فورد

بازگشت موستانگ بولیت در نمایشگاه دیترویت

شایعات صحت داشتند و فورد نسل جدید موستانگ بولیت را در نمایشگاه دیترویت رونمایی کرد. موستانگ بولیت برای نخستین بار در سال ۱۹۶۸ در فیلم بولیت (Bullitt) با بازی استیو مک‌کوئین دیده شد. خودرویی که در این فیلم حضور داشت، یک موستانگ فست‌بک مدل ۱۹۶۸ به رنگ سبز یشمی بود و پس از حضور در این فیلم به خودرویی نمادین تبدیل شد. برای فیلم‌برداری این فیلم دو دستگاه موستانگ بولیت مورداستفاده قرار گرفت که امروزه تنها یکی از آن‌ها باقیمانده است؛ اما بعد از چند دهه، فورد در سال ۲۰۰۱، بولیت را احیاء کرده و نسخهٔ ویژه‌ای از نسل چهارم موستانگ را با نام بولیت معرفی کرد. این مدل ویژه بر اساس موستانگ GT ساخته شده بود اما ارتقاءها و تغییراتی را تجربه کرده بود.

Ford Mustang Bullitt 2001

موستانگ بولیت ۲۰۰۱ ارتفاع کمتری نسبت به موستانگ GT استاندارد داشت و با طراحی جدید ورودی‌های هوا و همین‌طور منبع اگزوز جریان بالا، قدرت آن به ۲۶۵ اسب بخار رسیده بود. علاوه بر این، گشتاور موتور نیز در بازهٔ گسترده‌تری از دور موتور ارائه می‌شد؛ بنابراین موستانگ بولیت مسافت ۴۰۰ متر را دو تا سه‌دهم ثانیه سریع‌تر موستانگ GT معمولی طی می‌کرد. این مدل همچنین به دریچهٔ کاپوت بزرگ و رینگ‌های ویژه‌ای مجهز شده بود که یادآور رینگ‌های موستانگ بولیت اصلی بودند. موستانگ بولیت ۲۰۰۱ تنها در سه رنگ عرضه شد که یکی از آن‌ها همان رنگ سبز یشمی بولیت اصلی بود. از این خودرو درمجموع ۵۵۸۲ دستگاه تولید شد. در سال ۲۰۰۸ نیز فورد بار دیگر اقدام به احیای موستانگ بولیت کرد. این مدل بر اساس نسل پنجم موستانگ ساخته شده بود و مانند بولیت ۲۰۰۱، تفاوت‌هایی با موستانگ استاندارد داشت.

Ford Mustang Bullitt 2008

اما پس‌ازاین خبری از موستانگ بولیت نبود تا اینکه امسال به مناسبت پنجاه‌سالگی موستانگ بولیت، فورد نسل جدید آن‌را در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۸ معرفی کرده است. موستانگ بولیت جدید، سریع‌ترین یا قوی‌ترین مدل در خانوادهٔ موستانگ نیست ولی این اهمیتی ندارد بلکه مهم نام بولیت و تصمیم فورد برای احیای آن با ششمین نسل از موستانگ است. موستانگ بولیت جدید مدل ۲۰۱۹ همچنان از همان رنگ سبز یشمی بولیت اصلی ۱۹۶۸ استفاده می‌کند درحالی‌که در اطراف جلوپنجره و همین‌طور قاب پنجره‌های آن نیز تریم کرومی ظریفی کار شده است. رینگ‌های ۱۹ اینچی مشکی‌رنگ، ترمزهای قرمزرنگ برمبو و جلوپنجرهٔ منحصربه‌فرد هم از دیگر ویژگی‌های خاص این موستانگ نمادین هستند.

Ford Mustang Bullitt 2019

طراح ارشد فورد آقای «Darrell Behmer» در مورد موستانگ بولیت جدید می‌گوید:

«این بولیت جدید، همانند بولیت استیو مک‌کوئین واقعاً جذاب است. به‌عنوان یک طراح، این ماشین، موستانگ موردعلاقهٔ من است. این خودرو بدون خطوط، اسپویلرها و نشان‌ها، همانند اسلافش، استایل ساده و درعین‌حال فوق‌العاده جذابی دارد».

بولیت جدید بر اساس موستانگ GT ساخته شده و بنابراین از همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 استفاده می‌کند که البته با پکیجی عملکردی ارتقاء پیدا کرده و حالا ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و افزایشی ۱۵ اسب بخاری را نسبت به موستانگ GT استاندارد با ۴۶۰ اسب بخار قدرت تجربه کرده است؛ بنابراین موستانگ بولیت می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۶۳ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که ۱۳ کیلومتر در ساعت بیشتر از موستانگ GT است.

فورد برای انتقال نیرو در موستانگ بولیت ۲۰۱۹ یک گیربکس دستی را در نظر گرفته که سر دندهٔ آن مشابه خودرویی که پنجاه سال پیش در فیلم بولیت حضور داشت، به شکل یک توپ سفید طراحی شده است. تجهیزات استاندارد این موستانگ ویژه نیز شامل غربیلک فرمان چرمی، دوخت سبز منحصربه‌فرد و صفحه آمپر تمام دیجیتالی ۱۲ اینچی می‌شود که البته آخری در موستانگ‌های استاندارد هم وجود دارد. در میان غربیلک فرمان نیز نشان اسب معروف موستانگ با نشان بولیت جایگزین شده است.

با توجه به اینکه عرش گوش‌نواز در این خودرو اهمیت بالایی دارد، سیستم اگزوز موستانگ به یک سوپاپ عملکردی فعال مجهز شده و به همراه سر اگزوزهای مشکی‌رنگ جدیدی ارائه شده است. موستانگ بولیت همچنین از سیستم احتراق جدید برخوردار بوده و به منیفولد هوای مدل شلبی GT350 مجهز شده است. برای این خودرو تنها سه آپشن کارخانه‌ای قابل سفارش است که شامل سیستم تعلیق نیمه فعال MagneRide، چرم مشکی‌رنگ صندلی‌های ریکارو و پکیج الکترونیک می‌شود. مورد آخر اما خود شامل ناوبری ماهواره‌ای، حافظهٔ صندلی راننده و آینه‌ها، سیستم صوتی ارتقاءیافته، سیستم نظارت بر نقاط کور و هشدار ترافیک عقب می‌شود.

اما به‌منظور جشن گرفتن معرفی نسل جدید موستانگ بولیت، فورد همراه با نسل جدید این ماشین، تنها نمونهٔ باقیمانده از موستانگ بولیت اصلی مدل ۱۹۶۸ را هم در نمایشگاه دیترویت به نمایش درآورده است. این همان خودرویی است که در فیلم بولیت توسط استیو مک‌کوئین مورداستفاده قرار گرفته است. این خودرو در سال ۱۹۷۴ توسط شخصی بنام «Robert Kiernan» خریداری شده بود و پس از فوت او در سال ۲۰۱۴، به پسرش «Sean Kiernan» به ارث رسیده است؛ بنابراین این موستانگ بولیت ۱۹۶۸ به مدت چهل سال در اختیار یک خانواده بوده و کاملاً اصلی و فابریک است.

اما پس از انتشار خبر ساخت نسل جدید موستانگ بولیت، Sean Kiernan تصمیم گرفت این موستانگ کلاسیک نمادین را با فرزندش روبرو کند. بدین ترتیب وی با فورد تماس گرفته و دو طرف توافق کردند تا ستارهٔ فیلم بولیت ۱۹۶۸ را در کنار موستانگ بولیت ۲۰۱۹ در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۸ به نمایش درآورند. بااین‌حال مالک این موستانگ کلاسیک فعلاً قصد فروش آن‌را ندارد. از سوی دیگر، قیمت‌گذاری خودرویی که یکی از مشهورترین ستارگان فیلم تاریخ محسوب می‌شود نیز اگر غیرممکن نباشد، کار بسیار دشواری است. بااین‌حال ارزش این جواهر کلاسیک چیزی در حدود ۴ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

[دانلود ویدئو] با پوشش لحظه‌به‌لحظهٔ آخرین اخبار و رویدادهای نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۸، در مجلهٔ پدال همراه شما عزیزان هستیم…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Raha

    ۲ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (288 ديدگاه)

    موستانگ از EURO NCAP تنها 2 ستاره ایمنی رو کسب کرد!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کوروش

      ۲ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      خب واسه فورد خیلی خوبه که ?

      جدا از شوخی البته نسخه اروپایی بسیار ارزان سازی شده بود هم سبک تر بوده هم مثل اینکه اپشن های ایمنی اصلی ماستانگ رو نداشته

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سامان اذری

      ۲ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      با بسته ایمنی تو امریکا 4 ستاره اورده
      تو تست تصادفش که 2 ستاره اورده هم اگه دقت کنید بدنه ان چنان به داخل کابین جمع نشده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Raha

        ۲ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (288 ديدگاه)

        بله
        آسیب به سرنشینان جلو رو 72% درج کرده
        اما چرا 2 ستاره زده عجیبه
        شاید فاکتور های دیگه ایی در نظر گرفته اند

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. (Ali (Chevy nova

        ۲ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (6797 ديدگاه)

        سامان جان
        داداش بعضى ها ىادشون رفته موستانگ محبوب ترىن کوپه المان لقب گرفته

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. (Ali (Chevy nova

      ۲ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (6797 ديدگاه)

      و البته با همون 2 ستاره پرفروش ترىن کوپه جهان و محبوب ترىن کوپه المان لقب گرفت

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. (Ali (Chevy nova

        ۲ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (6797 ديدگاه)

        فورد موستانگ 2 ستاره امسال تونسته بىش از 70/000 دستگاه فروش داشته باشه فقط در خاک امرىکا و پدال هم مقدار فروشش رو درج کرد و جالبه که موستانگ با تمام نقاط ضعفش که بعضى ها مىگن تونسته بر رقىبانش در بازار اروپا مثل بى ام و سرى 3 و 4 و همچنىن Audi tt و هىوندا جنسىس بر بىاد و لقب محبوب ترىن کوپه اسپرت المان رو به دست بىاره
        جالبه که قىمت موستانگ با تعرفه و مالىاتى که تو اروپا بهش تعلق مىگىره تونسته باز هم موفق عمل کنه
        حالا ىه عده بسوزن از موفقىت موستانگ

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. (Ali (Chevy nova

    ۲ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (6797 ديدگاه)

    دوستانى که فورد موستانگ بولىت رو نمىشناسن
    موستانگ ب سال 1968 و در فىلم بولىت با رانندگى حىرت انگىز استىو مک کوئىن همراه بود
    تو اون فىلم ىکى از جاودانه ترىن صحنه هاى خودروى رقم خورد و تقابل فورد موستانگ جى تى با دوج چارجر بود که با هم تعقىب و گرىز مىکنن
    فورد موستانگ بولىت 68 با موتور پر قدرت 8 سىلندرش در اون فىلم تو دنده عقب بگسوات مىکنه و بسىار صحنه هاى زىباى رو خلق مىکنه
    در واقع بخاطر همون فىلم به موستانگ 68 سبز رنگ بولىت مىگن
    و در اخر اىن متن گوىاى همه چىز هستش:
    بااین‌حال ارزش این(( جواهر کلاسیک ))چیزی در ((حدود 4 میلیون دلار ))تخمین زده می‌شود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Amir.z

    ۲ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (174 ديدگاه)

    اولش از این ظاهر جدید موستانگ خوشم نمیومد و نسل پنجمش رو سرتر میدونستم اما با دیدن این نظرم عوض شد. خیلی قشنگ. واقعا زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Sajjad

    ۲ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    دنده دستی و جایگاه ترمز دستیش فقط محض شیطنت طراحی شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Hemichan

    ۲ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (715 ديدگاه)

    خیلی خوب شده
    عجب رنگی داره
    فضای داخلیشم که عالیه
    “فورد برای انتقال نیرو در موستانگ بولیت 2019 یک گیربکس دستی را در نظر گرفته که سر دندهٔ آن مشابه خودرویی که پنجاه سال پیش در فیلم بولیت حضور داشت، به شکل یک توپ سفید طراحی شده است. “

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mehdi TuRbO

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1945 ديدگاه)

    من واقعن با طراحی جلوی این نسل مشکل دارم هی به خودم میگم نه خوب بد نیست چون واقعن دوسش دارم اما ته دلم میدونم چ فاجعه ایه.(البته ن در این حد اما نسبت به قشنگیه نسل قبلش فاجعست!)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا