فراری

مقایسهٔ فراری F8 تریبوتو با 488 GTB و 458 ایتالیا

تقریباً یک دهه از زمانی که فراری ۴۵۸ ایتالیا راهی خط تولید شد می‌گذرد و حالا بعد از گذشت این سال‌ها، به‌تازگی مدل جدید F8 تریبوتو معرفی شده است که از لحاظ فنی دومین فیس‌لیفت عمده بر ۴۵۸ محسوب می‌شود. اولین فیس‌لیفت این سوپراسپرت ایتالیایی در فوریهٔ سال ۲۰۱۵ با نام ۴۸۸ GTB معرفی شد زیرا ۴۵۸ با پیشرانهٔ تنفس طبیعی خود دیگر نمی‌توانست در بین رقبا عرض‌اندام کند خصوصاً با وجود رقبای جدیدتری از پورشه و مک‌لارن که با پیشرانه‌های توربوشارژ به بازار آمده بودند. به همین دلیل، فراری سنت خود را زیر پا گذاشته و ۴۸۸ GTB را به پیشرانهٔ توربوشارژ مجهز کرد. حالا نیز F8 تریبوتو از همان موتور توربو استفاده می‌کند اما قدرت آن به ۷۲۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. در ادامهٔ این مطلب اما قصد داریم این سه سوپراسپرت موتور وسط فراری را باهم مقایسه کنیم.

بیرون

هر سهٔ این خودروها طراحی واقعاً زیبا و جذابی دارند و به همین دلیل انتخاب خودروی زیباتر از بین آن‌ها واقعاً دشوار یا حتی تقریباً غیرممکن است زیرا فراری همواره سوپراسپرت‌های بشدت جذاب و خیره‌کننده‌ای را تولید می‌کند. بااین‌حال می‌توان گفت ۴۵۸ ایتالیا طی فیس‌لیفت‌های بعدی در ظاهر بیشتر و بیشتر تهاجمی شده است. البته در ۴۸۸ GTB اضافه شدن ورودی‌های هوا در بالای گلگیرهای عقب، پروفیل جانبی بی‌نظیر ۴۸۸ ایتالیا تا حدودی از بین رفت. ۴۵۸ ایتالیا همچنین درب صندوق جلوی تهاجمی‌تر، سپر جلوی اسپرت‌تر و سر اگزوزهای سنتی‌تری هم دارد.

در F8 تریبوتو اما بیشتر پکیج‌های آئرودینامیکی متمرکز بر پیست جلب‌توجه می‌کنند که از ۴۸۸ پیستا گرفته شده‌اند. همچنین برخلاف ۴۸۸ GTB، نمای عقبی F8 هیچ شباهتی به ۴۵۸ ندارد و بیشتر مدل ۸۱۲ سوپرفست را به یاد می‌آورد. یکی دیگر از ویژگی‌های بیرونی قابل‌توجه F8 نیز کانال‌های هوای S شکلی هستند که از خودروهای فرمول یک الهام گرفته و موجب افزایش ۱۵ درصدی داون‌فورس شده‌اند. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های بیرونی این سوپراسپرت جدید نیز می‌توان به ورودی‌های هوای جدید خنک‌کنندهٔ ترمزها، چراغ‌های جلوی کوچک‌تر و پوشش کرکره‌ای پیشرانه اشاره کرد که در آخری به از مدل افسانه‌ای F40 الهام گرفته شده است.

داخل

هرچند تفاوت‌های زیادی بین کابین F8 و دو سوپراسپرت پیشین آن وجود دارد اما در مدل جدید هنوز هم از طرح داشبورد راننده محور استفاده شده است. بااین‌حال به گفتهٔ فراری، تمامی قسمت‌های داشبورد، رو دری‌ها و کنسول مرکزی در F8 به‌طور کامل از نو طراحی شده‌اند. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های کابین این سوپراسپرت نیز می‌توان به سیستم HMI جدید (رابط انسان و ماشین)، غربیلک فرمان جدید، دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای و نمایشگر هشت اینچی لمسی جدید در قسمت سرنشین اشاره کرد.

پیشرانه

همان‌طور که در بالا اشاره شد، ۴۵۸ ایتالیا همچنان به سنت فراری یعنی استفاده از پیشرانه‌های تنفس طبیعی پایبند بود و به یک موتور ۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز شده بود که ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور داشت؛ اما پس از عرضهٔ رقبای تازه‌نفس از سوی پورشه و مک‌لارن با موتورهای توربو، فراری هم در ۴۸۸ GTB سنت خود را کنار گذاشته و این مدل را به یک پیشرانهٔ جدید ۳.۹ لیتری V8 توئین توربو مجهز کرد. این موتور ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که اختلاف قابل‌توجهی با خروجی موتور تنفس طبیعی ۴۵۸ داشت.

F8 هم از همان پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری توئین توربوی سلف خود استفاده می‌کند اما پس‌ازاینکه مک‌لارن با مدل کاملاً جدید ۷۲۰S طوفانی در دنیای سوپراسپرت‌ها به پا کرد، فراری هم در F8 قدرت این موتور را به ۷۲۰ اسب بخار افزایش داده است درحالی‌که گشتاور آن نیز با ۱۰ واحد افزایش به ۷۷۰ نیوتن متر رسیده است؛ بنابراین حالا خروجی پیشرانهٔ F8 دقیقاً با ۷۲۰S یکسان است. علاوه بر این، سوپراسپرت جدید فراری می‌تواند ظرف ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و در ۷.۸ ثانیه به سرعت دویست کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند درحالی‌که حداکثر سرعت آن نیز به ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این ارقام نیز با رقیب بریتانیایی یکسان هستند که این یعنی F8 و ۷۲۰S روی کاغذ کاملاً باهم برابر هستند.

 

مشخصات فنی

۴۵۸ ایتالیا

۴۸۸ GTB

F8 تریبوتو

پیشرانه ۴.۵ لیتری V8 ۳.۹ لیتری V8 ۳.۹ لیتری V8
تنفس طبیعی توئین توربو توئین توربو
قدرت ۵۷۰ اسب بخار ۶۷۰ اسب بخار ۷۲۰ اسب بخار
گشتاور ۵۴۰ نیوتن متر ۷۶۰ نیوتن متر ۷۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۴ ثانیه ۳.۰ ثانیه ۲.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر/ساعت ۳۲۵ کیلومتر/ساعت ۳۴۰ کیلومتر/ساعت
فاصلهٔ محوری ۲.۶۵ متر ۲.۶۵ متر ۲.۶۵ متر
طول ۴.۵۲ متر ۴.۵۷ متر ۴.۶۱ متر
وزن ۱۳۸۰ کیلوگرم ۱۴۲۰ کیلوگرم ۱۴۳۵ کیلوگرم

 

منبع: CarScoops

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. ساسان

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1038 ديدگاه)

    لعنت به رقابتی که صدای زیبای 458 یا f430اسکودریا رو از دنیای ماشین گرفت..لعنت به720S…به امیدتنفس خودرو هایv12ایتالیایی فارق از اعدادو ارقام.

    موافقم 11
    مخالفم 0
    1. علی

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (222 ديدگاه)

      واقعا لعنت به توربو که صدای عالی موتور های فراری خفه کرده لعنت به کسی که پیشنهاد توربو به فراری داد

      موافقم 7
      مخالفم 0
    2. ash

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (376 ديدگاه)

      فراری ون از نظر تعداد خودروی ساخته شده در سال جز خودرو های تولید انبوه میشه برای فرار از مالیات های سنگین که به پاس رعایت نکردن الودگی های موتور های تنفس طبیعی با حجم بالا گرفته شد مجبور شد اینکار رو کنه وگرنه اگه این کار رو نمیکرد روی اینده فراری تاثیر منفی میذاشت برای همین روی اوردن به این کار

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. TESLA

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    نمای جلویی اف 8 خیلی خوب
    کابینش هم که حرفی برا گفتن نداره ( عالیه )
    نمای عقب فقط کاش از همون طرح قبلی استفاده میکردن
    البته شاید طرح قبلی رو خیلی دوس دارم
    نمیتونم طرح فعلی رو قبول کنم .
    از لحاظ فنی هم که پیشرفت قابل توجهی داشته
    یه فیلم تو یوتوب گذاشتن
    که از اف 8 تو خیابون لندن فیلم میگیرن
    پیشنهاد میکنم ببنید زیباست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. ehsan gt3

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (164 ديدگاه)

    با سلام
    بر حسب اتفاق دیروز یه کلیپ از 458 تو آمریکا دیدم تو اتوبان بعد رفت داخل تونل گاز میداد بک فایر آبی میزد یه فضای رویایی درست کرد
    رفتم یه نگاه به قیمت 458 های کارکرده تو آمریکا انداختم از حول و حوش 250هزار دلار تا 700 هزار برای مدل اسپشیاله کم کار لامصب ماشینای فراری افت قیمت ندارن هرروز گرون تر میشن مثل قالی کرمون می مونه
    واقعا ارزش داره 300 هزاریا 400 هزار برای 458 بدی برا من صدای یه سوپر اسپرت مهمترین فاکتوره آرزو دارم یدونه 458 داشته باشم آرزو دارم همه عاشقاش بتونن روزی سوارش بشن

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. سایت خرید فروش

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (48 ديدگاه)

      رفتم یه نگاه به قیمت 458 های کارکرده تو آمریکا انداختم//// تو چه سایت هایی میشه دید؟
      سایت های خارجی مثل دیوار خودمون چی هست ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سعید(تهران)

        ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (496 ديدگاه)

        http://Www.cars.com رو میتونی برای آمریکا امتحان کنی دوست عزیز

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. Ahmad

        ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (1170 ديدگاه)
  4. Khosrow

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    اینا مقایسه نمیخوان / جواهر ساختارش همیشگیه / از روز اول تا هرچقدر ..

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. بهنام

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (492 ديدگاه)

    به گفته ی کلارکسون و دوستان، 458 ایتالیا بهترین سوپر اسپرت موتور وسط تاریخ هست. پیشرانه ی عالی با تنفس طبیعی، ظاهری زیبا با عملکردی رویایی. این خودرو با همکاری مستقیم میشائیل شوماخر افسانه ای توسعه یافته و بی شک برترین سوپر اسپرت موتور وسط تاریخه. از منظر طراحی هم به نظرم هنوز زیباتر از آن دو جواهر هست.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. iman

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (258 ديدگاه)

    هنوز اعتقاد دارم 458 شاهکار طراحی بود و یکی از زیباترین فراری های تاریخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Mohammadreza

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (870 ديدگاه)

    458واقعا برف پاکن نداره یا منم که نمیتونم برف پاکن هاشو تو عکس ها پیدا کنم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. OMID

      ۱۶ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      زیر کاپوت پنهان میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. مازراتی

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (50 ديدگاه)

    تکامل و پیشرفت میشه تو هر کدوم از مدل ها درک کرد
    واقعا خیلی خوب تونستن جانشین ۴۵۸ و ۴۸۸ تولید کنن هم از نظر طراحی و هم از نظر فنی
    یکی از یکی دیگه چشم نواز تر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Archi KHAN

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2164 ديدگاه)

    خانه ی جواهرات ؛
    مارانلو …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Ferrari

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    وزن ۴۵۸:
    ۱۳۸۰ کیلوگرم
    وزن ۴۸۸:
    ۱۳۷۰ کیلوگرم
    وزن f8:
    1330 کیلوگرم
    وزن ۴۸۸ و f8 اشتباهه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. امیرحسین

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سه مدل فراری مورد علاقم:
    f12 berlinetta & tdf
    laferrari
    458 speciale

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمدامین

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (94 ديدگاه)

    نمای عقب تریبوتو زشت هست . از نمای بقل شیک و جذاب و از نمای جلو زیبا. موتوری قدرتمند با 720 اسب بخار و شتاب 2.9 ثانیه ای بسی لذت بخشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا