فورد

ماجراهای از کنترل خارج شدن فورد ماستنگ‌

کافی است کمی در شبکه‌های اجتماعی چرخ بزنید تا با ویدیوهایی که عنوان Ford Mustang Crash دارند برخورد کنید.

متأسفانه ماستنگ های قبل از نسل ششم به عدم کنترل و برخورد با جمعیت تماشاگران شهره هستند که می‌توان این قضیه را به راننده‌های جوگیر و بی‌تجربه ارتباط داد، ولی این تمام ماجرا نیست.

پس اجازه بدهید با هم مروری بر مشکلات ساختاری فورد ماستنگ‌‌های نسل‌های گذشته داشته باشیم.

 

  • سیستم تعلیق محور عقب یکپارچه (Solid Rear Axle Suspension)

همان‌طور که اشاره کردم ماستنگ‌های قدیمی‌تر از نسل ششم که تا مدل ۲۰۱۴ را شامل می‌شوند، دارای این نوع تعلیق هستند، درحالی‌که مدل‌های ۲۰۱۵ و جدیدتر از سیستم تعلیق محور عقب مستقل (Independent Rear Axle Suspension) بهره می‌گیرند.

در حقیقت تعلیق یکپارچه به شدت وابسته به کیفیت سطح جاده است؛ دست‌اندازها و پیچ و خم‌هایی که آرامش یک طرف را به هم بزنند روی سمت دیگر نیز تأثیر خواهند گذاشت؛ هر چرخ به طور مستقل نمی‌تواند فشار را تحمل کرده و چسبندگی را حفظ کند. به این معنی که با جمع و باز شدن کمک‌فنر یک سمت، سمت دیگر خلاف جهت بالا و پایین می‌رود.

بنابراین زمانی که در پیچ‌ها وزن خودرو به سمت مخالف منتقل می‌شود، باعث از دست رفتن کنترل خواهد شد.

تعلیق یکپارچه برای شتابگیری در مسیر مستقیم مناسب است مانند پیست درگ و همچنین آفرودینگ.

 

  • سیستم کنترل پایداری

مشکل اینجاست که سیستم کنترل پایداری فورد به طور کامل خاموش نمی‌شود.

این سامانه به طور خودجوش در مواقع غیرمنتظره وارد کار می‌شود و خودرو را به مسیری رهنمون می‌سازد که فکر می‌کند راننده تمایل به رفتن در آن مسیر دارد (کنایه).

در این لحظه اگر خودرو لیز بخورد یا به اصطلاح Power Slide اتفاق بیفتد، این سیستم گمان می‌کند راننده کنترل را از دست داده و انتقال قدرت به بعضی یا همه چرخ‌ها را متوقف می‌کند؛ در این مرحله تنها کنترل فرمان در اختیار راننده است.

 

  • لغزش چرخ‌ها

این مورد که عموماً در هنگام شتابگیری اتفاق می‌افتد در سیستم‌های تعلیق مستقل دیده می‌شود. زمانی که قدرت زیادی از سمت پیشرانه به عقب خودرو و شاسی‌ منتقل می‌شود، هر لاستیک جداگانه‌ برای چسبندگی تقلا می‌کند؛ این باعث می‌شود کشش نامتقارن ایجاد شده و مشکل در کنترل خودرو پدیدار شود.

  • دیفرانسیل باز یا لغزنده

دیفرانسیل‌های لغزنده نیرو را به چرخ‌هایی منتقل می‌کنند که چسبندگی نداشته باشند، برخلاف دیفرانسیل‌های لغزش محدود که این مورد را کنترل می‌کنند.

و تصور کنید چه اتفاقی خواهد افتاد اگر زمانی که خودرو در حال سرخوردن است، چرخ‌ها به طور نامتقارن نیروی پیشرانه را دریافت کنند. این قطعاً به نفع چرخی که بیشترین لغزش را دارد نخواهد بود و در این لحظه یک سمت خودرو ناپایدار خواهد شد. تصور اینکه سپس چه اتفاقی خواهد افتاد به خواننده واگذار می‌شود.

اما دیفرانسیل لغزش محدود با فرستادن نیرو به چرخی که بیشتر مقاومت می‌کند، می‌تواند کمک کننده راننده ترسیده باشد.

در پایان این مقاله باید به اطلاع برسانم که مورد اول تأثیرگذارترین مشکل ماستنگ به شمار می‌رود درحالی‌که با اضافه شدن موارد دیگر، یک وضعیت بحرانی به وجود خواهد آمد. به این‌ها، رفتار ناشیانه رانندگان teenager را هم بیفزایید.

 

گردآوری: آرین

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
drivetribewikipedia

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (4865 ديدگاه)

    فقط این قسمت خبر که گفته : ((می‌توان این قضیه را به راننده‌ های جوگیر و بی‌ تجربه ارتباط داد)) ?? امان از جَو

    موافقم 47
    مخالفم 0
    1. MahyarM.A.R

      ۱ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (215 ديدگاه)

      راستی یه مقاله راجب بهترین موستانگ های تاریخ منظورم بهترین مدل ماشین نیست بهترین ماشین هستش مثلا سه تاش رو من میدونم و میگم
      1فورد موستانگ کن بلاک همونی که 1400 اسب دارد
      2گرانترین موستانگ همونی که سفید هست با نوار آبی و میگن تنها جی تی پانصد هست (منظورم جی تی پانصد 1967 66 هست)
      3فورد موستانگ لوئیس همیلتون که برای خرید اون به شخصه 1 ماه قبل فوت شلبی با ایشون تماس گرفته اند و شلبی گفته یکی از بهترین هاست

      موافقم 20
      مخالفم 4
      1. زیزیگولو

        ۱ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (4865 ديدگاه)

        مهیار موستانگ همیشه جزو بهترینا بوده و خاهد بود

        موافقم 12
        مخالفم 14
        1. Mahyar.M.A.R

          ۱ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (93 ديدگاه)

          بله اقای زیزیگولو همیشه جزء بهترینا ها هست و خواهد بود ولی من یه نظر شخصی دادم گفتم چند تا از بهترین های بهترین هارو پدال عزیز جمع کنند همین درضمن خواهد بود رو اشتباه نوشتی

          موافقم 6
          مخالفم 1
  2. محمد رستمی نژاد

    ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (733 ديدگاه)

    ماهان جان هستی عزیز؟؟؟

    موافقم 8
    مخالفم 8
    1. mahan

      ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2324 ديدگاه)

      بله هستم محمد جان برات نوشتم تو پست سال نو عزیزم

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. محمد رستمی نژاد

        ۱ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (733 ديدگاه)

        ماهان جانم
        پیامت رو خوندم
        به فرما در خدمت باشیم
        فقط شما که می‌خواهید تشریف بیاورید اهواز
        من پدرم نظامی است و باید از قبل که شیفت نباشد
        که خدمت شما برسیم
        (بدانم که چه موقع می آیید حتما سعی میکنم شما را ببینم عزیزم .از آشنایی با شما واقعا خوشحال هستم
        ❤❤?❤❤❤)

        موافقم 5
        مخالفم 3
      2. محمد رستمی نژاد

        ۱ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (733 ديدگاه)

        درضمن ماهان جان ،دوست من
        لطفا لطفا???? از قبل اینکه تشریف بیاورید حتما حتما بفرمایید که فرصت دیدن شما از دست نرود❤❤??

        موافقم 3
        مخالفم 2
        1. mahan

          ۱ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (2324 ديدگاه)

          حتما محمد جان عزیزم.خیلی نسبت به من لطف داری انشالله که جبران کنم برات.❤❤❤

          موافقم 4
          مخالفم 1
  3. R@m!n

    ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    خواهش می کنم اینطور مقالات تحصصی رو بیشتر بزارین.
    حرفاتون راجب سیستم تعلیق که درسته و حرفی توش نیست. اما راجب ماستنگ های نسل 5 چند تا نکته رو اضافه کنم.
    1- ماستنگ های نسل پنج با هدف برگشت به دوران اوج ماسل کارها ساخته شد و خیلی از ماستنگ ها فن ها طراحی این نسلو بهترین می دونن از زمان بعد از افول خودروسازی آمریکا تا الان. اونم بخاطر طراحی رترو ماشین که شباهت زیادی به نمونه های کلاسیک داشت و زمینه ساز احیای دوباره ماسل کارها شد و باعث شد داج و کامارو هم جرات کنن و دوباره کامارو و چلنجرو زنده کنن.
    2- زمان معرفی نسل 5 از طرف فورد تاکید زیادی روی حس و حال کلاسیک خودرو تو تمام بخش ها حتی هندلینگ می شد که البته موافقان و مخالفان زمان خودشو داشت و بخش اعظمی مشکلات ماستنگ نسل 5 بخاطر تلاش فورد برای تولید یه ماسل کار ارزون قیمت بود که همه بخرن و تا جایی که میشه سود برگرده که متاسفانه این کار باعث شد تو مدلای 2005 تا 2007 کیفیت کابین خیلی پایین بیاد. البته که تو سالای بعد بهتر شد اما این موضوع اون زمان خیلی سر صدا کرد و هم منتقدا هم مردم ناراضی بودن. البته مشکلات موتور هم تو نسخه های ارزون تر مثه استهلاک بالا و مصرف سوخت زیاد و مشکلات سیستم روغن و کیفیت پایین قطعات موتوری و سیم ها و لوله ها و تسمه ها و… رو این ماشین مخصوصا تو مدلای ارزون سرازیر شد که همش بخاطر ترس فورد از ریسک روی یه کلاس نسبتا مرده بود که با فیدبک مثبت مردم و علاقه به ماستنگ ترس فوردم کم کم ریخت و مشکلات سال به سال کمتر شد.
    3- راجب مشکل از کنترل خارج شدن و هندلینگ به تعبیر بعضیا بد یا سخت و یا حمایت بعضی ها به عنوان با اصالت و روح ماسل چهار تا علت اساسی داشت که یکیشو تو مقاله اشاره کردین. مشکلات دیگش یکی اینکه تو اون زمان هر کی ماستنگ می خرید و تب استریت ریس تو امریکا همچنان بود طرف ماشینو از کمپانی تحویل گرفته دو ساعت بعدش میرفت تو گاراژو ماشین تیون می کرد و عملا تنظیمات ماشینو بهم میزد. مشکل دیگه ماستنگ ناشی از توزیع وزن نامتعادل ماشین و شاسی سنگین ماشین بود که عملا کنترل ماشینو سخت می کرد و یه راننده جو گیر و مبتدی هم پشت این فرمون می نشست عملا فاجعه رفم می خورد. مشکل دیگه که بازم بخاطر نبود سیستمای کنترلی عملا یه ماسل کار کلاسیک با بدنه مدرن تو قرن 21 بود بر عکس دهه 60 70 مردم با این مدل ماشینا آشنا بودن و جمعیت هم خیلی کمتر بود اما راننده ها تو قرن 21 که با فرمون هیدرولیک و انواع آپشن های کنترلی راننده شدن، مثه این می موند که یه اسب وحشیو بدی به کسی که یه عمر با اسبی که یه نفر دیگه رامش کرده و تربیتش کرده سواری می کنه، قطعا انتظار نافرمانی و جفتک نداره.
    با همه این اوصاف ماستنگ نسل 5 مثه یه سد شکن بود و باعث احیای دوباره ماسل کارها بود و سال به سال هم بهتر شد و حالا می بینیم که نسل جدید یه ماشین کاملا ایده آل و کم نقص و دارای روح ماسل تو خودش هست.

    موافقم 34
    مخالفم 6
  4. Sina10

    ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    اینجور مطالب علمی و آموزنده بیشتر بذارین ولی چند تا نکته رو باید بگم که به نظرم نسل پنج موستانگ فوق العاده عالی عمل کرد ، اونقدر عالی که به نظرم از لحاظ موفقیت و خوب بودن در حد نسل اولش ظاهر شد
    مخصوصا موستانگ GT500 شلبی سال 2013 که به نظرم جز ۱۰ خودروی برتر تاریخ کل فورده!
    یکم مشکلات فنی توی نسخه های اولیه مخصوصا قبل از دو فیس لیفتش داشت ، ولی مشکلات حل شد و توی نسخه های آخرش دیگه واقعا یه شاهکار بی نظیر بود!

    موافقم 15
    مخالفم 4
  5. Farzad

    ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    مطلب جالب و مفیدی بود ، دم شما گرم آقای آرین .
    میشه گفت الان دیگه خودرو سازها کاملا به سمت رانندگی نیمه خودکار و خودکار حرکت میکنن ، یعنی دیگه این ماشین و هزار جور سیستم الکترونیکیش هستن که راننده رو کنترل میکنن ( شاید خیلی از راننده هادیگه پارک کردن هم یادشون رفته باشه ! ) در صورتی که قدیم برعکس بود و رانندگی ها خالص بودن . پس نباید هیچ نقصی در این جور سیستم ها که به عنوان مثال سیستم کنترل پایداری یکی از اوناست باشه چون باعث دردسر خواهد شد .

    موافقم 14
    مخالفم 0
    1. آرین

      ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (444 ديدگاه)

      ممنون. خوشحالم که دوستان پدالی خوششون اومد.
      از نظرات همه دوستان تشکر میکنم و کیف کردم که اینقدر سطح اطلاعات بالاست.
      کاملا حق باشماست سیستم های کنترلی باعث شده کمتر راننده واقعی داشته باشیم.
      سال نو همگی مبارک

      موافقم 14
      مخالفم 1
      1. Farzad

        ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2568 ديدگاه)

        بله دقیقا ، راننده هم راننده های قدیم ، اتفاقا الان داشتم کلیپ رانندگی آیرتون سنا با هوندا nsx رو میدیدم چقدر هنرمندانه با پدال گاز و ترمز بازی میکرد این اسطوره تکرار نشدنی .

        موافقم 13
        مخالفم 0
  6. ماکان

    ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (770 ديدگاه)

    سلام . ببخشید با اینکه می دانم این سوال من ربطی به این مقاله ندارد . اما در هر صورت چون که جواب این سوال من برایم خیلی مهم هستش ، می خواستم بپرسم که با اینکه معمولاً فقط در قسمت پشت یکی از صندلی های جلویی بی ام و سری ۷ در تصاویر آنها نشان می دهد که استراحتگاه پا نصب شده است ، اما اگر کسی موقع سفارش بی ام و سری ۷ سفارش دهد که برای پشت هر ۲تا صندلی جلویی استراحتگاه پا نصب کنند ، این کار را قبول می کنند و انجام می دهند ؟

    موافقم 5
    مخالفم 6
    1. یانکی

      ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      بیا عباس آباد بغل پمپ بنزین نمایشگاه ما هستش با خیال راحت برسی کن.اتفاقا تا 17 فروردین 3دستگاه 730 موجود داریم.اگرم حال نداری خودم میگم که نه نداره ولی میتونی مثلثی زیر پا رو سفارش بدی بصورت افتر مارکت برات نصب کنیم

      موافقم 6
      مخالفم 11
      1. ماکان

        ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (770 ديدگاه)

        در هر صورت ممنون . در ضمن من می خواهم که هرموقع شرایط از همه لحاظ فراهم بود بجای نسخه پایه اش ، نسخه آلپینا B7 آن هم موقعی که می خرم از نوع کاملاً بروز آن را سفارش بدهم و بخرم انشاالله .

        موافقم 3
        مخالفم 3
    2. Farzad

      ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      اون تکیه گاه های پا برای هر دو صندلی تعبیه شده اون جوری که دیدم . در خودروهای رقیب هم همینه . شما فکر کن دو نفر نشستن عقب یه نفر پاهاشو دراز میکنه و راحته بعد اون یکی باید بشینه نظاره کنه !

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. Farzad

        ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2568 ديدگاه)

        البته برای انجام این حرکت صندلی ای که تکیه گاه روش نصبه باید کاملا جلو کشیده بشه ، بستگی به قد طرف داره ، برای همین شاید روی صندلی راننده نصبش نکنن !

        موافقم 10
        مخالفم 0
        1. ماکان

          ۱ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (770 ديدگاه)

          ممنون .

          موافقم 3
          مخالفم 0
  7. ahmad

    ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    چند سال پیش این اتفاق برای کونیگزگ تو انگلیس افتاد و فکر کنم خیلی از تماشاچیان اسیب دیدن

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. mahan

    ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    سر کنترل فورد موستانگ شد یک خاطره ای هست دوستمون یک موستانگ قرمز داشت حدود 5 سال پیش فکر کنم کنترلش رو ازدست میده تو جاده انزلی میزنه ماشینو مچاله میکنه.عکسش تو اینترنت پر میشه بعد این تباه هر وقت می خواست با یکی ارتباط برقرار کنه میگفت از چهره های محبوب و مشهورم عکس تو اینترنت زیاده.ولی واقعا زنده بودنش لطف خدا بود.گاهی ادم طوری تصادف میکنه برای خودم چندبار شده هرکی بیاد میگه راننده مرده ولی خدا ادمو نجات میده .

    موافقم 6
    مخالفم 4
  9. M3csl

    ۱ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (93 ديدگاه)

    عروس تعریفی…..

    حالا این اسطوره نافرمانی رو چجوری می‌خواین توجیه کنین

    هیچ گرونی و هیچ ارزونی بی دلیل نیست

    اون عاشقان سینه چاک آمریکن باز که میگفتن ماشینای اروپایی الکی گرونن و پول برند میگیرن از غار در بیان….

    موستانگ= در و دیوار

    موستانگ= باقالیا

    موستانگ=سلطان حاشیه جاده‌ها

    موافقم 17
    مخالفم 25
    1. Amir Machine

      ۱ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (1201 ديدگاه)

      میبینی که نوشته موستانگ‌های قبل از نسل شش و تا مدل 2014
      در اثبات هندلینگ فوق‌العاده نسل ششم موستانگ همین بس که تو پیست VIR از لامبورگینی اوراکان اوو سریعتر بود
      ضمناً، تو کامنت‌های این مطلب همه بدون هیچ تیکه و متلک پرونی، نظرشون رو گفتن و فقط تویی که همیشه دنبال راه انداختن بحث‌های الکی و بچگونه هستی، کاش تو و امثال تو یاد میگرفتید تو این سال جدید این رفتارهای مسخره رو کنار بذارید تا همه بتونیم در محیطی دوستانه و بدون کل‌کل‌های بی‌فایده باهم تبادل نظر کنیم و از اطلاعات هم استفاده کنیم

      موافقم 17
      مخالفم 8
    2. Sina10

      ۱ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      من خودم از طرفدارای سر سخت ماشینای اروپایی و مخصوصا ب‌ام‌و هستم ولی موستانگ نسل ۵ یه شاهکار بود
      مخصوصا توی آخرین فیس لیفتش که دیگه یکی از بهترین های کل تاریخ فورد شده بود
      نسل ششم توی هندلینگ خیلی بهتر شد ولی موستانگ اصیل فقط نسل اول و نسل پنجم بود
      فکر میکنم یه موستانگ خوب باید قیافه نسل پنج با هندلینگ و امکانات نسل شش و عظمت نسل اول رو داشته باشه
      توی اواخر نسل پنج به نوعی اکثر مشکلات فنی رو حل کردن
      که به نظرم کاملترین موستانگ بود
      البته اینکه هبچ گرونی بی دلیل نیست و هیچ ارزونی بی علت رو قبول دارم ولی خب این موستانگ نسل پنج با وجود مشکلاتش که در ادامه این نسل کمتر شدن به نظرم چیزی که دریافت میکردین از قیمت ماشین خیلی با ارزش تر بود ، البته این موضوع درباره نسل ششم هم صدق میکنه اما من نسل پنج رو خیلی بیشتر دوست دارم

      موافقم 5
      مخالفم 4
  10. حسین دهمرد

    ۱ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    کاش راجب ساختار این دو نوع دیفرانسیل بیشتر مینوشتید. قیافه شون که شبیه همه.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  11. مهدی

    ۱ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    این جور مطلب هاب اموزشی پدال خیلی خوب هستن

    موافقم 3
    مخالفم 0
  12. JDM

    ۱ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (307 ديدگاه)

    موستانگ به crewkiller معروفه
    مخصوصا در زمان خروج از کارشو ها که رسم این هست که پرگاز کارشو ترک کنن اما موستانگ معمولا…

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا