فولکس واگن

تاریخچهٔ فولکس‌واگن گلف: نسل اول، وضع استاندارد طلایی برای هاچ‌بک‌ها

زمان زیادی تا رونمایی رسمی از نسل هشتم فولکس‌واگن گلف باقی نمانده و به‌زودی این هاچ‌بک نمادین و محبوب به جهانیان نشان داده خواهد شد. فولکس‌واگن قصد دارد با این نسل همچنان همان راه موفق هفت نسل قبلی را ادامه دهد که گلف را به یک نماد تبدیل کرد. حال به همین مناسبت قصد داریم مروری بر تاریخچهٔ این هاچ‌بک پرافتخار داشته باشیم و طی مطالبی مجزا به هر نسل از این خودرو بپردازیم.

داستان گلف با نسل نخست آن آغاز شد که هرچند ممکن است امروزه خودرویی ساده به نظر برسد اما زمانی که در سال ۱۹۷۴ معرفی شد یک انقلاب بود. گلف که توسط جورجتو جیوجیاروی جوان که برای ایتال‌دیزاین کار می‌کرد طراحی شده بود، هم از نظر طراحی و هم از نظر مهندسی، تحول بسیار بزرگی نسبت به سلف خود، بیتل محسوب می‌شود. این خودروی کامپکت از تناسبات زیبا و ویژه‌ای برخوردار بود و در داخل و خارج آن همه‌چیز برای یک هدف طراحی شده بود.

در بخش مهندسی، در گلف ترکیب موتور عقب، محور عقب بیتل به ترکیب موتور جلو، محور جلو تغییر داده شد که کابین جادارتر، صندلی‌های تاشوی عقب، دید عالی و رانندگی ایمن‌تری را فراهم می‌کرد. اولین سری تولیدی گلف در مارس سال ۱۹۷۴ از خط تولید فولکس‌واگن در ولفسبورگ خارج شد و از می همان سال در نمایندگی‌های فروش قابل خریداری بود. نسل اول گلف در ابتدا در نسخه‌های هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در تولید می‌شد اما در سال ۱۹۷۶ نسخهٔ اسپرت GTI و در سال ۱۹۷۹ نسخهٔ کابریولت به خانوادهٔ آن اضافه شد.

Golf GTI 1976
Golf Cabriolet

گلف از نظر فنی هم به همان اندازه تأثیرگذار بود زیرا این هاچ‌بک کامپکت پیشرانه‌های تخت هواخنک بیتل را کنار گذاشته و بجای آن در طول دوران عمر خود صرفاً از موتورهای چهار سیلندر خطی آب‌خنک استفاده می‌کرد. موتورهای بنزینی شامل نمونه‌هایی از ۱.۱ لیتری تا ۱.۸ لیتری (در آخرین نسخه‌های GTI) و موتورهای دیزلی با حجم‌های ۱.۵ و ۱.۶ لیتری ارائه می‌شدند. رنج قدرت گلف نیز از ۵۰ اسب بخار در موتور بنزینی ۱.۱ لیتری آغاز می‌شد و به ۱۱۰ اسب بخار در مدل GTI سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ می‌رسید. کسانی که از این هم قدرت بیشتری می‌خواستند می‌توانستند از ABT نسخهٔ توربوشارژ گلف GTI را با ۱۸۳ اسب بخار قدرت درخواست کنند.

Golf ABT

انتقال قدرت همهٔ موتورهای بنزینی تا آگوست سال ۱۹۷۹ توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی صورت می‌گرفت اما از آن تاریخ به بعد یک نمونهٔ پنج سرعتهٔ دستی به‌صورت استاندارد ارائه شد. در موتورهای دیزلی نیز انتقال نیرو توسط گیربکس چهار سرعتهٔ دستی صورت می‌گرفت اما گلف GTD که با موتور ۱.۶ لیتری توربودیزل در سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ ارائه می‌شد؛ به‌صورت استاندارد به گیربکس پنج سرعتهٔ دستی مجهز بود. همچنین برای برخی موتورها هم گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک قابل سفارش بود.

Golf GTI 1983

تولید نسل اول گلف در سال ۱۹۸۳ به پایان رسید (البته تولید این نسل همچنان تا سال ۲۰۰۹ در آفریقای جنوبی ادامه داشت) و تا آن زمان نزدیک به ۷ میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان فروخته شده بود. البته این عدد تمامی مشتقات گلف را هم شامل می‌شد مثل مدل جتا که در آن زمان چیزی بیشتر از یک گلف سدان نبود. نسل اول گلف از جولای سال ۱۹۷۸ با نام رابیت در ایالات‌متحده هم عرضه شد و به دنبال آن جتا نیز در سال ۱۹۸۰ راهی این کشور شد. نسل اول فولکس‌واگن گلف موفقیت بزرگی بود که خود را به‌عنوان جانشین شایسته‌ای برای بیتل اثبات کرد. ادامه دادن این راه نیز بسیار دشوار بود اما نسل‌های بعدی هم ثابت کردند که لیاقت نام گلف را دارند.

Jetta
Rabbit

 

جدول زمانی نسل اول فولکس‌واگن گلف

۱۹۷۴: معرفی اولین گلف

۱۹۷۶: معرفی اولین گلف GTI و اولین گلف با موتور دیزلی

۱۹۷۸: عرضهٔ گلف در ایالات‌متحده با نام رابیت

۱۹۷۹: معرفی گلف کابریولت و اولین فیس‌لیفت

۱۹۸۲: معرفی اولین گلف با موتور توربودیزل با نام GTD

۱۹۸۳: خاتمهٔ تولید نسل اول گلف در اروپا پس از تولید ۶.۹۹ میلیون دستگاه

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. the notorious critic

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (107 ديدگاه)

    نوستالژی تویی.بقیه اداتم نمیتونن در بیارن(کمی مبالغه).واقعا دوستش دارم.تو طراحی بیرونیش تمام قسمت ها با هم تناسب دارن که استایل خاصی به ماشین داده و واقعا در زمان معرفیش تحولی هدفمند بود.

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. sina7

      ۲۹ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (435 ديدگاه)

      گلف جی تی ای 40 و خورده ای سال پیش از سلطان پرشیا تی یو فایو 98 حدود 5 اسب بخار قوی تره?

      موافقم 5
      مخالفم 2
  2. فرزاد

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (143 ديدگاه)

    یادش بخیر یه زمانی تو ایران زیاد بود ولی صندلی عقبش خیلی تنگ بود یه چیزی دیگه که تو متن اشتباه نوشته بود اینکه در ابتدا فقط مدلهای 3 در تولید میشد مدلهای 5 در از سال 1977 یا 78 اگه اشتباه نکنم روی خط تولید رفت .

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا