طراحی

یک قـرن با بـرتـونه

اختصاصی از نمایشگاه ژنو: در صدمین سال تاسیس شرکت برتونه، طراحان این شرکت به سرپرستی مایکل رابینسون مدلی مفهومی در مقیاس ۱:۱ را در نمایشگاه ژنو رونمایی کرده‌ و نام آنرا نیز به یاد جوزف برتونه، Nuccio گذاشته‌اند. این خودرو با الهام از مفهومی لانچیا استراتوس zero سال ۱۹۷۰ طراحی شده است . . .

Bertone Nuccio Concept
Bertone Nuccio Concept
Bertone Nuccio Concept
Bertone Nuccio Concept
Bertone Nuccio Concept
Bertone Nuccio Concept
Lancia Stratos Zero Concept

اما اجازه دهید بجای صحبت کردن در مورد این خودرو، کمی درباره شرکت برتونه و علی‌الخصوص nuccio بگوییم که احتمالا مطالب مفیدتری در آن است.

جوزف برتونه (۱۹۱۴-۱۹۹۷) معروف به nuccio، فرزند جیوآنی برتونه موسس شرکت برتونه است که بعد از جنگ‌جهانی دوم، بر جایگاه پدرش در شرکت تکیه زد.

جوزف در کنار پدرش جیوآنی برتونه

در سال ۱۹۶۰ جوزف توانست پای شخصیت بزرگی همچون جورجتو جیوجیارو را به شرکتش باز کند. سه سال بعد نیز جوزف، مارچلو گاندینی بزرگ را متقاعد کرد تا سرپرستی گروه طراحی شرکتش را برعهده بگیرد. اما متاسفانه در سال ۱۹۶۵ میلادی اختلافات جیوجیارو با گاندینی آنقدر بالا گرفت که جیوجیارو ترجیح داد شرکت برتونه را برای همیشه ترک کند.

Giorgetto Giugiaro

این زمان تلخ‌ترین اتفاق برای شرکت برتونه تا به امروزست چرا که جیوجیارو در سال ۱۹۶۸ توانست شرکت ایتال‌دیزاین را تاسیس کند تا بعدها به عنوان رقیبی قدر در برابر برتونه قد علم کند. ایتال‌دیزاین نه تنها در ایتالیا به سرعت شهرت یافت بلکه در جهان نیز به عنوان یکی از قطب‌های اصلی طراحی خودرو مطرح شد.

جدایی جیوجیارو اگرچه ضربه سختی بر پیکره شرکت برتونه وارد کرد اما با مدیریت بسیار خوب جوزف و به لطف افکار و دستان جادویی مارچلو گاندینی، شرکت برتونه توانست اسطوره‌هایی همچون لامبورگینی میورا، لامبورگینی کنتاچ، نسل اول بی‌ام‌و سری۵، بوگاتی EB110 ، فراری Dino 308 ، لانچیا استراتوس و همچنین نسل دوم مازراتی کواتروپورته را طراحی کند.

Marcello Gandini

شرکت برتونه هم‌اکنون با سرپرستی لیلی برتونه (Lilli Bertone) همسر جوزف و با گروهی متشکل از ۱۲۵۰ عضو در کشور ایتالیا و در شهر تورین به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

Nuccio Bertone

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. AMIR1992

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    مار تو استین پرورش دادن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۳ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1484 ديدگاه)

      نه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حمادي

    ۱۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (303 ديدگاه)

    خیلی زشت پراید از این قشنگ تره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا