فراری

مقایسهٔ شانه‌به‌شانهٔ فراری پُرتوفینو و کالیفرنیا T

به‌طورکلی معرفی یک فراری جدید خبر بزرگی است. حال این خبر بزرگ به‌تازگی رخ داده و فراری مدل جدیدی را بنام پُرتوفینو معرفی کرده است. این خودرو جایگزین مدل کالیفرنیا T شده و محصول پایه فراری محسوب می‌شود اما هنوز هم برای خرید آن مبلغی شش‌رقمی از حساب بانکی خریدار کم می‌شود. ممکن است در نگاه اول به پُرتوفینو، بگویید که این چیزی بیشتر از یک فیس‌لیفت از کالیفرنیا T نیست. این ارزیابی شما تا حدی درست است زیرا در بدنه این گرند تورر موتور جلو-محور عقب خطوط آشنایی به چشم می‌خورد اما در زیر این پوستۀ آشنا، شاسی کاملاً جدیدی قرار دارد؛ بنابراین حالا قصد داریم در این مطلب نگاهی دقیق‌تر به تفاوت‌های بین پُرتوفینو با کالیفرنیا T داشته باشیم.

نمای جلویی

تغییر واضح در نمای جلویی پُرتوفینو، چراغ‌های جدید است که بیشتر از دیگر محصولات فراری حالت افقی دارند. این تغییر به‌تنهایی برای اینکه استایل پُرتوفینو را مدرن‌تر کند کافی است اما نگاهی دقیق‌تر به این خودرو نشان می‌دهد که قوس کمتر گلگیرهای جلو و طرفین کاپوت، موجب ایجاد ظاهری عریض‌تر و صاف‌تر شده است. دماغهٔ پُرتوفینو به سبک خودروهای فرمول یک طراحی شده درحالی‌که در قسمت پایینی آن جلوپنجره‌ای عریض‌تر به همراه ورودی‌های هوای بزرگ‌تری به چشم می‌خورد. علاوه بر این، دریچه‌های ورود هوای کوچکی هم در لبهٔ بیرونی چراغ‌های جلو تعبیه شده که به گفتهٔ فراری، برای کاهش ضریب آئرودینامیک، هوا را به گلگیرهای جلو فرستاده و از بخش جانبی خودرو خارج می‌کند.

نمای جانبی با سقف بسته

در این بخش نیز بازهم با نگاهی گذرا، متوجه تفاوت‌های زیادی بین پُرتوفینو و کالیفرنیا T نخواهید شد اما با نگاهی دقیق‌تر متوجه خط سقف کشیده‌تری می‌شویم که برای ایجاد نمایی فست‌بک، به زیبایی به سمت بخش عقبی خودرو جریان یافته است. علاوه بر این، کمی پایین‌تر و جلوتر را که نگاه می‌کنیم، خروجی هوای رو گلگیر جلو دیده می‌شود که در پُرتوفینو کمی پایین‌تر قرار گرفته است. به‌طورکلی در پروفیل جانبی با سقف بسته، فراریِ جدید مرتب‌تر و هماهنگ‌تر به نظر می‌رسد و کابینِ بلند کالیفرنیا T که بسیاری آن‌را ناخوشایند می‌دانستند نیز در پُرتوفینو وجود ندارد.

نمای جانبی با سقف باز

هنگام باز شدن سقف فلزیِ قابل جمع شدنِ پُرتوفینو، بسیار راحت‌تر می‌توان بخش عقبی عضلانی و خط کمر مستقیم آن‌را مشاهده کرد. علاوه بر این، بسیاری از منتقدینِ کالیفرنیا T، معتقد بودند که این خودرو در هنگام باز بودن سقف بسیار به شورلت کوروت C6 شبیه است. حال با نگاهی دقیق‌تر به نمای شارپ و حجیم بخش جانبیِ عقبیِ پُرتوفینو می‌توان گفت این انتقادات به آن‌هم وارد است چراکه مشاهدهٔ ویژگی‌های کوروت کنونی C7 در جدیدترین پروفیل جانبی بدون سقف فراری چندان دشوار نیست.

نمای بالایی

این بهترین زاویه‌ای است که می‌توان دید پُرتوفینو چقدر مسطح‌تر، مستقیم‌تر و متناسب‌تر از کالیفرنیا T شده است. چراغ‌های عقب که در کالیفرنیا T چراغ‌هایی واقعی نبودند چون در روی درِ صندوق نصب شده بودند، در پُرتوفینو فاصلهٔ بیشتری از هم دارند درحالی‌که با وجود شیشهٔ عقب کشیده‌تر و ستون C که به‌طور یکپارچه درون صندوق ادغام شده است، استایل فست‌بک عقب نیز به‌راحتی قابل‌مشاهده است.

نمای داخلی

رنگ‌تریم داخلی را که کنار بگذاریم، کابین پُرتوفینو تغییرات چندانی را نسبت به کالیفرنیا T تجربه نکرده است. بااین‌حال بدیهی است که بزرگ‌ترین تفاوت میان این دو سوپراسپرت، صفحه‌نمایش جدید ۱۰.۲ اینچی در پُرتوفینو است. علاوه بر این، بجای نمایشگر دایره شکل بالای صفحه‌نمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمیِ کالیفرنیا T، در پُرتوفینو برای سرنشین جلو یک نمایشگر به‌صورت یکپارچه درون داشبورد تعبیه شده است. همچنین غربیلک فرمان ‌هم تغییرات اندکی را تجربه کرده و تعدادی از دکمه‌های آن جابجا شده‌اند درحالی‌که مهندسین فراری سیستم تهویه مطبوع را نیز در پُرتوفینو بهبود بخشیده‌اند تا کارایی بیشتری داشته باشد.

پیشرانه

کالیفرنیا T که خود جایگزین مدل کالیفرنیا با پیشرانهٔ تنفس طبیعی شده بود، از یک موتور ۳.۹ لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کرد که توانایی تولید ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۵ نیوتن متر گشتاور را داشت. در زیر کاپوت جانشین کالیفرنیا T یعنی پُرتوفینو هم همین پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری V8 قرار دارد اما با بهره‌گیری از قطعات جدید و تنظیمات اختصاصی برنامه مدیریت پیشرانه، قدرت آن با ۴۰ واحد افزایش به ۶۰۰ اسب بخار رسیده است. این در حالی است که گشتاور موتور افزایش قابل‌توجهی نداشته و هم‌اکنون ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که تنها پنج نیوتن متر بیشتر از کالیفرنیا T است. پُرتوفینو با تکیه بر این موتور می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند درحالی‌که در هر صد کیلومتر ۱۰.۵ لیتر بنزین مصرف کرده و در هر کیلومتر ۲۴۵ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند.

در کل بسیاری از طرفداران فراری معتقد بودند که کالیفرنیا T حتی با وجود عملکرد و شجره‌نامه‌اش، یک فراری واقعی نیست؛ اما آیا به پُرتوفینو هم همین انتقاد وارد است یا جدیدترین ساختهٔ فراری توانسته مشکلات سلف خود را برطرف نموده و به یکی از محصولات اصیل این اسب سرخ و پرافتخار ایتالیایی تبدیل گردد؟

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ف‌‌‌رش‌اد

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    چند روزه که منتظر این مطلب بودم ? مرسی
    کالیفرنیا به خودی خود ماشین زیبا و معقولی بود اما به نظرم پورتیفینو خیلی با ابهت‌تر و خشن‌تر شده ?? یکی از بهترین‌ طراحی‌های فراری، واقعا بی نقصه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ف‌‌‌رش‌اد

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      ببخشید دوستان اشتباه نوشتم اسم فرزند جدید فراری رو.
      _____________
      منتظرم نویتک‌روسو یه حرکت عالی روش بزنه تا پیش از پیش خواستنی بشه ? در حال حاضر پایین رده‌ترین محصول فراری، برای من ایده‌آل‌ترین محصولشه ?

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ف‌‌‌رش‌اد

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        بیش از پیش :)
        با یه گوشی دیگه دارم کامنت میذار، کیبوردش خیلی فسقلیه، اشتباه تایپی زیاد دارم، شرمنده.
        ______________
        :::نظرسنجی:::
        پورتو فینو: لایک👍
        کالیفرنیا: دیس‌لایک👎

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. ashkan

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (376 ديدگاه)

      هیچ وقت با کالیفرنیا حال نکردم
      ولی اینو بدک نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ف‌‌‌رش‌اد

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        بدک نیست؟! خدایی خیلی دلبره. مگه آدم دیگه چی میخواد از یه ماشین؛ همه چیش بیشتر از نیازه.

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. حسین

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (419 ديدگاه)

    بخش جلویی خیلی بهتر شده و مثل محصولات لامبو خشن تر به نظر میرسه و از نمای بقل هم با حفظ ابعاد و عضلانی تر شدن بهتر شده .
    درکل برند فراری هرچی تولید کنه عالیه ?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. Hosein

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (313 ديدگاه)

    طراحیای فراری جلوشون داره شبیه چهره شخصیتای پلید در حال خنده میشه?.پورتوفینو واقعا خیلی خشنه .عجب نیم رخی دارن دوتاشون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Hemichan

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (715 ديدگاه)

    پُرتوفینو طراحی خیلی جذابی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Ferrari

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    طراحی بسیار زیبایی داره و از نمای بغل با سقف بسته شبیه F12هستش در کل عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Archi KHAN

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    کالیفرنیا T : همیشه عاشق ات می مونم …

    ” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه “

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. نوید جهرمی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3685 ديدگاه)

    بین فراری ها کالیفرنیا رو یه جور دیگه دوست داشتم. اما با موتور توربو و این طراحی توی ذوقم زده بود.
    پرتوفینو بدجور دلبری میکنه. من که ندید عاشقش شدم. تا بیاد آزمایش هاشو ببینیم بیشتر دلمون بره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Ali keyhani

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (657 ديدگاه)

    هر دوتا طراحی بی نظیری دارن،پورتوفینو جذاب تر و خشن تره ولی من خودم عاشق فراری کالیفرنیا معمولی بودم و هستم اما پورتوفینو بی نظیره تو کلاس خودش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ASTON

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (213 ديدگاه)

    فراری واقعا یک شاهزاده هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ستار

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (48 ديدگاه)

    شبیه ادامای بدجنسه
    که لج یک نفر رو دراورده حالا داره میخنده???

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. ونوم اف ۵

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    تو نمای جانبی با سقف باز عجب استایلی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. mehran.Jy

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (232 ديدگاه)

    این پرتوفینوی لعنتی رخش رخ شیطانه. زیبا و وحشی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا