فورد

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم فورد اکسپلورر

اکسپلورر شاید مثل موستانگ یا سری F نام نمادینی نباشد اما یکی از محبوب‌ترین محصولات فورد محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که سال گذشته پرفروش‌ترین کراس‌اوور فول سایز بازار ایالات‌متحده بوده است. این یعنی فورد در ساخت نسل جدید اکسپلورر نباید هیچ‌گونه اشتباهی انجام دهد. شاید به همین دلیل است که فورد در طرحی نسل جدید این خودرو رویکردی محافظه‌کارانه را در پیش گرفته است. درهرحال قصد داریم در این مطلب نسل جدید و قدیم فورد اکسپلورر را باهم مقایسه کنیم.

طراحی بیرونی

به‌طور قطعی نمی‌توان گفت که رویکرد محافظه‌کارانهٔ فورد در طراحی نسل جدید اکسپلورر اشتباه بوده یا نه اما با توجه به واکنش‌های علاقه‌مندان می‌توان گفت فورد نتوانسته در طراحی نسل جدید این خودرو آن‌طور که باید علاقه‌مندان را تحت تأثیر قرار دهد. درهرحال هرچند باید قضاوت در این رابطه را بر عهدهٔ مردم گذاشت اما درمجموع نسل قبلی اکسپلورر نمای آفرودتری دارد. طرح دماغهٔ نسل جدید این خودرو کمی منحنی‌تر و خمیده‌تر شده و در آن چراغ‌های کوچک‌تر، جلوپنجرهٔ جدید و سپر زاویه‌دارتری جای گرفته‌اند. به‌طورکلی هرچند بخش جلویی اکسپلورر نمای جدیدی دارد اما چندان مدرن به نظر نمی‌رسد که دو برابر این موضوع در نمای عقبی هم دیده می‌شود زیرا در اینجا حجم تغییرات به‌مراتب کمتر از جلو است. البته این ویژگی، خوب یا بد موجب می‌شود که نسل جدید این خودرو بلافاصله به‌عنوان یک اکسپلورر قابل‌شناسایی باشد. همچنین خوشبختانه پروفیل جانبی اکسپلورر جدید نیز به لطف خط سقفی با شیب ملایم و خط شانهٔ پویاتر، نمای مدرن‌تری پیدا کرده است.

طراحی داخلی

هرچند اکسپلورر خودروی پریمیوم یا لوکسی نیست اما به علت عدم استفاده از پلاستیک خشک در داشبورد نسل جدید، حداقل در تیپ پلاتینوم، در مقایسه با نسل قبلی خود کابین بسیار بهتری دارد. در کابین نسل جدید همچنین سیستم کنترل تهویهٔ اتوماتیک دو منطقه‌ای، اینترنت وای فای ۴G LTE، کارپلی و اندروید اتو، صفحه آمپر دیجیتالی به‌صورت سفارشی و صفحه‌نمایش ۱۰.۱ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بجای نمونهٔ ۸ اینچی نسل قبلی ارائه شده است. علاوه بر این، کابین نسل جدید اکسپلورر با برخورداری از گرم‌کن صندلی‌های جلو و ردیف دوم، سیستم صوتی B&O با ۱۴ بلندگو، شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، سانروف دوقسمتی و تنظیم ۱۰ جهتهٔ صندلی‌های جلو، چند سر و گردن بالاتر از نسل قبلی قرار می‌گیرد.

فورد به ایمنی اکسپلورر جدید هم اهمیت زیادی دارد و آن‌را به‌صورت استاندارد به سیستم پیش از برخورد با قابلیت تشخیص عابر پیاده، هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراری خودکار، سیستم حفظ حرکت میان خطوط، دوربین دید عقب، نوربالای خودکار، سیستم پایش نقاط کور و سیستم هشدار ترافیک عقب مجهز کرده درحالی‌که با پرداخت هزینهٔ اضافی، کروز کنترل تطبیقی، سیستم کمکی ترمز دنده‌عقب و پکیج ایمنی Active Park هم ارائه می‌شود. البته نسل قبلی اکسپلورر نیز در بخش تجهیزات ایمنی بسیار خوب عمل کرده و به کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد جلو، سیستم کمک پارک فعال، دوربین دید ۱۸۰ درجه، سیستم حفظ حرکت میان خطوط و … مجهز شده بود.

قوای محرکه

برخلاف نسل قبلی که روی پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی D4 فورد مشترک با سدان تاروس ساخته شده بود، نسل جدید اکسپلورر روی پلت‌فرم دیفرانسیل عقب کاملاً جدیدی ساخته شده و بنابراین به ریشه‌های خود بازگشته است. نسل قبلی این خودرو با سه پیشرانهٔ مختلف شامل ۳.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۲۹۰ اسب بخار قدرت، ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو با ۳۶۵ اسب بخار قدرت به بازار عرضه می‌شد. در نسل جدید اما خبری از پیشرانهٔ تنفس طبیعی نیست و اکسپلورر در نسخهٔ معمولی با دو موتور مختلف ارائه می‌شود. پیشرانهٔ پایه یک واحد ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربو است که ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و پیشرانهٔ دوم هم از نوع ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۳۶۵ اسب بخار قدرت است؛ اما علاوه بر این، اکسپلورر جدید در نسخه‌های اسپرت ST و هیبریدی هم تولید می‌شود که اولی به موتور ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۴۰۰ اسب بخار قدرت مجهز است. در نسل جدید انتقال نیروی تمامی موتورها توسط یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک جدید صورت می‌گیرد؛ بنابراین نسل جدید اکسپلورر از لحاظ قوای محرکه کاملاً نسبت به نسل قبلی ارتقاء پیدا کرده است.


منبع: CarScoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (3895 ديدگاه)

    فورد خیلی خوب کار کرده روی این ماشین
    اول انتقال قدرت به چرخ های عقب
    دوم طراحی داخلی که بهتر شده
    امیدوارم کراس اووری هم ساخته میشه مثل این باشه که وقتی نگاش میکنی لذت ببری نه اینکه وقتی می بینیش حالت از هرچی کراس اووره به هم بخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. sina

    ۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2644 ديدگاه)

    من طراحی قبلی رو بیشتر دوست دارم : هم داخلی و هم خارجی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مسعود

    ۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (222 ديدگاه)

    طراحیش به نظر شخصیم عقب گرد بوده !!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. رضا

    ۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (209 ديدگاه)

    اگه عکس آخر رو دقت کنید میبینید که هر یه نسل درمیون تو قسمت طراحی جلوش عقب گرد میکنه.تو قسمت طراحی داخلیش خیلی بهتر شده ولی اون مانیتورش افتضاحه. در بقیه موارد پیش رفت داشته.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا