فولکس واگن

نگاهی به سیر تکاملی فولکس‌واگن تایپ 2

بله فولکس‌واگن تایپ ۲ با نام های زیادی شناخته می‌شود. شما می‌توانید این خودرو را به‌صورت رسمی ترانسپورتر بنامید زیرا مأموریت اصلی آن حمل گروهی از افراد است. به‌صورت غیررسمی نیز این خودرو را به‌صورت ساده اتوبوس یا مینی باس می‌نامند. به‌هرحال تایپ ۲ سال‌های سال است که به یک نماد برای نسل‌های مختلف تبدیل شده و درعین‌حال محصولی بسیار منعطف برای عصر مدرن کنونی است.

نسل اول T1 خودرویی ارزان‌قیمت و با مهندسی ساده بود اما این خودرو هم‌اکنون به محصولی بسیار گران‌بها تبدیل شده و اگر بتوانید نسخه‌های دارای ۲۳ پنجره از آن را بیابید باید خود را آماده پرداخت مبلغی شش‌رقمی بکنید. البته تایپ ۲ دارای انواع ون پانلی برای حمل وسایل، نسخه کمپر ون و حتی پیکاپ نیز بوده است.

قطعاً از زمان تولید تایپ ۲ هوا خنک و پیشرانه عقب چیزهای زیادی تغییر کرده است. ما در ادامه سیر تکاملی این خودرو را که از سال ۱۹۵۰ شروع می‌شود ذکر خواهیم کرد. هفتمین نسل ترانسپورتر نیز به زودی معرفی خواهد شد اما پیش از آن نگاهی می‌کنیم به شش نسل تایپ ۲. با ما همراه باشید.

  • فولکس‌واگن T1 (سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۷)

این افسانه در سال ۱۹۵۰ شروع شد هرچند حدس می‌زنیم همه با محبوبیت T1 آشنا هستند. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۱ لیتری این خودرو در عقب قرار گرفته و هوا خنک بود. پیشرانه یاد شده تنها ۲۴ اسب بخار قدرت داشت اما در سال‌های پایانی تولید از پیشرانه ۱.۵ لیتری ۵۴ اسبی در آن استفاده شد. تولید T1 در آلمان در سال ۱۹۶۷ پایان یافت اما تولید آن در برزیل با اندکی تغییر تا سال ۱۹۹۶ ادامه داشت.

  • فولکس‌واگن T2 (سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۹)

فرمول پایه T1 همچنان در نسل دوم نیز حفظ شده بود. شیشه جلوی جدا شده جایگزین طراحی تکی شده و این اتوبوس اندکی از نظر فضای کابین و وزن رشد کرده بود. البته هنوز هم با خودرویی کوچک و دوست‌داشتنی روبرو بودیم که در هفت نوع بدنه مختلف از اتوبوس گرفته تا ون و پیکاپ تولید می‌شد. پیشرانه هوا خنک در عقب همچنان وجود داشت و در نهایت به نیروگاه کوچک ۲ لیتری ۷۰ اسب بخاری تبدیل شد. تولید مدل‌های اروپایی و آمریکایی T2 در سال ۱۹۷۹ خاتمه یافت اما تولید آن در برخی بازارهای دیگر با انجام برخی اصلاحات تا اوایل دهه ۹۰ میلادی ادامه داشت. آخرین محصول پیشرانه عقب و هوا خنک فولکس‌واگن از نوع T2c بود که سال ۲۰۰۵ در سال برزیل تولید شد.

  • فولکس‌واگن T3 (سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۲)

خطوط شکسته جزو ویژگی‌های اصلی سومین نسل تایپ ۲ بودند. این خودرو از نظر ابعاد کمی بزرگ‌تر شده بود اما همچنان طراحی پیشرانه عقب و فرم‌های بدنه ون و پیکاپ را حفظ کرده بود. البته دیگر خبری از پیشرانه هوا خنک نبود و در سال ۱۹۸۳ بود که نمونه‌های آب‌خنک از راه رسیدند. T3 همچنان دارای ویژگی‌های لوکسی همچون فرمان هیدرولیک و کولر بود. تولید T3 در آفریقای جنوبی تا سال ۲۰۰۲ ادامه داشت اما این نسل از تایپ ۲ نشان دهنده پایان تولید اتوبوس پیشرانه عقب فولکس بود.

  • فولکس‌واگن T4 (سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳)

T4 پیش از آنکه آخرین نمونه T3 در سال ۱۹۹۰ خط تولید خود در آلمان را ترک کند تولید شد و خودرویی پیشرانه جلو با طراحی مینی ون مانند بود. ما به این خاطر از عبارت مینی ون مانند استفاده کردیم چون که ژرمن‌ها هنوز هم نسخه پیکاپ مانند آن را به همراه نسخه‌های ون مسافری و باری عرضه می‌کردند. نسخه‌های کمپر نیز در دسترس بودند و اگرچه استفاده از طراحی پیشرانه وسط باعث حذف کاراکتر اصلی تایپ ۲ شده بود اما پیشرانه ۲.۸ لیتری ۲۰۱ اسبی آن حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

  • فولکس‌واگن T5 (سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵)

پنجمین نسل این خودرو دیگر ونی کوچک و کم‌رمق نبود زیرا T5 به خودرویی میان سایز تبدیل شده بود. مالیات‌های زیاد باعث شدند این خودرو دیگر به آمریکا صادر نشود و خب فروش بالایی هم در این بازار وجود نداشت. T5 پیشرانه جلو به‌صورت دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک در دسترس بود و پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی متنوعی برای آن در دسترس بود. نسخه کمپر این خودرو علیرغم اینکه در آمریکا عرضه نشد اما با نام کالیفرنیا در دسترس بود. ون‌های سواری و باری و نسخه پیکاپ T5 هنوز هم قابل خریداری بودند.

  • فولکس‌واگن T6 (سال‌های ۲۰۱۵ تاکنون)

نسل فعلی تایپ ۲ همچنان از زیرساخت T5 استفاده می‌کند اما با طراحی دگرگون شده‌ای معرفی شده است. اگرچه این خودرو نسبت به ریشه‌های اولیه خود تغییرات بسیار زیادی داشته اما هنوز هم ماهیت منعطف خودش را حفظ کرده است. خریداران می‌توانند T6 را به‌صورت ون پانلی، ون مسافری، کمپر، پیکاپ و یا شاسی خالی خریداری کنند. T6 به‌صورت دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک در دسترس بوده و نیروبخش آن پیشرانه‌های بنزینی یا دیزلی ۲ لیتری است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای
منبع
fleetlogging

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. مهرداد كمال

    ۱۲ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1825 ديدگاه)

    مقاله جالبی بود مرسی

    موافقم 35
    مخالفم 1
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۲ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      مدل T4 هنوز خودروی حمل نیروی‌های ویژه در سرکوب‌هاست و خدایی هم عجب ماشینیه .

      فولکس در این کلاس ، حرف اول را میزند در بین رقباش و اگر توجه کنید از نسل اولش تا به امروز هیچ گرد پیری روی محصولاتش ننشسته و هروز تو دل‌بروتر از دیروز می‌شوند .

      موافقم 28
      مخالفم 3
      1. JDM

        ۱۲ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (307 ديدگاه)

        داداش دو خط اول کامنتت گونی ناک بود!

        موافقم 15
        مخالفم 4
        1. Malt hill

          ۱۲ آبان ۱۳۹۹
          سوابق: (514 ديدگاه)

          نوید ✅
          اون نسل رو می بینم استرس می گیرم.

          موافقم 16
          مخالفم 2
        2. NAVID۰۰۹۸

          ۱۲ آبان ۱۳۹۹
          سوابق: (10232 ديدگاه)

          بله .
          دقیقاً رنگ مشکی با گاردکشی حصاری نیروی انتظامی به آدم استرس میده ، یه چیزی تو مایه‌های استرسی که از زیرزمین سریال سمندون یا فیلم سینمایی خانه پدری به یاد میاریم یا دزد عروسک‌ها (( جداً که دزد عروسک‌ها بدترین فیلم در گروه سنی کودک نوجوان بود با بازی اکبر عبدی که مو به تن آدموسیخ میکرد در اون سن و سال )) .

          موافقم 16
          مخالفم 2
  2. مهدی

    ۱۲ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    از کجا به کجا رسید

    موافقم 20
    مخالفم 5
  3. نوید

    ۱۲ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (6 ديدگاه)

    عه/؟ اون t اختصار تایپ بوده پس. من چرا همش ترنسپورت میخوندم؟ فکرکنم تو تاپ گیر ترنسپورت گفته بودن.

    موافقم 18
    مخالفم 2
  4. mahdi-abdi

    ۱۲ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (496 ديدگاه)

    این نسخه اخری خوب تغیر کرد

    موافقم 16
    مخالفم 0
  5. بهروز

    ۱۲ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اون موقعا جنت اباد ساکن بودیم. شمالی. از این ونا سرویس مدرسمون بود. باهاش میرفتیم مدرسه. لندروور دفندر برامون ماست و کره محلی میاورد. از یه روستا اطراف همدانیم اصالتا. یه شخص دیگه بود اینم لندروور دفندر داشت سوهان و گز میاورد. یه شورلت سوار دیگه بود اونم برنج میاورد. قدیما خیلی خوب بود. قشر روستا نشین ماشیناشون این چیزا بود. الان همه چی عوض شده. متاسفانه این تغییر منفی بوده تا مثبت.

    ویرایش:
    الان نیایین بگین پولداریما. ۲۰ سال پیش جنت اباد خونه زمین مفت بود. قشر کارمند راحت میتونست یه زمینی اپارتمانی خونه ایی تو جنت اباد بخره. منظورم ۲۰ سال پیشا بود. الان هممون ساکن چیتگریم. تو سن ۲۷ سالگی من با والدین زندگی میکنم.
    مموتی میاد بدبخت میشیم. حسن کلید میاد بدبخت میشیم.

    موافقم 30
    مخالفم 1
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۲ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      آخ بهروز
      چه کامنتی گذاشتی داداش ، حال کردم ?
      یاد قدیم بخیر .

      بهروز ، الان همه اون خودروهای روستائیان تبدیل شده به نهنگ آبی .

      موافقم 13
      مخالفم 2
    2. حسین

      ۱۳ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (225 ديدگاه)

      ولی من چی؟در یک مدرسه ای که برای نظامی ها بود درس خوندم و الان ۲۸ سالمه و بیماری صرع دارم و بیکارم،چون تا میفهمن صرع دارم میگن نه.و اینکه گواهی رانندگی هم به ما نمیدن.

      موافقم 4
      مخالفم 4
  6. میثم

    ۱۲ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    نسل دومش واقعا عالی بود
    من هنوزم گه گاه تو خیابون میبینم نظرمو جلب میکنه

    موافقم 17
    مخالفم 0
    1. Amin-mc20

      ۱۲ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      من فقط نسل اول رو تو خیابون میبینم نسل دومش نیست فکر کنم

      موافقم 14
      مخالفم 0
    2. Hadi

      ۱۲ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      فقط نسل یک…?

      موافقم 3
      مخالفم 3
  7. مهدی موتورز

    ۱۲ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1196 ديدگاه)

    اه اخرا اصالت نداره
    البته زیاد ماشین با ابهتی نیست?

    موافقم 1
    مخالفم 11
  8. حسین دهمرد

    ۱۲ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    تریپ نسل اولش واقعا دوس داشتنیه حس خوبی داره. ولی فک نکنم الان اگه تولید بشه خریدار داشته باشه

    موافقم 12
    مخالفم 0
    1. /AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///

      ۱۲ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1200 ديدگاه)

      چینی شو ساختن…..

      موافقم 9
      مخالفم 0
      1. حسین دهمرد

        ۱۳ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (2433 ديدگاه)

        اون چینیه دماغ داره.منظورم یه چیزیه که بیسش همین باشه.یعنی نتونی تشخیص بدی جدیده

        موافقم 5
        مخالفم 1
  9. سامورایی

    ۱۲ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    دلم میخواد به دونه از اینا داشته باشم
    خیلی خوشکله ???

    موافقم 9
    مخالفم 0
  10. ارشیاsvj

    ۱۲ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    بسیار کنده!!!
    ولی با نمکه.

    موافقم 3
    مخالفم 3
  11. no4

    ۱۲ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (56 ديدگاه)

    به نظرم نسل اولش از همه باحال تره نه ؟؟

    موافقم 2
    مخالفم 2
  12. محمد

    ۱۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    دوست داشتنی ترین ون نسل اولش

    موافقم 4
    مخالفم 0
  13. Reza

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فولکس رو فقط فولکس سوار میدونه چیه خدایی💙 آخرین فولکسی که سوار شدم، T5 شش سیلندر ، 7 دنده مدل 2015 بود ، در کلاس ترانسپورترهای ون خیلی با ابهت و خوش مانور و جاده خوریه واس خودش! چه در بارندگی و جاده لغزنده و چه در جاده خشک، لامصب با چهار محور متحرک هیچ گردنه و پیچ تندی نمیتونه دست و پا رو بلرزونه با خیال راحت کف جاده میچسبه این بزرگوار! من با ون تویوتا، ون دلیکا، ون فیات، ون بنز ، ون H1 هیوندای،ون ایسوزو هم رانندگی کردم ، اما فولکس T5 چیز دیگه ای بود هم از سرعت هم قدرت هم مانور و دید عالی و کنترل خدایی فولکس واگن پرچمش بالاست، الان هم دنبال یه T4 به قیمت هستم برای جمع کردن و استفاده شخصی حتی اگه اوراقی و داغون باشه از رفقا کسی سراغ داره یه خبر بده ممنونم💙💙💙

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا