طراحیفورد

بازنشستگی مورای کالوم، رئیس طراحی جهانی فورد

مورای کالوم که جزو مشهورترین طراحان دنیای خودرو است چند سالی در سمت نایب‌رئیس طراحی فورد مشغول بکار بود و حالا بازنشسته شده است. او مسئول طراحی محصولات فورد و لینکلن در سراسر جهان بوده است. کالوم از اول می بازنشسته خواهد شد و آنتونی لو از اول آوریل جایگزین کالوم می‌شود.

کالوم ۳۸ سال از عمر خود را صرف طراحی خودروها کرده است. او کار خود را در کرایسلر بریتانیا و پژو-سیتروئن شروع کرد. در سال ۱۹۸۸ بود که او به عنوان مشاور طراحی در شرکت گیا که تحت تملک فورد بود مشغول بکار شد و در سال ۱۹۹۵ نیز کاملاً به فورد منتقل شد و از اولین کارهای او می‌توان به طراحی چهارمین نسل تاروس ۲۰۰۰ اشاره کرد.

در سال ۲۰۰۱ بود که کالوم مسئول طراحی مزدا شد. در آن زمان کالوم روی ایجاد طراحی هماهنگ برای کلیه محصولات این خودروساز ژاپنی تمرکز نمود.

کالوم دوباره در سال ۲۰۰۶ به فورد بازگشت تا مدیر طراحی محصولات مسافری این شرکت در آمریکای شمالی شود. او در سال ۲۰۰۹ مسئول طراحی محصولات فورد و لینکلن در آمریکای شمالی شد و از سال ۲۰۱۴ تاکنون نیز رئیس طراحی جهانی این شرکت بوده است.

هائو تای تانگ، مدیر ارشد پلتفرم و عملیات فورد گفته است:

تأثیر طراحی مورای را می‌توان در خیابان‌های سراسر جهان دید. او دید و رهبری طراحی را به استودیوهای متنوع از جمله گیا در ایتالیا و مزدا ژاپن و همچنین فورد و لینکلن آورد و بحث زیبایی محصولات را بالاتر برد. او همچنین باعث بهبود عملکرد خودروها، پیکاپ ها و شاسی بلندها در سراسر جهان شده است.

برادر مورای یعنی یان کالوم نیز جزو مشهورترین طراحان دنیاست. او نیز در سال ۲۰۱۹ از جگوار لندروور جدا شد و شرکت طراحی خودش را تأسیس نمود.

Anthony Lo

آنتونی لو در حال حاضر نایب‌رئیس بخش طراحی خارجی گروه رنوست. او کار خود را با لوتوس شروع کرده است. در سال ۱۹۹۰ لو به آئودی رفت و از جمله کارهای او می‌توان به کانسپت آووس اشاره کرد. این طراح مشهور در سال ۱۹۹۳ به مرسدس بنز و در سال ۲۰۰۰ به ساب پیوست. او مدیر طراحی جنرال موتورز اروپا در سال ۲۰۰۴ بوده است. لو از سال ۲۰۱۰ تاکنون با رنو بوده و کراس اوور کپچر را نیز طراحی کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. دانیال

    ۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (596 ديدگاه)

    بدرود مورای

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۸ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      دوستان گروه طراحی گیا با کرایسلر چندتا آثار هنری خلق کرده برید سرچ کنید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. زیزیگولو

    ۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (4895 ديدگاه)

    یکی از بهترینای دنیا بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۸ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      نظر شخصی من اینه که کریس‌بنگل و پیترشرایر تاثیرگذارترین‌های این دو دهه در طراحی آیندگان خودرو و اونی که امروز شاهدش هستیم بوده‌اند .

      زمانی که bmw سری۵ کد E90 رونمایی شد ، طراحیش مثل بمب در جهان ترکید و هنوز هم پس از حدود ۱۸ سال کم‌نظیر و تازه به نظر میرسه که هیچگاه در bmw‌ها شاهد این قضیه نبودیم و این فقط مخص بنز بود ، یا سری ۶ که با اون طراحی جذابش هنوز هم از جدید‌ترین‌هاش چشمگیرتر و زنده‌تر به نظر میرسه .

      پیترشرایر هم که آشنای همگی هست و به جرئت میشه گفت شرکت کیا هرچی داره به همت تلاش فکریه این طراح بینظیر بوده و البته امروز به یک روزمرگی رسیده و طراحی‌های کره‌ای داره خراب و زشت میشن که جا داره یه خانه‌تکونی داشته باشند تا این میراث پوزه پلنگی حفظ و تاثیرگذار باشه .

      البته طراحی کامارو که توسط یه شخص کره‌ای انجام گرفت هم میشه انقلاب نامید ، چون آمریکایی‌ها بخصوص ماسل‌کارها را دوباره سر زبان‌ها انداخت که به پیروی از اون ، دوج و فورد هم دست به کار شدن و چلنجر و ماستنگ را به دوران اوج برگرداندند ، البته امروزه کاماره دیگه زیادی تکراری شده و ماستنگ هم مثل قبل هیاهویی نداره و فقط این دوج چلنجر هست که ای کاش تا سال‌ها با همین طراحی فقط آبدیت بشه و نه قدیمی میشه و نه بیش از حد آینده‌نگر و قشنگ برای امروز و همین الان طراحی شده که با دیدنش آدم سیر نمیشه چون سادگی را درست اجرا و در هیبت ماسل‌کارها مخلوط کرده !

      البته فرانسوی‌ها هم جهشی ۱۸۰درجه‌ای داشتن و تمام برندهاشون را وارد دوره‌ی تازه‌ای از طراحی جدید و چشمگیر کرده‌اند که بخاطر پیشینه‌ی ضعیفشون در این دو دهه ، کمتر مورد اهمیت جهانی قرار گرفته‌اند که البته دوباره دارند تلاش میکنند تا ترند جهانی شوند !!!

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. زیزیگولو

        ۸ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (4895 ديدگاه)

        نوید حرفات درسته ….. خیلی از طراحای بزرگ با مسیری پر فرازو نشیب به دلایلی مثل کمبود امکانات لازمو مخالفت خانواده و حتی بعضیاشون تو شرایط مالی نامناسبو دلایلی مثل این و خیلی مشکلای دیگه دستو پنجه نرم کردن ولی همه ی این داستانا عزم راسخ و اراده قوی این آدماست که اسمشونو نه تنها تو دنیای طراحی خودرو حتی میشه گفت تو تاریخ جهان موندگار کرده

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۹ بهمن ۱۳۹۹
          سوابق: (10232 ديدگاه)

          البته آثار به‌جامانده از طراحان مهم‌تر هست به نظر من که نام اونها را جاودان کرده .

          طراحی خیلی خوبه ، یکبار امتحان کنید ، مهم نیست چی میکشید ، فقط طراحی کنید ، هرچیزی را که دوست دارید ، خودرو گُل طبیعت انیمیشن منظره اشیاء تَخَیُلی و…. برای لحظه‌ای کوتاه هم که شده از دنیای حقیقی و آزاردهنده‌ی جهان به رویای زیبای نقاشی و طراحی و اونی که در ذهنتون میگذره ورود میکنید و حالتون را جا میاره ، البته به همراه موسیقی .

          البته (( نقاشی با طراحی کاملاً متفاوته ، اما حال که خوب باشه ، فرقی نداره ، هردو حال آدم را جا میاره )) .

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. mahdi-abdi

        ۹ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (496 ديدگاه)

        حرفات کاملا درسته ایول

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. ali (chevy nova)

    ۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (6811 ديدگاه)

    درد و بلات بخوره تو سره مرکز طراحی سایپا و ایران خودرو

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی،:امید اینده

      ۸ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (1196 ديدگاه)

      مگه دارن مرکز طراحی

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Benz

        ۸ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (1962 ديدگاه)

        خوب آره دیگه خودشون میرن بخوابن به‌ بچه های مهد کودک میگن برامون ماشین بکشید بندازیم‌ خط تولید

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. پرهام و رهام

    ۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (223 ديدگاه)

    واقعا انسان شگفت انگیزی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (552 ديدگاه)

    مراسم بازنشستگیش باید مثل فوتبالیستها باشه دور افتخار دور زمین بزنه
    اما برای ایشان باید یک صندلی شیک کنار پیست بزارن و پشت سرش مدعوین در سکو ها شاهد عبور ماشینهایی که در دوران خدمتش طراحی کرده با سرعت 20 کیلوتر در ساعت ارام از کنارش رد شوند و یک مجری هم توضیحاتی در خلال برنامه ارایه ده
    و آخرین مدل ماشین و یا ماشینی که دوست داره به ایشان هدیه بدهند . رنگش هم قرمز پرسپولیسی باشه
    محشره عجب برنامه خداحافضی میشه
    مسولین به اطلاع شرکت برسانند!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. ?Ali Hossein?

    ۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (494 ديدگاه)

    حیف
    مخصوصا با طراحی موستانگ و جی تی که دیگه خیلییییییییییییییییییییییییییییییییی حیف!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. akrh78

    ۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1358 ديدگاه)

    خالق الهه زیبایی، فورد جی تی
    چرا عکس اصلی توی متن نیست ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Moein

      ۸ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (83 ديدگاه)

      آخ آخ گل گفتی

      ??❤❤❤Ford GT❤❤❤??

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا