فوردهفته نامه

همراه با 6 نسل از فورد موستانگ افسانه‌ای…

فورد موستانگ! نامی که در همه‌ی جای جهان کاملاً شناخته شده است. زمانی که یک خودروی ۵۵ ساله را در نظر بگیرید، قطعاً سوابق و خاطرات زیادی از آن را به خاطر خواهید آورد. تنها شورولت کوروت می‌تواند ادعای سابقه‌ی پرفورمنس بیشتر در مقایسه با موستانگ را داشته باشد اما حتی با این وجود هم بحث و جدل‌های زیادی درباره‌ی محبوب‌ترین خودروی عضلانی و اسپورت آمریکا و حتی دنیا وجود دارد. در کل موستانگ کلاس خاص خود را ایجاد کرده است.


دست‌اندرکاران BudgetDirect لیست جالبی از نمادین‌ترین خودروهای دنیا را تهیه کرده‌اند که قبلاً چند نمونه از آن‌ها خدمت شما تقدیم شده و این بار نیز نوبت موستانگ است. علاوه بر تصاویر جالب از ۶ نسل این خودرو ما اطلاعاتی از هر نسل این خودرو و تکامل آن در طول نیم قرن را ارائه کرده‌ایم.

  • نسل اول: سال ۱۹۶۴.۵ تا ۱۹۷۳


همه‌ی ما با داستان موستانگ و معرفی آن در ۱۷ آوریل ۱۹۶۴ در نیویورک آشنا هستیم. این خودرو از همان اول پرطرفدار شد و ۱ میلیون دستگاه آن در کمتر از دو سال فروخته شد. موستانگ در هر جای دنیا قواعد بازی را تغییر داد و ظاهری اسپورت را با پیشرانه‌ای ۸ سیلندر و در پکیجی گیرا ارائه نمود. این خودرو به حدی خوب بود که کلاس خودروهای پونی را ایجاد کرد. این نسل همچنین شاهد تولد نام‌هایی همچون Boss، Mach I، Shelby و Bullit بود.

اگرچه اولین نسل موستانگ به‌صورت رسمی تا سال ۱۹۷۳ تولید شد اما در اواخر دوران تولید خود تغییرات قابل‌توجهی داشت. بسیاری از طرفداران موستانگ نمونه‌های واپسین نسل اول را در مقایسه با نمونه‌های اولیه کاملاً متفاوت می‌دانستند اما تمامی موستانگ های این نسل جزو نسل اول محسوب می‌شوند.

  • نسل دوم: سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸


دومین نسل موستانگ قدرت زیاد اولین نسل را از دست داد و حتی پس از مدتی وقفه، پیشرانه‌ی ۸ سیلندر آن تنها ۱۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این خودرو همچنین به خاطر پلتفرم فورد پینتو ابعاد بسیار کوچک‌تری داشت. استایل دهه ۷۰ میلادی و گرافیک‌های برگرفته از خودروهای کبرا II و کینگ کبرا تصویر جدیدی از این خودرو ترسیم کرده بودند.

اما آن چیزی که فهمیده نشد این بود که دومین نسل موستانگ خودرویی درست در زمانی درست بود. این خودرو به خاطر مصرف سوخت کم و ماهیت چابک خود تحسین‌های زیادی را برانگیخت. علیرغم طول عمری کوتاه، این نسل از موستانگ یکی از پرفروش‌ترین نسل‌های تاریخ موستانگ می‌باشد.

  • نسل سوم: سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۳


اگرچه این نسل در سال ۱۹۷۹ عرضه شد اما موستانگ مورد بحث به یکی از نمادین‌ترین محصولات دهه ۸۰ آمریکا بدل شد. این خودرو بر پایه‌ی پلتفرم فاکس فورد ساخته شده بود و استایل تیز آن در مقایسه با نسل پیشین کاملاً متفاوت جلوه می‌کرد. اسب‌های توانا سرانجام به زیر کاپوت راه یافته بودند اما فروش موستانگ نسل سوم تا اواسط دهه ۸۰ میلادی کم بود. بازگشت مدل کانورتیبل و حتی نصب پیشرانه توربو روی موستانگ SVO به افزایش فروش کمکی نکرد و فورد تصمیم گرفت موستانگ را به عنوان یک کوپه‌ی پرفورمنس دیفرانسیل جلو و مبتنی بر مزدا تولید کند.

طرفداران این خودرو کمپین عظیمی در حفظ پونی کار محبوبشان به راه انداختند و فورد هم به آن‌ها توجه نمود. این مدل دیفرانسیل جلو به عنوان خودرویی آزمایشی تولید شد و موستانگ در سال ۱۹۸۷ فیس لیفت گردید تا راه برای تولید خودرویی جدید هموار شود. در سال ۱۹۹۳ شاهد بازگشت کبرا با پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری ۲۴۰ اسب بخاری بودیم.

  • نسل چهارم: سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴


چهارمین نسل موستانگ SN-95 فرمی اروپایی به خود گرفت و البته برخی شاخصه‌های طراحی موستانگ کلاسیک به آن بازگشت که از جمله آن‌ها می‌توان به ورودی‌های کناری و نشان اسب بزرگ در جلوپنجره اشاره کرد. البته زیر کاپوت این نسل موستانگ نسخه اصلاح شده‌ی همان پلتفرم فاکس سال ۱۹۷۹ قرار داشت و پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵ لیتری قدیمی هم تنها ۲۱۵ اسب بخار قدرت داشت. سرانجام این پیشرانه در سال ۱۹۹۶ بازنشسته شد و جای خود را با نمونه‌ی ۸ سیلندر ۴.۶ لیتری با همان قدرت ۲۱۵ اسبی داد. البته بخش SVT اقدام به معرفی نسخه کبرا با قدرت ۳۰۵ اسب بخار نمود.

موستانگ GT در سال ۱۹۹۹ و با به‌روزرسانی ظاهری و قدرت بیشتر تولید شد. پیشرانه ۸ سیلندر این نسخه خروجی ۲۶۰ اسبی داشت. با آغاز همین سال شاهد تولید مدل‌های کبرا با اولین سیستم تعلیق مستقل در عقب بودیم. سپس در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ هم همین خودروها با پسوند ترمیناتور و پیشرانه ۸ سیلندر سوپرشارژردار ۳۹۰ اسبی ظاهر شدند.

  • نسل پنجم: سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴


زمانی که پنجمین نسل موستانگ معرفی شد اولین مدل کاملاً جدید واقعی از زمان معرفی مدل فاکس در ۲۶ سال پیش به شمار می‌رفت. این خودرو همچنین از مزیت طراحی رترو برخوردار بود و بین طرفداران نیز محبوبیت فراوانی یافت. خریداران با حمایت‌های خود چراغ سبز تولید فورد شلبی GT500 با قدرت ۵۰۰ اسبی را نشان دادند. جدای از شلبی، شاهد بازگشت مدل‌های نمادین Boss، کالیفرنیا، ۵.۰ GT و بولیت بودیم.

در این نسل همچنین سریع‌ترین و قوی‌ترین نسخه‌ی تاریخ موستانگ ساخته شد. مدل شلبی GT500 پرچم‌دار در سال ۲۰۱۳ از پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۸ لیتری سوپرشارژردار با قدرت ۶۶۲ اسب بخار سود برد. البته این عنوان می‌تواند با تولید نسل جدید شلبی GT500 در سال ۲۰۱۹ تغییر کند.

  • نسل ششم: سال ۲۰۱۵ تاکنون


پس از حدود ۵۰ سال تولید خودرویی افسانه‌ای، فورد دو نکته را در سال ۲۰۱۵ مدنظر قرار داد. این نسل موستانگ در تمامی مدل‌ها دارای سیستم تعلیق مستقل در عقب بود و همچنین شاهد تولید مدل‌های فرمان راست این خودرو نیز بودیم. نسل فعلی موستانگ که با کد S-550 شناخته می‌شود پرفروش‌ترین خودروی اسپورت دنیا بوده و از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر توربوی ۳۱۰ اسبی و ۸ سیلندر ۵ لیتری ۴۶۰ اسب بخاری استفاده می‌کند.

مدل متمرکز روی پیست شلبی GT350 از قلب تپنده‌ی ۸ سیلندر ۵.۲ لیتری ۵۲۶ اسبی سود برده و همچنین یک‌بار دیگر نسخه‌ی سفارشی بولیت هم بازگشته است. شلبی GT500 در سال ۲۰۱۹ بازخواهد گشت و به پرقدرت‌ترین موستانگ تاریخ با خروجی بیش از ۷۰۰ اسب بخار بدل خواهد شد.

  • نسل‌های فورد موستانگ


فورد موستانگ حدود ۵۵ سال است که تولید می‌شود و نشانی هم از افت این خودرو دیده نمی‌شود. شاید در هفتمین نسل موستانگ برای اولین بار شاهد تولید نسخه‌های الکتریکی، هیبریدی و حتی یک شاسی‌بلند باشیم. کاری به اینکه تولید چنین خودروهایی به شهرت موستانگ آسیب می‌زند یا نه نداریم اما یک چیز را نمی‌توان انکار کرد و آن اینکه فورد موستانگ یک خودروی پرفورمنس، آمریکایی و نمادین است…

اینفوگرافی: budgetdirect

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Sajjad

    ۲۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    بین سال های 2010 تا 2014 به نظر من طراحیش توی اوج بود
    کاپوت برآمده
    چراغ های خشن
    و در کل استایل عضلانی داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ..::Majidio Lamborghini::..

      ۲۵ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      و هم چنین مدل 2004ش هم خیلی خیلی زیبا بود … الان متاسفانه از نظر طراحی افت کرده و دیگه اون زیبایی سابق رو نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mahdi

        ۲۵ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (1 ديدگاه)

        من هم همین فکر رو میکردم که یه روز تو اینترنت موستانگ شلبی gt500 مدل 2019 رو دیدم واقعا اون مدلش خیلی قشنگه
        یه مدلم مدل سوپر اسنیک و
        مدل rtr اگه این مدلارو ببینی میفهمی با معمولیش چقدر فرق میکنه

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. مهدی

    ۲۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    طراحی های قلبلیش جذاب وعضلانی بوداما الان طراحیش جذابیت اون موقع رونداره.موستانگ یه ضعف بزرگ داره واونم کیفیت متریال کابین هستش طوری ازهیوندا جنسیس کوپه هم کیفیت اتاقش پایین تره حتی بدون لمس کردن

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. مورد عجیب من

    ۲۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    گزارش رونمایی از فورد تریتوری توی چین برای بازار چین رو بزارید

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. حمیدرضا

    ۲۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    باید دید با گران تر شدن قیمت بنزین در امریکا فورد این بار چه انجینی برای ماشین هاش عرضه می کنه که فروششون رو بازهم تثبیت کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۲۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    دوستان به نظرتون بینm5وe63sوپورشه پانامرا توربوs و کادیلاکctsv کدوم درپیست مسابقه سریع ترین.دومجله معتبرخودرویی این ۴خودرو رو درپیست هایی تست کردن ویک راننده حرفه ای باهاشون زمان گیری کرده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Cadillac

      ۲۵ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2590 ديدگاه)

      اقا مهدی لینک بده با نتیجشو حتمی بذا

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. mahdy

      ۲۶ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      کادیلاک که تقریبا شانسش صفر مطلقه
      رقابت میاد سر M5 و پانامرا
      مرسدس هم عالیه ولی جلوی M5 افسانه ای و محصول پورشه سلطان پیست شانسش کمتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Mohammad

    ۲۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    نامی که در همه‌ی جای جهان کاملاً شناخته شده است
    تنها شورولت کوروت می‌تواند ادعای سابقه‌ی پرفورمنس بیشتر در مقایسه با موستانگ را داشته باشد
    این کافیه برای عظمت این خودروساز

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. emad1990

    ۲۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    فیس لیفت2013-14 بهترین طراحی رو داشت بعدش افت کرد
    فیس لیفت 2018 هم به طرز مزحکی زشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احمدرضا

    ۲۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (227 ديدگاه)

    یکی از عوامل عشق من به خودرو همین نسل پنجمه موستانگ هست که هیچ وقت تکرار نخواهد شد
    از نسل جدید هم خیلی خوشم میاد اما پنجم چیزه دیگریست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Solid Snake

    ۲۸ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (86 ديدگاه)

    موستانگ تو نسل 2 بیشتر فورد کاپری بود تا موستانگ

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا