فراری

آشنایی با بهترین خودروهای موزه فراری

بهشت طرفداران اسب رقصان ایتالیایی…
فراری یکی از افسانه‌ای‌ترین برندهای تاریخ خودرو است؛ بنابراین وجود دو موزه فراری در نزدیکی خانه اسطوره‌ای این برند کاملاً توجیه‌پذیر است. یکی از این موزه‌ها به تاریخچه برند پرداخته و در مارانللوی ایتالیا بنا شده است. موزه دیگر نیز نزدیک مودنا بوده و بیشتر روی انزو فراری تمرکز دارد مردی که بی‌شک اسطوره‌ی فراری محسوب می‌شود.


ما این شانس را داشته‌ایم تا بازدیدی از موزه مارانللوی فراری داشته باشیم. در ادامه شما را با شاخص‌ترین محصولات موزه فراری آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید!

  • فراری ۵۰۰ F2 مدل ۱۹۵۱

پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری ۱۸۵ اسب بخاری

اولین خودروی فرمول ۱ فراری که در سال ۱۹۵۲ قهرمان شد بازهم با رانندگی آلبرتو آسکاری در سال ۱۹۵۳ قهرمان شد. این خودرو هفت پیروزی در گرندپری ها را به دست آورد که یکی با رانندگی پیرو تاروفی بود. پیشرانه این خودرو در یک روز طراحی شده است!

  • فراری D50 1955

پیشرانه ۸ سیلندر ۲.۵ لیتری ۳۶۵ اسب بخاری

مهندس فراری آقای ویتوریو جانو با استفاده از قطعات قرض گرفته شده از محصولات لانچیای مسابقه‌ای بازنشسته شده یک پیشرانه ۸ سیلندر ساخت که در بخش جلوی خودرو قرار می‌گرفت و البته دارای طراحی ویژه‌ای به منظور آئرودینامیک بهتر بود. این پیشرانه دارای باک‌های بیرونی بود. اگرچه فراری D50 با باک سوخت ثابت بود اما زمانی که باک خالی می‌شد خود را یک هیولای تمام‌عیار نشان می‌داد و این تنها مهارت خوان مانوئل فانجیو بود که می‌توانست فراری را به قهرمانی برساند.

  • فراری ۲۴۶ F1 1958

پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۴ لیتری ۲۸۰ اسب بخاری

مایک هاتورن با پیروزی در گرندپری فرانسه و به دست آوردن رتبه‌های دوم بسیار توانست بالاتر از سر استرلینگ موس عنوان قهرمانی را به دست آورد. این خودرو که بازهم توسط جانو طراحی شده دارای شاسی لوله‌ای بود و اولین فراری با فنرهای پیچشی محسوب می‌شد. تا پیش از این محصولات فراری از تنظیمات تخت سنتی سود می‌بردند. با رسیدن به انتهای فصل ترمزهای دیسکی نیز برای اولین بار پدیدار شدند.

  • فراری ۱۵۶ F1-63 1963

پیشرانه ۶ سیلندر ۱.۵ لیتری ۲۰۵ اسب بخاری

این خودرو که برای اولین بار از سیستم تزریق مستقیم بوش و رینگ‌های آلیاژی منیزیومی سود می‌برد دارای شاسی لوله ای-فولادی بود. راننده‌ی این خودرو جان سورتیز بود که در موتورسواری به قهرمانی رسیده بود.

  • فراری ۱۲۶ CK 1980

پیشرانه ۶ سیلندر ۱.۵ لیتری ۵۴۰ اسب بخاری

در طرفین این خودرو شاهد مبدل‌های گرمایی به منظور کمک به خنک کردن دو توربویی هستیم که در بالای سیلندرها قرار گرفته بودند اما مشکلات مربوط به قابل‌اطمینان باعث شدند فراری علیرغم پیروزی در موناکو و جاراما نتواند به عنوان قهرمانی کلی دست یابد.

  • فراری ۱۵۶-۸۵ ۱۹۸۵

پیشرانه ۶ سیلندر ۱.۵ لیتری ۷۸۰ اسب بخاری

این اولین خودروی فراری است که به‌صورت کامپیوتری طراحی شده و کامپیوتر گفت که بهتر است راننده بیشتر به‌طرف جلوی خودرو متمایل شود. همچنین فاصله بین محورها بیشتر شد و رادیاتورها نیز به‌صورت طولی قرار گرفتند. پیشرانه این خودرو در تست‌ها بیش از ۸۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد و دارای ورودی‌های مرکزی و اگزوزهای جانبی بود. میشل آلبورتو در سال ۱۹۸۵ توانست به رتبه دوم دست یابد.

  • فراری F1-90 1990

پیشرانه ۱۲ سیلندر ۳.۵ لیتری ۶۸۰ اسب بخاری

F1-90 که نشان دهنده تکامل گیربکس نیمه‌خودکار فراری بوده بجای اهرم تعویض دنده از راکرهای پشت فرمان استفاده کرده است. استفاده از ورودی هوای دینامیک و قطعه‌های چرخشی سبک‌وزن باعث شده‌اند پیشرانه دور بالاتری داشته باشد اما خب این موضوع باعث افزایش مصرف سوخت شده است. این محصول فراری نیز علیرغم ۵ پیروزی به رتبه دوم دست ‌یافت.

  • فراری F2004 2004

پیشرانه ۱۰ سیلندر ۳ لیتری ۸۶۵ اسب بخاری

پرافتخارترین خودروی تاریخ فراری که توسط میشائیل شوماخر رانده می‌شد از پیشرانه‌ای با وزن تنها ۹۰.۷ کیلوگرم استفاده می‌کرد. پیشرانه F2004 بسیار داغ می‌شد و نیازمند گیربکسی با محفظه‌ای کربنی به منظور حفاظت از نفوذ گازهای اگزوز بود.


در ادامه تصاویری از سایر محصولات برجسته موزه فراری در مارانللو را خدمت شما عزیزان تقدیم می‌کنیم. امیدواریم از دیدن این تصاویر لذت ببرید.

منبع: motortrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. سعید(تهران)

    ۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (496 ديدگاه)

    این که موزه نیست، محلیه برای سکته قلبی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ساسان

    ۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1039 ديدگاه)

    بین کلاسیکهای ایتالیایی یکی f40یکی میورا… من هفته پیش متوجه شدم پیشرانهf40مربوط به خودرو فورمول 1 هست.خیلی خفنتر شد در نظرم👍

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. Ali Keyhani

    ۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (657 ديدگاه)

    برای یک عاشق فراری،بهترین موزه دنیاست❤

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. ایمان

    ۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    من زبونم بند اومده فقط ترجیح میدم نگاه کنم
    بهشت روی زمین همین موزه فراری هست
    تماشا کنید و لذت ببرید ….
    ❤❤❤❤ Forza Ferrari ❤❤❤❤

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10179 ديدگاه)

    وژدانن کسی هم پیدا میشه حال نکنه .
    بخدا نگاه کردنشم جون میده به آدم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Ferrari

    ۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1883 ديدگاه)

    نمیدونم این اسب رقصان رو کی مد کرد اسب رقصان یعنی چی.؟؟ اسب رام نشدنی و اسب سرکش شنیده بودیم اسب رقصان …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SFXSuperFast

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (263 ديدگاه)

      ازین جا اومده:
      cavallino rampante
      کاوالو ینی اسب
      رامپانته ینی رقصان
      اسب رقصان میشه کاوالینو رامپانته

      اسب سرکش و اسب وحشی ک شما شنیدی لقب فورد ماستنگه!

      موافقم 2
      مخالفم 0
  7. مهدی

    ۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    جونم اف1

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا