فورد

مقایسه فورد فوکوس ST جدید و قدیم

نسل جدید فورد فوکوس ST 2019 رضایت‌بخش‌ترین نسخه از این خودرو تابه‌حال بوده است.


این خودرو از ویژگی‌هایی همچون دیفرانسیل لغزش محدود، هدایت گشتاوری، حالت‌های قابل انتخاب رانندگی، تکنولوژی ضد لگ، دامپرهای تطبیقی و… سود می‌برد. علیرغم این موضوع، جدیدترین نسل فوکوس ST میوه‌ی ممنوعه‌ی فورد در آمریکا بوده و شکی وجود ندارد که این تصمیم باعث سرخوردگی طرفداران محصولات پرفورمنس فورد در آمریکا خواهد شد.

برای نشان دادن ویژگی‌های نسل جدید فوکوس ST ما مقایسه‌ای تصویری بین نسل جدید این خودرو و نسل پیشین انجام داده‌ایم. از آنجایی که فورد هنوز تصاویر فوکوس ST واگن را منتشر نکرده بنابراین تمرکز ما روی نسخه‌های هاچبک ۵ درب این دو نسل خواهد بود.

با نگاه به نمای جلو واضح است که فورد روشی تکاملی را از نظر استایل و طراحی ظاهری در پیش گرفته است. واضح‌ترین تفاوت‌ها به شکل جلوپنجره مربوط می‌شود که از حالت ناراحت نسل قبل به وضعیت خوشحال رسیده است. همچنین نمای جلو نیز حول جلوپنجره متحول شده است.

این موارد باعث دگرگونی کامل صورت فوکوس ST جدید شده و باعث ایجاد ظاهری گیراتر و دوستانه‌تری شده است. عناصر لانه‌زنبوری جلوپنجره نسل جدید فوکوس ST کاملاً بزرگ‌تر از نسل قبلی بوده است. چراغ‌های جلوی پیشرفته و تریم های بال مانند اطراف مه شکن‌ها نیز باعث شده‌اند این خودرو تجاری‌تر به نظر برسد.

شاید پروفایل جانبی فوکوس ST جدید جذاب‌ترین بخش این خودرو نباشد اما روان‌تر از نسل پیشین به نظر می‌رسد. بخش اعظم این کار به خاطر شیشه‌های بزرگ‌تر و خیز تیز بالای رکاب‌ها می‌باشد. رینگ‌های بزرگ‌تر نیز نمای عضلانی‌تری ایجاد کرده‌اند.

فراموش نکنید که بحث فضای کابین و بار نیز مطرح است. کافی است به ابعاد درهای عقب نسل جدید فوکوس ST نگاه کنید. این کار باعث دسترسی بهتر به صندلی‌های عقب و ایجاد محیط فراخ‌تر شده است.

درست همانند نمای جلو، نمای عقب فوکوس ST 2019 با پرفورمنس این خودرو هماهنگی بیشتری دارد. اگرچه هر دو نسل این خودرو از اسپویلرهای سقف مناسب سود برده‌اند اما سپرهای بسیار متفاوتی دارند. نسل جدید این خودرو از دیفیوزر جدید با دو خروجی اگزوز گرد استفاده کرده است. همچنین در هر طرف سپر مه شکن‌ها دیده می‌شوند. نسل قدیم فوکوس سپر ساده‌تری دارد اما خب خروجی‌های اگزوز مرکزی آن جذاب هستند.

درب پشتی دو خودرو نیز بسیار متفاوت هستند و در نسل جدید به منظور تأکید بر پهنای خودرو از فرم افقی‌تری استفاده شده است؛ اما در نسل پیشین به یک سؤال واضح پاسخ داده نشده و آن‌هم دلیل شکل عجیب چراغ‌های آن می‌باشد.

کابین جایی است که وضعیت جالب‌تری را نشان می‌دهد زیرا یکی از تفاوت‌های چشمگیر دو نسل فوکوس ST را به نمایش می‌گذارد. کنسول مرکزی نسل پیشین جای خود را به طراحی مینیمالیستی تر در نسل جدید داده و صفحه لمسی شناور تعبیه شده در مرکز کابین هم عملکردهای بیشتری را در خود جای داده است.

این طراحی جدید باعث شده داشبورد پایین‌تر از قبل نصب شود و نشان‌دهنده‌ی پرفورمنس نسل قبل در بالای داشبورد هم حذف شوند. کلیت کابین کمی شبیه یکدیگر بوده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ‌فرمان و صندلی‌های ریکارو در جلو اشاره کرد.

و نهایتاً به بخش پایانی می‌رسیم: پرفورمنس! نسل جدید این خودرو از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربوی ۲۸۰ اسب بخاری و گشتاور ۴۲۰ نیوتون متری سود می‌برد. این اعداد و مشخصات افزایش چشمگیری را نسبت به نسل قبل نشان می‌دهند. نسل پیشین این خودرو از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو با قدرت ۲۵۰ اسبی و گشتاور ۳۴۰ نیوتون متری استفاده کرده است.

نتیجه‌ی این بهبودها شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت زیر ۶ ثانیه است که نشان‌دهنده‌ی بهبود بیش از نیم ثانیه‌ای عملکرد این خودرو در خط مستقیم است. احتمالاً این شتاب با گیربکس ۶ سرعته دستی به دست آمده اما می‌توان گزینه‌ی هماهنگی با دو پیشرانه را نیز در پکیج پرفورمنس انتخاب کرد.


فورد همچنین گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک را نیز به همراه پدال شیفترها ارائه می‌کند. یکی از تکنولوژی‌های جدید پیشرانه سیستم ضد لگ است که باعث ارائه‌ی آنی قدرت در حالت‌های رانندگی اسپورت و تراک می‌شود. پیشرانه‌ی دیگر فوکوس ST 2019 نسخه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل است که با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متر عرضه می‌گردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    نسل قبلیش خیلی شیک بود،
    ونسل جدید ،ستون ای نسبت به محور جلو عقب تر رفته که این خیلی خوبه
    موتورش هم که طلا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. کوشا

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (118 ديدگاه)

    جلوپنجرش یه ذره بچه مثبت شده :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسن

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (379 ديدگاه)

    ماشین معرکه ای هستش بخصوص برا شهرهای شلوغ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مسعود

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (222 ديدگاه)

    داخل کابین نسل قدیم رو بیشتر میپسندم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهزیار

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (442 ديدگاه)

    مغلطه ای از شرق و غرب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امیر

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (768 ديدگاه)

    طراحی داخلی خارجی بهتر شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. REDEYE

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (20 ديدگاه)

    ظاهر با ابهتی پیدا کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا