سایر خودروهای اروپاییفراری

دوئل فراری لافراری و پاگانی هوآیرا

تنها سه دوئل دیگر به پایان دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال باقیمانده و امروز نوبت به جذاب‌ترین گروه این رقابت‌ها یعنی گروه هایپراسپرت‌ها رسیده است. در دوئل دوم این گروه، مک‌لارن P1 به نبرد با کوئنیگ‌زگ رگرا پرداخت که مجموعاً طی دو نظرسنجی این رقابت تعداد ۲۲۳۹ رأی به ثبت رسیده است. در این نبرد جذاب، رگرا توانست با کسب ۱۶۲۵ رأی معادل ۷۲ درصد از کل آراء به‌عنوان پیروز دوئل راهی مرحلهٔ بعدی گردد درحالی‌که P1 موفق به کسب ۶۱۴ رأی شده است. حال امروز در سومین دوئل گروه هایپرکارها فراری لافراری و پاگانی هوآیرا به میدان نبرد آمده‌اند.

فراری لافراری

پاگانی هوآیرا

بوگاتی شیرون

آستون‌مارتین ولکان

؟

بوگاتی شیرون

پورشه ۹۱۸

لامبورگینی سنتناریو

مک‌لارن P1

کوئنیگ‌زگ رگرا

؟

کوئنیگ‌زگ رگرا

فراری لافراری

فراری در طول تاریخ خود هر چند سال یک‌بار هایپرکاری را معرفی می‌کند که نمایشی از اوج توانایی‌ها و تکنولوژی‌های این سوپراسپرت‌ساز اسطوره‌ای ایتالیایی است. از مدل‌های F40، F50 و انزو می‌توان به‌عنوان تعدادی از این هایپراسپرت‌ها نام برد؛ اما جدیدترین هایپرکار فراری مدل لافراری است که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ به‌عنوان جانشین انزو رونمایی شد و سپس در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۳ هم به نمایش درآمد. این خودرو نیز مانند دیگر هایپرکارهای فراری از ترکیب موتور وسط استفاده می‌کند درحالی‌که نسخهٔ اسپایدر آن‌هم با نام آپرتا ساخته شده است. از لافراری درمجموع تعداد ۷۰۹ دستگاه ساخته شده که ۵۰۰ دستگاه کوپه و ۲۰۹ دستگاه از نوع اسپایدر است؛ اما لافراری یک تفاوت عمده با اجداد خود دارد و آن اینکه در کنار پیشرانهٔ دوازده سیلندر بنزینی تنفس طبیعی همیشگی، به یک موتور الکتریکی هم مجهز شده است؛ بنابراین این هایپرکار از قوای محرکهٔ هیبریدی خفیف استفاده می‌کند و نخستین ساختهٔ هیبریدی فراری محسوب می‌شود. پیشرانهٔ بنزینی لافراری از نوع ۶.۳ لیتری V12 تنفس طبیعی است که به‌تنهایی ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد که موتور الکتریکی ۱۶۰ اسب بخار به آن اضافه کرده و مجموع نیروی قوای محرکه را به ۹۶۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند. این موتور الکتریکی از سیستم KERS استفاده می‌کند و به ادعای فراری موجب شده تولید دی‌اکسید کربن لافراری به ۳۳۰ گرم در هر کیلومتر برسد. انتقال نیروی عظیم قوای محرکهٔ هیبریدی این هایپراسپرت ایتالیایی نیز از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک انجام می‌گیرد که کل نیروی را به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد. همچنین نسخهٔ عملکردی و مخصوص پیست لافراری هم با نام FXX-K ساخته شده که قدرت بیشتری معادل ۱۰۵۰ اسب بخار دارد و تنها در ۴۰ دستگاه تولید شده است.

پاگانی هوآیرا

شرکت پاگانی در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و سپس در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۹ نخستین محصول خود را با نام زوندا C12 رونمایی کرد. این خودرو که یک هایپراسپرت موتور وسط بود، از پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 مرسدس بنز استفاده می‌کرد. سپس زوندا طی سال‌های بعد در انواع و نسخه‌های بسیار گوناگونی به تولید رسید که همهٔ آن‌ها از موتورهای ساخت مرسدس بنز استفاده می‌کردند. البته این پیشرانه‌ها در مدل‌های بعدی توسط AMG تقویت شده و حجم آن‌ها به ۷ لیتر و بعداً ۷.۳ لیتر افزایش پیدا کرد. سرانجام تولید زوندا با معرفی سه نسخهٔ ویژه، رسماً در سال ۲۰۱۱ به پایان رسید تا جانشین تازه‌نفس آن معرفی گردد. البته در پایان سال ۲۰۱۴ نسخهٔ ویژه‌ای از زوندا نیز با نام ۷۶۰RSJX ساخته شد اما جانشین زوندا که هوآیرا نام گرفته بود، برای اولین بار به‌صورت آنلاین در تاریخ ۲۵ ژانویهٔ ۲۰۱۱ رونمایی شده و سپس در نمایشگاه ژنو همین سال برای نخستین بار رسماً به نمایش جهانی و عمومی درآمد. هوآیرا هم همانند سلفش یک هایپراسپرت موتور وسط گران‌قیمت است که در دو نسخهٔ کوپه و رودستر تولید می‌شود. این خودرو نیز همچنان از پیشرانهٔ دوازده سیلندر ساخت مرسدس-آام‌گ استفاده می‌کند که به‌طور خاص برای پاگانی توسعه پیدا کرده است. این موتور از نوع ۶ لیتری V12 توئین توربو است که ۷۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. البته این پیشرانهٔ در نسخهٔ رودستر هوآیرا قدرت بیشتری معادل ۷۶۵ اسب بخار تولید می‌کند. انتقال نیرو هم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ نیمه اتوماتیک به چرخ‌های عقب صورت می‌گیرد. در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ نیز پاگانی نسخهٔ قدرتمندتری از هوآیرا را با نام هوآیرا BC رونمایی کرد که خروجی پیشرانهٔ دوازده سیلندر آن به ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور رسیده درحالی‌که وزنش ۱۳۲ کیلوگرم کاهش یافته است.

 

مشخصات فنی

 

فراری لافراری

پاگانی هوآیرا

ترکیب موتور وسط موتور وسط
پیشرانه ۶.۳ لیتری V12 ۶ لیتری V12
تنفس طبیعی+هیبریدی توئین توربو
قدرت موتور بنزینی ۸۰۰ اسب بخار ۷۲۰ اسب بخار
مجموع قدرت ۹۶۰ اسب بخار ۷۲۰ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر ۱۰۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته نیمه اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفرتا ۹۶ ۲.۵ ثانیه ۳ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۹.۸ ثانیه ۱۰.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر/ساعت ۳۶۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۶.۸ لیتر (ترکیبی) ۱۹.۶ لیتر (ترکیبی)
طول ۴.۷۰ متر ۴.۶۰ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۵ متر ۲.۷۹ متر
وزن ۱۵۸۲ کیلوگرم ۱۴۵۰ کیلوگرم
نسبت وزن به قدرت ۱.۶۵ کیلو به اسب بخار ۲ کیلو به اسب بخار
قیمت پایه ۱.۴ میلیون دلار ۱.۴ میلیون دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9801668]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰۹ دیدگاه‌ها

  1. مسعود

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مشکل لافرراری، نداشتن مجوز تردد در خیابان هاست. فقط میتونی تو پیست برونی. فقط و فقط بخاطر این مشکلش من به پاگانی رای میدم

    موافقم 5
    مخالفم 9
    1. Ferrari

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      چی؟؟ اقا یعنی چی؟؟ لافراری و لافراری اپرتا هردو مجوز تردد تو حیابان رو دارن تشریف ببر اپارات ببین

      موافقم 7
      مخالفم 1
    2. enzo

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (321 ديدگاه)

      آقای مسعود اون مدل FXX K هست که خیابونی نیست

      موافقم 10
      مخالفم 0
    3. مهدی

      ۵ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      الان یعنی دلیلت برای فراری لافراری نخریدن اینه ها داداش اینو باید کسی بگه که برای خرید بین این دوتا شک داشته باشه کدومو بخره ؟

      موافقم 6
      مخالفم 0
    4. Pagani

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (9 ديدگاه)

      من از همه نظر بِه پاگانی رای می دم

      موافقم 3
      مخالفم 7
  2. R

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    Fastest supercars acceleration in world رو تو یوتیوب سرچ بزنید ونگا کنید پیشنهاد میکنم دانلودش کنید وچند بار پشت سرهم نگاش کنید بعد بیاید اظهار نظر کنید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. Ali Keyhani

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (657 ديدگاه)

    هر دو ماشینای عالین پاگانی با اینکه خیلی وقت از تاسیسش نمیگذره ولی هم زوندا هم هوایرا عالین اما طرف مقابل اسب سرکش فراری رو داریم،لافراری یعنی جانشین مدل افسانه ای انزو من عاشق فراری هستم،هم تلگرام هم اینجا به لافراری رای دادم،اما اگه عاشق فراری هم نبودم بازم‌ به لافراری رای میدادم،واقعا بی نظیره.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  4. Fxx K

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (32 ديدگاه)

    پاگانی اخرش میخاد تو طراحی داخلی رقابت کنه ؟ یه پرفورمنس؟ مطمئنم اگر پاگانی توی مشخصات فنی حرفی برای گفتن داشت طرفداراش روی همون تمرکز میکردنو بحثو جاده خاکی نمیکشیدن (طراحی داخلی)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امیرحسین بشیر فرهمند

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    صرفا فقط به دلیل اینکه پاگانی شاید کمتر دیده بشه و اگر اگر و فقط اگر یک زمانی 1,4 میلیون دلار پول داشتم دوس داشتم پاگانی و داشته باشم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Ali keyhani

    ۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (657 ديدگاه)

    شاید خیلیاتون مخالف باشین با نظرم ولی میگم،پاگانی هوایرا رو بیشتر از همه لامبورگینی ها قبول دارم،ولی اینکه پاگانی یا هر شرکت دیگه ای رو از فراری بالاتر بدونیم اصلا نمیتونم قبول کنم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. ارشیا

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سنتناریو
    جلو یا918

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ارشیا

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اخه نتونستم دوءل شون رو پیداکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. AMG

    ۷ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1082 ديدگاه)

    ❤ Ferrari ❤

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. Pagani

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (9 ديدگاه)

    بِه فراری از نظر ظاهری نگاه نکنید چون همه ماشین های اسپرت قشنگ است از نظر سرعت و قدرت و موتور رو هم نگاه کنید پاگانی بهتر است

    موافقم 0
    مخالفم 2
  11. Pagani

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (9 ديدگاه)

    همین حالا دقت کنید من بِه ایتالیا رفتم و پاگانی و فراری را در نمایشگاه ماشین دیدم از نظرات کلی پاگانی بهتر است پس اگر پول این دو رو دارید پاگانی را بخرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Pagani

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (9 ديدگاه)

    از نظر قشنگی و خود ماشین پاگانی زیبا تر است هم از نظر داخلی و خروجی و کاربرد ماشین هم پاگانی بهتر است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Amir Ferrari

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (37 ديدگاه)

    من با تمام احترامی که برای هوایرا دارم به لافراری میدم چون هم لافراری آپرتا ماشین مورد علاقه من هست و هم بهترین و گرانترین ماشین دنیا قیمت ۱۲ میلیون دلار
    که میشه ۳۶۰ میلیارد تومن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا