنده بدلیل این نیست که جبهه گرفتم یا عصبانیم بلکه بدلیل اینه که حس میکنم دفاع همه جانبه زیاد خوب نیست بهرحال هیچ انسان و مقاله ای کامل نیست. حداقل از دید آماری به تایید و عدم تایید صحبتتون توسط مخاطبین نگاه کنید منظور بنده رو درک میکنید

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. ahmad

          ۵ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (659 ديدگاه)

          آقای یا خانم شوقی!
          من به شما توصیه میکنم نوع برداشت خودتون رو عوض کنید.
          البته فرضا شاید فضای شغلی شما در روابط عمومی که میفرمایید به اینصورت بوده که در قبال همه چیز شکل قرائت تند و با برداشت های منفی غلط از سخن داشته باشید. (پ.ن: اگر احساس میکنید که دارم کنایه میزنم بله، کاملا درست حدس زدید. :) )
          اتفاقا بر خلاف برداشت شخصی شما استفاده از کنایه بهترین روش برای پیشبرد سخن، جلوگیری از اصطکاک سخت در کلام و در نهایت زیربنای گفتگوی صمیمانه است
          ضمنا توصیه میکنم معنی لغت کنایه رو یکبار در لغت نامه دهخدا یا دکتر عمید ملاحضه بفرمایید!
          و اما مسئله دیگر
          شما فرم اصلی و سوژه محور بودن مقاله رو به چالش کشیدید و از اون انتقاد کردید
          اشتباه اصلی شما همینجاست!
          ما با یک هدف و خط فکری مشخص در قبال موضوعات مختلف موضع میگیریم.
          اگر قرار باشه در طرح یک موضوع نظرات همه رو لحاظ کنیم و دائم نگران باشیم که با هیچکس اختلاف نظر پیدا نکنیم، پس در حقیقت بهتره هیچوقت هیچ موضوعی رو طرح نکنیم چون اینکار به معنی درجا زدن و در پوچی و سطحی سرگردان ماندنه.
          من نظر و نوع نگرش و جبهه خودم رو در قبال یک مسئله مشخص میکنیم و در قبال اون به استدلال و تشریح میپردازم
          شما هم میتوانید در موضع خودتون رو بیان کنید و در مقابل نگرش من نگرشی متقابل بنا بگذارید
          در مقابل اگر من لازم ببینم باز هم به پاسخ میپردازم (حالا در مواردی هم به علت عامیانه بودن فضا، شوخی و کنایه ای هم استفاده میشه)
          این مسئله در همه مباحث و موضوعات نمود داره و فقط به این موضوع محدود نیست
          در پایان حدس میزنم شما مجددا نظر من رو با لحنی خشن و روزنامه وار خوانده باشید، لطفا در بازخوانی مجدد دقت بفرمایید!

          موافقم 0
          مخالفم 1
  18. شوقی

    ۱۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (33 ديدگاه)

    جناب آقای نویسنده
    واقعا متاسف شدم که جوابیه شما رو دیدم. این بود که لازم دیدم برای شما یک جلسه روابط عمومی بگذارم تا شما دقیقاً بفهمید که چه میگید و و چه نباید بگید:
    1. برای اینکه فضای شغلی بنده برای شما مجسم شود که فرضاً نیست و قطعاً هست بنده سابقه 3 سال کاربعنوان مسوول پذیرش در شرکت تحلیل گر داده ها بعنوان بزرگترین نماینده مادیران رو داشتم,و قبل از اونهم در واحد پذیرش و تعمیرات شرکت رسانه شرق بمدت هفت سال شاغل بودم و بی اغراق در هر سال و بنا به انتخاب مشتریان محترم و کارمندان حداقل شش ماه بعنوان کارمند نمونه انتخاب میشدم. هیچ افتخاری رو بالاتر از حل مشکل مردم ندونسته و نخواهم دونست. همچنین حدود ده سال در شرکت ایساکو و نمایندگی های مجاز 1024 بعنوان مسوول فروش و پذیرش و همچنین گارانتی و شرکت تاپ سرویس بعنوان مسوول انفورماتیک و روابط عمومی مشغول بکار بودم و هم اکنون هم در سازمان تابعه با همین عناوین مشغول کارم. رزومه کاری بنده کاملاً روشنه و بنده ترسی از ارایه اون ندارم و لااقل میدونم با درد مشتری و مردم و راههای رفع اون به حد خودم آشنا هستم و نیازی نمیبینم فقط قر بزنم و جنبه سیاه قضیه رو بزرگ کنم و اگه دستم برسه هر کاری میکنم تا مشکلی رفع بشه
    2.صرف نام بردن آقا یا خانم اصلاً باعث ناراحتی بنده نمیشه. سالهاست که حداکثر فرهنگ برخی توهین جنسیتیه ولی بنظر من حرف حق مهمه نه جنسیت حرف. برای اینکه مشکل شما با جنسیت بنده حل بشه بنده برادر و کوچک همه کسانی هستم که دنبال دو کلام حرف حق هستند.
    3. بنده درست حدس زده بودم و شما در لفافه کنایه مایلید صحبتاتون رو به کرسی بشونید. ولی باید یادآوری کنم صرف اینجور با طعنه صحبت کردن حرف شما رو به کرسی نمینشونه. از نظر شما همه کسانی که مخالف شما صحبت میکند اشتباه میکنند که این خودش بزرگترین اشتباهه. مطمئن باشید اگر مصداق حرفهای شما در مقاله بالا درست بود تاییدات بیشتری از خواننده داشتید. اینجا فضای دوطرفه هست و شما سریعاً جواب و بازخورد حرف خودتون رو میبینید. ایکاش بجای دنبال معنی لغت گشتن بدنبال رفع اشتباه رفتاری خودتون در مقابله با مخاطبانتون بودید
    3. بنده هنوز از لحاظ فنی مقاله شما رو به چالش نکشیدم وزیاد هم برام مهم نبود. بهرحال مقاله ای که یکطرفه نگاشته بشه مطمئناً دارای ایرادات فراوانیه که با مدارک مستدل میتونم بهتون ثابت کنم. بحث من باز هم میگم روی طرز صحبت بالا به پایین شما با مخاطبانتون هست که ناراحتی ببار آورده.
    4.شما حتی به نوع خواندن مطلبتون هم توسط بنده جهت میدید و اون رو روزنامه وار میدونید. به اطلاعتون برسونم بنده مطلبتون رو ابتدا تا پایان کامل خوندم . ولی علاقمند شدم که دیدگاههای دوستان رو هم بخونم. در اونجا دیدم شما بصورت تصاعدی به حمله به دیگران مشغولید و نظرات مخالف رو میکوبید و با تمسخر و برچسب زدن با اونها برخورد میکنید.
    5.مطمئنم که احساسم درست بوده و طرز نگارش جوابیه شما این رو کاملاً به هر مخاطبی منتقل میکنه. بنده هم نیازی به جوابگویی شما به خودم نمیبینم چون افکار عمومی رو در مقابل شما دیدم خواستم به شما یادآوری کنم که مشکل صنایع و کلاً مملکت ما همین درست گوش ندادن درست نخواندن و درست ننوشتن و دفاع چشم بسته هست و ادامه این راه رو به ضرر نویسنده میدونم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. حامد

    ۲ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (4 ديدگاه)

    من با اکثر حرف های نویسنده موافق هستم ولی با بعضی قسمت ها مخالفم
    به نظر من هم چینی ها کپی کار و بدون خلاقیت هستن و هدفشون فقط ساختن و فروختنه و بازار هدفشون هم توی آلمان و ایتالیا و فرانسه و ژاپن نیست. ماشین میسازن برای یک کشور هایی که اصلا نمیدونن ماشین رو با کدوم ش مینویسن!!!!
    اما یه تفاوت عقیده دارم با نویسنده، به نظر من مسیر پیشرفت زرد پوست ها هیچ موقع با اروپایی تبارها یکسان نبوده و نیست. خود زرد پوست ها میدونن افرادی مثل رنه دکارت و ماکس پلانک و گلیلیو گالیله و یا در خودروسازی لوئی رنو و کارل بنز تو کشورهاشون دیده به جهان نمی گشاید. پس درست ترین تصمیم زرد پوستها این بوده که اول میان کپی کاری از سفید پوستها و تولید انبوه با قیمت کم انجام میدن و بعد با تلاش زیاد روی کیفیت محصولاتشون کار میکنن و ارتقا میدن. این کار رو ژاپن و کره جنوبی انجام دادن و چین هم داره انجام میده.
    صنعت خودرو و کلا صنعت در ایران مشکلات زیادی داره و اینکه بیایم گیر بدیم به کپی کاریش یعنی خیلی چیزای بزرگتر رو نادیده گرفتیم . اول از همه بحث انتخاب رشته دانشگاه هست که خیلی ها شب انتخاب رشته تصمیم میگیرن برن مکانیک یا خودرو یا متالوژی بخونن و هیچ علاقه ای به رشته شون ندارن و در نتیجه نه خودشون به جایی میرسن نه صنعت به جایی میرسه نه میذارن فقط اونایی که علاقه دارن تحصیل کنن.
    مشکل دوم این هست که استادای مکانیکی که لااقل من توی دوتا دانشگاه دولتی باهاشون سر وکله زدم بسیار کمبود دار هستن و خودشون هم توی ایران درس خوندن و همون علم ایران رو نشخوار میکنن. یعنی تماما بحثهای تئوریک اون هم تئوری های پوسیده مثل فرمول وستینگ هاوس برای طراحی شافت که امروزه تو ترینیداد و توباگو هم استفاده نمیشه.
    اساتید دانشگاه هدفشون صرفا تخریب دانشجو و جلوگیری از نوآوری هست. از کم سوادی پناه میبرن به پیچوندن بخش ریاضیات درس ها بدون اینکه درک مهندسی و خلاقیت رو به چالش بکشن. نتیجتا یک افرادی که نمیدونن پلوس ماشین کجاست معدل بالا ها میشن و تشویق میشن به استاد دانشگاه شدن و این سیکل معیوب ادامه دار میشه
    مشکل سوم این هست که ما نمیخوایم قبول کنیم تمام صنایع موشک و جنگی ما خریداری شده از چین و کره شمالی و مدل های قدیمی روسیه هست. و همه تقصیرها رو میندازیم گردن دولت روحانی یا احمدی نژاد یا بقیه رییس جمهورها و میگیم نگاه کن در صنایع دفاعی که زیر نظر دولت نیست ما چه پهبادی میسازیم یا چه موشکی ساختیم. که این نشان از سفاهت داره. فقط سه ترم مکانیک خونده باشی میدونی تو این کشور نمیتونیم جنس آلیاژ سیلندر ماشین رو پیشنهاد بدیم ، موشک ساختن پیشکش . به این میگن قبول کردن واقعیت و بت نساختن از چارتا موشک کهنه ی روسیه
    روابط تجاری ما با دنیا تقریبا قطع هست و امکان نداره کشوری با این فرمون بره جلو و صنعتش پیشرفت کنه. بودجه ارسال دانشجو با خرج دولت به کشورهای صنعتی رو قطع کردیم ولی بودجه خیلی ارگانهای بی فایده رو زیاد هم میکنیم . به جای اینکه دانشجو بفرستیم و پول بهش بدیم بره آلمان و ایتالیا تکنولوژی فراری و بنز رو بیارن داخل پول هامون رو میریزیم تو سطل آشغال.
    نتیجتا اینکه والا به خدا همین دنا هم شاهکاره با این سواد مکانیکی و با این مدیریت داغون. به نظرم ایرانی ها الهام گرفتن ولی کپی محض نیستن . اما چینی ها اصن موضوعو بی مزه کردن دیگه. اصن اینقد کپی کردن که کسی حال نداره شکایت کنه.
    اکثر مردم مثل من و شما متخصص ماشین نیستن و نباید بکوبیمشون که چرا ماشین چینی میخرن. همونطور که من و شما هم ممکنه درکی از موسیقی نداشته باشیم و به نظرمون تتلو خیلی آهنگاش بهتر از شجریانه که فقط عربده میزنه از نظر ما. بالاخره هرکس تخصصی داره. موضوع اینه که کارشناسان هر چیزی باید وقتی میگن فلان کارو نکن یه پیشنهاد هم بدن که چیکار بکن در ازاش . مثلا بگیم ای مردم عوام که در مورد ماشین هیچی بارتون نیست و عاشق آپشن های ماشین چینی هستید، به جاش بیاید فلان چیز رو بخرید که هم توی همون رنج قیمته و با کیفیت هست و کپی هم نیست.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. هه

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    حالا با شما نویسنده عزیز هستم .
    مردم ما چاره ای جز خریدن همین ها دارند ؟
    طرف خودرو میخواد . اصلا خودروی برقی تو ایران هست که بخره؟
    بازار انحصاری دست یه مشت مفسد فی الارض دیگه .
    حالا کاری به دفاع یه مشت ابله از بی کیفیت های چینی ندارم .
    جالبه میگن چین جنس درجه یک و دو داره خخخخخخ
    کلا چین درجه نداره اشغاله

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا