فورد

اولین تجربه سواری با فورد فوکوس ST جدید

با توجه به تاریخچه‌ی غنی و پربار فورد، این برند چالش‌های زیادی در تولید نسل جدید فوکوس ST داشته است.


از زمان عرضه‌ی نسل قبلی فوکوس ST در سال ۲۰۱۲ تاکنون تغییرات زیادی در این کلاس به وجود آمده و خودروهای خانوادگی و سریعی همچون هوندا سیویک تایپ R و هیوندای i30 N تکنولوژی‌های بسیار زیادی را با بودجه‌ای مناسب در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

2019 Ford Focus ST
فورد این چالش‌ها را دست‌کم نگرفته و همه‌چیز در فوکوس جدید بهبود یافته است. هم‌اکنون ما فرصت بررسی این خودرو را به همراه مدیر پرفورمنس فورد در اروپا آقای لئو روکس پیدا کرده‌ایم.

2019 Ford Focus ST
از جمله تکنولوژی‌های برجسته‌ی این خودروی جدید می‌توان به دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی، دامپرهای تطبیقی، لاستیک‌های چسبان، پیشرانه‌ی توربو با سیستم ضد تأخیر، سیستم لانچ کنترل و عملکرد هماهنگی با دور پیشرانه اشاره کرد؛ اما علیرغم تمامی این موارد، فاکتور انسانی همچنان پیشروی فرایند توسعه‌ای این خودرو بوده است. این را روکس می‌گوید.
او خاطرنشان ساخته است:

ما همیشه خواهان ایجاد ارتباطی عالی و عمیق بین راننده و خودرو بوده‌ایم. به همین دلیل است که ما همانند آنچه در فیستا ST انجام دادیم روی ۴ ستون اصلی تمرکز کرده‌ایم.

این ستون‌ها عبارت‌اند از: دینامیک خودرو، پرفورمنس، احساس و صدا.


فوکوس ST جدید از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربویی استفاده می‌کند که جایگزین قلب آهنین ۲ لیتری نسل پیشین شده است. این پیشرانه حاصل تکامل نیروگاه فوکوس RS بوده و قدرت و گشتاور آن به ترتیب برابر با ۲۷۶ اسب بخار و ۴۲۰ نیوتون متر است که افزایش ۱۲ و ۱۷ درصدی را نسبت به فوکوس ST پیشین نشان می‌دهند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نسل پیشین برابر با ۶.۵ ثانیه بوده درحالی‌که فورد ادعا می‌کند نسل جدید فوکوس ST در مسافت ۴۰۰ متر به اندازه‌ی فوکوس RS سریع است.


فورد همچنین می‌گوید به لطف استفاده از سیستم ضد تأخیر توربو پاسخ‌های پیشرانه بهبود یافته است. این سیستم باعث می‌شود در زمان برداشتن پا از روی پدال گاز همچنان گاز باز باقی بماند و زمانی که دوباره گاز دهید بوست توربو سریع‌تر ایجاد شود.

2019 Ford Focus ST
این خودرو در مقایسه با نسل پیشین از سیستم CCD سود می‌برد که هر دو میلی‌ثانیه اقدام به پایش و تنظیم دامپرهای سیستم تعلیق می‌کند. این دامپرها در جلو و عقب به ترتیب ۲۰ و ۱۳ درصد سفت‌تر شده‌اند. ارتفاع این خودرو نیز در مقایسه با فوکوس استاندارد ۱۰ میلی‌متر کاهش یافته است.

2019 Ford Focus ST
نسخه‌ی استیشن فوکوس ST هم عرضه می‌شود که البته فاقد تکنولوژی CCD می‌باشد. تمامی مدل‌ها از دیفرانسیل لغزش محدود با سیستم هدایت گشتاوری سود می‌برند تا به این ترتیب کشش و چابکی خودرو بهبود یابد. پارامترهای دیفرانسیل با انتخاب حالت‌های گوناگون رانندگی تغییر می‌یابد و همین موضوع درباره‌ی فرمان، پیشرانه، سیستم کنترل پایداری و سیستم افزایش صدای الکترونیکی هم صدق می‌کند. این سیستم آخری در واقع از فیستا ST گرفته شده است.

2019 Ford Focus ST
چهار حالت رانندگی لغزنده، نرمال، اسپورت و پیست وجود دارد که البته حالت آخری با پکیج پرفورمنس همراه می‌شود. این پکیج دارای سیستم‌های لانچ کنترل، هماهنگی دور پیشرانه، تعویض‌های سبک گیربکس و… می‌باشد.

2019 Ford Focus ST
داخل کابین نیز صندلی‌های اسپورت ریکارو نصب شده‌اند که عالی و راحت بوده و از بدن به خوبی حمایت می‌کنند.


از نظر صدای تولیدی باید گفت سیستم افزایش صدای الکترونیکی همیشه خوب نیست اما ST در کل وضعیت مناسبی دارد. این سیستم فرکانس‌های خروجی اگزوز را تقویت کرده و از بلندگوها پخش می‌کند. غرش پیشرانه در حالت‌های رانندگی اسپورت و پیست بیشتر به گوش می‌رسند.

2019 Ford Focus ST
ما اولین بار این فرصت را داشتیم که در بلژیک روی صندلی سرنشین فورد فوکوس ST بنشینیم.

حتی در صندلی سرنشین این خودرو نیز می‌توانید پرفورمنس قابل‌توجه فوکوس ST را حس کنید. فرمان خودرو ۱۵ درصد سریع‌تر از فوکوس استاندارد بوده و لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپورت ۴S چسبندگی زیادی در سر پیچ‌ها ایجاد می‌کنند. توازن طبیعی شاسی نیز کاملاً دل‌چسب بوده و دیفرانسیل نیز به بهبود اوضاع کمک می‌کند. به نظر می‌رسد کشش خودرو هم در وضعیت خوبی قرار دارد.

2019 Ford Focus ST
شاسی خودرو سفت بوده و این سفتی در حالت‌های اسپورت و پیست بیشتر به چشم می‌آید اما دامپرها نرم و کنترل شده بوده بنابراین حتی در صورت استفاده از رینگ‌های ۱۹ اینچی نیز سواری خوبی را تجربه خواهید کرد. این خودرو در کل تخت و پایدار بوده و با اعتمادبه‌نفس می‌توان وارد پیچ‌های تند شد.

2019 Ford Focus ST
به نظر می‌رسد پیشرانه نیز انعطاف بالایی دارد. توربوی توئین اسکرول باعث شده‌اند بوست آن از دورهای پایین و حدود ۲ هزار ایجاد شود و تا دور ۳ هزار شاهد عملکرد حداکثری آن باشیم.

2019 Ford Focus ST
قطعاً فوکوس ST ظرفیت‌های بالایی دارد. با توجه به اولین تجربه‌ی سواری با این خودرو می‌توان گفت فورد کار خود برای تولید خودرویی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز را به خوبی انجام داده اما قضاوت نهایی را باید در چند ماه آینده و با راندن این خودرو انجام داد.

مشخصات فورد فوکوس ST جدید

  • قیمت: ۳۱۹۹۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربوی بنزینی
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۷ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۷.۹ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. MOHAMMAD.DEMON

    ۴ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (420 ديدگاه)

    همین امسال عید همین نسلشو تو ترکیه سوار شدم
    خیلی خوشگله
    چراغ های جلو رو از فورد جی تی الهام گرفتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MOHAMMAD.DEMON

      ۴ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (420 ديدگاه)

      البته نسخه معمولی بود نه ST

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. یانکی

      ۴ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      بی صبرانه منتظر rs هستم با بیش از 400 اسب

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. تویوتا موتورز

    ۴ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (60 ديدگاه)

    چقدر خوش رنگ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. رنو 5 زرد قناری

    ۴ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (143 ديدگاه)

    جزو هاچ بکهای مورد علاقمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. تیاگو

    ۴ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (12 ديدگاه)

    خیلی خیلی گرونه.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. Mostafa

    ۴ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (69 ديدگاه)

    و ما هنوز در صف خرید پراید ….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Ferrari Fxx K Evo

    ۴ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    کابین خیلی معمولی ای داره

    موافقم 0
    مخالفم 2
  7. amir

    ۵ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (522 ديدگاه)

    گلف چیز دیگه ایه.

    موافقم 0
    مخالفم 2
  8. ارشیا

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    کا ش ار اس زودتر بیاد با سیستم دو دیفرانسیل

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا