فورد

موافقت فورد با پرداخت جریمه درباره گیربکس‌های معیوب خود

همه‌چیز از سال ۲۰۱۲ آغاز شد، زمانی که مالکان فورد فوکوس و فیستا از این خودروساز به خاطر گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه پاور شیفت شکایت کردند. این گیربکس که در کارخانه با کد DPS6 شناخته می‌شود ایرادات زیادی داشته و علیرغم آگاه بود فورد از مشکلات آن وارد خط تولید شده است. از جمله این اشکالات می‌توان به لرزش‌های مکرر، تأخیر در تعویض دنده‌ها، تأخیر در معکوس دادن و شتاب گیری ناگهانی اشاره کرد. یکی از مالکان فوکوس حتی ادعا کرده به خاطر عدم توانایی در انتخاب حالت D گیربکس مجبور شده تا خانه با دنده‌عقب حرکت کند!

اما گفته می‌شود بین فورد و مالکان این خودروها توافقی حاصل شده است.

هنوز جزئیات دقیق این توافق منتشر نشده اما یکی از وکلای مدافع شاکیان می‌گوید میزان پرداختی فورد به مالکان می‌تواند از ۱۰۰ میلیون دلار هم بالاتر رود. او گفته است:

سرپوشی وجود ندارد. حقیقت این است که فورد باید تا زمان جلب رضایت مالکان خودروها تمامی خسارت‌ها را بپردازد. از نظر من فورد مجبور به توافق با مالکان خواهد بود.

نزدیک به ۲ میلیون نفر در جریان شکایت از فورد قرار دارند. خودروهای تحت تأثیر این مشکل نیز شامل فیستا مدل ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ و فوکوس مدل ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ می‌باشند. قبلاً هم فورد پیشنهاد‌هایی ارائه کرده اما دادگاه کالیفرنیا آن را رد نموده بود. این پیشنهاد جدید نسبت به قبلی بهبودهایی داشته که عبارت‌اند از:

  • تعهد تضمین شده فورد برای پرداخت ۳۰ میلیون دلار به مالکان خسارت دیده از تصادف و افرادی که گیربکس خودروی خود را تعمیر کرده‌اند.
  • فرایند آسان‌تر برای مالکان اسبق خودروها و افرادی که خودرو را لیزینگ کرده‌اند
  • ساده کردن برنامه بازخرید خودروهای معیوب

یکی از سخنگویان فورد در چند روز گذشته گفته بود:

فورد معتقد است این توافقی منصفانه و معقول است و ما پیش‌بینی می‌کنیم دادگاه هم آن را تائید کند.

در طول این سال‌ها فورد از تعمیر خودروها سر باز زده است. رگلاتورهای ایمنی فدرال از آنچه می‌گذشت آگاه بودند اما ریسک ایمنی غیرمعقولی برای انجام یک فراخوان را پیدا نکردند. برخی رسانه‌ها با بررسی‌های بیشتر خود باعث افزایش آگاهی عموم از این موضوع شده و البته برای فورد دردسرهایی ایجاد کردند.

البته همه‌ی مالکان مبلغ برابری دریافت نخواهند کرد. این مبلغ بر پایه میزان سرویس‌ها و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری ضروری تعیین خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۹ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    اون وقت اون دوست پراید 90 سوارمون بنده خدا یکسره تو گربگس سازی و لوازم یدکی باید دنبال بلبرینگ اصل کره بدویه اخرش جنس بنجل چینی به قیمت فلان تومن بهش بدن سه ماه باز صدای زوزه گیربکس در بیاد هیچ کس هم پاسخگو نیست نه مکانیک نه لوازم یدکی نه کره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SS

      ۹ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (740 ديدگاه)

      بخاطر صدای زوزه گیربکس پراید رو میبره گیربکس سازی?!!
      الان ال 90 که مثلا با کیفیت ترین خودرو داخلی هست هم صدای زوزه داره دیکه از پراید که انتظاری نیست. ماشین داخلی رو تا راه میره نباید دستش زد مثل ماشینهای کارکرده هستن که هرجاشونو درست کنی یه جای دیگه خراب میشه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۹ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (1325 ديدگاه)

        البته اون بنده خدا بس که سفر اروپا میره و صدای گیربکس جنسیس و دکمه های تلورید رو اعصابشه عادت نداره به صدای پراید ۹۰ که اتفاقا داغون هم است. این من و شما هستیم که مجبوریم

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا