فولکس واگن

حملهٔ ترکیه به سوریه، مانع احداث کارخانهٔ فولکس‌واگن در این کشور

چندی پیش خبر رسید که فولکس‌واگن قصد دارد کارخانهٔ جدیدی با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو را در ترکیه احداث کند. طبق گزارش‌ها، زمان شروع فعالیت این کارخانه برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی شده و قرار بود نسل آیندهٔ فولکس‌واگن پاسات و اشکودا ساپرب در آن تولید شود. حال اما گفته می‌شود فولکس‌واگن تصمیم‌گیری نهایی در مورد احداث این کارخانه در ترکیه را به تعویق انداخته است زیرا انتقادات بین‌المللی به خاطر حملهٔ نظامی این کشور به سوریه در حال افزایش است.

سخنگوی فولکس‌واگن در این بار به رویترز گفته است:

ما به‌دقت وضعیت کنونی را رصد می‌کنیم و با نگرانی به تحولات فعلی می‌نگریم

گروه فولکس‌واگن پیش‌ازاین در ترکیه یک شرکت فرعی تأسیس کرده و گفته می‌شد در مراحل نهایی مذاکرات بوده‌اند ولی تصمیم نهایی در مورد این کارخانه هنوز گرفته نشده بود. نسل کنونی پاسات در کارخانهٔ المان تولید می‌شود اما فولکس‌واگن قصد دارد این تأسیسات را به کارخانه‌ای الکتریکی تبدیل کند. در همین حال، اشکودا هم در کارخانهٔ خود در جمهوری چک که هم‌اکنون به تولید ساپرب می‌پردازد به ظرفیت اضافی نیاز دارد.

فولکس‌واگن در ابتدا برای احداث این کارخانهٔ جدید بلغارستان یا ترکیه را در نظر گرفته بود اما گزارشات حاکی از آن است که پس از لابی شدید یکی از سهامداران عمدهٔ فولکس‌واگن یعنی دولت قطر، نهایتاً ترکیه انتخاب شده است؛ بنابراین ظاهراً قطر خواستار احداث این کارخانه در ترکیه بوده است اما فولکس‌واگن دلیل انتخاب این کشور را شرایط اقتصادی مثبت و موقعیت آن در بازارهای نوظهور عنوان کرده است. حال اما به دلیل تهاجم ترکیه به سوریه، اتحادیهٔ اروپا قصد دارد صادرات اسلحه به ترکیه را محدود کند درحالی‌که رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، «دونالد ترامپ» هم وضع تحریم‌های سنگینی علیه این کشور را اعلام کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Sina

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (809 ديدگاه)

    با این کارایی که اردوغان داره انجام میده حس میکم ترکیه رو به سمتی میره که مردم ترکیه هم یه روزی مثل ما که عکس های قبل ۵۷ رو نگاه میکنیم اون همه کارخونه و تاسیسات پاسپورت معتبرو … میبینیمو کلی حسرت میخوریم یه روزم اونا اینجور به الانشون حسرت بخورن
    آره شاید تصورش سخته ترکیه اینجور بشه ولی یه روزی ما هم گنده خاورمیانه بودیمو توی اقتصادو قدرت نظامیو رابطه با دنیا و شهر های زیبا اول ولی حالا…
    ترکیه هم یه روزی ایجور میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (3684 ديدگاه)

      اردوغان هم یه دیکتاتوری هست مثل هم پیماناش.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ممحمود

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اره گنده خاور میانه بودیم ولی بزرگی ما مثل عربستان حالا است. اگر امریکا اراده کنه در عرض دو روز عربستان به صورت تمام و کمال ساقط میشه. اون روز هم بزرگی را بهمون زوری داده بودند چون به نفع خود آمریکا بود.
      الان لااقل اگر یه مقدار بزرگ شدیم روی پای خودمون بزرگ شدیم. فراموش نکنیم الان فروش نفت فقط 400 هزار بشکه است ولی حداقل اقتصاد با همه کاستی ها هنوز پابرجاست. هر کشور دیگه ای بود که 40 سال تحریم بود الان چیزی ازش نمونده بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. MAHDI

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      ببخشید چه زمان تو قدرت نظامی در دنیا شناخته شده بودیم!!!! منظورت زمانی بود که ارتش متفقین به ایران حمله کرد و ارتش شاهنشاهی نتونست 4 ساعت مقابلشون مقاومت کنه!!!! اینو میگی!!!!!
      یک خاطره از کتاب های خودشون!!!!!
      (((ارتش شاهنشاهی بعد یک رژه، شاه ایران از
      ژنرال ریگان که مستشار فرانسوی دانشگاه افسری بود پرسیدکه این ارتش چقدر میتواند در مقابل قوای انگلیس و شوروی مقاومت کند؟؟؟ که ریگان پاسخس میده:: 24 ساعت!!!!!!
      یه عده به ژنرال ریگان گفتن که چرا برای خوشایند شاه عدد بهتری را مطرح نکردی!!!
      که ریگان جواب میده: من برای خوشایدشاه این عدد رو گفتم و الا این ارتش حتی 24 دقیقه هم نمیتواندمقاومت کند!!!!
      ((( یا تاریخ نمیدونی یا خودتو بخواب زدی. نکنه منظورت خرید تسلیحات هستش که البته یک پیچ رو نمیدادن نظامیان ایرانن ببندن.بیش از 60 هزار مستشار آمریکایی در ایران ساکن بود که ارزش یک سگ آمریکایی رو از جایگاه یک ایرانی بالاتر میدونستن. یادمون نرفته تابلوهای ورود سگ و ایرانی ممنوع در باشگاه ها و کلوپ های مختص این مستشارها در ایران.
      ایران قبل انقلاب هرچقدر هم که تسلیحات خریده باشه یک هزارم الان عربستان سلاح نخریده که در یک قرارداد 500 میلیارد دلار فقط سلاح خریدکه بزرگ ترین خریدار سلاح در دنیاست.اما در جنگ عربستان با کمک اعتلاف سعودی متشکل از کشورهای ((( عربستان. آمریکا. امارات. پاکستان. مراکش. سودان. مالزی. مصر. فرانسه. اسرائیل. اردن))) در حالی به یمن حمله نظامی کردن که هدفشون گرفتن چندروزه یمن بود اما الان بعد چندسال حوثی های یمن طوری به زانو در آوردن اعتلاف سعودی رو که حالا اینا درخواست آتش بس رو دارن. میلیارد ها میلیارد دلار خسارت دیدن. در یک روز 3 هنگ کامل از اعتلاف سعودی از هم پاشیده شد و سلاح هاشون غنیمت گرفته شد. در حالی یمنی ها حملات هوایی در عمق خاک 1000 کیلومتری سعودی ها انجام میدن که بیش از 88 سامانه پاتریوت آمریکایی در عربستان مستقر هستش اما توان رهگیری رو نداشتن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بی نام

        ۲۶ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (2872 ديدگاه)

        داداش مهدی اصلن تو فرض کن ایران از نظر نظامی از امریکا هم قویتر باشه. اصن ایران ابر قدرت دنیا.خوبه؟ چیش به ما مردم میرسه؟ امریکا و روسیه از طریق اسلحه سازی دارن شغل اینجاد می کنن و از طریقش پول درمیارن. ایران چقدر از این تسلیحات پول درمیاره؟ چنتا شغل باهاش ایجاد میکنه؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. مزدا

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      قدرت خیلی شیرین هست.اردوغان اول به اسم دمکراسی قدرت رو در دست گرفت الان به هر قیمتی ولش نمیکنه .
      با این سیاست تهاجمی که اردوغان در پیش گرفته و برا امریکا شاخه و شونه میکشه اروپای ها و امریکایی ها زود فیتلشو میپیچنن یا با تحریم های شدید ترکیه رو به حال و روز ایران و ونزیلا میندازن.
      امریکا یه سیاست خارجی ثابتی داره که تا کشور یا رهبری که باهاش همسو و حرف گوش کنش باشه کاری نداره ولی اگه طرف پاشو از گلیمش درازتر کنه فیتلشو میپیچونه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. مزدا

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      ترکیه قبل از سال۲۰۰۰ وضعیت اقتصادی خوبی نداشت ولی الان واقعا اقتصاد و کشورش خیلی پیشرفت کرده.
      امیدوارم اردوغان سیاست معتدل تری رو در پیش بگیر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. نوید جهرمی

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3684 ديدگاه)

    یه زمانی حرف از این بود که ایران بشه هاب خلیج پارس. حالا هی بشینن نگاه اینور اونور کنن و به این و اون وفحش بدن. بعد بگن ما به دنیا کار نداریم، اونا هستن که با ما دشمنی میکنن.
    خب اگ تونستین یه بار از موقعیت درست استفاده کنین. من بودم کلی شیتیل میدادم بهشون، اصلا ایران خودرو و سایپا رو دودستی میدادم بهشون که همون تولیداتشون رو بیان اینجا انجام بدن. وقتی قطریا با لابی تونستن یه کارایی بکنن چرا ما نتونیم؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. sina

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2635 ديدگاه)

    ترکیه چه اصراری داره رو اسب بازنده شرط بندی کنه واقعا؟
    وضع ماها براشون عبرت نیست واقعا؟
    چرا هزینه دشمنی با نظم جهانی رو میخوان تحمیل کنن به خودشون؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کوروش

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      توی این سالها هزینه زیادی دادن و همیشه کرد ها اهرم فشار غربی ها و سوریه اسد علیه ترکیه بوده اما یک اصل کلی بوده که چون ایران و عراق تقریبا بصورت محدود تر همین مشکل را با کرد ها داشتند هیچ وقت موضع خاصی علیه اقدامات ترکیه نمی گرفتند اما الان اوضاع فرق کرده ، کرد ها بخاطر شرایط جنگ و خیانت های غربی ها به سمت دول حاکم خودشان رفتند و ایران و عراق و سوریه هم انها را در جنگ علیه داعش نظامی و معنوی حمایت کرده و الان ترکیه باید موضع خودش را تنهایی تثبیت کنه که خودش باعث این اسرار به جنگ میشه
      دوم هم اینکه عملا ترکیه بازنده بزرگ جنگ سوریه بوده میلیارد ها دلار تجهیزات توسط ترکیه با پول خودشان و کشور های عربی خرج تجهیز داعش و مخالفان اسد شد اما نتیجه این جنگ بزرگ عملا پیروزی ایران و محور مقاومت و روس ها بود با یک دهم ان هزینه پس الان ترکیه بد نام پس از داعش ، باید با یک اقدام نظامی نشان بده ابتکار عمل دستشه وگرنه هزینه عقب نشینی و توافق با کرد ها را باید قبول کنه

      البته مشخصه که قطعا موفق نخواهد شد اگر ایران و عراق سکوت کنند و صرفا بیانیه بدهند (چون مشخصه غربی ها بجز تحریم اقدام دیگری نمی کنند) شاید با پیروزی محدود با کرد ها سر منطقه امن در سراسر مرزش توافق کنه اما اگر ایران در سوریه بخواهد جلوی پیشروی ترکیه را با تجهیز کرد ها و اموزش انها بگیرد عملا ترکیه باید اماده یک جنگ پر هزینه باشد که نتیجه اش قطعا از الان مشخصه …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. datsun

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (3431 ديدگاه)

      سینا جان مگه ایران مثل ترکیه جنگ افروزی کرد یا بمب رو سر زن و بچه مردم ریخت که باید از ما عبرت بگیرن ایران با مقابله با داعش خدمت بزرگی به خاورمیانه کرد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sina

        ۲۷ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (2635 ديدگاه)

        داتسون جان
        چیزی که گفتی با کامنت من مرتبط نبودش که جای بحث داره.
        بحث من اینه که وقتی کشورهایی مث چین و روسیه با اون طول و عرض و تعارض در منافع با آمریکا، هزینه دشمنی با آمریکا رو به خود و مردمشون تحمیل نمیکنه چرا مردم ما باید 40 سال این هزینه رو دوششون باشه.
        ترکیه هم الان یادش افتاده

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. هادی نجفی

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (168 ديدگاه)

    واقعا دلم خنک شد
    بیچاره مردم سوریه، چند تا کشور مثل زالو افتادن، خانه و زندگی و جان و مال و ناموس مردم رو به یغما بردن
    کاری با دولت ها ندارم، بیچاره مردم ها
    واقعا دلم خنک شد،حال اردوغان عوضی باید گرفته میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۲۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      این بی شرف ها طرح تجزیه منطقه رو دارن که البته توسط ایران با شکست مواجه شد. 120 کشور جهان از بزرگ تا کوچک به تجزیه و سقوط بشار اسد راضی ودامن زدن در حالی که از 80 کشور جهان تروریست ریختن تو این کشور اما تنها کشوری که تمام قد مقابلشون ایستاد ایران بود.حتی روسیه پذیرفته بود در اوایل.آمریکا به گفته خوده ترامپ 7 تریلیون دلار هزینه کرد یعنی 7000 میلیارد دلار اما نقشه هاشون نقش برآب شد.
      برنامه اولشون جدا کردن کردهای عراق و ترکیه و سوریه بود که حتی تا انتخابات هم پیش رفتن که فقط با یک سفرفرمانده قدس سپاه طرحشون با شکست مواجه شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. بی نام

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    اول که اف ۳۵ رو از دست داد که با از دست رفتنش کلی شغل برای ترک ها از دست رفت. حالا هم فولکس واگن کارخونه نمیزنه که باز هم دودش تو چشم مردم ترکیه ومیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حسین

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (259 ديدگاه)

    اردوغان مشکلش اینه که از یه ساقی جنس نمیگیره و واسه همینم هر روز یه فاز برمیداره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا