فورد

نیم‌نگاهی به فورد F150 رپتور، عفریت صحرا

سام کاویانی: کمپانی فورد را می‌توان از نخستین سازندگان پیکاپ‌های غول‌پیکر در دنیای امروز دانست. پیکاپ‌هایی که در زبان انگلیسی به آنها تراک گفته می‌شود و می‌توان آنها را از حیث جثه و اندازه به یک بچه کامیون تشبیه کرد! بچه کامیون‌هایی که تلفیقی از راحتی یک خودروی سواری با ظرفیت بارگیری بالای یک پیکاپ غول‌پیکر هستند و با شرایط جوی و اقلیمی دیار زادگاه خود هماهنگی بسیاری دارند. در میان تمامی این پیکاپ‌ها، سری F با پیشینه‌ای هفتاد ساله از معروف‌ترین و برترین‌هاست. فورد در ساخت پیکاپ‌هایی تخصص دارد که نه‌تنها توانمند و کارآمد هستند بلکه به قوی‌ترین پیشرانه‌ها مجهز بوده و در سخت‌ترین مسیرها نیز از دوام و کارایی بالایی بهره می‌برند. بی‌تردید در میان تمامی ساخته‌های غول‌پیکر این سازنده کهنه‌کار آمریکایی،F150 رپتور مهم‌ترین و شاخص‌ترینشان است.


در پاییز سال ۲۰۱۵ میلادی و در میان خیل انبوهی از تماشاگران و اصحاب رسانه‌ای، محصول جذابی پا به عرصه وجود نهاد. این محصول خارق‌العاده، همان نسل دوم رپتور بود، خودرویی که خود از بطن تراکی به نام F-150 تولد یافته و در طی این سال‌ها در معرض تکامل پیوسته بود.


نسخه جدید رپتور یا ۲۰۱۷ از حیث ابعاد بیرونی،۶ اینچ (۱۵.۳ سانتی‌متر) پهن‌تر از نسخه استاندارد F-150 می‌باشد. این قضیه نیز در راستای افزایش ثبات و پایداری آن در مسیرهای سخت آفرود صورت پذیرفته است. این خودرو با آن ظاهر مخوف خود از چهار درب بزرگ فول سایز سود می‌برد و بنا به ادعای فورد، از جنبه‌های عملکرد و کارایی نیز محصولی یگانه و بی‌همتا در عالم است و ساختار شاسی و پیشرانه پیشرفته آن، امکان تردد سهل و آسانی را برای آن در مسیرهای صحرایی و صعب‌العبور فراهم می‌آورد. مدیر جهانی خودروهای پرفورمنس فورد به نام DAVE PERICAKE دراین‌باره چنین می‌گوید: مشتریان F-150 رپتور قادرند بدون فدا کردن مقولاتی چون راحتی و فضا، فراتر از مسیرهای آسفالته حرکت کنند.


رپتور ۲۰۱۷ در دو نسخه متفاوت SUPERCAB و SUPERCREW عرضه می‌شود که فاصله بین دو محور جلو و عقب در نسخه SUPERCREW معادل ۱۲ اینچ بیشتر از آن دیگری است.


در وهله نخست، آنچه در طراحی F-150 رپتور سخت جلوه گری می‌کند فرم جسور و خشنی است که هر ناظر بیرونی را از خود متأثر می‌کند. در این میان، جلوپنجره سیاه رنگ، از دیگر اجزای بدنه آن گیراتر و برجسته‌تر است. در این جلوپنجره بسیار بزرگ و هیولاوش، آرم سنتی و آبی رنگ فورد جای خود را به حروف بزرگ و برجسته لاتین داده است. این خشونت ذاتی و فراگیر به همراه سایز بزرگ این تراک، ابهت چشمگیری را برای این مرکب تنومند آمریکایی مهیا نموده است. در این میان، استفاده از متریال پیشرفته اعم از فولاد و آلومینیم با گرید و استحکام بالا، وزن خالص رپتور ۲۰۱۷ را نسبت به نسل پیشین خود معادل ۵۰۰ پوند (۲۲۷ کیلوگرم) کاهش داده است.


گرچه پایه طرح رپتور از نسخه استاندارد F-150 استاندارد وام گرفته شده ولی جزییاتی چند این دو را از هم متمایز می‌کند. برای مثال، بچه گلگیرهای مشکی رنگ نصب شده در ناحیه جلو و عقب بدنه، تضاد جالبی را در نمای خارجی رپتور پدید آورده است و یا فرم خاص سپرهای جلو که به یک دیفیوزر نقره‌ای رنگ مجهز است کاراکتری جنگجو و تهاجمی را برای آن تدارک دیده است. گویی این خودرو هرلحظه آماده به چالش کشیدن مسیرهای نامتعارف و سخت و ناهموار بوده و قصد دارد طبیعت بکر را به مبارزه بطلبد.


طرح کابین رپتور تقریباً مشابه نسخه استاندارد F150 است، با این تفاوت که مواد و متریال مرغوب‌تری در جای‌جای آن به کار رفته و در عین حال، به برخی از جزییات انحصاری ویژه نام خود نیز مجهز شده است. در میانه کنسول، یک پانل بسیار پهن نصب شده که در روی آن ادوات و ابزارهای همچون سامانه اطلاعات – سرگرمی، کنترلرهای تهویه مطبوع، سیستم صوتی و… جای گرفته‌اند. یک تونل میانی پهن نیز بین راننده و سرنشین جلو فاصله می‌اندازد که در سمت راست آن دو عدد جالیوانی بزرگ تعبیه شده است. فضای موجود در این کابین برای چهار سرنشین بزرگسال کفایت می‌کند و در مدل SUPERCREW به سبب طول بیشتر، این فضا افزایش هم می‌یابد. در یک جمع‌بندی کلی، کابین رپتور از بسیاری از خودروهای سواری مدرن نیز به‌مراتب لوکس‌تر و مجهزتر است و کاملاً در راستای رضایت خاطر طبع مشکل‌پسند مردمان آمریکای شمالی ساخته و پرداخته شده است.

رپتور ۲۰۱۷ از زمره نخستین ساخته‌های فورد می‌باشد که از پیشرانه کاملاً جدید ۳.۵ لیتری اکوبوست بهره می‌برد، این پیشرانه که نسل دوم این سری محسوب می‌شود از نیروی بیشتر و کارایی به‌مراتب بهینه‌تری نسبت به پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری که پیش از این در نسل قبلی رپتور به کار می‌رفت، برخوردار است. توان این پیشرانه معادل ۴۱۱ اسب بخار و گشتاور آن برابر با ۵۸۸ نیوتن متر است. وظیفه انتقال نیرو در این پیشرانه را یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک عهده‌دار است، گیربکسی که به اشتراک توسط فورد و جنرال موتورز توسعه و تکوین یافته و در خودروهایی دیگری همچون شورولت کامارو ZL1 هم به کار می‌رود. در کل، امکان رانندگی در شش حالت مجزا در رپتور وجود دارد ازجمله: NORMAL،STREET،WEATHER،MUD AND SAND،BAJA و ROCK.

در هنگام گزینش حالت BAJA در این خودرو، سامانه چهار چرخ محرک آن آماده شده و سیستم ضد لغزش پیشرفته آن نیز کمتر در امر رانندگی دخالت می‌کند و در همان حال، پاسخ پدال گاز نیز افزایش می‌یابد. از طرفی، گیربکس هم در راستای دستیابی به حداکثر نیرو از پیشرانه، مدت زمان تعویض دنده‌ها را طولانی‌تر می‌کند.

افشانه‌های نصب شده در سیستم تعلیق جلو و عقب این خودرو می‌تواند بین ۲.۵ تا ۳ اینچ فضای مانور را برای بازی فنربندی آن فراهم کنند، عملی که در هنگام تردد در مسیرهای صعب‌العبور و کوهستانی فوق‌العاده کارساز است. در راستای دستیابی به بیشینه کارایی در حالت‌های آفرود و آنرود، تایرهای عظیم‌الجثه رپتور به‌طور ویژه برای آن ساخته شده است. تکوین و توسعه این تایرها نیز مشترکاً توسط فورد و غول لاستیک‌سازی بی اف گودریچ صورت پذیرفته است.

فورد F150 رپتور، به‌عنوان یک پیکاپ مدرن و پیشرفته از قیمت بالایی برخوردار است. بهای این خودرو در امارات، بسته به تیپ مربوطه، از ۲۲۰,۰۰۰ درهم (۶۰,۰۰۰ دلار) شروع و به ۳۲۵,۰۰۰ درهم (۸۸,۶۰۰ دلار) ختم می‌شود.

منبع:
FORD.COM
NETCARSHOW.COM
و…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Amir Schumacher

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    صحنه های پرش این ماشین رو خیلی دوست دارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ali.usa

      ۲۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (335 ديدگاه)

      چرا انقدر خوب این ماشین ?❤️??

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Sobhan

        ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (1 ديدگاه)

        چون ۴۰۰میلیون آب میخوره براتون
        ولی ماشین باحالیه درکل

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. SPEED

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (132 ديدگاه)

    نصف عکساش که تو پروازه
    بررسی f150 رپتوره یا f150 هواپیما

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Fit Demon

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    خود ماشین که فوق العاده هست به کنار
    حرفی توش نیست
    نویسنده متن واقعا قلم فوق العاده ای داره
    مخصوصا کاربرد کلمه (هیولاوش) توی این متن خیلی جالب:
    “در این جلوپنجره بسیار بزرگ و هیولاوش، آرم سنتی و آبی رنگ فورد جای خود را به حروف بزرگ و برجسته لاتین داده است. این خشونت ذاتی و فراگیر به همراه سایز بزرگ این تراک، ابهت چشمگیری را برای این مرکب تنومند آمریکایی مهیا نموده است.”

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ایلیا

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (731 ديدگاه)

    بهترین تراک حال حاضر کره ی زمین و نماد کلاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. PaRHaM

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    رپتور واقعا خوشگله?
    خیلی هم توانمند و دوست داشتنیه
    و ب شخصه دوس دارم جنرال موتورز هم در راستای جواب دادن ب رپتور ی مدلی بده
    چ سیرا چ سیلورادو‌
    هر کدوم باشه خوبه?❤??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ونوم اف ۵

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    عکس شماره ۱۲ طرف چه کلاسی داره زنده باد فورد f150 رپتور

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حمیدرضا

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خیلی پرقدرت و زیباست منتهی تغییر پیدا کردن پیکاپ ها و جانشین شدنشون با اس یو وی ها خیلی عجیبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امیر.عارف

    ۲۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (876 ديدگاه)

    کمتر خودروسازی میتونه همه ی خوبیها را تو یک ماشین جمع کنه ولی فورد تغریبا تونسته حداکثر توانایی ، زیبایی و راحتی را تو این تراک به مشتری تقدیم کنه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. شاهین پسر

    ۳۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    اول از همه به این اشاره کنم: 6 حالت رانندگی در این ماشین وجود داره!!!
    بارها از فورد رپتور توی جای مختلف و بحثای آفرودی طرفداری سرسختانه کردم.ماشین شاسی بلند و آفرود و از این دسته زیاد هست توی دنیا ولی رپتور ی چیز عجیبیه.اون هیکل و قدرت و چهره در کنار همدیگه غول مرحله آخر ساخته ازش.
    قدرت مانور این ماشین منو مجبور کرده بخاطرش فحش بخورم توی بحثای مختلف …
    طرف میگه مثلا بنز جی کلاس خدای آفروده مخصوصا 6*6 . منم میگم جی کلاس قیمتش چنده؟! میتونه جامپ کنه یا جنگولک بازی دربیاره با اون وزنش؟! موتورش چیه؟بهینه هستش؟! یا اصن خریدار بین المنلی داره مثل رپتور؟!
    خلاصه روان بگم نسبت به رپتور تعصبیم.یدونه باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Iman99

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      بنز جی کلاس و فورد رپتور و همچنین هامر هر سه بهترین هستن از هر لحاظ با فاصله زیاد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. منصور

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط باید تماشاش کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. رضا

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود بر شما تنها تفاوت super cab با super crew طول دو محور هست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا