فولکس واگن

اولین تجربه رانندگی با فولکس‌واگن تی-کراس 2019

فولکس‌واگن به ازای هر خودروی سواری استانداردی که می‌فروشد یک شاسی‌بلند هم دارد. یکی از اعضای این خانواده‌ی پرجمعیت شاسی‌بلند جمع‌وجور تی-کراس است. بهتر است به نسخه‌ی قدبلندتر فولکس‌واگن پولو فکر کنید که مزیت‌های کاربردی بیشتری دارد.


اولین نکته به فضای داخلی و بار مربوط می‌شود. تی-کراس فضای بار ۳۸۵ لیتری داشته بنابراین فضایی پذیرفتنی داشته که به اندازه‌ی گلف محبوب است. البته اگر صندلی‌های عقب را به‌طرف جلو حرکت دهید فضای بار به ۴۵۵ لیتر خواهد رسید.


البته این کار باعث می‌شود فضای پای چندانی برای سرنشینان در صندلی عقب باقی نماند بنابراین بهتر است فضایی بینابینی را در نظر بگیرید. در این حالت فضای جاداری را شاهد خواهید بود که کمک‌حال آن خط سقف مناسبی است که باعث می‌شود سرنشینانی با هر قد و اندازه‌ای احساس راحتی داشته باشند.


جدای از این‌ها باید گفت فضای اضافی محفظه بار که با حرکت روبه‌جلوی صندلی‌ها به دست می‌آید شاید چندان مفید نباشد. انجام این کار فضایی بزرگ بین کف محفظه بار و پشت صندلی را هویدا می‌کند که شاید اشیای کوچک در آن جای بگیرند. این ویژگی هوشمندانه‌ای است اما می‌توانست با ظرافت بیشتری همراه باشد.


ما همچنین شکایتی درباره‌ی قوای محرکه‌ی این خودرو نداریم. پیشرانه‌ی ۳ سیلندر یک لیتری توربوی ۱۱۳ اسب بخاری فولکس را اکثر ما می‌شناسیم. این قلب آهنین قدرتی کاملاً مناسب برای خودرویی با این ابعاد دارد. تی-کراس مجهز به این پیشرانه در عرض ۱۰.۲ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. گشتاور ۲۰۰ نیوتون متری آن نیز انعطاف زیادی را ایجاد می‌کند. قدرت و گشتاور پیشرانه به همان نرمی و روانی مورد انتظار محصولات فولکس‌واگن روانه‌ی کف جاده می‌شود. گیربکس ۶ سرعته دستی هم تعویض‌های سبک و نرمی دارد.


این حس روانی به سواری و هندلینگ تی-کراس هم تسری یافته است. این خودرو از پلتفرم کوچک‌تر MQB A0 فولکس استفاده کرده است. سواری خودرو گاها ناهنجار می‌شود اما در بزرگراه‌ها عملکرد مناسبی داشته و در سرعت‌های پایین و دست اندازهای کم سرعت هم آن‌ها را جذب می‌کند.


اما جایی که تی-کراس به تقلا می‌افتد روبرو شدن با دست اندازها در سرعت‌های متوسط و بالاست اما خب این موضوع اصلاً بدتر از رقبا نیست. در کل برای خودرویی که قدبلندتر از فولکس پولو است، این سواری و کنترل به خوبی صورت می‌گیرد.


فرمان خودرو سبک بوده و گاها ارتباط خود با جاده را از دست می‌دهد اما همین موضوع شاید باعث ایجاد حس چابکی تی-کراس شود. شاسی نیز علاقه‌ی مناسبی به عبور از پیچ‌ها داشته و مانور دادن با آن در محیط‌های شهری به خوبی صورت می‌گیرد.


علیرغم وجود این نقاط قوت، فولکس‌واگن تی-کراس آن شخصیت متمایز و خاص خودش را ندارد. رنگ‌های روشن، رینگ‌های نارنجی چشم‌گیر و طرح متمایز کابین با کلیت و هویت خودرو هماهنگی چندانی ندارند.

اما این طرح‌ها برخی مشکلات کیفیتی معدود تی-کراس را هم پنهان می‌کنند. در بخش داخلی این خودرو پلاستیک‌های سخت هم دیده می‌شوند. خوشبختانه بدترین قطعات دور از دسترس هستند.

سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو از همان صفحه لمسی ۸ اینچی محصولات فولکس‌واگن سود برده و گرافیک روشن و ارتباطات مناسبی دارد. اپل کارپلی و اندروید اتو به‌صورت استاندارد در تریم SE و بالاتر بکار رفته‌اند بنابراین نیازی به سفارش ناوبری نخواهید داشت.


ترمز اضطراری با تشخیص عابران پیاده، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و کروز کنترل تطبیقی از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو بوده و خریداران از بلوتوث، سیستم تهویه مطبوع، رادیو DAB و دو پورت USB نیز لذت خواهند برد. فکر نمی‌کنیم که خریداران خواهان تجهیزات بیشتری باشند بنابراین این نسخه از قیمت مناسب ۱۹۵۵۵ پوندی برخوردار است هرچند نباید مدل کمی ارزان‌تر سئات آرونا را از یاد برد. به یاد داشته باشید که اکثر خریداران در خرید این‌گونه خودروها به دنبال پیشنهادهای اقساطی و لیزینگی هستند.


اگرچه تی-کراس کمی گران‌تر از رقباست اما هزینه‌های نگهداری کمی خواهد داشت. فولکس ادعا کرده این خودرو مصرف سوخت ۵.۹ لیتری دارد و آلایندگی دی‌اکسید کربن آن در هر کیلومتر برابر با ۱۱۲ گرم می‌باشد.

باید کمی منتظر ورود شاسی‌بلند کوچک فولکس‌واگن تی-کراس به بازار بمانیم اما این خودرو یک قدبلند شهری مناسبی است که سواری خوبی داشته و از فضای داخلی و تکنولوژی‌های زیادی برخوردار می‌باشد. تی-کراس همچنین هزینه‌های نگهداری و مالکیت زیادی نخواهد داشت. البته رقبایی وجود دارند که همین ویژگی‌ها را با بهای کمتری عرضه می‌کنند. برای درک بهتر عملکرد این خودرو باید تی-کراس با نزدیک‌ترین رقبا مقایسه کنیم.

مشخصات فولکس‌واگن تی-کراس ۱.۰ TSI 115 SE

  • قیمت: ۱۹۵۵۵ پوند
  • پیشرانه: ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۱۳ اسب بخار/۲۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۰.۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۹۳ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۶.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. فرامرز

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    درسته تو مدل پایه امکانات بیشتری از پولو داره ولی ۷۰۰۰ پوند اختلاف قیمت برای ۷ سانت ارتفاع بیشتر قابل توجیه نیست. با این پول میشه پولو جی تی آی با موتور ۲۰۰۰ سی سی ۲۰۰ اسبی گرفت. از نظر طراحی خارجی من این رو یکم بهتر میدونم ولی داشبورد پولو جی تی آی از این قشنگتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sina

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (2635 ديدگاه)

      دقیقا
      هزینه بیشتر برای رانندگی در ارتفاع بالاتر!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. محمد

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    اینجا احتیاج به سفارش اپل کارپلی ندارید
    که یه کد نرم‌افزاری واسه باز کردن قفلش هست
    با قیمت خودروی ۱۹.۰۰۰ پوندی
    .
    بعد واسه سفارش اپل کار پلی روی فراری، باید ۴۲۰۰ دلار هزینه کنید
    واسه باز کردن همون قفل ساده
    .
    .
    اینه معجزه‌ی برندسازی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمدرضا

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (804 ديدگاه)

    همچنین شکایتی درباره‌ی قوای محرکه‌ی این خودرو نداریم. پیشرانه‌ی 3 سیلندر 2 لیتری توربوی 113 اسب بخاری فولکس را اکثر ما می‌شناسیم. این قلب آهنین قدرتی کاملاً مناسب برای خودرویی با این ابعاد دارد. تی-

    اشتباه تایپی نوشتین ۲ لیتری

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا