فورد

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت دهم)

پس از چند ماه وقفه، نهایتاً از این هفته بار دیگر سری مطالب ماسل کارها را آغاز می‌کنیم و مثل گذشته جمعهٔ هر هفته با یک قسمت از این سری مطالب در خدمت شما عزیزان و علاقه‌مندان به خودروهای عضلانی آمریکایی خواهیم بود. فعلاً در سری مطالب ماسل کارها به بیان تاریخچهٔ فورد موستانگ مشغولیم و در قسمت قبلی تا نسل چهارم این خودرو پیش رفتیم. گفتیم که نسخهٔ پایهٔ نسل چهارم موستانگ برای اولین بار در دسامبر سال ۱۹۹۳ رونمایی شده و به دنبال آن چندی بعد در ژانویهٔ سال ۱۹۹۴ نسخهٔ GT آن‌هم معرفی شد. نسل چهارم موستانگ پیشرفت بزرگی را نسبت به نسل سوم تجربه کرده بود به‌گونه‌ای که در سواری، هندلینگ، استایل ظاهری، ارگونومی و تجهیزات استاندارد و سفارشی یک قدم بزرگ به سمت جلو برداشته بود.

Mustang GT 1994

موستانگ نسل چهار با دو پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه شد. مدل پایه به یک موتور ۳.۸ لیتری V6 با ۱۴۵ اسب بخار قدرت مجهز شده بود درحالی‌که مدل GT هم از همان موتور ۵ لیتری (با حجم دقیق ۴.۹ لیتر) V8 نسل قبلی استفاده می‌کرد که ۲۱۵ اسب بخار قدرت داشت؛ اما طرفداران موستانگ قدرتی بالاتر از این می‌خواستند زیرا نسل جدید هردو مدل شورلت کامارو Z28 و پونتیاک فایربرد ترنس ام که در سال ۱۹۹۳ معرفی شده بودند، به‌صورت استاندارد ۲۷۵ اسب بخار قدرت داشتند درحالی‌که موستانگ GT به‌عنوان قوی‌ترین مدل نسل چهارم موستانگ تنها ۲۱۵ اسب بخار قدرت داشت. به همین دلیل ساخت مدل SVT کبرا جدید برای رقابت با کامارو و فایربرد لازم به نظر می‌رسید.

Mustang SVT Cobra 1994

بدین ترتیب SVT کبرا جدید در سال ۱۹۹۴ معرفی شد. این مدل از همان پیشرانهٔ SVT کبرا نسل قبل استفاده می‌کرد که آن نیز خود نسخهٔ تقویت‌شده‌ای از پیشرانهٔ ۵ لیتری مدل GT بود. البته درحالی‌که این موتور در SVT کبرا نسل قبلی ۲۳۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، در نسل جدید با ایجاد تغییراتی قدرت آن به ۲۴۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. فورد ادعا کرده بود که این مدل می‌تواند ظرف ۶.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد اما در آزمایش‌های مستقل، SVT کبرا این کار را در ۵.۷ ثانیه انجام داد. این مدل در ظاهر اما تا حد زیادی نسبت به مدل GT بدون تغییر مانده بود و صرفاً با تغییراتی جزئی مانند رینگ‌های جدید و مه شکن‌های دایره‌ای جلو از GT متمایز شده بود. SVT کبرا در ابتدا صرفاً به‌صورت کوپه ارائه شده اما از اواخر سال ۱۹۹۴ نسخهٔ کابریولت آن نیز تولید و به بازار عرضه شد.

Mustang SVT Cobra 1994

اگر به خاطر داشته باشید، در نسل قبلی SVT کبرا، نسخهٔ مسابقه‌ای آن نیز با نام کبرا R ساخته شد؛ اما به خاطر موفقیت غیرمنتظرهٔ کبرا R مدل ۱۹۹۳، مهندسان SVT تصمیم گرفتند در نسل جدید SVT کبرا هم نسخهٔ R را تولید کنند. اولویت و درخواست اصلی خریداران در مورد این مدل، پیشرانهٔ بزرگ‌تر و قدرتمندتر و همین‌طور ظرفیت سوخت بیشتر بود. در پاسخ به این درخواست‌ها، SVT پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 کبرای معمولی را با یک پیشرانهٔ ۵.۸ لیتری V8 جایگزین کرد. این موتور که کاملاً اصلاح و باز مهندسی شده بود، ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. همچنین ظرفیت باک سوخت نیز به ۸۳ لیتر افزایش پیدا کرد. در کبرا R کاهش وزن نیز بسیار موردتوجه قرار گرفته بود و به همین دلیل صندلی‌های عقب، بالابر برقی پنجره‌ها، تنظیم‌کنندهٔ برقی صندلی‌ها، رادیو، سیستم تهویه و حتی مه شکن‌های جلو حذف شدند.

Mustang Cobra R 1995

حذف مه شکن‌ها همچنین موجب ایجاد کانال‌هایی جهت رساندن هوای خنک به دیسک‌های ترمز جلو شده بود. در تعلیق کبرا R نیز تغییراتی ایجاد شد تا هندلینگ آن در پیست مسابقه بهبود یابد. ازجملهٔ این تغییرات می‌توان به نسبت سنگین‌تر فنرها، نوارهای تثبیت‌کنندهٔ بزرگ‌تر و استرس بار جدید اشاره کرد. کبرا R جدید که در سال ۱۹۹۵ معرفی شد، مانند نسل قبلی نمونه‌ای تولید محدود بود و تنها ۲۵۰ دستگاه از آن ساخته شده که مثل قبل تنها کسانی که گواهینامهٔ معتبر مسابقه‌ای داشتند می‌توانستند یکی از آن‌ها را خریداری کنند. تمامی این ۲۵۰ دستگاه به رنگ سفید بودند و هرکدام از آن‌ها به کاپوت فایبرگلاس منحصربه‌فردی مجهز شده بودند که در میانهٔ آن دریچهٔ هوای بزرگی برای رساندن هوای کافی به پیشرانه تعبیه شده بود.

Mustang Cobra R 1995

در سال ۱۹۹۶ اما در خانوادهٔ موستانگ تغییراتی ایجاد شد. مهم‌ترین تغییر ظاهری در این سال تغییر قاب افقی چراغ‌های عقب به نمونهٔ عمودی سه‌بخشی بود که با سنت چراغ‌های عمودی سه‌تایی موستانگ همخوانی بیشتری داشت. در بخش پیشرانه‌ها نیز قدرت موتور V6 پایه با استفاده از یک ماجول کنترل جدید پنج اسب بخار افزایش یافته و به ۱۵۰ اسب بخار رسید. همچنین در این سال گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک قبلی با یک چهار سرعتهٔ اتوماتیک جدید جایگزین شد؛ اما مهم‌ترین تغییر موستانگ در سال ۱۹۹۶ تغییر پیشرانهٔ مدل GT بود. در این سال فورد نهایتاً پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سری Windsor که از سال ۱۹۶۸ در حال تولید بود را کنار گذاشته و یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 را برای موستانگ GT ارائه کرد.

Mustang GT 1996

این موتور از لحاظ ساختاری تفاوت‌های ظریفی با موتور ۵ لیتری قدیمی داشت که ازجملۀ آن‌ها می‌توان به سیستم سوپاپ‌ها اشاره کرد یعنی درحالی‌که سیستم سوپاپ‌های موتور ۵ لیتری از نوع OHV بود، موتور ۴.۶ لیتری جدید از سیستم مدرن SOHC استفاده می‌کرد. اما بااین‌حال خروجی پیشرانۀ جدید دقیقاً با موتور قدیمی یکسان بوده و ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد درحالی‌که روان‌تر کار کرده و مصرف سوخت آن نیز کمی بهتر بود. البته خروجی این پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری جدید در سال ۱۹۹۸ افزایشی جزئی داشته و به ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۹۳ نیوتن متر گشتاور رسید. این افزایش قدرت با استفاده از کالیبراسیون جدید ماجول کنترل موتور و همین‌طور سیستم سوخت‌رسانی اصلاح‌شده به دست آمده بود. بااین‌حال هرچند خروجی پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری جدید موستانگ با موتور ۵ لیتری قدیمی یکسان بوده و بعداً حتی افزایش پیدا کرد اما این موتور به دلیل ارائهٔ عملکرد نامناسب موردانتقاد قرار گرفت به‌خصوص در مقایسه با پیشرانهٔ V8 بزرگ‌تر OHV مورداستفاده در رقیب اصلی موستانگ یعنی شورلت کامارو.

Mustang GT Cabriolet 1996

با توجه به اینکه پیشرانهٔ موستانگ GT در سال ۱۹۹۶ تغییر کرد، در مدل SVT کبرا هم این موتور جدید جایگزین موتور ۵ لیتری قبلی شد. البته مثل قبل این موتور ۴.۶ لیتری هم در کبرا قدرت بیشتری نسبت به GT تولید می‌کرد به‌نحوی‌که قدرت آن به ۳۰۵ اسب بخار رسیده بود؛ این قدرت بیشتر به لطف ایجاد تغییراتی مانند استفاده از چهار سوپاپ در هر سیلندر به دست آمده بود درحالی‌که نسخۀ استاندارد این موتور در هر سیلندر دو سوپاپ داشت. بنابراین حالا موستانگ کبرا مدل ۱۹۹۶ طبق آزمایش کار اند درایور می‌توانست ظرف ۵.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. SVT کبرا طی سال‌های بعد اما تقریباً بدون تغییر باقی ماند و صرفاً تغییراتی جزئی در آن اعمال شد که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به ارائهٔ رینگ‌های جدید که به رینگ‌های آلومینیومی کبرا R شباهت داشتند، طراحی مجدد کنسول میانی و ارائهٔ سیستم صوتی پریمیوم استاندارد اشاره کرد.

Mustang SVT Cobra 1996

در سال ۱۹۹۸ اما نسل چهارم موستانگ پس از پنج سال اولین فیس‌لیفت عمدهٔ خود را تجربه کرد. موستانگ جدید در دسامبر سال ۱۹۹۸ معرفی شده و با مدل ۱۹۹۹ به بازار آمد درحالی‌که تولید آن از نوامبر ۱۹۹۸ آغاز شده بود. در این فیس‌لیفت، موستانگ تغییرات ظاهری نسبتاً زیادی را تجربه کرده بود. این تغییرات طبق زبان طراحی جدید فورد با نام New Edge ایجاد شده بود و یکی از ویژگی‌های برجستهٔ آن جایگزینی خطوط نرم بدنهٔ قبلی با خطوط شارپ و گوشه‌های تیز بود. بعلاوه، گلگیرها نیز بزرگ‌تر شده و در قسمت جانبی خودرو هم دو خط موازی کار شده بود که طرح جانبی نسل اول موستانگ را به یاد می‌آورْد.

Mustang Cabriolet 1999
Mustang 1999

علاوه بر این تغییرات، چراغ‌های جلو، جلوپنجره، رینگ‌ها و سپرهای موستانگ ۱۹۹۹ نیز کاملاً نسبت به قبل تغییر کرده و جدیدتر شده بودند. همچنین در چراغ‌های عقب هم تغییراتی اعمال شده بود به‌نحوی‌که قاب آن‌ها حذف شده بود اما چراغ‌های عقب هنوز هم از سه بخش عمودی تشکیل شده بودند که طراحی تیزتری نسبت به فرم منحنی قبل داشتند و حالا بیش‌ازپیش فرم سنتی چراغ‌های موستانگ را یادآوری می‌کردند. مجموعهٔ این تغییرات نمای بسیار مدرن‌تری به نسل چهارم موستانگ بخشیده بود که آن‌را کاملاً از فرم سادهٔ پیش از فیس‌لیفت دور کرده بود؛ بنابراین حالا موستانگ در ظاهر بیشتر به یک خودروی اسپرت و حتی یک ماسل کار واقعی نزدیک شده بود و با استفاده از المان‌های کلاسیک خود مانند طرح جانبی و چراغ‌های سه‌تکهٔ عقب، سعی کرده بود به ریشه‌ها و اصالت خود بازگردد.

Mustang 1999

هم‌زمان با فیس‌لیفت سال ۱۹۹۹ در بخش پیشرانه‌ها هم تغییراتی صورت گرفت به‌گونه‌ای که با استفاده از سیستم انژکتور جدید در پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 پایه، خروجی آن به ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۹۸ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرد. مدل GT نیز همچنان از همان پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 استفاده می‌کرد اما خروجی این موتور هم به ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرد. بااین‌حال حتی هنوز هم موستانگ GT دقیقاً ۱۰۰ اسب بخار از مک‌وان ۴۲۸ مدل ۱۹۶۹ ضعیف‌تر بود. بااین‌وجود موستانگ GT مدل ۱۹۹۹ با تکیه بر قدرت بیشتر پیشرانهٔ خود می‌توانست ظرف ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که بنابراین با وجود قدرت کمتر اما شتاب آن دقیقاً با مک‌وان ۴۲۸ مدل ۱۹۶۹ یکسان بود.

Mustang GT 1999

در همین سال هم‌زمان با فیس‌لیفت موستانگ و اعمال تغییراتی در پیشرانه‌های آن، موتور مدل SVT هم ارتقاء پیدا کرد. به گفتهٔ فورد، حالا پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 در مدل SVT کبرا ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد؛ اما وقتی SVT کبرا جدید توسط مالکین مورد آزمایش قرار گرفت مشخص شد که در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت کُندتر از مدل ۱۹۹۸ است درحالی‌که آزمایش‌های داینو هم نشان دادند که قدرت پیشرانهٔ این مدل نیز چیزی در حدود ۲۸۵ اسب بخار است.

Mustang SVT Cobra 1999

این در حالی بود که فورد ادعا کرده بود قدرت پیشرانهٔ SVT کبرا جدید نسبت به قبل ۱۵ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. بدین ترتیب پس از اعتراضاتی که به این موضوع صورت گرفت، فورد فروش SVT کبرا مدل ۱۹۹۹ را متوقف کرده و برای تمامی نمونه‌های فروخته‌شدهٔ آن‌هم فراخوان داد. سپس منیفولد هوا و برخی از قطعات کامپیوتری خودرو را تغییر داده و مبدل کاتالیزوری هم به داخل سر اگزوزها منتقل شد تا خروجی پیشرانهٔ SVT کبرا به ۳۲۰ اسب بخار واقعی برسد. به پایان این قسمت از سری مطالب ماسل کارها رسیدیم. هفتهٔ آینده با قسمت دیگری از این سری مطالب، تاریخچهٔ نسل چهارم موستانگ را ادامه خواهیم داد. با ما همراه باشید.

Mustang SVT Cobra 1999

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    واقعا عجیبه برام دهه 80 و 90 چه بلایی سر طراحی های آمریکایی اومد؟
    فکر کنم حاصل یک تلاش ناموفق برای شبیه شدن به خودروهای اروپایی بود.در حالی که اسطوره هایی مثل موستانگ 1974 هیچ وقت از خاطرات پاک نمیشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AK_007

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (562 ديدگاه)

      از رو ژاپنی های اون دوره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. آرش آمریکایی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (612 ديدگاه)

    امیر آقا نمیدونید چقدر منتظر بودم تا قسمت بعدی داستان ماسل کار رو بذارید

    واقعا ممنونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Amir.z

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (174 ديدگاه)

    اقای دهقان مرسی که با وجود مشغله های زیاد دوباره این سری مقالات رو شروع کردین
    من به شخصه فکر کردم که دیگه این سری تاریخچه ی ماسل کارها تموم شده و کلا فراموش شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (38 ديدگاه)

    چه روحی داره لامصب.
    تو مدل 1999 به راحتی میتونید سیر طراحی تا الآن رو ببینید.منظورم اینه که کاملا متوجه میشید این موستانگ امروزیه.فقط یه کم پیرتر.
    در ضمن دوو سیلو هم الآن معلوم شد چی رو کپی کرده بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهران

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (299 ديدگاه)

    اقا این سری مطالب عالی هستند ممنون از زحماتتون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. emad1990

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    ماستنگ ۱۹۹۹ منو برد به بازی midtown maddness و خاطراتی که با اون بازی و علی الخصوص فورد ماستنگش داشتم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا