فراری

ملاقات با فِراری 488 روباز: یال‌ در باد!

ورود به جمع توربو دارها و به‌طورکلی استفاده از فناوری‌های پرخوران آن‌هم پس از چهل سال بالیدن به تنفس طبیعی‌های پربازده شاید حرکتی باشد که خود فِراری هم در ته قلبش زیاد با آن موافق نیست و به دلایل متعددی مجاب به انجامش شده‌ است؛ گرچه به محض حضور در کلاس ۸ سیلندرهای توربو دار رتبه‌ی اول را از آن خود کرده و بار دیگر چرخ و چراغ رقبا را در حسرت رسیدن به گرد لاستیک‌هایش نگه‌داشته است. ۴۸۸ GTB که نخستین نماینده فِراری در کلاس مذکور است و به‌نوعی نسخه توربوشارژ شده‌ی ۴۵۸ به‌حساب می‌آید، حالا در فاصله کمی از تولدش سقف برداشته تا بتوانید پشت فرمان بنشینید، مشغول تاخت‌وتاز شوید، صدای قلب ۸ سیلندر اصیل “فِراری” را به‌صورت رسا بشنوید و از حس هوای آزاد در اطراف خود لذت ببرید. تجربه رانندگی با ۴۸۸ روباز هرچه که باشد بی‌شک این جمله را اثبات می‌کند که “اگر فِراری تاکنون برای کنار گذاشتن قوای محرکه تنفس طبیعی مقاومت می‌کرده دلیلش نه نتوانستن یا موارد مشابه بلکه نخواستن بوده است”.

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
پیشرانه، جعبه‌دنده، شتاب‌گیری
قلب ۳.۹ لیتری توربو دوقلو و در ادامه‌ی آن جعبه‌دنده دو کلاچه ۷ سرعته ۴۸۸ GTB بدون تغییر به برادر روبازش منتقل‌شده تا همکاری کم‌نظیرشان را اینجا هم ادامه دهند. درواقع فِراری پیشرانه‌ای خلق کرده که بدون تأخیر توربو از دور ۲,۰۰۰ به بعد با نعره‌ی مسحور کننده‌ای پاسخ می‌دهد و تا مرز شروع محدوده قرمز (۸,۰۰۰ دور بر دقیقه) هر آنچه بخواهید در اختیارتان قرار می‌دهد. عملکرد جعبه‌دنده دو کلاچه مذکور نیز به نحوی است که وقوع هرگونه اشتباه یا خطا در آن تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد؛ در حالت خودکار نیز کاملاً یکدست و روان عمل می‌کند و تعویض‌های سبک و سنگین را بسیار سریع انجام می‌دهد.
۴۸۸ روباز با استفاده از این مجموعه‌ی قوای محرکه قادر است شتاب اولیه ۰-۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و ۰-۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را به ترتیب در ۳ و ۸.۷ ثانیه ثبت کند و تا مرز ۳۲۶.۶ کیلومتر بر ساعت (۲۰۳ مایل بر ساعت) پیش برود؛ پس واقعاً چابک و سریع است.

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
برجستگی‌های فنی
برای تبدیل بدنه‌ی کوپه به نسخه‌ی مجهز به سقف تاشو به یکسری تغییرات بنیادی نیاز است. درب شیشه‌ای عقب که در زیرش نمای قلب V8 دلربایی می‌کرد حالا با عرشه‌ی یکدست فلزی جایگزین شده که در دوطرفش پایه‌های نگه‌دارنده سقف (هنگام بسته شدن) ایستاده‌اند. لوله‌های multi-metal در جلو و عقب به‌صورت عمودی تعبیه‌شده تا جایگزینی برای حذف پنل سقف باشد. انجام این تغییرات و موارد دیگر ۵۰ کیلوگرم به وزن خشک خودرو اضافه کرده اما در عوض با فشردن یک دکمه در کنسول مرکزی تنها در ۱۴ ثانیه سقف از روی سرتان کنار می‌رود و در محفظه‌ی پشت سرتان جای می‌گیرد تا لذت بی‌نظیر رانندگی با یک فِراری را در هوای آزاد تجربه کنید. البته حذف سقف ثابت بر استحکام بدنه هیچ اثر منفی‌ای نداشته و طبق ادعای کمپانی مقاومت پیچشی آن دقیقاً برابر با نسخه کوپه است.

حس رانندگی
فضای کابین از نظر سروصدا با سقف بسته دقیقاً همانند نسخه کوپه و با سقف باز کاملاً تحت کنترل است،؛ علاوه بر این که با پایین آمدن سقف صدای زوزه سامانه اگزوز بیش‌ازپیش گوش را نوازش می‌کند (البته با صدای خفیف‌تر توربوها). نوایی که ۴۸۸ روباز می‌نوازد دقیقاً صدای یک “فِراری” است، در دورهای پایین شفاف و گوش‌نواز است و هنگام شتاب گیری‌ها بدون اغراق هر شنونده‌‌ای مسحور خود می‌کند! اگر تاکنون عاشق فریادهای دیوانه‌وار پیشینیانش بودید شاید دل‌تنگ بشوید، اما این را هم در ذهن داشته باشید که تازه‌ترین سمفونی فِراری از هر نظر بی عیب و نقص و معرکه است.

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
فرمان پذیری مطابق چیزی که از یک فِراری مدرن انتظار داریم روان و سریع است که این اسپایدر جوان را به خودرویی راحت و پرشور برای رانندگی بدل می‌کند. کافی است اهرم معروف مَنِتینو (Manettino) را در حالت “اسپورت” قرار دهید تا با خلق و خوی یک اسب وحشی و کیفیت بی‌نظیر سواری (که بسیاری از سدان‌های لوکس را خجالت‌زده می‌کند) در اختیارتان باشد. با انتخاب حالت “مسابقه (Race)” سرکشی بیشتری را تجربه خواهید کرد که البته با استفاده سامانه‌های متعددی همچون نسل دوم کنترل لغزش جانبی (Side Slip Control 2) منجر به خطر نخواهد شد. البته خود ۴۸۸ نوعی هوشمندی در پاسخ‌ها نیز دارد، به‌طوری‌که تلاش می‌کند خود را با میزان توانایی و تسلط راننده در کنترل خودرو سازگار کند. اگر هنوز هم راضی‌تان نمی‌کند می‌توانید با خاموش کردن تمامی سامانه‌های کنترلی موجودی کاملاً متفاوت را زیر دست خود ببینید. ۴۸۸ گشتاور بیشتری نسبت به ۴۵۸ دارد و همین باعث می‌شود با اهرم سمت راست فرمان بتوانید هر دستوری که می‌خواهید صادر کنید. علی‌رغم این‌که ۹۹% توانش را به حرکت روبه‌جلو اختصاص می‌دهد در سر پیچ‌ها و خمیدگی‌های جاده می‌توانید شیطنت کرده و با ۳۵ درجه لغزش لیز بخورید تا رد لاستیک‌ها روی آسفالت باقی بماند.

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
در کل با جوان‌ترین اسپایدر مارانللو می‌توانید به طرز شگفت‌انگیزی سریع برانید (شاید به عقیده عده‌ای چندان آسان نباشد) و اصلا دل نگران نشوید. تجربه رانندگی با آن بسیار روح‌بخش است و شباهت زیادی به برادر کوپه‌اش دارد در حدی که گفتن “این یک خودروی متفاوت است” سخت به ‌نظر می‌رسد؛ البته در رقابت شانه‌به‌شانه اختلافاتی هم پیدا خواهید کرد. ساختار بدنه همچنان حس استحکام خوبی به سرنشین القا می‌کند که همین موجب اعتمادبه‌نفس و اطمینان کامل راننده در تمامی شرایط می‌‌شود. دیفرانسیل الکترونیکی (E-Diff) و تعدیل‌های مغناطیسی نیز در کنار هم حتی در شرایط نامساعد شخصیت نرم و انعطاف‌پذیر قابل تحسینی به آن می‌دهند.

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
رقبا
۴۸۸ اسپایدر در حال حاضر مک‌لارن ۶۵۰S روباز را با قدرت کمتر و سقف سرعت (۱ مایل بر ساعت) بیشتر به‌عنوان رقیب اصلی پیش‌ روی خود می‌بیند. البته رقیب قدیمی یعنی لامبورگینی هم با اوراکان LP610-4 اسپایدر به‌تازگی وارد کارزار شده و جو را داغ‌تر کرده است.

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
جمع‌بندی
رتبه در مجله evo:تعداد ۵ ستاره
قیمت: ۲۰۴.۴۰۰ پوند (در بازار انگلستان)

نکات مثبت:

  1. عملکرد فوق‌العاده
  2. قابل‌استفاده بودن در انواع شرایط
  3. هندلینگ بسیار روان
  4. کیفیت فوق‌العاده‌ی سقف تاشو
نکات منفی:

  1. جذابیت و به‌‌اصطلاح نمایش‌های پیشرانه ۴۵۸ در دورهای بالا در ۴۸۸ دیده نمی‌شود.
  2. ضعف در سامانه اطلاعات و سرگرمی
  3. به‌راحتی به سرعتی می‌رسد که تصورش را نمی‌کنید!


[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. Mhmd

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    Oo
    نکته منفی:
    به راحتی به سرعتی میرسد که تصورش را نمیکنید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۱۸ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (3684 ديدگاه)

      این نکته منفیش با تمام ابعاد تو حلقم!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. رامتین

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    نکته منفی سومش واقعا نقطه ضعف بزرگی محسوب میشه :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Archi khan

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    مثل همیشه بی نظیررررر……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احسان آرسنالی

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1877 ديدگاه)

    قلبم وایساد زنگ بزنید اورژانس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. صادق

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    امین جان دستت طلا
    خیلی لذت بردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. صادق

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    عیب سومی رو که دیدم یاد یه چیزی افتادم. جمله ی زیر رو بخونید:
    “وارد پیچ شدم و به واسطه ی عملکرد عالی سیستم تعلیق و زیربندی حرفه ای، در کنار عایق بندی خوب، به اشتباه فکر کردم با ۵۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستم، اما با نیم نگاهی به صفحه ی کیلومتر شمار و دیدن عقربه ی سرعت سنج روی ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت، نفس در سینه حبس میشود”

    تست فراری ۴۵۸ توسط مجله ماشین
    تازه ۴۵۸ ه، دیگه وای به حال این…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ahmad..F12

      ۱۷ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (2543 ديدگاه)

      صادق جون فدایی داری

      حقا که مثه خودم فراری باز بدون تو خونته

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. صادق

        ۱۷ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        ارااااااادت داش احمد گل

        ماها اول فراری تو رگامون بود بعد خون اومد توش ;)

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. نوید جهرمی

          ۱۸ آبان ۱۳۹۴
          سوابق: (3684 ديدگاه)

          اینو خوب گفتی

          موافقم 0
          مخالفم 0
  7. lincoln

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    فقط صدای موتورش یه جوریه انگار یه بسته میخو ریختی تو مخلوط کن …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محسن

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (190 ديدگاه)

    اینو تو خیابون ببینم در جا سکته می کنم… چه ابهتی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. kurdishlambo

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (80 ديدگاه)

    نمای عقبیه فراری ها رو کلا دوس دارم( مخصوصا f12 tdf) ولی نمیدونم چرا 458 نسبت به این بهتر تو دل می مونه. شاید به خاطر تنفس طبیعیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Maysam..laferrari

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (581 ديدگاه)

    هر بار ک خبری از فراری میاد یا مقاله ای درباره ی خودروهای فرار نوشته میشه هیجان زده میشم :D
    و البته باز هم شاهکاری دیگر از فراری این بار با نفس های توربو !
    ممنون آقای صفری شادمون نمودی:D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. وحید

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (325 ديدگاه)

    نمی دونم چرا فراری رو بی دلیل با دلیل
    دوستش می دارم
    همه مدلاشا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امین قوام‌صفری

      ۱۶ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (211 ديدگاه)

      لفظ جالبی بود، در نوشته‌های بعدی استفاده میشه :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. مهدی 911

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (459 ديدگاه)

    با وجود اینکه فراری ولامبو عالین ولی درکل پورشه رو بیشتر دوست دارم بخصوص 911 توربو اس و 918 فکر میکنم هندلینگ پورشه از همه بهتر باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. king 918

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    ببخشید شتاب رو زده بود 3.8 یا من اشتباه خوندم………………..
    در کل ماشینه خوبیه ولی من 458 اسپیشیال رو بیشتر قبول دارم تا این …………………….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. king 918

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    عذر میخوام اشتباه خوندم ببخشید متوجه شدم …………………….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مهدی

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (40 ديدگاه)

    خیلی خوشکله. مخصوصا این دو تا برامدگی عقبش که تو امتداده هر صندلیه. تو باکستر جدیدم دیدم اینطوری شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Nissan...Japan

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (36 ديدگاه)

    عالیه ولی کاش چراغای عقبشو یکم جذابتر کار میکردن یا حداقل جفت بودن اینجوری بنظرم خیلی سادس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. ali a.j

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (634 ديدگاه)

    تشکر بسیار از آقای قوام صفری
    گزینه دانلود ویدئو هست ولی خودش نیست
    نکنه هست و من ویدئو رو نمیبینم ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali a.j

      ۱۷ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (634 ديدگاه)

      تشکر بی نهایت از جناب آقای سردبیر
      دست شما درد نکنه
      امیدوارم فراری ۴۸۸ بصورت گذرموقت وارد بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. ali ayat

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    بعضی وقتا شرکتای خودرو سازی و یا کل شرکت های دنیا یه هدف های بزرگی برای خودشون میزارن از خودرو سازی بگم هدف پیشرفته و پیشرفت تا ساخت یه محصول فوق العاده خب تا اینجا شرکت فراری هم هم هدفه ولی فراری یه هدف دیگه هم داره
    ساخت محصولی فوق العاده که هیچ وقت قدیمی نشه و همیشه سر به نشانه احترام براش پایین بیارن محصو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. احمد باقری

    ۱۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    واقعا محشره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Ahmad..F12

    ۱۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    امین جان ممنون عالی بود

    488 واقعا تکامل پیدا کرده اونم چه تکاملی…..

    معرکه ست در یک کلام عاشقشم ♥

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. shahab

    ۱۸ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    آقا امین دستت درد نکنه خیلی لذت بردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. shahab

    ۱۸ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    این ماشین نیست که این هیولاست
    عاشقش شدم.همینو بس….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا