فورد

مروری بر شش نسل فورد اکسپلورر

فورد اکسپلورر یک نماد است زیرا پس از سه دهه و شش نسل هنوز هم یکی از موفق‌ترین محصولات فورد محسوب می‌شود. به‌تازگی نسل جدید این شاسی‌بلند آمریکایی با انبوهی از تکنولوژی‌ها و ویژگی‌های جدید در نمایشگاه دیترویت رونمایی شده است. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب مروری داشته باشیم به شش نسل فورد اکسپلورر.

نسل اول سال‌های تولید ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴

فرود اولین نسل از اکسپلورر را در سال ۱۹۹۰ و با مدل ۱۹۹۱ راهی بازار کرد. اکسپلورر در آن زمان یک اس‌یووی کوچک با ساختار بدنه روی شاسی بود که روی شاسی پیکاپ رنجر ساخته شده بود و با خودروهایی چون شورلت S10 بلیزر و جیپ چروکی به رقابت می‌پرداخت. این نسل از اکسپلورر با ۴.۴۳ متر طول، یک اس‌یووی کامپکت محسوب می‌شد. در زیر کاپوت این ماشین نیز یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V6 با تنها ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته بود. طراحی نسل اول اکسپلورر بسیار ساده و جعبه‌ای شکل بود و شباهت زیادی به مدل برانکو داشت که چند سال بعد تولید آن به پایان رسید. زاویه‌های تیز ۹۰ درجه، جلوپنجرهٔ ساده با سه خط افقی و چراغ‌های مستطیل شکل عقب ازجمله ویژگی‌های ظاهری این خودرو بودند. نسل اول اکسپلورر در دو نسخهٔ پنج‌در و سه‌در تا سال ۱۹۹۴ به بازار عرضه شد.

نسل دوم سال‌های تولید از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳

چهار سال بعد از عرضهٔ اولین نسل اکسپلورر، فورد با طراحی و پیشرانه‌های جدید، اقدام به تازه‌سازی این خودرو نمود. هرچند نسل دوم در ظاهر تغییرات عمده‌ای را نسبت به نسل قبلی تجربه نکرده بود اما به‌اندازهٔ کافی با آن متفاوت بود. در این نسل، جلوپنجره و چراغ‌های جلو طراحی متمایزی پیدا کرده بودند و با ۴.۸۴ متر طول در نسخهٔ پنج‌در، به‌طور قابل‌توجهی کشیده‌تر از نسل قبلی شده بود. بدین ترتیب اکسپلورر به یک اس‌یووی میان سایز تبدیل شد. دلیل عمدهٔ این افزایش اندازه، خاتمهٔ تولید مدل برانکو یک سال قبل از معرفی نسل دوم اکسپلورر بود. این نسل در ابتدا همچنان با همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V6 نسل قبلی با ۱۵۵ اسب بخار قدرت عرضه شد اما برای رقابت با خودروهایی مثل جیپ چروکی، فورد در سال ۱۹۹۶ یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 با ۲۱۰ اسب بخار قدرت را هم برای اکسپلورر ارائه کرد. در سال ۱۹۹۷ نیز قدرت این پیشرانه با انجام به‌روزرسانی به ۲۱۵ اسب بخار رسید و فورد یک موتور ۴ لیتری V6 جدید با ۲۱۰ اسب بخار قدرت را نیز به‌عنوان سومین پیشرانه برای اکسپلورر ارائه کرد. با خاتمهٔ تولید این نسل، نسخهٔ سه‌در از خانوادهٔ اکسپلورر کنار رفت.

نسل سوم سال‌های تولید از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵

اکسپلورر در نسل سوم مهم‌ترین تغییرات تاریخ خود را تا آن زمان تجربه کرد. اکسپلورر در این نسل کاملاً از استایل جعبه‌ای شکل و خشن نسل‌های قبلی فاصله گرفته بود و همچنین در زیر این پوستهٔ مدرن از پلت‌فرم رنجر هم خبری نبود زیرا فورد قصد داشت با اکسپلورر جدید با کراس‌اوورهای مدرنی مثل لکسس RX و فولکس‌واگن توآرگ به رقابت بپردازد و به همین دلیل این نسل را روی پلت‌فرم اختصاصی UN152 ساخته بود. همراه با این پلت‌فرم، پیشرانهٔ جدیدی هم برای اکسپلورر ارائه شد. البته در لیست موتورهای این ماشین همچنان همان نمونهٔ ۴ لیتری V6 نسل قبلی با ۲۱۰ اسب بخار قدرت وجود داشت اما یک موتور ۴.۶ لیتری V8 جدید هم به این لیست اضافه شده بود. این پیشرانه که با خودروهایی مثل فورد کراون ویکتوریا و مرکوری مارکوئس مشترک بود، ۲۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۸۲ نیوتن متر گشتاور داشت و نسل سوم را به قدرتمندترین اکسپلورر تا آن زمان تبدیل کرده بود.

نسل چهارم سال‌های تولید از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰

فورد در سال ۲۰۰۶ نسل چهارم اکسپلورر را با پلت‌فرم جدیدی بنام U2 معرفی کرد. در این نسل با بازطراحی سیستم تعلیق عقب، روند تبدیل اکسپلورر از یک اس‌یووی خشن به یک کراس‌اوور شهری ادامه پیدا کرد که این ویژگی در طراحی بروز شدهٔ آن نیز منعکس شده بود. چراغ‌های جلو با طراحی جدید و جلوپنجره با تریم کرومی بیشتر ازجملهٔ ویژگی‌های ظاهری برجستهٔ نسل چهارم این خودرو بودند. البته در این نسل همچنان پایه و اساس سیستم انتقال قدرت اکسپلورر به‌صورت دیفرانسیل عقب بود. در زیر کاپوت این نسل نیز همان پیشرانه‌های ۴ لیتری V6 و ۴.۶ لیتری V8 قبلی قرار داشتند اما درحالی‌که قدرت موتور شش سیلندر بدون تغییر باقیمانده بود، قدرت پیشرانهٔ هشت سیلندر با افزایش قابل‌توجهی به ۲۹۲ اسب بخار رسیده بود.

نسل پنجم سال‌های تولید از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹

اکسپلورر در نسل پنجم که در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد بزرگ‌ترین تغییر تاریخ خود را تجربه کرد. این نسل روی پلت‌فرم D4 فورد مشترک با خودروهای سواری مثل سدان تاروس ساخته شده بود و برخلاف نسل‌های قبلی که همگی ساختاری بدنه روی شاسی داشتند، در این نسل از ساختار یکپارچه استفاده شده بود. علاوه بر این، پایهٔ سیستم انتقال قدرت خودرو نیز از دیفرانسیل عقب به دیفرانسیل جلو تغییر پیدا کرد. بدین ترتیب اکسپلورر در نسل پنجم از یک اس‌یووی زمخت و خشن به یک کراس‌اوور شهری و خانوادگی تبدیل شده بود. در این نسل همچنین فورد طیف کاملاً جدیدی از پیشرانه‌ها را هم برای این خودرو ارائه کرد. در ابتدا فورد تنها یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی با ۲۹۰ اسب بخار قدرت را برای نسل پنجم اکسپلورر ارائه کرد اما چند ماه بعد یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۴۰ اسب بخار قدرت هم به لیست موتورها اضافه شد. در این نسل برای اولین بار اکسپلورر به سامانهٔ چهارچرخ محرک هوشمندی مجهز شده بود که از لندروور گرفته شده بود. در سال ۲۰۱۳، فورد مدلی بنام اسپرت را ارائه کرد که در بیرون به قطعات مشکی‌رنگ و در زیر کاپوت به یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو با ۳۶۵ اسب بخار قدرت مجهز شده بود. این مدل به‌صورت استاندارد از سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برخوردار بود. در سال ۲۰۱۶، فورد اقدام به فیس‌لیفت نسل پنجم اکسپلورر کرد که جلوپنجرهٔ جدید، چراغ‌های تیزتر و مه شکن‌های الهام گرفته از پیکاپ F150 را برای آن به همراه داشت. هم‌زمان با این فیس‌لیفت، یک پیشرانهٔ قدرتمندتر ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۸۰ اسب بخار قدرت نیز جایگزین موتور ۲ لیتری قبلی شد.

نسل پنجم سال‌های تولید از ۲۰۱۹ تا …

و نهایتاً رسیدیم به نسل ششم فورد اکسپلورر که چندی پیش در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد. این نسل نیز تغییرات زیادی را تجربه کرده که مهم‌ترین آن‌ها استفاده از یک پلت‌فرم دیفرانسیل عقب کاملاً جدید است؛ بنابراین اکسپلورر در این نسل بار دیگر به ریشه‌های دیفرانسیل عقب خود بازگشته است. پیشرانهٔ استاندارد این نسل یک واحد ۲.۳ لیتری توربو با ۳۰۰ اسب بخار قدرت است درحالی‌که یک موتور ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۳۶۵ اسب بخار قدرت هم برای آن قابل سفارش است. علاوه بر این، فورد در این نسل یک نسخهٔ اسپرت و عملکرد بالا را هم برای اکسپلورر ارائه کرده که ST نام دارد. این مدل به پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۴۰۰ اسب بخار قدرت مجهز شده است؛ بنابراین برای اولین بار در تاریخ اکسپلورر، در لیست موتورهای آن نمونهٔ تنفس طبیعی وجود ندارد. همچنین برای اولین بار فورد نسخهٔ هیبریدی را هم برای این خودرو ارائه خواهد کرد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2644 ديدگاه)

    به قول یکی از دوستان یکی در میون نسل هاش زیبا هستن.
    از دید من نسل اول و یکی مونده به اخر بهترین هاش هستن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mohammad

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (1430 ديدگاه)

      اتفاقا سینا جان این نسل اخری بد جور به دل من یکی نشسته
      از نظر زیبایی بیرونی عالیه مخصوصا نمای عقب با اون اگزوز های جفت شده
      نمای داخل خیلی کلاسیک و نرمال مخصوصا اون نمایشگر وسط
      از نظر فنی شش سیلندر 400 اسبی از همه رقباش بهتر
      بیشک مشتری هاش منتظرن تا بیاد نمایندگی

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. sina

        ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (2644 ديدگاه)

        من فوردهای جعبه ای تر رو بیشتر دوست دارم محمدجان
        فنی ولی جدیده بی نقصه واقعا

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. یانکی

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      فقط داج دورانگو رو بهش ترجیه میدم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. سعید 110

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (4 ديدگاه)

      نمیدونم چرا ولی به نظر من نسل سومش عشقه…
      یدونشو داشتی باشی دیگه چیزی نمیخای…
      بزنی به جاده و دشت و بیابون و جنگل و …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Ali.usa

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (335 ديدگاه)

    به فیس دیگه هم قبل نسل پنجم داره
    دیدم اون واقعا قشنگ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. اعتمادیان

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (257 ديدگاه)

    چرا این ماشین های آمریکایی اینقدر خوش هیکل و با ابهت هستند ، واقعا دلنشین و جذابند

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا