فراریهفته نامه

فراری‌هایی که محبوب نشدند!

اکثر قریب به اتفاق محصولات فراری فوق‌العاده دوست‌داشتنی هستند اما برخی خودروها هم قبلاً تولید شده‌اند که در مقایسه با خودروهای شاخص این کمپانی ایتالیایی چندان دل‌چسب نبوده‌اند. برخی‌ها فاقد جذابیت ظاهری آن‌چنانی بوده‌اند و برخی نیز از نظر هندلینگ و پرفورمنس در حد و اندازه‌های نام فراری نبوده‌اند.

فراری‌
در ادامه شما را با برخی از نچسب‌ترین محصولات تاریخ فراری آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید!

  • (۳۳۰GT 2+2 (1964

فراری‌ 330 جی تی
پاسخ فراری به جگوار ای تایپ خودرویی بود که خود انزو فراری آن را زیباترین خودروی دنیا می‌نامید اما از نظر طراحی یک موفقیت برای فراری نبود. درحالی‌که مدل قبلی ۲۵۰GTE خودرویی ظریف محسوب می‌شد اما طراحی دو چراغی ۳۳۰ در دهه ۶۰ چندان توجهات را به خود جلب نکرد.

با انجام یک فیس لیفت همان طراحی چراغ‌های تک جلویی به خودرو بازگشت و خریداران نیز با این کوپه چهار درب ۱۲ سیلندر ۴ لیتری می‌توانستند به سرعت‌های بالایی دست یابند. با این وجود امروزه قیمت مدل‌های اولیه ۳۳۰ نصف مدل ۲۵۰ قبلی است.

  • (۳۶۵GTC/4 (1971


این خودرو قرابت نزدیکی با نسخه اسطوره‌ای دیتونا داشت اما قیمت آن حدود یک‌سوم خواهر افسانه‌ای خودش بود. چرا؟ خب علیرغم اینکه ۳۶۵GTC/4 تنها به تعداد ۵۰۰ دستگاه ساخته شد (درحالی‌که دیتونا سقف تولید ۱۲۸۴ دستگاهی داشت) اما ظاهر آن خیلی جذاب نبود. طراحی تیز آن بسیار منحصر به دهه ۷۰ میلادی بود و البته آن فاکتور لذت آنی دیتونا را هم نداشت.

البته نقطه قوت این خودرو نیز سواری بسیار دل‌چسبی بود که به لطف سیستم تعلیق نرم‌تر، فرمان و کلاچ هیدرولیک حاصل شده بود.

  • (۳۶۵GT4 (1972


نسخه نهایی ۳۶۵ با پیشرانه ۱۲ سیلندر در بخش جلو بیشترین عمر را در تاریخ فراری داشته و حدود ۱۷ سال تولید شد (با احتساب مدل‌های بعدی ۴۰۰ و ۴۱۲i). 365GT خودروی خانواده‌ها و افرادی بود که یک محصول تورینگ می‌خواستند. استایل این خودرو هم‌اکنون از مد افتاده بنابراین قیمت آن فوق‌العاده مناسب است.

هزینه‌های این فراری هم پایین نیست و گیربکس اتوماتیک آن مشکلاتی هم دارد.

  • (۴۰۰GT (1976


مدل ۴۰۰ که حاصل توسعه منطقی ۳۶۵GT4 بود از پیشرانه ۱۲ سیلندر ۴.۸ لیتری به‌روز شده استفاده می‌کرد تا به این ترتیب پرفورمنسی را که نسخه قبلی نداشت ارائه کند. یک اسپویلر جدید در بخش جلو برای کاهش بلند شدن بخش جلویی در سرعت‌های جلو ضروری بود.

۴۰۰GT پروفایل بدنه بهتری داشت اما حتی مالکان یک فراری هم نمی‌توانستند با مصرف سوخت بالای آن کنار بیایند.

  • (۳۰۸GT4 (1973


نام ۳۰۸GT4 همیشه با واژه و عجیب‌وغریب گره خورده است. جانشین مدل زیبای دینو ۲۴۶ بجای حضور در گاراژ شرکت پینین فارینا از شرکت برتونه سر درآورده بود و یک خودروی ۴ نفره با پیشرانه‌ای در وسط بود. برای ایجاد فضای لازم برای دو صندلی عقبی باید طراحی خودرو رو به جلو می‌شد اما بااین‌حال هنوز هم سرنشینان بالغ در بخش عقب احساس راحتی نداشتند.

فروش ۳۰۸GT4 در آن زمان خوب بود اما همواره به عنوان خودروی افراد ضعیف در نظر گرفته می‌شد! البته از هندلینگ و پرفورمنس این محصول فراری تقدیر شده است.

  • (۳۰۸GTBi (1980


فراری با عرضه مدل ۳۰۸GTB در سال ۱۹۷۵ دوباره به رینگ بازگشت. نسخه‌های اولیه این خودرو دارای بدنه‌ای از جنس فایبرگلاس بودند اما در میانه عمر این خودرو شاهد تولید با بدنه‌ای فولادی بودیم که باعث افزایش وزن شد درحالی‌که قدرت آن به خاطر استانداردهای آلایندگی آمریکا ۴۰ اسب بخار کاهش یافت.

بدین ترتیب شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳۰۸GTB از ۶.۷ ثانیه نمونه‌های ابتدایی به ۷.۳ ثانیه افزایش یافت که نتیجه آن کاهش ارزش کلکسیونی نمونه‌های تولید شده با بدنه‌ای فولادی است.

  • (۲۰۸GTB (1980


۲۰۸GTB پاسخی هنرمندانه از فراری به قوانین مالیاتی ایتالیا بود. در آن زمان خودروهایی با پیشرانه‌هایی پرحجم‌تر از ۲ لیتر با مالیات بیشتری روبرو می‌شدند. این خودرو از پیشرانه ۸ سیلندر ۱۹۹۰ سی‌سی سود می‌برد. طرفداران فراری با این پیشرانه از پرداخت هزینه‌های مالیاتی سنگین فرار می‌کردند اما خب صاحب یک فراری با ۱۵۵ اسب بخار قدرت بودند!

البته با تولید مدل توربو در سال ۱۹۸۲ اوضاع کمی بهتر شد زیرا این خودرو قدرت ۲۲۰ اسب بخاری و حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعتی داشت.

  • موندیال (۱۹۸۰)


برای سال‌ها فراری موندیال به عنوان ارزان‌ترین محصول فراری شناخته می‌شد. این خودرو بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۴ فروش ۴ هزار دستگاهی داشت که درآمد خوبی را نصیب فراری کرد و البته مشتریان هم صاحب یک خودروی سریع و چهارنفره شدند.

اگرچه برخی افراد هنوز هم موندیال را دوست دارند اما ظاهر خنثی و پرفورمنس پایین آن در مقایسه با مدل ۳۰۸GTB باعث شده موندیال همیشه محبوبیت کمتری داشته باشد.

  • موندیال کابریولت (۱۹۸۳)


از نظر برخی افراد این خودرو فقط به درد مشتریان آمریکایی می‌خورد. انتقاد طرفداران فراری به ساختار سنگین کاپوت، وجود چهار صندلی و سیستم تعلیق نرم‌تر در مقایسه با دیگر محصولات این کمپانی مربوط می‌شد. البته هیچ‌کدام از این موارد برای خریداران مهم نبود زیرا نسخه کابریولت به پرفروش‌ترین محصول خانواده موندیال تبدیل شد.

هرچند چند سال بعد طرفداران فراری تنها به نام آن اشاره‌ای گذرا می‌کنند.

  • تستاروسا (۱۹۸۴)


فراری تستاروسا همواره نظرات گوناگونی را برانگیخته است. بسیاری از افراد این خودرو را خام دانسته و آن را مختص دهه ۸۰ میلادی می‌دانند. برخی نیز استایل برجسته آن را دوست داشته اما این استایل متفاوت باعث نشده که تستاروسا در بازار کلاسیک‌های کنونی ارزش خیلی بالایی داشته باشد. تستاروسا همچون همیشه خودرویی دوقطبی باقی مانده است.

  • ۳۴۸ (۱۹۸۹)


این خودرو در زمان خودش موفقیت خوبی برای فراری به ارمغان آورد و پرفورمنس بهتری در مقایسه با مدل قبلی ۳۲۸ داشت. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳۴۸ برابر با ۵.۶ ثانیه بوده اما با این وجود برخی افراد به طراحی آن انتقاداتی وارد کرده‌اند.

۳۴۸ به خاطر هندلینگ نامناسب هم شناخته شده هرچند هم‌اکنون ارزش این خودرو در حال افزایش است.

  • ۵۱۲ TR (1991)


۵۱۲ TR حد نهایی توسعه طرح تستاروسا بود. فراری پیشرانه و گیربکس این خودرو را ۳۰ میلی‌متر جابجا کرد تا مرکز ثقل پایین‌تری ایجاد شود و هندلینگ نیز بهبود یابد. همچنین فضای کابین بیشتر شده بود تا راحتی خودرو افزایش یابد؛ اما بازار خودروهای دست‌دوم روی بسیار خوشی به این خودرو نشان نداده است.

  • (F50 (1995


درباره یک آلبوم متفاوتی صحبت می‌کنیم! فراری F50 باید جا پای مدل F40 می‌گذاشت. فراری در ساخت این خودرو از خودروهای مسابقه‌ای فرمول ۱ کمک گرفته بود و قطعاً شتاب‌گیری و حداکثر سرعت F50 تضمینی بر تکنولوژی‌های فرمول ۱ فراری هستند.

اما ظاهر این خودرو هرگز روح F40 را زنده نکرد.

  • ۳۶۰ (۱۹۹۹)


از نظر شخصی، فراری ۳۶۰ از هر جنبه‌ای بهتر از مدل قبلی ۳۵۵ بود. ساختار تمام آلومینیومی، کیفیت ساخت بهبود یافته و پرفورمنس بهتر باعث شدند این خودرو در پله‌ای بالاتر قرار گیرد؛ اما ۳۶۰ به خاطر ظاهر خود چندان موردتوجه قرار نگرفت و گیربکس دستی اتوماتیک شده آن نیازمند کاربری با دقت است تا از تعویض‌های ناهنجار دوری شود.

تولید مدل F430 باعث شد ارزش ۳۶۰ به‌طور قابل‌توجهی کاهش یابد اما خب خریداران جدیدی پیدا شدند که می‌توانستند ۳۶۰ را بخرند و از آن لذت ببرند.

  • (۵۷۵M (2002


همه‌ی خودروهای فراری بهتر از نسل‌های قبلی خود بوده‌اند اما مدل ۵۷۵M از نظر هندلینگ یک پله به عقب بازگشته بود. سیستم تعلیق عقب این خودرو بیش از حد نرم بود. فراری با معرفی پکیج هندلینگ فیوریانو باعث سفت‌تر شدن سیستم تعلیق شد و توازن آن در پیچ‌ها را بهتر نمود.

البته دیگر کار از کار گذشته بود و خریداران مدل ۵۵۰ را به ۵۷۵M ترجیح می‌دادند.

  • کالیفرنیا (۲۰۰۸)


کالیفرنیا اولین‌های زیادی را داراست. این خودرو اولین فراری با سقف تاشدنی سخت و همچنین اولین مدل ۸ سیلندر پیشرانه جلوی فراری بوده و البته اولین محصولی از فراری با گیربکس دوکلاچه می‌باشد. علاوه بر سواری نرم‌تر، کالیفرنیا هرگز احساس سریع بودن یک فراری را نداشته بنابراین خریداران سرسخت فراری از این خودرو رضایت نداشتند اما با ورود کالیفرنیا T توربو به بازار در سال ۲۰۱۴ اوضاع بهتر شد.

  • (FF (2011


این خودرو با کابین جادار و چهارنفره، محفظه بار بزرگ و سیستم چهار چرخ محرک، فراری را وارد قلمروی جدیدی کرد. پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۲ لیتری ۶۵۱ اسب بخاری FF پرفورمنس قابل‌توجهی را به ارمغان آورد اما کاراکتر رقابتی فراری باعث شد خیلی از افراد در خرید آن به شک بیفتند.

به عنوان نتیجه FF فروش کمی داشت و در بازار دست‌دوم‌ها نیز خیلی خریدار ندارد. قیمت فعلی این خودرو نصف قیمت زمان صفر بودنش است.

منبع: autocar

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. s.h

    ۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (712 ديدگاه)

    کسی میدونه فراری از اول تا الان رو هم چندتا مدل داره؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mahdy

      ۶ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      اگه بنویسیشون میشه یه گونی کاغذ

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. s.h

        ۷ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (712 ديدگاه)

        منم یه همیچین نظری دارم فکر کنم عشاق فراری هم نمیدونند
        صفا باشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۸ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      ویکی‌پدیا حدود ۱۵۵ مدل رو لیست کرده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. mahdy

    ۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    فکر کنم نویسنده ی اتو کار حالش خوش نبوده
    F50 کشته مرده داده میگه محبوب نشده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مانی

      ۷ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      اف ۵۰ جزو چند مورد انگشت شماریه که خیلی‌ دوسش دارم
      تستارسا هم خیلی‌ دوست داشتنیه
      طرف احتمالا عشق تویوتاست خخخخخ
      عادت بدم اینه دوس دارم با طرفدار‌های تویوتا شوخی‌ کنم

      موافقم 0
      مخالفم 2
  3. Ali Keyhani

    ۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (657 ديدگاه)

    تستاروزا و F50 و FF معروف نشدن؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. Ali Keyhani

    ۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (657 ديدگاه)

    شاید f50 نتونست مثل f40 موفق باشه،ولی جاش توی این لیست نیست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. علی

    ۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (13 ديدگاه)

    آدم با اصالتٍِ تستاروسا حال میکنه
    طراحی زیبا و خارق العاده ای داره و جزو مدل های جاودانه ی فراریه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Sajjad

    ۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    f50؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ساقیش کی بوده؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. رامین

    ۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (919 ديدگاه)

    فراری FF واقعن زشت بود

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. مهدی

    ۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    نویسنده باید به جرم نوشتن در حالت مستی مجرم شناخته بشه! اخه ۳۶۰ مودنا محبوب نیست؟؟؟؟ ۳۶۰ مودنا فراری ترین فراری تاریخه

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. مرصاد

      ۶ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (96 ديدگاه)

      داداش موافقم با اصل حرفت ولی نه دیگه در اون حد ?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. حسین دهمرد

    ۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    عاشق نامگذاری ایتالیایی ها هستم یک هارمونی خاصی داره همین تستاروسا اسمش به قیافه ش میچربه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. TRX (تایماز)

    ۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (316 ديدگاه)

    یکی از زیباترین طراحی های فراری در نسل های قبل f355 بود. این ماشین هم از نمای بیرونی هم از نمای داخلی طراحی دلچسب و فوق العاده ای داشت.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. سهيل

    ۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فراری همیشه فراریه واژه ی نچسب بهش نمیچسبه…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. آرین

    ۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (94 ديدگاه)

    اتفاقا بعد از 430 از f50 و 575 و 360 بیشتر از مدلای محبوب دیگه خوشم میاد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. سیامک . ص

    ۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (149 ديدگاه)

    فقط همین که اسم یه ماشین فراری باشه کافیه تا جذاب و استثنائی باشه . اگه فراری رو از ایتالیا بگیرند ، مث اینه که رنگ قرمز پرچم ایتالیا رو حذف کردند !
    فراری جزئی از هویت این سرزمین هنرمندپروره ، فرقی نمیکنه کدوم مدلش باشه . همینکه فراری باشه کافیه !

    موافقم 2
    مخالفم 0
  14. viper

    ۷ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    فراری ۱۹۹۸ رو ببینید چه رخی داره
    واقعا بهتر از لامبورگینی ای زشت امروزیه

    مایکل جردن هم همین نسل فراری رو داره

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا