فولکس واگن

بررسی تخصصی فولکس‌واگن گرند کالیفرنیا جدید

برندهای گوناگون گروه فولکس‌واگن در اکثر کلاس‌های خودرویی حضور دارند و یکی از آن‌ها هم فولکس گرند کالیفرنیا است که البته نسبت به سایر محصولات این غول آلمانی کمتر شناخته شده است. همان‌گونه که از نام خودرو برمی‌آید، گرند کالیفرنیا تلاش دارد از فرمول تثبیت شده‌ی کمپر ون کالیفرنیا استفاده کرده و همه‌چیز را به سطحی بالاتر برساند. این خودرو طیف متفاوتی از مشتریان یعنی خریداران خودروهای خانه‌به‌دوش را هدف گرفته است.


فولکس‌واگن مجبور به تغییرات بنیادین برای استفاده از پلتفرمی مناسب این موتور هوم نبوده است. به مدت چندین سال خودروهایی از این دست توسط شرکت‌های ثالث ساخته می‌شدند و برای مثال خودروهایی همچون فیات دوکاتو یا پژو باکسر روانه‌ی این شرکت‌ها شده و سپس به‌صورت موتور هوم بازمی‌گشتند اما بخش خودروهای تجاری فولکس‌واگن این بار خود دست‌به‌کار شده است.


نتیجه‌ی کار هم تولید یک جفت گرند کالیفرنیا با گزینه‌های فنی کافی برای کل خانواده است. مدل پایه ۶۰۰ نام دارد که از طول ۶ متری برخوردار می‌باشد. این نسخه دارای فضای خواب برای دو بزرگ‌سال است و در بالای صندلی‌ها نیز فضای بیشتری وجود دارد که مناسب استفاده‌ی کودکان می‌باشد.

و مدل بعدی از نوع ۶۸۰ است که در تست ما نیز حضور داشته و با طول ۶.۸ متری طویل‌تر از مدل قبلی می‌باشد. این خودرو با گزینه‌ی چهار چرخ محرک عرضه شده اما اگرچه که نسخه‌ای گران‌تر است اما فاقد فضای خواب بالا می‌باشد. این فقدان تجهیزات کاملاً حیرت‌انگیز است. در خودرویی با حدود ۷ متر طول تنها ۲ نفر می‌توانند بخوابند.

خب شاید همین الان با خواندن این موضوع بخواهید از خرید چنین محصولی صرف‌نظر کنید اما تبدیل این خانه‌به‌دوش ۲ نفری به محصولی ۴ نفری خیلی طول نمی‌کشد.

اما اینجا بحثی وجود دارد. گرند کالیفرنیا حد بسیار بالایی از استقلال را ارائه می‌کند. به همین خاطر شاهد فضای آشپزخانه، ظرف‌شویی، یخچال و فریزر، دستشویی و حمام خواهید بود. تکمیل کننده‌ی کار هم آب و گاز موردنیاز و نور خورشید برای شارژ کردن پانل خورشیدی بالای سقف می‌باشد. به همین خاطر شما نیازی به استفاده از دو شاخه برق ندارید و به همین خاطر می‌توانید با خیال راحت به دشت و صحرا سفر کنید؛ و همین حس آزادی است که افراد زیادی را مشتاق خرید فولکس گرند کالیفرنیا می‌کند.

قیمت گرند کالیفرنیا برای مدل ۶۰۰ و ۶۸۰ به ترتیب از ۶۸۸۹۹ و ۷۱۳۹۵ پوند آغاز می‌شود. البته این قیمت برای مدل‌های پایه بوده و اگر آپشن هایی همچون دیش ماهواره‌ی روی سقف، سیستم تهویه مطبوع بیشتر و… را سفارش دهید قیمت بالاتر خواهد رفت. فولکس‌واگن مثل شرکت‌های تثبیت شده‌ی دیگر در این بازار آپشن های بسیار متنوعی را ارائه می‌کند.


شکی وجود ندارد که گذران وقت در این خودرو تجربه‌ی بسیار خاصی خواهد بود و به نقطه‌ای خواهید رسید که شاید فراموش کنید داخل یک خودرو حضور دارید. شاید کمی عجیب باشد که بخش عقب خودرو اساساً برای نگه‌داشتن وسایل بکار می‌رود اما خب وقتی تخت را بخوابانید شاهد فضایی راحت و زیاد خواهید بود.


حمام هم کاملاً کاربردی بوده و کافی است ورودی سقف را باز کنید تا از تجربه‌ای ناب لذت ببرید. این روشی کاملاً هوشمندانه بوده و مخصوصاً ظرف‌شویی را باید مثال زد که تا می‌شود.


فضای آشپزخانه کمی تنگ است اما مشکل خاصی نخواهد بود چراکه سرنشینان خودرو دارای فضای میز و صندل مانندی هستند که در بخش جلوی کابین و حمام به هم می‌پیوندد. در بخش صندلی‌های جلو نیز فضای کافی برای چهار نفر وجود دار هرچند ما حس می‌کنیم برخی موتور هوم های دیگر فضاهای بیشتری را ارائه می‌کنند.

ویژگی‌های جالب و خوب زیادی وجود دارند و همین موارد نشان می‌دهند که فولکس‌واگن تلاش زیادی برای تزریق حس اصیل کالیفرنیا در این مدل بزرگ‌تر کرده است. برای مثال با باز کردن درب کشویی شاهد بسته شدن برقی شیار موجود بین فضاها خواهید بود که این امر دسترسی به بخش نشیمن را راحت‌تر می‌کند.


کیفیت ساخت خودرو بسیار ویژه و خاص است. فولکس تلاش داشته تا از نظر رفاهی مالکان بهترین تجربه را داشته باشند بنابراین از متریالی با تمیزی آسان استفاده شده است. درعین‌حال حس خوش‌ساخت بودن نیز وجود دارد.


از تکنولوژی نیز گرند کالیفرنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بسیاری از کنترل‌ها همچون بخاری، آب داغ و… با استفاده از پانل دیجیتالی در دسترس هستند. شما همچنین می‌توانید انتخاب کنید کابین با استفاده از گاز گرم شود یا با برق. هوای سرد ماه سپتامبر ما را مجبور به استفاده از گاز کرد اما این سیستم آرام بوده و قطعاً از هیتر بهتر عمل می‌کند.


فضای راننده نیز کاملاً از کرافتر گرفته شده است. در این بخش شاهد صفحه لمسی ۸ اینچی، اندروید اتو و اپل کار پلی، فرمان چرمی و گرم شونده، سیستم تهویه مطبوع، کروز کنترل و… خواهید بود. کیفیت ساخت خودرو خشن است و پلاستیک‌های سخت ‌روی داشبورد دیده می‌شوند.


زیر پوست این خودرو پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزلی با قدرت ۱۷۵ اسب بخاری و گشتاور ۴۱۰ نیوتون متری قرار گرفته است. مدل حاضر در تست از سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک سود برده است. قوای محرکه‌ی خودرو قدرت کافی برای حرکت راحت در بزرگراه‌ها را داشته اما نباید انتظار شتاب بالا از آن را داشته باشید.

بیشترین صدایی که به گوش می‌رسید صدای باد است که به بدنه‌ی بزرگ گرند کالیفرنیا برخورد می‌کند.

این خودرو راحتی مناسبی داشته و سیستم تعلیق هم کار خوبی برای محدودیت تکان های بدنه انجام داده است؛ و البته که دید روبرو عالی بوده که این هم به لطف موقعیت رانندگی بالا میسر شده است.


اما گرند کالیفرنیا و به ویژه مدل ۶۸۰ از یک چیزی نمی‌تواند فرار کند و آن ابعاد بزرگش است. وقتی از آینه وسط به درب پشتی نگاه کنید انگار فضای دیگری را می‌بینید؛ و اگرچه دو آینه در بغل خودرو وجود دارد اما باید در راندن این غول ۶.۸ متری احتیاط لازم را داشته باشید.

فولکس‌واگن هنوز مشخصات کامل این خودرو از جمله مصرف سوخت و آلایندگی دی‌اکسید کربن را اعلام نکرده است اما مسیر تست ما که شامل بزرگراه‌ها و جاده‌های پیچ و خم‌دار بود نشان داد این خودرو مصرف حدود ۱۰.۸ لیتری داشته که برای خودرویی با وزن ۳.۸ تنی بد نیست. همچنین باید دانست راندن این خودرو گواهینامه رانندگی ویژه‌ای را طلب می‌کند.


برخی از ویژگی‌های خوب فولکس‌واگن کالیفرنیای استاندارد این مدل ناپدید شده‌اند اما گرند کالیفرنیا هنوز هم جایگزینی جذاب برای موتور هوم های مرسوم است. این خودرو پر از ویژگی‌های جالب برای دوستداران چنین خودروهایی بوده و می‌تواند آرزوهای بسیاری را برآورده سازد.

مشخصات فولکس‌واگن گرند کالیفرنیا ۶۸۰ ۲.۰ TDI 177PS 8spd AUTO FWD

  • قیمت: ۷۱۳۹۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل
  • قدرت/گشتاور: ۱۷۵ اسب بخار/۴۱۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: اعلام نشده
  • حداکثر سرعت: اعلام نشده
  • مصرف سوخت: اعلام نشده

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. the notorious critic

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (107 ديدگاه)

    دستشوییش از مال خونه ی ما بزرگ تره.???

    موافقم 8
    مخالفم 0
  2. هادی نجفی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (168 ديدگاه)

    خوش به حالشون …
    هی روزگار
    ما هم باید با پراید حال کنیم…

    موافقم 4
    مخالفم 0
  3. مزدا

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2034 ديدگاه)

    چقد خوبه این لامصب

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. سینا

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (69 ديدگاه)

    اینو که میبینی دلت میخواد یه یار برداری چهار پنجتا بچه بیاری ?

    موافقم 6
    مخالفم 3
  5. Mohammadreza

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (870 ديدگاه)

    با تشکر از اقای احمدزاده و سایت پدال.
    لطفا از این دست مطالب بیشتر کار کنین. سپاس

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا