فورد

بازنشستگی رسمی فورد موندئو، پایان تولید در مارس 2022

پس از خاتمه تولید فورد فیوژن آمریکا در سال پیش برادر اروپایی این خودرو نیز سرنوشت مشابهی را در مارس ۲۰۲۲ تجربه خواهد کرد. این خودروساز آمریکایی برنامه‌های خود برای جمع‌آوری خط تولید سدان/لیفت بک و استیشن موندئو در کارخانه والنسیا را به خاطر تغییرات روزافزون سلایق مشتریان اعلام کرد. به‌طور خلاصه باید گفت کراس اوورها و شاسی بلندها عرصه را بر سدان ها و استیشن‌ها تنگ کرده‌اند.

موندئو که در سال ۱۹۹۳ و به عنوان جایگزین سیرا عرضه شد به فروش حدود ۵ میلیون دستگاهی در قاره اروپا دست یافته است. اگرچه از خداحافظی این خودرو با بازار ناراحت هستیم اما مدت‌های زیادی است که سخن از رفتن موندئو وجود داشت. سخنگوی فورد گفته است:

کلاسی که موندئو در آن به رقابت می‌پردازد چندین سال است با افت فروش مواجه بوده و این افت از سال ۲۰۰۰ تاکنون حدود ۸۰ درصد بوده است.

موندئو که زمانی ستاره‌ی فورد محسوب می‌شد شاید باعث تأثیرگذاری روی رقیب اصلی خود یعنی فولکس‌واگن پاسات نیز شود زیرا نسخه سدان این خودروی آلمانی یک زمانی موفقیت بسیار بالایی را نصیب ژرمن‌ها کرده بود اما خب ظاهراً آن‌هم بازنشسته خواهد شد. گروه فولکس‌واگن تولید نسل بعدی پاسات را تائید کرده اما گفته می‌شود این خودرو فقط به‌صورت استیشن تولید خواهد شد. نسل بعدی اشکودا ساپرب نیز عرضه خواهد شد بنابراین افرادی که به شاسی بلندها علاقه‌ای ندارند می‌توانند این خودرو را در کلاس میان سایزها انتخاب کنند. پژو ۵۰۸ و اوپل اینسیگنیا نیز در دسترس خریداران هستند.

در نظر داشته باشید که موندئو به‌طور کامل بازنشسته نمی‌شود زیرا هنوز هم شاهد فروش آن در چین هستیم جایی که موندئو سال پیش با نمایشگر بزرگ ۱۲.۸ اینچی جان تازه‌ای گرفت. چینی‌ها علاقه زیادی به سدان ها دارند بنابراین شانس زیادی برای ادامه تولید این خودرو در چین طی سال‌های آتی وجود دارد.

قطعاً پایان تولید موندئو در اروپا خبری شوکه کننده نیست اما از شنیدن خبر ادامه تولید مینی ون‌های گلکسی و S مکس در کارخانه والنسیا سورپرایز شدیم. جایگزین غیرمستقیم موندئو و فیوژن بازار آمریکا طبق انتظارات به شکل یک استیشن قدبلندتر پدیدار خواهد شد. این خودرو چندین بار رؤیت شده و شاید اواخر سال ۲۰۲۱ معرفی شود هرچند نام آن فعلاً مشخص نشده است.

اما فورد به منظور آغاز تولید پیشرانه ۲.۵ لیتری هیبریدی دوراتک در کارخانه والنسیا سرمایه‌گذاری خوبی را روی آن انجام داده است. این خودروساز آمریکایی همچنین تولید مجموعه باتری را برای عصر الکتریکی‌ها سرعت خواهد بخشید. این شرکت تا سال ۲۰۳۰ فقط خودروهای سواری الکتریکی را در قاره اروپا عرضه خواهد کرد اما خودروهای تجاری هنوز هم با پیشرانه‌های درون‌سوز در دسترس خواهند بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. کافر مقدس

    ۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    ماشین قشنگ و بی دردسر و واقعا کم خرجی بود

    موافقم 16
    مخالفم 5
    1. حسین

      ۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      مثل چینیاست.قشنگ هم نیست.چرخ ۵۰۸و اینسیگنیا رو بیشتر از موندءو دوست دارم.

      موافقم 1
      مخالفم 9
    2. ?A.H MOTORS?

      ۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (494 ديدگاه)

      خدا رحمتش کنه!
      ماشین خوبی بود…

      موافقم 8
      مخالفم 0
  2. Benz SLR

    ۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    مرگ بر کراس اوور ها

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. میثم

      ۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (3524 ديدگاه)

      ????

      موافقم 4
      مخالفم 2
  3. مهدی ۲۰۰۰

    ۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (25 ديدگاه)

    رخش خیلی باحاله البته هنوز توی چین زندس

    موافقم 6
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا