فراری

بررسی تخصصی فراری F8 تریبوتو، جنگنده ایتالیایی!

هر سوپرکار جدیدی طبیعتاً سریع‌تر، سبک‌تر و آئرودینامیک‌تر از مدل قبلی خود خواهد بود؛ بنابراین جای تعجبی ندارد که جدیدترین محصول فراری نیز تئوری تکاملی این برند را به بهترین وجه ممکن به نمایش می‌گذارد.


و تکامل دقیقاً همان چیزی است که F8 تریبوتو را توصیف می‌کند. اول از همه بیایید نگاهی به برگه مشخصات فنی بیندازیم. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری این خودرو قدرت ۷۱۰ اسب بخاری دارد که ۴۹ واحد بیشتر از ۴۸۸ GTB بوده و گشتاور آن نیز ۷۷۰ نیوتون متر می‌باشد. این خودرو ۴۰ کیلوگرم سبک‌تر و ۱۰ درصد آئرودینامیک تر بوده و بدون ایجاد درگ اضافی داون فورس بیشتری تولید می‌کند. تمامی این موارد به معنی ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲.۹ ثانیه‌ای است؛ اما مهم‌تر از شتاب اولیه باید به شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۸ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر در ساعتی اشاره کنیم.


اگرچه فراری در هدف خود که همانا بهتر بودن F8 تریبوتو نسبت به ۴۸۸ است رسیده اما کلیدی‌ترین جنبه‌ی این خودرو سیستم بهبود دهنده‌ی دینامیکی است که تکامل یافته و بنابراین این خودرو سواری لذت‌بخش‌تری دارد.


سیستم FDE فراری در ۴۸۸ پیستا معرفی شده بود. این سیستم می‌تواند بصورت جداگانه کالیپرهای ترمز را کنترل کنند تا توازن و رفتار بهتری داشته باشند بنابراین لایه‌ی دیگری از درگیری راننده با خودرو ایجاد شده است. این سیستم هم‌اکنون در حالت ریس هم فعال می‌شود که حداکثر پرفورمنس را به دنبال دارد. FDE بخشی از تکنولوژی کنترل لغزش جانبی فراری است که همه‌چیز از دامپرهای تطبیقی گرفته تا دیفرانسیل الکترونیکی و خروجی پیشرانه را بصورت یکپارچه کنترل می‌کند.


یکپارچگی، کلید سواری F8 تریبوتو است. سیستم‌های الکترونیکی شاسی باهم همکاری نزدیکی داشته و همین امر باعث واکنش‌های نرم به دستورات راننده می‌شود و بنابراین F8 را در محدودیت‌های خود نگه می‌دارد. این خودرو اعتمادبه‌نفس زیادی را به راننده می‌دهد تا رانندگی خشن‌تری داشته باشد. شما می‌توانید با ایمنی بسیار خودرو را به محدودیت‌های خود برسانید چراکه می‌دانید سیستم‌های ایمنی در حال کار در پس‌زمینه هستند تا بتوانند فاکتور هیجان بیشتری را ایجاد نمایند.


این موضوع با کار سخت پیشرانه میسر شده است. دور پیشرانه درست همانند آنچه از نیروگاه‌های ۸ سیلندر فراری انتظار دارید بالا می‌رسد اما نباید هیچ ترسی داشته باشد.


سیستم مدیریت گشتاور متغیر فراری بار دیگر ظاهر شده تا احساس یک پیشرانه‌ی تنفس طبیعی را بازسازی کند. حداکثر گشتاور ۷۷۰ نیوتون متری F8 تریبوتو تنها در دنده‌ی آخر قابل‌دستیابی است اما خب در دورهای میانی هم گشتاور زیادی وجود داشته و پاسخ پدال گاز نیز بدون هرگونه تأخیری حس می‌شود. فراری تلاش‌های زیادی روی بهبود پاسخ پدال گاز داشته و این موضوع را مشاهده می‌کنیم.


با وجود چنین گشتاور عظیمی، گیربکس نیز باید تحسین شود. تعویض‌های دنده در کسری از ثانیه انجام می‌شود و از این نظر هیچ مشکلی وجود ندارد.


میزان چسبندگی و چابکی برای خودرویی که باید بین درگیر کنندگی، هیجان یک سوپرکار و استفاده‌ی روزمره توازن ایجاد کند فوق‌العاده خوب است. فرمان نیز از نظر سرعت و تنظیمات خاص محصولات فراری بوده و بسیار سریع و دقیق است و اگرچه توزیع وزن خوبی دارد اما اطلاعات زیادی را به راننده منتقل نمی‌کند.


احساس جاده‌ی F8 تریبوتو با مک لارن ۷۲۰S قابل‌مقایسه نیست بنابراین موضوع خوب اینکه سیستم‌های الکترونیکی پوششی روی توازن شاسی ایجاد نکرده‌اند. سیستم FDE پلاس نیز به شما اجازه می‌دهد تا توانایی‌های خودرو را کاملاً موردبررسی قرار دهید. شما حس می‌کنید که خودرو شروع به چرخش در پیچ می‌کند و لاستیک‌های عقب نیز همراه با گاز دادن شما دود می‌کنند و گشتاور هم به کشش غلبه می‌کند؛ اما چیزی که حس نمی‌کنیم ایجاد اختلال در سیستم‌های شاسی و از بین بردن حس ناب چرخش بخش عقب خودروست. نتیجه‌ی نهایی اینکه فراری بدون راننده را بترساند او را درگیر می‌کند.


میزان قابلیت استفاده‌ی روزمره‌ی F8 تریبوتو هم احساس‌برانگیز است چراکه حالت جاده‌ی پر از دست‌انداز در سیستم تعلیق وجود دارد که باعث نرم‌تر شدن دامپرها می‌شود و چاله‌ها و ناهمواری‌ها تأثیر زیادی روی شاسی ندارند.


البته همه‌چیز در حد بسیار خوب و عالی قرار ندارد. از آنجایی که ریشه‌ی کابین این خودرو به مدل ۴۵۸ بازمی‌گردد بنابراین کار کردن با برخی موارد خیلی ساده نیست. البته کیفیت کابین در حد خودرویی با این برچسب قیمتی است.


همچنین صدای تولیدی پیشرانه نیز می‌توانست بهتر باشد اما خب باید به فراری احترام گذاشت چراکه تلاش داشته صدای طبیعی‌تری را روانه‌ی کابین کند.

با توجه به نام خودرو می‌توان گفت F8 تریبوتو می‌توانست خودرویی خاص‌تر هم باشد. این‌گونه حس می‌شود که ما منتظر عصر خودروهای هیبریدی بوده‌ایم اما در این حالت هم شتاب گیری این خودرو همانند سایر محصولات ۸ سیلندر فراری می‌باشد. F8 تریبوتو خودروی سریع و درعین‌حال تواناست که در این میان سیستم‌های الکترونیکی نقش مهمی بازی می‌کنند. البته این خودرو بدون عیب نیست اما روشی تکاملی برای ارائه‌ی پرفورمنسی عالی را انتخاب کرده است. یک محصول برجسته‌ی دیگر از فراری…

مشخصات فراری F8 تریبوتو

  • قیمت: ۲۰۳۴۷۶ پوند
  • پیشرانه: ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۷۱۰ اسب بخار/۷۷۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۲.۹ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۳۴۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۱۰.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
[دانلود ویدئو]

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (111 ديدگاه)

    شاید خیلی ها با من مخالف باشن ولی به نظرم 488 ظاهر زیباتری نسبت به این مدل داشت

    موافقم 7
    مخالفم 14
    1. Alireza

      ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (629 ديدگاه)

      مخصوصا نمای جلوش

      موافقم 8
      مخالفم 1
    2. امیر

      ۸ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (56 ديدگاه)

      کلا بنظر من هم یه نسل قبلی فراری خوشکل تر بودن F12و 458 طراحی قشنگ تری داشتن

      موافقم 8
      مخالفم 3
    3. Amir Ferrari

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (37 ديدگاه)

      بله درسته

      موافقم 4
      مخالفم 1
  2. عرفان

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (18 ديدگاه)

    شگفت انگیز بودن این ماشین فقط به ظاهر و شتابش نیست مصرف سوختو نگاه کن

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. وحید

      ۱۳ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (3 ديدگاه)

      شما میخوای بخری مصرف سوخت برات مهم باشه؟
      عزیزم کسایی که این همه پول این ماشین میده بنظرت مصرف سوخت براش مهمه؟ ز.ر نزنین الکی ماشین به این قدرت سرعت نوش جونش هر چقدر بنزین میخوره
      اگه اینطور باشه که پراید از بنز و بی ام و بهتره چون مصرف سوختش کمه! مهم کیفیت و قدرت و تکنولوژی و سواری هست!

      موافقم 5
      مخالفم 0
  3. ایمان

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    لقب جنگنده ایتالیایی بیشتر به ۴۸۸ پیستا میاد
    با اینکه F۸ تریبوتو ماشین خوبیه ولی ۴۸۸ پیستا بیشتر به دلم نشسته ؛ در مجموع دوتاشون عشقن ❤❤

    موافقم 15
    مخالفم 0
    1. Amir.ali

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (47 ديدگاه)

      F8 tributo از 488 pista ارام تر است و به سوی اسپرت شدن روی آورده، و pista بیشتر روی پست تمرکز دارد….

      موافقم 4
      مخالفم 0
  4. ارش

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    آخ آخ عجب ماشینی ???دلم آب شد.فوق العاده ست.

    موافقم 9
    مخالفم 0
  5. مهراد

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (755 ديدگاه)

    آدم وقتی این لعنتی رو میبینه باید کتابی حرف زدن رو بذاره کنار و بگه جوووون عجب بچه ای ??

    موافقم 5
    مخالفم 0
  6. کوشا

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (220 ديدگاه)

    موتور هشت سیلندر چهار لیتری مصرف سوخت 11 لیتر
    حضرت پارس، سلطان بلامنازع جاده و درگ(!) ۱/۵ لیتر چهار سیلندر مصرف واقعی ۱۳ لیتر!
    آدم می خوار غر نزنه ناله نکنه نمی ذارن اینا!!!

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1585 ديدگاه)

      حرفم دربد برداشت نکنید اما این مصرف سوخت تو حالت سرعت ثابت ۹۰ کیلومتر هست در صورتی که از توانایی ماشین استفاده بشه شاید به صدی صد لیتر هم برسه!

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. ADAK

        ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (1829 ديدگاه)

        یعنی پارس تو سرعت ثابت 90 به نظرتون صدی 4 و 5 میسوزونه ؟!!؟!؟

        موافقم 1
        مخالفم 0
  7. Khosrow

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    جواااهر / بی نظییر / فراری ..

    موافقم 4
    مخالفم 0
  8. paghini

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (27 ديدگاه)

    در فوق العاده بودن فراری شکی نیست و خاص بودن از سر تا پاش مشخصه
    ولی موتور تنفس طبیعی ده سیلندر هوراکان کجا و این فس فسی کجا
    با احترام بسیار زیاد 165 هزارتا میدم و هوراکان اوو میخرم و از صدای جذاب و چهره خشنش لذت میبرم

    موافقم 0
    مخالفم 4
    1. Saeed

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (757 ديدگاه)

      هوراکان نخر. اونتادور svj بخر.لامصب چه نعره‌ای داره.ولی بنده اگه میخواستم نعره‌ای گوش کنم به آخرین سامورایی یعنی لکسوس LFA مراجعه میکنم ?.نعره هر خودرویی جای خود دارد.نعره ۱۲ سیلندر ها با اینکه دیگه دارن منقرض میشن ولی فوق‌العاده هستن.فکر کنم فراری میتونه از ۱۰ سیلندر هم نعره ترسناک و جذابی دربیاره.

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. sina7

        ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (435 ديدگاه)

        آونتادور svj فروشی نیس الان
        اگه هم پیدا بشه زیر 700-800هزارتا نیس
        ولی یه هوراکان رو میشه با 200هزارتا خرید
        هرچقدرم لکسوس صدای خوبی داشته باشه نمیتونه با فراری و لامبورگینی هم رده باشه

        موافقم 3
        مخالفم 1
      2. paghini

        ۳ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (27 ديدگاه)

        فقط بحت خواستن رو در نظر نگرفتم
        نیم نگاهی هم به قیمت ها داشتم چون میخواستم انتخابم عقلانی و در یک رنج قیمتی عادلانه باشه
        هورکان با قیمت خیلی کمتر پکیج خیلی بهتریه سلطان LFA خودش خداییه ولی ماشین چندین سال پیش بالای 300 هزار دلار پول دادن افت قیمت و … جالب نیست

        موافقم 0
        مخالفم 1
    2. Hamed

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (212 ديدگاه)

      فرمول 1 سمت توربو نمیرفت فراری حالا حالاها برنمیگشت سمت 8سیلندرای توربو

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. سیاوش

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (12 ديدگاه)

      سلام میشه لینکشو بزاری ما هم صدای اوو رو گوش کنیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. Behrouz. anzali

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (372 ديدگاه)

    خدا کنه فراری هیچ موقع برقی نشه کلا. چون روح این ماشین از بین میره.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  10. L-H-P-TT

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (133 ديدگاه)

    چه شود ….
    این کلاس بهترین کلاس خودرویی دنیاس ….
    اوراکان جدید . 720 جدید . اف 8 . جی تی ار جدید(شاید) . کوروت جدید ….
    بینظیره این کلاس ….
    فقط یک حسرت دارم ….
    که چرا اسمی مثل سوپرا تو این کلاس نیست ….
    حالا من که در حد مدیران تویوتا حالیم نیست . اما میتونستن . با همون موتور 2JZ غوغا به پا کنن …..
    واقعا دلم واسش تنگ رفته ….
    اسطوره ی بی همتا …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Amin

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    فوق العاده است ،به عنوان جانشین 488 gtb ، بینظیره و از بعضی جهات از پیستا ۴۸۸ هم بهتره
    عاشق طراحی اش هستم ،و قیمت خیلی خوبی هم داره
    پرفورمنس و راندمانش که بی نظیره مثل همیشه و سر پیچ ها و موقع شتاب گیری عالیه و واکنش خیلی سریعی داره و درکل سواری خیلی خوبی میده و نرم هست و توی درگ هم خیلی خوب عمل میکنه ?
    چی بهتر از این ؟

    موافقم 1
    مخالفم 2
  12. AMG GT R

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1082 ديدگاه)

    بکی از بهترین سوپر اسپرت ها هم پرفورمنس 488 پیستا و هم کاربردی بودن 488 gtb

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا