فولکس واگنهفته نامه

داستان فولکس‌واگن گلف، رفرنس معتبر دنیای هاچبک‌ها…

فولکس‌واگن گلف به رفرنس معتبری در دنیای هاچبک ها تبدیل شده است…


گلف نمادی است که همانند پورشه ۹۱۱ در طول زمان به آهستگی تکامل یافته و کاراکتر اصلی خود را حفظ کرده است؛ و حالا هم نوبت به خودنمایی هشتمین نسل این خودروی دوست‌داشتنی رسیده است. بیایید نگاهی به داستان جذاب این خودرو بیندازیم.

  • فروش ۳۵ میلیون دستگاهی


نام گلف از گلف استورم (نام آلمان گلف استریم) گرفته شده است. اولین نسل این خودرو در سال ۱۹۷۴ پدیدار شد و درست زمانی که هاچبک ها دوران طفولیت خود را سپری می‌کردند طوفانی بر پا کرد.

گلف بی‌شک خودرویی است که بازار را تکان داد. هم‌اکنون و پس از ۴۵ سال، این خودرو فروش بیش از ۳۵ سالگی را تجربه کرده و هشتمین نسل آن نیز سال آینده میلادی وارد بازارهای جهانی خواهد شد.

  • جایگزینی برای بیتل


این خودرو به عنوان جایگزین پیشرانه و دیفرانسیل جلوی بیتل مطرح بوده و طراح بدنه‌ی آن نیز کسی نیست جز جیورجتو جیوجیارو. در اکتبر سال ۱۹۷۶ بود که یک میلیونمین دستگاه از گلف خط تولید را ترک کرد.

  • غوغای هاچبک های داغ


گلف خودروی خانوادگی کم‌مصرف و بی حاشیه بود اما به لطف تلاش‌های گروه کوچکی از طرفداران، مهندسان فولکس‌واگن بر پرفورمنس این خودرو نیز افزودند.

پس از ماه‌ها تلاش گلف اسپورت در قامت GTI پدیدار شد. این خودرو اواخر دهه ۷۰ میلادی روانه بازار شد و طوفان هاچبک های داغ را که امروزه هم ادامه دارد پایه‌گذاری نمود.

  • از راه رسیدن نسل دوم


طراحی نسل اول جیوجیارو توسط تیم طراحی فولکس‌واگن به‌روز شد و نسل دوم این خودرو که طویل‌تر و پهن‌تر از قبل بود در سال ۱۹۸۳ عرضه شد.

این خودرو تا پیش از پدیدار شدن نسل سوم در سال ۱۹۹۱ فروش ۶.۳ میلیون دستگاهی را تجربه نمود.

  • خودروی سال اروپا


نسل سوم گلف در سال ۱۹۹۲ جایزه خودروی سال اروپا را به خانه برد. این در حالی بود که نسل دوم گلف از این نظر قافیه را به پژو ۲۰۵ و فیات اونو باخته بود.

  • معرفی نسل چهارم در سال ۱۹۹۷


نسل چهارم گلف خودرویی لوکس‌تر و گران‌تر بود و در سال ۱۹۹۷ از راه رسید. این خودرو همچنان طراحی نرم و روان گلف‌های پیشین را با زبان طراحی نرم‌تری ترکیب کرده بود. چهارمین نسل گلف اولین نسل این خودرو بود که از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی سود می‌برد.

  • نسل پنجم در سال ۲۰۰۳ دیده شد


نسل پنجم گلف با ابعاد بزرگ‌تر و پیشرانه‌ای قوی‌تر در سال ۲۰۰۳ رونمایی شد. اگرچه این خودرو در تاریخ گلف مورد برجسته‌ی زیادی ندارد اما همواره از آن به عنوان تولد دوباره‌ی GTI خوب و کاردرست یاد می‌کنند.

  • تغییرات ملایم


نسل پنجم با تغییرات ملایمی همراه شد تا نسل ششم را در سال ۲۰۰۸ شکل دهد. دلیل اصلی این کار هم هزینه‌های بالای تولید نسل پنجم بود. ششمین نسل این خودروی افسانه‌ای برای اولین بار از دستیار پارک سود می‌برد.

  • نسخه‌های ویژه


نسخه‌های استیشن و روباز گلف هم تولید شده و گلف کابریولتی که در تصویر مشاهده می‌کنید با میله‌ی متمایز بالای صندلی‌ها توسط کارمن ساخته شده است.

چندین نسخه‌ی ویژه از این خودرو تولید شده و اکثر آن‌ها باب میل طرفداران سرسخت این خودرو بوده‌اند.

مدل‌هایی همچون رالی نسل دوم که ترکیبی از پیشرانه سوپرشارژردار G60 فولکس با سیستم چهار چرخ محرک بوده کاملاً کلکسیونی هستند. همچنین خودروی گلف کانتری با ارتفاع بیشتر از سطح زمین نیز نمونه‌ای کمیاب بوده و بسیار خاص است.

  • GTI نسل هفتم


حتی مدل‌های بعدتر همچون نسخه ۲۰ سالگی مربوط به نسل چهارم و نسخه‌های سالگرد ۳۰ و ۳۵ سالگی قیمت‌های بالاتری داشتند و البته طرفداران نیز از آن‌ها استقبال شایانی به عمل آوردند.

معرفی GTI نسل هفتم و گلف R باعث شد خون یک هاچبک داغ همچنان در رگ‌های گلف جریان داشته باشد. ما هنوز هم GTI این نسل را جزو بهترین هاچبک هایی می‌دانیم که امروز می‌توانید بخرید.

  • طراحی


والتر دا سیلوا مدیر طراحی اسبق فولکس‌واگن می‌گوید: “یکی از فاکتورهای کلیدی موفقیت گلف استمرار آن مربوط می‌شود. خودروهای زیادی وجود دارند که با طراحی و فلسفه‌ی مشابه گلف به مدت چندین دهه بازنگری شده و ارتقا یافته‌اند و البته به خودرویی نمادین تبدیل شده‌اند.”

  • نسل هشتم


از سال ۱۹۷۴ تاکنون، به‌طور متوسط در هر ۴۱ ثانیه یک دستگاه گلف به فروش می‌رسد و فروش روزانه آن نیز حدود ۲۱۰۰ دستگاه می‌باشد. آیا نسل هشتم این خودرو می‌تواند میراث پیشینیان را حفظ کند؟


فولکس‌واگن با رونمایی از این خودرو ادعا کرد استایل تکاملی بدنه بزرگ‌ترین تغییرات فنی زیرین را پنهان کرده است.


مدیر طراحی فولکس‌واگن از گلف جدید به عنوان نشانی از زمان حال که ممکن‌های خودروهای تولید انبوه را نشان می‌دهد نام برده است.

این خودرو پاک‌تر از همیشه بوده و می‌رود که موفقیت تاریخی نسل‌های پیشین خود را تکرار کند…

منبع: autocar

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. MAHDI

    ۶ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    زیباترین نسل گلف همین نسل جدید هستش که خیلی جذاب و مدرن شده!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. meysam

    ۶ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    نسل اول مدل 1977 آلبالویی داشیتم. یادش بخیر بابام همیشه از خوشدستی این ماشین تعریف میکرد. بعدش یه آریا سبز خرید با آریا خیلی بیشتر حال کرد تا چند سال نگهش داشت اما با این حال ندیدم از گلف بد بگه فقط میگفت لوازمش گرونه. شیشه عقبش هم از بیرون یه پلاستیک کرکره ای مشکی داشت نمیدونم برای چی بود. فنش هم برقی بود. یادش بخیر.
    نسل جدیدش هم کابینش خیلی خوفه بدمصب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مانی

    ۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    کاش از طراحی رترو با ۲تأ چراغ گرد استفاده میکرد
    مثل هاچ بک جدید هوندا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. الیور تویست

    ۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (25 ديدگاه)

    گلف یه اسطوره هست تو هاچبکها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Saeed

    ۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    گلف واقعا یک هاچبک معرکه‌ای هستش
    حتی جرمی کلارکسون یک‌بار که سوار شد گفت گلف سلطان هاچبک هاست
    ولی من با نسل پنجمش خاطراتی دارم
    البته تو nfs most wanted
    یکی از boss race هاش یک گلف نسل پنجم داشت که واااااقعا هم مسابقه زیبایی بود
    همین الانش هم گلف یک هاچبک بسیار تیون پذیره و خیلیا واسه درگ یا مسابقه تو پیست یه گلف میخرن تیون میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا