فراری

تجهیز پیشرانه‌های 12 سیلندر فراری به توربو؟!

تغییر مسیر فراری از پیشرانه‌های ۸ سیلندر توربو به ۶ سیلندر توربوی هیبریدی در ۲۹۶ GTB جدید منجر به قدرت بیشتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتر شده است؛ و بر اساس آنچه از منابع نزدیک به این خودروساز شنیده می‌شود ظاهراً ایتالیایی‌ها آماده رفتاری مشابه با پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر خود هستند تا این نیروگاه‌های دوست‌داشتنی را حفظ کنند.

البته این اخبار در تناقض با خبرهای پیشین مبنی بر استفاده از تکنولوژی هیبریدی در پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی می‌باشد. منابع نزدیک به فراری مدعی هستند اگرچه از تعداد سیلندرهای این پیشرانه‌ها کم نخواهد شد اما حجم آن‌ها از ۶.۵ لیتری کنونی کمتر خواهد بود.

فراری تولید خودروهای جاده‌ای ۸ سیلندر را از سال ۱۹۷۳ شروع کرده و بنابراین این پیکربندی علیرغم سابقه قدیمی‌ای که دارد DNA اصلی فراری را تشکیل نمی‌دهد. همچنین تولید مدل مشهور دینو با پیشرانه ۶ سیلندر هم تغییر بزرگی در سبد محصولات این برند ایجاد نکرد.

اما ارتباط این خودروساز با نیروگاه‌های ۱۲ سیلندر به سال ۱۹۴۷ بازمی‌گردد و مارانللویی ها به دنبال حفظ این پیشرانه تا حداکثر زمان ممکن هستند چراکه پیشرانه ۱۲ سیلندر را یکی از ستون‌های این برند می‌دانند. شاسی‌بلند جدید پورسانگ و جانشین هایپرکار لافراری احتمالاً دارای پیشرانه ۱۲ سیلندر خواهند بود اما مشخص نیست که از تکنولوژی‌های مشترک سود خواهند برد یا خیر.

فراری به شدت مشغول یافتن راه‌حلی برای فروش محصولات ۱۲ سیلندر خود با رعایت قوانین است. پاسخ واضح به استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر می‌تواند هیبریدی سازی باشد و هایپرکار لافراری و سوپر اسپورت‌های SF90 و ۲۹۶ GTB تجربه‌های گران‌بهایی محسوب می‌شوند.

لامبورگینی به عنوان رقیب اصلی فراری نیز روند مشابهی را در پیش گرفته و ظاهراً از پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی جدیدی در جایگزین آونتادور استفاده خواهد کرد. این برند هم نمی‌خواهد صدای ناب و پاسخ پدال گاز جذاب پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر خود را با استفاده از توربو از بین ببرد.

سرجیو مارکیونه مدیرعامل فقید فراری در سال ۲۰۱۷ استفاده از توربو در پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر این برند را رد کرده بود. او گفته بود:

مدیر پیشرانه‌های فراری به من گفت اصلاً از توربو در پیشرانه ۱۲ سیلندر استفاده نخواهد کرد. این پیشرانه به‌صورت تنفس طبیعی و با دستیار هیبریدی تولید خواهد شد.

اما وضعیت از آن زمان تاکنون تغییر کرده و تجهیز این نیروگاه به توربو منطقی به نظر می‌رسد. فراری بیش از ۵ سال پیش پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی خود را به توربو مجهز کرد و اگرچه هنوز هم افراد زیادی خواهان پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی در ۴۵۸ هستند اما مدل‌های ۴۸۸ و F8 بعدی سریع‌تر و کم‌مصرف‌تر بوده‌اند. همین موضوع درباره پورتوفینو و روما نیز صدق می‌کند که ماهیت ریلکس‌تر پیشرانه‌های توربو هماهنگی بهتری با شخصیت آن‌ها به عنوان محصولاتی جی تی دارد.

اگر طبق شایعات منتشر شده فراری از پیشرانه ۱۲ سیلندر در شاسی‌بلند پورسانگ استفاده کند احتمالاً این نیروگاه آهنین دارای توربو خواهد بود.

همچنین استفاده از توربو به فراری فرصت کسب حداکثری قدرت از پیشرانه‌ی هایپرکار جدیدش را خواهد داد و به این ترتیب فاصله مناسبی بین لافراری و این هایپرکار جدید ایجاد خواهد شد. همین موضوع درباره فضای واضح بین لافراری و انزو هم دیده شده بود.

شاید هم فراری بخواهد یک خودروی الهام‌بخش با پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی بسازد. برخی منابع گفته‌اند هایپرکار بعدی این شرکت بجای قدرت زیاد روی چابکی بالا تمرکز خواهد کرد. فراری همچنین مدعی شده برخی حقه‌ها را برای ارتقای پیشرانه ۱۲ سیلندر خود بکار خواهد بست.

به‌هرحال شکی وجود ندارد که در آینده شاهد خلاقیت‌های فنی زیادی در فراری خواهیم بود اما به نظر می‌رسد نفس پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی ناب این خودروساز به شماره افتاده است…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (5338 ديدگاه)

    چه شود

    موافقم 12
    مخالفم 0
    1. SFXSuperFast

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (263 ديدگاه)

      هیچ نمیشود
      بد میشود!
      DNA محصولات و برند فراری تو ۳ شاخصه خلاصه میشه:
      اول:اصالت، زیبایی و هنر
      دوم:لذت رانندگی
      و بعد از اینا شاخصه
      سوم: پرفورمنس
      برای محافظت و حرکت در جهت حفظ شخصیت شون هم همیشه دو کار کردن
      ۱_انعطاف مناسب با شرایط موجود. ولی ۲_عدم حرکت با جریان

      توربو شدن ۴۸۸
      و گذاشتن KERS رو لافراری انعطاف پذیری فراری رو نشون میده هم هنر و اصالت رو حفظ کردن هم لذت رانندگی رو در حد اعلا ارائه دادن و هم پرفورمنس رو ارتقا دادن.
      ولی ساخت پورسانگ یه حرکت در جهت جریان بازاره
      توربو گذاشتن روی V12 ها هم فقط و فقط حرکت در جهت جریان عامه پسند محیط زیستیه و به وجهه فراری در چشم طرفداران پروپاقرصش لطمه میزنه

      اما
      این تب و تاب محیط زیستی هم کلهم اجمعین یک سیاست ریاکارانه در جهت مجبور کردن صنایع به سرمایه‌گذاری در جهت کاهش وابستگی کشورهای صنعتی مصرف کننده انرژی (چین،آلمان انگلیس، اتحادیه اروپا) به تولیدکنندگان انرژی (خاورمیانه ‌و آمریکای جنوبی) و به تبعش قدرت های جهانی تولیدکننده و کنترل کننده بازار انرژی (آمریکا و روسیه)
      و البته مهم تر از همه فشار گذاشتن روی صنایعِ صنعتی ترین کشور دنیا که همزمان یه قدرت جهانی، تولیدکننده غذا، تولیدکننده علم و تولیدکننده انرژی هم هست [اسمشو نبر!] تا رشد اقتصادیش رو کم کنن صنایعش رو فلج کنن
      و سبقت بگیرن ازش
      همین.
      [دو_نا_.لد ب عزات بنشینه!]
      وگرنه به نظرتون تکنولوژی تا حدی پیشرفت کرده که می‌تونن برهوت مریخ در فاصله چند میلیارد کیلومتری رو قابل زندگی کنن
      ولی از انجام تغییرات جزئی در زمین عاجزند؟؟؟

      موافقم 5
      مخالفم 5
      1. Ferrari

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (1883 ديدگاه)

        به هیچ وجه لطمه نمیزنه. این طرز فکر که داری خیلی وقته کهنه شده دوست عزیز بهتره یکم اپدیت بشی
        وقتی این همه فناوری برای کاهش الایندگی و مصرف سوخت داره چرا استفاده نکنن؟ چون ممکنه چندتا طرفدار فراری مثل شما که تا صد سال دیگه هم نمیتونه یه مدل دست دومشو بخره ناراحت میشن؟ اصلا اهمیتی داره؟

        موافقم 8
        مخالفم 1
        1. SFXSuperFast

          ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
          سوابق: (263 ديدگاه)

          مهم ناراحتی امثال من نیست
          مهم اینه که از اصالت برند فاصله می‌گیرند
          بدون دلیل موجه

          موافقم 4
          مخالفم 2
        2. HamiD

          ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
          سوابق: (2443 ديدگاه)

          اتفاقا خیلی زیاد اهمیت داره …
          نمونش :
          بالاتر بودن قیمت 458 های دست دوم نسبت به 488 های دست دوم با وجود قدیمی تر بودن!
          خب قیمت بالا و پایین که دیگه دست این دوستمون نیست!
          در متن هم اشاره شده …
          “فراری بیش از ۵ سال پیش پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی خود را به توربو مجهز کرد و اگرچه هنوز هم افراد زیادی خواهان پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی در ۴۵۸ هستند اما …”
          در کل هم خوبی داره هم بدی ، ولی باید قبول کرد پیشرانه های تنفس طبیعی نسبت به توربو صدای بسیار جذاب تری دارند …
          البته … شنا کردن در خلاف جهت جریان آب … واقعا نابودی رو در پی داره و همه دارن تلاش میکنن غرق نشن … در کل نمیشه دید یه سوپراسپورت 500 هزار دلاری مثل آونتادور اس وی جی به راحتی توسط یه سدان الکتریکی توی کل کل های جاده ای پودر میشه! واقعا غم انگیزه …

          موافقم 5
          مخالفم 0
  2. akrh78

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1358 ديدگاه)

    چه بد
    v12 که به اسم نیست، به شخصیته
    اگه توربو بشه ارزشش کم میشه

    موافقم 4
    مخالفم 3
  3. GT

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    پیشرانه فراری یعنی V12 تنفس طبیعی، توربو خرابش میکنه

    موافقم 5
    مخالفم 2
  4. ARAZ

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (63 ديدگاه)

    به جای این کار به نظرم روی الکتریکی سازی کار بکنن بهتره
    مک‌لارن و پورشه جلو تر هستن تو این ضمینه

    موافقم 4
    مخالفم 4
    1. عرفان

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (229 ديدگاه)

      تو دوره ای که همه دارن رو الکتریکی سازی کار میکنن تو اونی باش که رو حفظ پیشرانه هاش کار میکنه
      و اینه که خاصش میکنه و در ادامه برگ برندش میشه

      موافقم 11
      مخالفم 0
    2. محمد امین

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (2168 ديدگاه)

      فراری روی هایپر کار تمام الکتریکی خودش داره کار میکنه و برای سال ۲۰۲۵ عرضه میشه
      فراری ۳ تا ماشین هیبرید در کارنامه محصولات جاده ایش داره ، دقیقا مشتبه مکلارن

      موافقم 6
      مخالفم 2
  5. افشار

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (705 ديدگاه)

    ۱۲ سیلندر با توربو میشه موتور جت🛩

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. England

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1131 ديدگاه)

      اونطوریام نیس دوست عزیز
      حجم انجین هم میخان پایین بیارن.
      بوگاتی ۱۶ سیلندر با ۴ توربو شارژر هست درسته سریع هست ولی جت نیست حجم انجینشم بالاس و البته وزن زیاد

      موافقم 0
      مخالفم 4
  6. Sina10

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    V12 یکی از نماد های خودروسازی ایتالیا هست
    باید برای حفظش هر کاری کنن

    موافقم 6
    مخالفم 0
  7. AMG GT R

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1082 ديدگاه)

    اگه فراری رو v12 هاش توربو بندازه حداقل 1400 نیوتن گشتاور تولید میکنه
    ولی اون صدای غرش مانندی که آدم رو مست میکنه نمیده

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. AMG GT R

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1082 ديدگاه)

      ولی خوب خبر خوب اینکه به احتمال زیاد پورسانگ موتور v12 داره

      موافقم 5
      مخالفم 0
    2. حسین دهمرد

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (2433 ديدگاه)

      موتورهای فراری که گشتاورمحور نیست.

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. AMG GT R

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (1082 ديدگاه)

        معمولا خودرو های ۱۲ سیلندر توربو گشتاور زیادی تولید میکنن
        شاید هم حرف شما صحیح باشه

        موافقم 2
        مخالفم 0
  8. امیر

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (606 ديدگاه)

    موتور 12 سیلندر باید حفظ بشه.
    فراری می دونه چقدر این پیشرانه برای طرفداران ماشین ها و فراری ارزشمنده.
    حتما باید حفظ بشه. البته طرفداران محیط زیست این رو درک نمی کنن.
    ولی این حرف هارو ول کنید از عکس دوم و سوم لذت ببرید.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  9. محمد امین

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2168 ديدگاه)

    به شخصه مشکلی ندارم با توربو شدن v12 ، چونکه فکر میکنم پاگانی هویرا و آستون dbs superleggera پاسخ خوبی باشه در این زمینه، هم صدای خوبی داشت و هم گشتاور خیلی بیشتر
    اما ، تنفس‌ طبیعی بودن بیشتر به شخصیت فراری بر میگرده

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. R@m!n

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (2243 ديدگاه)

      V12 فراری اونم تنفس طبیعی جزو ارکان اصلی این برند هست دیگه خودت بهتر میدونی محمد جان من بشخصه حاضرم این موتور حذف شه اما V12 توربو نبینم.

      داستان هوایرا و استون هم مشخصه از موتورای مرسدس استفاده می کنن و حالا توربو باشه یا نباشه زیاد مهم نیست چون ضربه ای به شخصیت این ماشینا نمی زنه.

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. محمد امین

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (2168 ديدگاه)

        درسته

        موافقم 4
        مخالفم 0
  10. Farzad

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    خُب اگه توربو بشه خیلی بهتر از اینه که کلا حذف بشه دیگه چاره ای نیست با این قوانین مزخرف آلایندگی ، این پیشرانه به نوعی اصالت فراری محسوب میشه .
    اون روزی هم که فراری دیگه V12 تولید نکنه ، دنیای ماشین رو مُرده حساب کنید .
    البته همین الان هم دچار مرگ تدریجی شده .

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. R@m!n

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (2243 ديدگاه)

      واقعا V12 توربو ظلمه نمیشه هضم کرد

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. Farzad

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (2568 ديدگاه)

        بله واقعا ظلمه ، سختیش اینجاست که همونطور که دوستان هم اشاره کردن اون صدای جذاب از بین میره ، امیدوارم فراری و لامبورگینی تا اونجایی که میتونن تنفس طبیعی رو حفظ کنن .

        موافقم 3
        مخالفم 1
  11. SF90 STRADALE

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    فراری داره مرموز کار میکنه
    تست کردن ۸ ماشین هم زمان چه معنی میتونه داشته باشه ؟؟
    ۱. هایپرکار بعدی ۲. سری Icona فراری ۳. اولین FUV
    ۴. نسخه ویژه SF90 استراداله ۵. نسخه XX فراری ۸۱۲
    ۶. نسخه اسپایدر 296GTB و گزینه ۷ و ۸ خیلی مشکوکن
    یکیشون 488LWB با فاصله محوری بیشتر که داره یک V12 رو آزمایش میکنه !!!! و یک 488GTB که احتمالاً داره روی یک V6 هیبریدی قدرتمندتر کار میکنه
    گزینه ۱ تا ۳ قطعی هستن و یک پای ثابت تست در پیست و جاده هستن
    گزینه ۴ و ۵ تا حدودی شک دارم ولی مرتب دارن تست میشن با پوشش های استتاری سنگین
    گزینه ۶ به زودی رونمایی میشه ولی ۷ و ۸ رو فقط خود فراری میدونه داره چکار میکنه و هنوز چیزی معلوم نیست

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. محمد امین

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (2168 ديدگاه)

      ولی فلسفه ی فراری با همه ی برند ها فرق داره
      معمولا ، پورشه یا مکلارن یه لامبو ، در مسابقات شرکت میکنن تا تکنولوژی‌ های مسابقه ای رو وارد صنعت جاده ای کنن و هدف اصلیشون محصولات جاده ای و درآمد زایی این محصولات هست
      اما فراری ، محصولات جاده ای تولید میکنه که بودجه ی مسابقاتش رو تأمین کنه ، و صد البته که در محصولات‌ جاده ای هم زبان زد و افسانه ای هست ، اما در اصل یه تیم مسابقات ای هست ، هدف انزو از ساخت فراری فتح قله ی مسابقات بود ، و بارها شده که این موضوع رو گوشزد کردن
      اسکودریا به معنی استبل اسب های مسابقه ای هست و دلیل لوگوی فراری همینه ، و معنی دومش یعنی تیم
      چند سال پیش در سایت زومیت خوندم که هزینه ی که تمام تیم ها روی مسابقات موتور اسپرت دارن ، روی هم رفته حدود نصف هزینه ای هست که فراری میکنه و بودجه ی فراری در مسابقات ، از بودجه ی راه شهر سازی ایران بیشتره …
      البته خب نتیجه اش رو هم میگیره، تنها جایی که این یکی دوسال مشکل داشتن f1 بوده ، وگر نه در مسابقات کلاس gte و gt3 ، چه در استقامت و چه در سرعت ، ندید میشه گفت فراری میبره ، و با حل شدن مشکلشون در f1 و شرکت در کلاس هایپر کار wec، پکیجشون کامل میشه
      خب وقتی بهترین باشی ، باید همیشه تمرین کنی و آماده باشی ، باید بهترین هارو جذب کنی و به بهترین شکل ممکن پرورش بدی و همیشه بروز باشی ، دلیل این همه هزینه هم همینجاست
      فراری سالانه فقط حدود ۳۰۰ ملیون دلار هزینه میکنه در مسابقات ferrari chalenge یعنی فراگیر ترین مسابقات کلاس gt3 و gte جهان ، تا بهترین راننده ها رو پرورش بده و شناسایی کنه ، و ماشینش رو در آماده ترین و بهینه ترین شرایط آزمایش کنه و مکانیک ها و تکنسین هاشون رو توسعه بدن ، در صورتی که شرکتی مثل لامبورگینی ، کل هزینه ای که برای یک سال در موتور اسپرت میکنه حدود ۵۰ ملیون دلاره
      و…..
      و به هدفشون هم رسیدن و قله های مسابقات رو فتح کردن ، اما محدودیتی برای بهتر شدن وجود نداره

      موافقم 7
      مخالفم 0
      1. SF90 STRADALE

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (3894 ديدگاه)

        انزو مرد مسابقه بود و راننده های تیم رو برای به دست آوردن قهرمانی علیه همدیگر تحریک میکرد
        به قول انزو هیچکس دوم شدن رو به یاد نمیاره و فقط قهرمانی در ذهن مردم می مونه
        با این اوضاعی که الآن درست شده (عصر الکتریکی ها) اگه انزو بود تمام تمرکز خودشو میگذاشت روی موتور اسپرت و تن به ذلت و خاری نمیداد
        V12 تنفس طبیعی به V8 TT و بعدش به V6 هیبریدی و در آخر پایان انجین های افسانه ای فراری

        موافقم 5
        مخالفم 0
  12. مازیار

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2467 ديدگاه)

    فرق بسیاری است

    بین اون تصمیمی که بنا به جبر زمانه و بعد از بحث و تبادل نظر فراوان بین کارشناسان مختلف در کمپانی مربوطه گرفته میشه ، و اون کامنتی که در سوی دیگر دنیا حین شکستن تخمه میگه نچ ، V12 فراری نباید توربو بشه

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. محمد امین

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (2168 ديدگاه)

      👏👏👏

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. SF90 STRADALE

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (3894 ديدگاه)

      مدیران و کارشناسان این کمپانی تحت فشار و به اجبار این تصمیم ها رو می گیرن
      مگرنه اونا هم مثل میلیون ها تیفوسی در سراسر دنیا قلب و ذهنشون حفظ درون سوزها و V12 های تنفس طبیعی هست
      در مجموع حق با شماست و تصمیم گیرنده اصلی اونا هستن و حرص و جوش خوردنش برای ماست !!

      موافقم 4
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا