فراری

پشت فرمان جدیدترین اسب سرکش فراری: روما 2020!

وقتی بحث خودروهای پایه فراری در سال‌های اخیر می‌شود به جرات می‌توان گفت ایتالیایی‌ها تا حدی ناتوان بوده‌اند. از کالیفرنیا گرفته تا کالیفرنیا T و پورتوفینو، تمرکز این خودروهای روباز روی ارائه توازن یک خودروی GT با پرفورمنس خاص محصولات فراری بوده اما همه‌ی آن‌ها از دست‌یابی به اهداف خود بازمانده‌اند.

فراری روما

روما این‌گونه نیست و در مقایسه با پدران خود دگرگونی‌های قابل‌توجهی را تجربه کرده است. شما حتی فرصت بررسی جزئیات فنی این خودرو را در ابتدا نخواهید داشت زیرا آنچه اول از همه نظر را به خود جلب می‌کند استایل خودروست.

فراری روما

این زبان طراحی فراری برای عصر جدید است. روما ظاهری مدرن داشته و شاید حتی بتوان آن را ظریف دانست، چیزی که درباره خودروهای زیادی از فراری نمی‌توان گفت.

فراری روما

البته روما به برخی محصولات قبلی فراری نیز اشاره داشته و جلوپنجره یکپارچه آن ادای احترامی به ۲۵۰ GT لوسو دهه ۶۰ میلادی می‌باشد. دماغه خودرو به طرزی باورنکردنی کم ارتفاع بوده و دلیل آن نیز نصب پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری توئین توربو در پست اکسل جلوست. این پیشرانه هم‌اکنون با یک گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه جدید که قطر کمتری دارد همکاری کرده و همین موضوع باعث شده کل قوای محرکه در ارتفاعی کمتر نصب شود و به همین خاطر مرکز ثقل روما و ارتفاع کاپوت تا حد امکان به زمین نزدیک شده‌اند.

فراری روما

خبری از عناصر خاص طراحی یا ورودی‌های بزرگ نیست بلکه بجای آن‌ها یک دیفیوزر یکپارچه زیبا در بخش عقب نصب شده که بخش اعظم کارهای آئرودینامیکی زیر خودرو را انجام می‌دهد. این دیفیوزر با یک اسپویلر فعال که بسته به سرعت و حالت رانندگی باز می‌شود همکاری می‌کند. چراغ‌های LED عقب نیز جزو جدیدترین ویژگی‌های طراحی فراری محسوب می‌شوند.

فراری روما

روما در حال حرکت نیز همین زیبایی و جذابیت خود را نشان می‌دهد. البته سواری خودرو در حد بنتلی نرم نیست اما خب این یک فراری و یک گرندتورر است و بنابراین پرفورمنس، چابکی و هندلینگ آن جزو اولویت‌های اصلی محسوب می‌شوند. این خودرو ترکیبی از پرفورمنس، راحتی و قابلیت استفاده بهترین GT های دنیاست.

فراری روما

در حالت کامفورت یا با فعال کردن حالت جاده‌ی ناهموار سواری روما به‌طور سورپرایز کننده‌ای بهبود می‌یابد. ۷۰ درصد این خودرو در مقایسه با پورتوفینو جدید بوده و فنرهای عقب آن ۱۰ درصد نرم‌تر شده‌اند.

فراری روما

این خودرو در دست‌اندازهای بزرگ هر از گاهی سفت به نظر می‌رسد اما به ندرت ناهنجار می‌شود اما در کل روما خودرویی کنترل شده و راحت است. موضوع دیگر وجود حالت جدید ریس است که از طریق تنظیمات منتینو می‌توان آن را انتخاب کرد.

فراری روما

پیش از این هرگز یک گرندتورر فراری با چنین حالت رانندگی تولید نشده بود اما حالت ریس در روما توجیه‌پذیر به نظر می‌رسد. حالت ریس باعث فعال شدن تقویت‌کننده دینامیک فراری می‌شود. این سیستمی است که اولین بار در ۴۸۸ پیستا توسعه یافته و سپس در F8 تریبوتو دیده شد. سیستم یاد شده همچنین از نو تنظیم شده تا مناسب یک پلتفرم پیشرانه جلو و وسط شود.

فراری روما

فرمان خودرو نیز تیز و سبک بوده و از طرفی باعث می‌شود روما حس عصبی نداشته باشد. ما همیشه نرم‌ترین تنظیمات سیستم تعلیق را برای سواری خونسرد انتخاب می‌کنیم اما روما خودرویی است که هم مناسب سفرهای طولانی بوده و هم با آن می‌توان به پیچ‌های تند حمله کرد و رانندگی اسپورتی داشت. این موضوع نتیجه همکاری مناسب بخش‌های فنی و الکترونیکی با یکدیگر است.

فراری روما

گیربکس جدید نیز دیگر بهبود این خودرو محسوب می‌شود. گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه قبلی مشکلی نداشت اما این گیربکس تعویض‌های نرم و سریعی داشته و همیشه گوش به فرمان است. در حالت دستی نیز تعویض‌ها نسبت به قبل نرم‌تر و بهتر شده‌اند.

فراری روما

نحوه تعویض دنده‌ها باعث شده پاسخ پیشرانه تیزتر احساس شود. قدرت ۶۱۲ اسب بخاری و گشتاور ۷۶۰ نیوتون متری روما کاملاً در دست هستند. وجود لانچ کنترل باعث شده شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو در ۳.۴ ثانیه ثبت شود. از طرفی سیستم مدیریت بوست متغیر هم وجود دارد که گشتاور را افزایش داده و رانندگی تیزتری را به ارمغان می‌آورد.

فراری روما

روما انعطاف‌پذیری زیادی در بخش پیشرانه داشته و در دورهای میانی با کشش بالا شما را به وجد می‌آورد. تقریباً خبری از تأخیر توربو نیست و پیشرانه هم همیشه مشتاق به دورگیری است.

فراری روما

این پیشرانه با شخصیت‌ترین و پرصداترین پیشرانه فراری نیست اما با پرفورمنس خود هماهنگی داشته و از طرفی صدای ملایم و متمدن اگزوز باعث شده روما در شهر حالت بهتری برای سواری داشته باشد.

فراری روما

یکی دیگر از بهبودهای اساسی روما به اینترفیس انسان ماشین جدید فراری مربوط می‌شود. در این خودرو یک فرمان جدید با پدهای لمسی نصب شده و گروهی از معمول‌ترین کنترل‌ها روی آن دیده می‌شوند. وجود این پدها باعث راحتی کار با خودرو شده است.

پشت فرمان جدید نیز پشت آمپرهای ۱۶ اینچی دیجیتالی قرار دارد. این صفحه‌نمایش دیجیتال را می‌توان به دلخواه شخصی‌سازی کرد.

فراری روما

صفحه‌نمایش اصلی خودرو اما ابعاد ۸.۴ اینچی داشته و در کنسول مرکزی جا خوش کرده است. این صفحه‌نمایش عملکردهایی همچون ناوبری، سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی را کنترل می‌کند.

تکنولوژی بکار رفته در روما خوب بوده هرچند برخی نقاط ضعف در مدل تست شده که از نوع پیش‌تولیدی بوده وجود داشته است. فراری قول داده به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را برای مدل‌های تولیدی در نظر بگیرد.

فراری روما

کیفیت روما همان چیزی است که از یک فراری ۱۷۰ هزار پوندی انتظار دارید. نوع طراحی داشبورد باعث شده بخش راننده و سرنشین از یکدیگر جدا شود. روی سطوح را نیز چرم نرم و سطح بالایی پوشانده است. البته بخش‌های پلاستیکی اطراف صفحه لمسی مرکزی مناسب چنین خودرویی نیست و شبیه تریم پلاستیکی یک سوپرمینی ۱۷ هزار پوندی است.

کابین در بحث قابلیت استفاده نسبت به مدل‌های قبلی بهبود یافته است. دو صندلی کوچک در عقب با فضای کافی برای کودکان وجود داشته و محفظه بار ۲۷۲ لیتری نیز نسبتاً پاسخگوی نیازهاست.

میدان دید روما خوب بوده و کاپوت طویل شاید باعث شود فاصله زیادی بین راننده و بخش جلوی خودرو وجود داشته باشد اما ارتفاع کم آن باعث شده به راحتی ابعاد روما را در دست داشته باشید.

فراری روما

آن‌طور که ما فهمیدیم روما خودرویی مناسب برای سفرهای طولانی بوده و با وجود باک سوخت ۸۰ لیتری هم قطعاً باید به دل جاده زد. مالکان فراری قطعاً به مواردی همچون مصرف سوخت و هزینه‌های مالکیت این خودرو توجهی نکرده و از راندن آن لذت خواهند برد.

فراری روما

روما سطحی از قابلیت استفاده و راحتی ضروری در یک خودروی گرندتورر را نشان می‌دهد و البته حس اسپورت محصولات فراری را به نمایش می‌گذارد. شاسی خودرو از نظر پایداری و توازن عالی بوده و گیربکس ۸ سرعته جدید نیز شریکی عالی برای پیشرانه قوی آن است. کابین مدرن و طراحی بهتر آن باعث شده‌اند روما در بخش داخلی هم خودرویی قابل‌توجه باشد. این خودرو برخی نقاط ضعف را نشان می‌دهد اما بهبودهای آن خبر از ورود پرقدرت فراری به عصری مدرن می‌دهند.

مشخصات فراری روما

  • قیمت: ۱۷۰۹۸۴ پوند
  • پیشرانه: ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۶۱۲ اسب بخار/۷۶۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته دوکلاچه، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۳.۴ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۳۲۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: اعلام نشده
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. مانی

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    اینکه زیباست و خوبه و … رو کار ندارم
    احساس می‌کنم طراح ماشین با خودش درگیر بوده
    هر قسمتی‌ رو که طراحی میکرده فکر میکرده زیادی ساده در اومده
    پاک میکرده و پیچیده‌تر طراحی میکرده

    موافقم 5
    مخالفم 27
    1. Ali Keyhani

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (657 ديدگاه)

      اتفاقا زیبایی روما در حین سادگیه

      موافقم 21
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا