طراحیفولکس واگنهفته نامه

شباهت زیاد طراحی‌های گروه فولکس‌واگن دردسرساز می‌شود؟!

جدای از تولید ۱۰.۷ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۷ و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین خودروساز سال گذشته، گروه خودروسازی فولکس‌واگن همچنین بزرگ‌ترین سبد محصولات خودرویی در سراسر جهان را داراست.


کمپانی‌هایی که زیر چتر فولکس‌واگن فعالیت می‌کنند شامل کمپانی‌های آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه، سئات، اشکودا، فولکس‌واگن، دوکاتی، مان و اسکانیا هستند.


به منظور مدیریت مؤثر روی تمامی برندها و همچنین کاهش هزینه‌ها، خودروهای بیشتری از این گروه خودروسازی دارای تکنولوژی‌های مشترک هستند که از جمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به پلتفرم مدولار MQB اشاره کرد که در حال حاضر زیرساخت بیش از ۲۵ محصول آئودی، سئات، اشکودا و فولکس‌واگن می‌باشد.


اگرچه که این کار در بین خودروسازان امری معمول محسوب می‌شود اما فولکس‌واگن اخیراً نه تنها اقدام به استفاده مشترک از پیشرانه‌ها، بخش‌های فنی و قطعات کابین در محصولات و برندهای گوناگون خود کرده بلکه جزئیات طراحی بین محصولات گوناگون این غول خودروسازی نیز مشترک می‌باشد.

ب ام و در اواخر دهه ۸۰ میلادی سیاست یکسان‌سازی محصولات گوناگون خود را معرفی کرد اما دیگر لوکس سازان همچون آئودی و مرسدس بنز این روش را به مرحله دیگری رسانده و برخی از محصولات این دو خودروساز برای افرادی که آشنایی زیادی با صنعت خودرو ندارند عین هم به چشم می‌آیند. نمونه بارز این کار نسل کنونی C کلاس کوپه، E کلاس کوپه و S کلاس کوپه است که تنها در ابعاد و برخی عناصر طراحی متفاوت بوده و با این وجود بسیار شبیه یکدیگر می‌باشند.

با این وجود محصولات تازه معرفی شده نشان داده‌اند که این نوع از یکسان‌سازی به آرامی در میان برندهای گروه فولکس‌واگن نیز دیده می‌شود.

به منظور اشاره دقیق‌تر به برخی جزئیات طراحی مشترک بین محصولات گوناگون گروه خودروسازی فولکس‌واگن لیستی تهیه کرده‌ایم که آن را تقدیم شما عزیزان می‌کنیم.

شایان ذکر است ما خودروهایی همچون فولکس‌واگن آپ، سئات Mii و اشکودا سیتی گو (۲۰۱۲) یا سئات Exeo (2008) و آئودی A4 (2001) را در این لیست نیاورده‌ایم زیرا این خودروها به منظور کاهش هزینه‌ها از پانل‌های بدنه یکسانی استفاده کرده و تنها نشان‌های متفاوتی داشته‌اند.

  • فولکس‌واگن توارگ (۲۰۱۹) و آئودی Q5 (2017) – پروفایل جانبی و گلگیرهای عقب


جدیدترین نسل توارگ به عنوان پرچم‌دار برند فولکس‌واگن عمل می‌کند و از زیرساخت مشترک با آئودی Q7، پورشه کاین و بنتلی بنتایگا سود می‌برد. موضوع عجیب اینکه طراحان فولکس‌واگن در بخش خطوط شانه پروفایل جانبی و طراحی گلگیر عقب از آئودی Q5 استفاده کرده‌اند.

  • فولکس‌واگن پولو نسل ششم (۲۰۱۸) و آئودی Q2 (2017) – چراغ‌های عقب


شکل مربعی مانند چراغ‌های عقب آئودی Q2 بسیار شبیه چراغ‌های فولکس‌واگن پولوی نسل ششم بوده و این موضوع را به راحتی توانستیم با انتشار اولین تیزر از پولو در سال گذشته تشخیص دهیم.

  • سئات آتکا (۲۰۱۷) و اشکودا کاروک (۲۰۱۸) – پروفایل جانبی و بخش عقب
هر دوی این شاسی بلندهای کامپکت بر پایه پلتفرم MQB ساخته شده‌اند بنابراین از نظر ابعاد شباهت‌های زیادی دارند. این موضوع با مشاهده هر دو خودرو پررنگ‌تر نیز می‌شوند زیرا آتکا و کاروک دارای پانل‌های بدنه مشترک همچون درب‌ها، گلگیرها، سقف و… بوده اما طراحان هر دو شرکت تصمیم گرفته‌اند تا خطوط مشابهی در چراغ‌های عقب و نمای پشتی بکار گیرند و آن را با برادر بزرگ‌تر یعنی اشکودا کودیاک به اشتراک بگذارند.

  • فولکس‌واگن گلف نسل ۷.۵ R (2017) و پورشه ماکان (۲۰۱۵) – سپر عقب


نهایتاً به تئوری توطئه می‌رسیم! به نظر ما طراحان فولکس‌واگن و پورشه اغلب با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. در این بخش شباهت زیادی نمی‌بینیم اما می‌توان دید که طراحی سپر عقب و دیفیوزر گلف شباهت‌هایی به سپر شاسی‌بلند لوکس و کامپکت پورشه دارد.

می‌دانیم که شاید برخی از شما عزیزان فکر کنید ما خیلی حساس هستیم اما می‌ترسیم که این نشانه‌ها نهایتاً منجر به طراحی‌های یکسان‌تر در آینده شوند و البته به دیگر خودروسازان نیز سرایت کنند. اگر رویه گروه فولکس‌واگن موفقیت‌آمیز باشد شاید دیگر خودروسازان بزرگ همچون فیات-کرایسلر، هیوندای-کیا و رنو-نیسان-میتسوبیشی نیز همین روش را در پیش بگیرند.

مشکل اصلی ما با این استراتژی آن است که درباره معیارهای صرفه‌جویی هزینه‌ی استفاده از پانل‌های بدنه یکسان در محصولات گوناگون صحبت نمی‌کنیم (این موضوعی منطقی بوده و همیشه در همکاری‌های خودروسازان وجود داشته است) بلکه روش یاد شده را شبیه یک ابزار بازاریابی برای یکی کردن برندینگ می‌دانیم. در بدترین سناریو، این روش می‌تواند به آرامی آزادی عمل طراحان برای ساخت خودروهایی منحصربه‌فرد و بی‌همتا را از بین ببرد و در طولانی‌مدت شاید باعث فقدان خودروهای جدید و هیجان‌انگیز شود که این کار نیز زندگی را کلافه کننده تر خواهد کرد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    یجورایی بیشتر خودروسازان مطرح این مشکل را دارند .
    بنز ، بی ام و ، هیوندای ، فولکس ، آئودی ، رنو و….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. فرامرز

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    باورتون نمیشه کسایی که تو آلمان هستن که برای کیو۲ که چیزی از پولو کراس بیشتر نیست دو برابر پولو پول میدن! بابا اینا پلتفرمشون یکیه و فقط آپشن هاشون فرق داره. پولتون رو حروم نکنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    البته این رویه قبلا توسط سایپا اختراع شدن بود که جا داره دولت محترم جهت حفظ مالکیت معنوی ان سریعا اقدام کنند و حتی در این زمینه گام جلوتر گذاشته و به غیر از چراغ و سپر موتور اتاق داشبورد و بقیه قطعات هم مشابه میباشند مثل131sx. و 131 se و 132seو 132sx و ۱۱۱ و ۱۵۱ و بقیه محصولات دشمن شکنی که این تاکتیک پیشرفته به افتخار ایران اختراع کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. #ali.m#

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    فولکس باید حداقل بین ائودی و خودش یک فاصله بزاره .
    محصولاتشون خیلی شبیه همن .
    اکثر ائودی ها همون فولکسن با اپشن های بیشتر .
    تویوتا و هوندا هم این مشکلو با زیر مجموعه لوکسشون داشتن که به خوبی برطرفش کردن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. achtung

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (423 ديدگاه)

      قضیه فولکس و آودی با تویوتا و لکسوس کاملن متفاوته . فولکس برنده و برندش به اندازه آودی یا حتی بیش‌تر دوست داشتنی ‌‌و با ارزش کلکسیونی ولی تویوتا و زیر مجموعش هردو اقتصادی و فقط به درد بازیافت و قبرستان میخورن

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Mohamad

        ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (812 ديدگاه)

        راست میگه برا همینه که تو لیست ارزشمندترین برندها باید با ذره بین بیفتی پی اسمشون:)) در مورد بازیافت و قبرستونم یه سر به لیست برندهایی که سالیان طولانی تو دست مردم میمونن بزن بد نیست برات..
        و در نهایت بعد از مشاهده هر دو لیست یک لیوان آب خنک بخور و به زندگی ادامه بده

        موافقم 0
        مخالفم 1
      2. javad

        ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (141 ديدگاه)

        بله لکسوس اقتصادیه و جاش تو قبرستونه???
        پرشیا هم 400 تا میره

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. کوروش

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      هوندا بله ولی تویوتا با لکسوس هنوز هم همون مشکل را داره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. یاس ی

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    تویوتا و لکسوس به درد بازیافت و قبرستان میخورند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! این از اون حرفهایی بود که به ی دیوووونه بگی بهت میخنده ، نمیدونم این جور بحثها کی توی پدال تموم میشه، یعنی از شما یی که هر روز توی سایتهای خودرویی هستید و ماشین بازید واقعا بعیده همچین چیزی بگید، آدم را شوکه میکنید.

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا